معروف‌ترین کلیساهای دنیا | 10 کلیسای مشهور در سراسر جهان
ضحا اکبری 1402/02/28 4295 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

اماکن مذهبی در سراسر جهان ارزشمند و قابل احترام هستند، پیروان ادیان مختلف، مراسم‌های مذهبیِ خود را در مکان‌های خاصی انجام می‌دهند، برای مثال مسلمانان در مسجد، بوداییان در معبد و مسیحیان در کلیسا. در دنیا کلیساهای جذاب و معروفی وجود دارد که امروزه نه تنها برای عبادت و انجام مناسک مذهبی از آن‌ها استفاده می‌شود، بلکه برای گسترش مسیحیت و آشنایی تمام مردم جهان با جزئیات این دین بزرگ کاربرد دارند. در این مقاله قصد داریم 10 مورد از معروف‌ترین و جذاب‌ترین کلیساهای جهان را به شما معرفی کنیم، پیشنهاد می‌کنیم با ما تا پایان مقاله همراه باشید تا با کلیساهای خاص و زیبای دنیا آشنا شوید.

کلیسای سنت پیتر در واتیکان ایتالیا

کلیسای سنت پیتر یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای جهان و معروف‌ترین اثر معماریِ رنسانس است که در واتیکان در شهر رم قرار دارد، این کلیسای باشکوه در مدت زمان 120 سال ساخته شده، کار طراحی آن بر عهده‌ی طراحان سرشناسی همچون جان لورنتسو، کارلو مادرنو، دوناتو برامانته و میکل آنژ بوده است، بعضی از مجسمه‌های سنت پیتر نیز به وسیله‌ی میکل آنژ ساخته شده‌اند. یکی از دلایل اهمیت کلیسای سنت پیتر این است که پیتر مقدس از حواریون مسیح و اولین پاپ مسیحیت در این کلیسا دفن شده، همچنین اگر از بالا به سنت پیتر نگاه کنید، کلیدی می‌بینید که به باور مسیحیان کلید بهشت می‌باشد. کلیسای سنت پیتر بسیار بزرگ است و حدود 200 هزار متر مربع مساحت دارد، معماری این کلیسا واقعا زیباست و از بخش‌های مختلف آن می‌توان گنبد، شبستان، بالداچینو (سایبانی که محراب اصلی کلیسا را پوشانده)، خزانه داری، موزه، مجسمه‌های کوچک و بزرگ، غارهای واتیکان (غارهای زیر زمینی که محل دفن پیتر مقدس و ده‌ها پاپ‌ است) و... را نام برد، طرفداران کلیسای سنت پیتر بسیار زیاد هستند به طوری که صف ورود به این کلیسا همیشه طولانی و داخل آن شلوغ است.

کلیسای سنت پیتر در واتیکان ایتالیا

کلیسای سنت پیتر در واتیکان ایتالیا

کلیسای ساگرادا فامیلیا در بارسلونای اسپانیا

یکی دیگر از کلیساهای بسیار زیبا و معروف جهان، کلیسای ساگرادا فامیلیای کشور اسپانیا در شهر بارسلون است، این کلیسای تماشایی بلندترین مکان مذهبی در سراسر جهان می‌باشد. اولین بار ایده‌ی ساخت چنین کلیسایی به ذهن یک کتاب فروش رسید، این گونه بود که کلیسای ساگرادا فامیلیا به وسلیه‌ی آنتونی گائودی طراحی و ساخت آن در سال 1882 میلادی آغاز شد و هنوز تمام نشده است. با وجود کامل نبودن، پاپ بندیکتِ شانزدهم در سال 2010 این کلیسا را افتتاح کرد، ولی از آنجایی که هزینه‌ی ساخت کلیسای ساگرادا از کمک‌های مردمی تامین می‌شود، پیش بینی می‌شود که ساخت آن تا سال 2026 طول بکشد. معماریِ بلندترین کلیسای جهان ترکیبی از سبک گوتیک و سبکی است که گائودی ابداع نموده، هدف از تلفیق معماری، هندسه، رنگ، نور و هنر در این کلیسا، شناساندن دین مسیحیت به جهانیان است، کلیسای ساگرادا فامیلیا از 3 بخش تشکل شده، بخش اول مربوط به میلاد حضرت عیسی، بخش دوم متعلق به مصائب او و بخش سوم نشان دهنده‌ی جایگاه و ارزش ایشان است، در مجموع 18 برج در قسمت‌های مختلف کلیسا قرار داده شده که یک برج در مرکز بنا مربوط به حضرت مسیح است، 4 برج در اطرافش که نمادی از 4 انجیل هستند، 12 برج نشان دهنده‌ی حواریون و برجی در بالای محراب که نماد مریم مقدس می‌باشد، عمودی بودن برج‌ها و ارتفاع زیادشان، حالت عروج و حرکت به سمت بالا را نشان می‌دهد. کلیسا موزه‌ی جذابی دارد که در آن تعداد زیادی عکس، طراحی، نمونه‌های واقعی که تعمیر شده‌اند، نمونه‌های بازسازی شده و... به نمایش گذاشته شده است، با وجود اینکه ساگرادا فامیلیا هنوز کامل نشده اما در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و سالانه تعداد بسیار زیادی بازدید کننده دارد.

کلیسای ساگرادا فامیلیا در بارسلونای اسپانیا

کلیسای ساگرادا فامیلیا در بارسلونای اسپانیا

کلیسای دومئو در میلان ایتالیا

کلیسای دومئوی میلان در کشور ایتالیا، بزرگ‌ترین کلیسای ایتالیا، سومین کلیسای بزرگ در اروپا و پنجمین کلیسای بزرگ در سراسر جهان است، این بنای عظیم با شکوهی مثال زدنی در قلب پایتخت ایتالیا قرار گرفته و به نمادی برای این شهر تبدیل شده است. کار ساخت کلیسای دومئو نزدیک به 6 قرن طول کشید، در این مدت صدها مهندس و معمار و هزاران کارگر برای ساخت این کلیسا تلاش کردند. کلیسای جامع دومئو محل زندگی اسقف است و یک کلیسای جامع شاخته می‌شود، سبک معماری این بنا گوتیک است، هرچند در طول این 600 سال طراحی و ایده‌های متعددی برای آن در نظر گرفته شده است. کلیسای دومئو حدود 10 هزار متر مربع مساحت دارد، این بنا دارای 700 پیکره و 135 صورتک در نمای خود است و 3400 مجسمه در آن وجود دارد که بیشترین تعداد برای یک ساختمان در تمام دنیاست. بلندیِ این کلیسا 158 و نیم متر، عرض آن 92 متر، پهنای شبستان بنا 16 و 75 صدم متر و ارتفاع مناره‌هایش 108 و نیم متر است، بنا با آجر ساخته شده و نمای آن سنگ مرمر صورتی و سفیدی می‌باشد که از یکی از معادن سنگِ ارتفاعات آلپ در نزدیکیِ میلان برداشت شده است. علاقمندان می‌توانند هر روز به صورت رایگان از کلیسای دومئو بازدید کنند، اما اگر فردی بخواهد به بلندترین قسمت کلیسا رفته و از آنجا شهر را تماشا کند باید مبلغی را بپردازد.

کلیسای دومئو در میلان ایتالیا

کلیسای دومئو در میلان ایتالیا

کلیسای سنت باسیل در مسکوی روسیه

کلیسای سنت باسیل مسکو یکی از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های کشور روسیه است که به نمادی برای شهر مسکو تبدیل شده است، این کلیسا تا سال 1600 میلادی بلندترین بنای اروپا بود و به خاطر داشتن گنبدهای پیازی شکل رنگارنگ در تمام جهان مشهور است. کلیسای سنت باسیل بین سال‌های 1955 تا 1961 به دستور ایوان مخوف و برای بزرگداشتِ پیروزی روس‌ها بر خانات ساخته شد، این کلیسا در میدان سرخ مسکو که قلب تپنده‌ی پایتخت روسیه است واقع شده و جذابیت بی اندازه‌اش باعث شده که بسیاری از گردشگرانی که به روسیه سفر می‌کنند، بازدید از این بنا را در ابتدای برنامه‌ی سفرشان قرار می‌دهند. کلیسای سنت باسیل در واقع از 9 کلیسای کوچک تشکیل شده‌ که از طریق برجی که در مرکز قرار گرفته به هم متصل شده و یک بنای واحد را به وجود آورده‌اند، بر بالای هر برج یک گنبد پیازی شکل قرار گرفته که هر کدام رنگ آمیزی بسیار تماشایی و جذابی دارند، هر کدام از این رنگ‌ها نمادی هستند که در میان روس‌ها معنایی دارند. کلیسای سنت باسیل از سال 1929 به موزه تبدیل شده و کاربریِ مذهبی‌اش را از دست داده است، این بنای شگفت انگیز یکی از پرطرفدارترین اماکن گردشگری در کشور روسیه به شمار می‌رود.

کلیسای سنت باسیل در مسکوی روسیه

کلیسای سنت باسیل در مسکوی روسیه

کلیسای هالگریم در ریکیاویک ایسلند

یکی از متفاوت‌ترین کلیساهای جهان، کلیسای هالگریم در شهر ریکیاویک ایسلند است که به وسلیه‌ی یک معمارِ طرفدارِ سبکِ مدرن به نام ساموئلسون طراحی شده، این کلیسا که ساخت آن 41 سال به طول انجامید، بر روی یک تپه قرار گرفته و یادآور اجزای طبیعت زیبای ایسلند یعنی کوه‌ها، یخچال‌ها و قلل آتشفشانی می‌باشد. بنا ساختمانی شیاردار است که در دو طرف کوتاه است و در مرکز با 75 متر ارتفاع، به بلندترین قسمت خود می‌رسد، این ساختمان رنگ آمیزیِ خاصی ندارد، درب کلیسا در محور اصلیِ بنا که در مرکزش واقع شده قرار دارد، چند پنجره‌ی کوچک و یک ناقوس مثلثی، دیگر اجزای کلیسا را تشکیل می‌دهند، در کلیسای هالگریم از تزئینات بخصوصی استفاده نشده و همه چیز در نهایت سادگی به کار رفته است. با رفتن به بلندترین قسمت کلیسا می‌توانید تصویری یکپارچه از طبیعت زیبای اطراف داشته باشید، برای این کار می‌توان با پرداخت هزینه و استفاده از آسانسور به نقطه‌ی مرتفع کلیسا رسید، در قسمت جلوییِ کلیسا، مجسمه‌ای قرار دارد که فردی به نام لیف اریکسون را نشان می‌دهد، او اولین اروپایی بوده که 500 سال قبل از کریستف کلمب به آمریکای شمالی وارد شده است.

کلیسای هالگریم در ریکیاویک ایسلند

کلیسای هالگریم در ریکیاویک ایسلند

کلیسای سنت استفان در وین اتریش

کلیسای سنت استفان که در شهر وین در کشور اتریش قرار گرفته، به عنوان یک کلیسای جامع در مرکز این شهر خود نمایی می‌کند، این کلیسا نه تنها مکانی برای عبادت، بلکه نماد شهر وین و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگریِ آن به شمار می‌رود. کلیسای سنت استفان در ابتدا کلیسای رومانسکِ ساده‌ای بود که در سل 1147، کلیسای رومانسکِ بزرگ‌تری جای آن را گرفت، این کلیسا نیز بر اثر آتش سوزی از بین رفت تا اینکه در اوایل قرن 14 میلادی، ساخت کلیسایی که امروز شاهد آن هستیم آغاز شد. این کلیسا در طول سالیان، تحت تاثیر حوادث مختلفی از جمله آتش سوزی، جنگ و... قرار گرفته ولی هر بار مرمت شده و شکوه خود را بازیافته است. معماری کلیسا به سبک گوتیک است، نمای بیرونیِ آن سنگ مرمر سفید بوده ولی به مرور زمان بر اثر آلودگیِ هوا تغییر رنگ داده است، بلندترین قسمت بنا 135 متر طول دارد، از جمله اجزای مختلف این کلیسا می‌توان به درب بزرگ ورودی، سقف شیروانی با حدود 25 هزار آجر که به شکل لوزی چیده شده‌اند، 23 ناقوس که بزرگ‌ترینِ آن‌ها ناقوسی به نام پومِرین است، 4 برج بلند، منبری سنگی، تعدادی مجسمه‌ی سنگی و دخمه‌ای که بقایای افرادی را که در سال 1735 بر اثر طاعون کشته شده‌اند در خود جای داده است اشاره کرد. می‌توان روزهای دوشنبه تا شنبه از 6 صبح تا 10 شب و روزهای تعطیل از 7 صبح تا 10 شب برای بازدید از کلیسای سنت استفان به این مکان مراجعه کرد، قسمت‌های عمومی برای بازدید تمام افراد رایگان است، اما برای تماشای برخی قسمت‌ها مانند برج شمالی و جنوبی، دخمه و هر جایی که وسایل ارزشمند در آن نگهداری می‌شود، باید هزینه‌ای بپردازید.

کلیسای سنت استفان در وین اتریش

کلیسای سنت استفان در وین اتریش

کلیسای نوتردام در پاریس فرانسه

شاید کلیسای نوتردامِ پاریس، بزرگ‌ترین کلیسای اروپا، فرانسه یا حتی شهر پاریس نباشد، اما معروف‌ترین کلیسای کشور فرانسه است، این را می‌شود از تعداد بازدید کننده‌های آن فهمید، سالانه حدود 13 میلیون نفر برای تماشای کلیسای نوتردام به فرانسه می‌آیند. در محل این کلیسا در ابتدا مکانی مذهبی برای غیر مسیحی‌ها وجود داشت، پس از مدتی آن بنا از بین رفته و به دستور لوییِ هفتم، کلیسایی جایگزینِ آن شد، اما بعد از چندین سال و با افزایش جمعیتِ شهر، کلیسای قبلی نیز تخریب و کلیسای بزرگ نوتردام به جای آن ساخته شد. کلیسای نوتردام معماریِ بسیار زیبایی دارد، این معماری تلفیقی از سبک رومانسک و سبک گوتیک می‌باشد که به دست معماران معروفی انجام گرفته است. کلیسای نوتردام 128 متر طول و 12 متر عرض دارد، سقف آن بسیار بلند است و به وسیله‌ی 75 ستون سنگی نگهداری می‌شود، درب اصلی کلیسا دربی بزرگ و زیباست و بالای آن 28 مجسمه‌ی 5.3 متری قرار دارد که نشان دهنده‌ی پادشاهان قبل از ظهور حضرت عیسی هستند، تعداد پنجره‌های کلیسا 113 عدد است، ارتفاع مناره‌ی آن 96 متر می‌باشد و چندین ناقوس کوچک و بزرگ دارد که بزرگ‌ترینشان با نام امانوئل، دارای 13 تن وزن است و فقط سالی چند بار در ایام خاص نواخته می‌شود. ساختمان چند برج دارد که 69 متر ارتفاع دارند، برای بالا رفتن از این برج‌ها هم می‌توان از آسانسور استفاده کرد و هم تعداد 380 پله را بالا رفت. بازدید از کلیسای نوتردام رایگان است و هر روزِ هفته از ساعت 7:45 دقیقه‌ی صبح تا 6:45 دقیقه‌ی عصر قابل انجام می‌باشد.

کلیسای نوتردام در پاریس فرانسه

کلیسای نوتردام در پاریس فرانسه

کلیسای سانتا ماریا دل فیوره در فلورانس ایتالیا

کلیسای سانتا ماریا دل فیوره، بزرگ‌ترین کلیسای شهر فلورانس ایتالیا و سومین کلیسای بزرگ جهان است که حدود 7 قرن از ساخت آن می‌گذرد، این کلیسا دارای معماریِ تماشایی و بخش‌های زیبایی است که مهم‌ترینِ آن‌ها گنبد و برج ناقوس می‌باشد. کار ساخت کلیسای سانتا ماریا 140 سال طول کشید، اما در این مدت زمان‌هایی بود که به دلایل مختلف مانند مرگ معمار، کار تعطیل می‌شد یا با سرعت اندکی پیش می‌رفت. طول کلیسا 153 متر، عرض آن 90 متر، ارتفاعش 114 و نیم متر و عرض شبستان 38 متر است، در داخل کلیسا شبستانی بزرگ با ارتفاع زیاد وجود دارد، ساختمان 3 پنجره‌ی دایره‌ای به شکل گل رز دارد که در اطرافش نشان صلیب و مجسمه‌هایی از حواریون دیده می‌شود، بر دیوارهای شبستان نقاشی‌های چشم نوازی که بر روی سنگ مرمر کشیده شده‌اند به چشم می‌خورد، نمای ساختمان از سنگ‌های مرمرین که سایه روشن صورتی و سبز دارد تشکیل و با رنگ سفید دور کاری شده است. برج ناقوس کلیسا یا برج گیوتو دارای 81 متر ارتفاع است و ساختار آن از بقیه‌ی ساختمان جدا می‌باشد، اما می‌رسیم به مهم‌ترین بخش کلیسای سانتا ماریا که گنبد آن است، این گنبد به گنبد بُرونِلسکی که نام طراح آن است شناخته می‌شود، او در طراحی گنبد کلیسا از گنبد سلطانیه‌ی ایران که در زمان ایلخانی ساخته شده الهام گرفته است، گنبدی با 120 متر ارتفاع که در مساحت 40 متری و در مدت 16 سال ساخته شده، امروزه با طی کردن 463 پله می‌توانید به بالای گنبد کلیسا رفته و منظره‌ی بی نظیری از شهر فلورانس را تماشا کنید.

کلیسای سانتا ماریا دل فیوره در فلورانس ایتالیا

کلیسای سانتا ماریا دل فیوره در فلورانس ایتالیا

کلیسای پیدایش در بیت الحم فلسطین

احتمالا ساده‌ترین مورد در لیست معروف‌ترین کلیساهای دنیا، کلیسای پیدایش است، معروف بودن این کلیسا نه بخاطر عظمت آن است نه بخاطر معماریِ خاص و زیبا، بلکه دلیل مشهور بودن آن این است که مکانی که کلیسای پیدایش در آنجا ساخته شده، محل تولد عیسی مسیح است. این کلیسا در کشور فلسطین بنا شده و هر ساله میزبان هزاران زائری است که برای عبادت و دیدن مکانِ به دنیا آمدن حضرت عیسی به اینجا می‌آیند. هرچند روز دقیق تولد مسیح مشخص نیست، اما طبق یک قرار مشهور، مسیحیان 25 دسامبر را روز تولد حضرت عیسی می‌دانند، آن روز را جشن می‌گیرند و بسیاری در این مکان مقدس جمع می‌شوند. در کلیسای پیدایش خبری از تزئینات آنچنانی، نقاشی‌های روی سنگ یا پنجره‌های رنگیِ بلند نیست، ولی قدمت زیاد این کلیسا، سادگیِ آن و اینکه محل تولد مسیح است باعث علاقه‌ی مسیحیان و تاریخ دوستان به این مکان روحانی شده است.

کلیسای پیدایش در بیت الحم فلسطین

کلیسای پیدایش در بیت الحم فلسطین

کلیسای وست مینستر در لندن انگلستان

کلیسای وست مینستر را می‌توان مهم‌ترین کلیسای لندن دانست زیرا اینجا نه تنها یک مکان مذهبی با معماریِ فوق العاده است، بلکه بنایی سلطنتی است که مراسم‌های مهم مربوط به خاندان سلطنتی در آن انجام می‌گیرد. کلیسای وست مینستر در منطقه‌ای به همین نام در شهر لندن قرار دارد، این کلیسای زیبا نزدیک به 1000 سال قدمت دارد و در طول این سال‌ها چندین مراسم سلطنتی از جمله تاجگذاریِ تمام پادشاهان انگلستان بجز دو نفر، 16 مراسم ازدواج، مراسم تشییع و تدفین افراد سرشناس در آن برگزار شده است، در کلیسای وست مینستر افراد مشهوری مانند بسیاری از پادشاهان و همسرانشان، دانشمندانی همچون نیوتون، چارلز داروین، ارنست رادرفورد، مایکل فارادی، استیون هاوکینگ و هنرمندان سرشناسی نظیر چارلز دیکنز، شکسپیر، جان میلتون، ویلیام بلیک و... دفن شده‌اند. کلیسای وست مینستر در ابتدا در سال 1040 میلادی به دستور ادوارد یکم جای یک صومعه و با معماریِ رومانسک ساخته شد، ساخت این کلیسا 25 سال به طول انجامید، حدود 2 قرن بعد یعنی در اواسط قرن 13 میلادی، هنریِ سوم دستور داد کلیسا را به سبک معماری گوتیک که در آن دوران رواج پیدا کرده بود، بازسازی کنند، این کلیسا در سال 1559 از کاتولیک به انگلیکان تغییر پیدا کرد. کلیسای وست مینستر 4 باغ در اطراف خود دارد، این باغ‌ها بسیار سرسبز و زیبا هستند و قدیمی‌ترین باغ‌های انگلستان به شمار می‌روند. نمای کلیسا از سنگ مرمر است و تعداد زیادی پنجره روی آن به چشم می‌خورد، کف کلیسا با سنگ مرمر پوشانده و دیوارها به نقاشی‌های زیبا و مجسمه‌های چشم نواز مزین شده‌اند. از بخش‌های داخلی کلیسا می‌توان به مقبره‌ی سربازی گمنام که در جنگ جهانی کشته شده، شبستانی وسیع، محراب و... اشاره کرد. تمام روزهای هفته بجز شنبه و یکشنبه می‌توان به بازدید از کلیسای وست مینستر رفت، برای بازدید از این کلیسا باید بلیط ورودی تهیه کنید.

کلیسای وست مینستر در لندن انگلستان

کلیسای وست مینستر در لندن انگلستان

در این مقاله 10 مورد از معروف‌ترین کلیساهای دنیا را به شما معرفی کرده، اطلاعات مربوط به آن‌ها را در اختیارتان قرار دادیم، امروزه کلیساها نه تنها محلی برای عبادت بلکه مکانی برای شناساندن آداب مسیحیت به جهانیان به شمار می‌روند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید