انتخاب صندلیِ پرواز | سیت سلکشن در پروازها چگونه انجام می‌شود؟
ضحا اکبری 1402/01/26 3001 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

یکی از نکات مهم در سفر با هواپیما، این است که صندلیِ ما در کجا قرار گرفته باشد، محل قرار گرفتن صندلی باعث می‌شود که سفری راحت یا سخت داشته باشیم. افرادی که زیاد با هواپیما سفر می‌کنند، می‌دانند که می‌توانند محل صندلی‌اشان را خودشان انتخاب کنند، با این امکان سفر بسیار دلچسب‌تر خواهد شد. در این مقاله قصد داریم در مورد صندلی‌های مختلف هواپیما و چگونگیِ انتخاب آن‌ها صحبت کنیم، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه به دست آورید.

انتخاب صندلی مناسب برای نشستن

برای اینکه بتوانیم صندلی مناسب را برای نشستن در هواپیما انتخاب کنیم، ابتدا باید بدانیم که شکل چیدمان صندلی‌ها چگونه است:

  • چیدمان صندلی‌ها در هواپیماهای مختلف: هواپیماها انواع مختلفی دارند، بعضی که پهن پیکر هستند، عرض بزرگ‌تری دارند و بعضی دیگر که عرضشان کمتر است به باریک پیکر مشهورند. هواپیماهای پهن پیکر دارای 3 ردیف صندلی و 2 راهرو هستند، اما هواپیماهای باریک پیکر یک راهرو و 2 ردیف صندلی دارند.

  • چیدمان صندلی‌ها در کلاس‌های مختلف پروازی: چیدمان صندلی‌های هواپیما با توجه به نوع کلاس پروازیِ آن‌ها متفاوت است، برای مثال در کلاس اکونومی که ارزان‌ترین کلاس پروازی است، صندلی‌ها به هم نزدیک هستند و فضای زیادی برای خواب یا دراز کردن پا وجود ندارد. طبیعتا در کلاس‌های پروازیِ بیزنس و فرست کلاس، صندلی‌ها راحت‌تر، فاصله‌اشان از هم بیشتر و خدمات و پذیرایی بهتر است.

*اگر نوع هواپیمای پرواز خود را بدانید می‌توانید با استفاده از 3 وبسایتِ Seat Expert، Seat Guru و Seat Meastro جای دقیقِ صندلیِ خود را بشناسید.


راهرو و صندلی هواپیما

بهترین قسمت‌های هواپیما برای نشستن

بهترین قسمتِ هواپیما برای نشستن، با توجه به شرایط مسافر و موقعیتِ او تعیین می‌شود، برای مثال:

  • بهترین صندلی برای افراد دارای اضافه وزن، صندلی‌هایی است که کنار راهرو قرار دارند.

  • بهترین صندلی برای افرادی که کودک به همراه خود دارند، صندلیِ بالک هد کنار پنجره برای کودک است.

  • بهترین صندلی برای افرادی که می‌خواهند وسایل الکترونیکیِ خود را شارژ کنند، صندلی‌های ردیف وسط هواپیماست.

  • بهترین صندلی برای افرادی که ترس از پرواز دارند و می‌خواهند در جای امنِ هواپیما بنشینند، صندلی‌های عقبِ هواپیما یا صندلی‌هایی است که پشت بال‌ها قرار دارند.

  • بهترین صندلی برای افراد بلند قد که می‌خواهند قسمت پاهایشان فضای بیشتری داشته باشد، صندلی‌های کنار راهرو در ردیف دوم خروجی است.

  • بهترین صندلی برای استراحت و خوابیدن، صندلیِ کنار پنجره در قسمت جلویِ هواپیماست.

امکان انتخاب صندلی

به نظر می‌رسد انتخاب محل نشستن و صندلیِ مسافر در هواپیما، یکی از مسائل مهم برای هر فردی است، اشخاص دوست دارند صندلی خود را در هواپیما با توجه به مدت زمان پرواز، شرایطشان و... خودشان انتخاب کنند. امروزه انتخابِ صندلیِ پرواز امکانی است که برای بیشتر مسافران فراهم شده و بسته به نوع ایرلاین، هواپیما و کلاس پروازی، مسافر می‌تواند صندلی‌اش را در هواپیما خودش انتخاب کند.

انتخاب صندلی اکونومی در هواپیما

انتخاب صندلی در پروازهای داخلی

تعداد ایرلاین‌های داخلی که امکانِ انتخاب صندلی را برای مسافر قرار داده‌اند چندان زیاد نیست، ایرلاین سپهران و ایرلاین ایران ایرتور از جمله ایرلاین‌های ایرانی هستند که به مسافران این امکان را داده‌اند که صندلی پروازشان را خودشان انتخاب نمایند.

انتخاب صندلی در پروازهای خارجی

تقریبا اکثر ایرلاین‌های خارجی امکان انتخاب صندلی را به مسافران خود داده‌اند، خصوصا ایرلاین‌های معروف مانند ایرلاین ایر فرانس، ایرلاین لوفتهانزا، ایرلاین قطر ایرویز، کی ال ام، ایرلاین امارات، ایر کانادا، ایرلاین ترکیش و... که مسافران از این خدمت آن‌ها رضایت بسیار دارند.

سیت سلکشن ایرلاین

روش‌های انتخاب صندلیِ هواپیما

برای انتخاب صندلیِ هواپیما در پرواز، چند روش وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

  • انتخاب صندلی در هنگام خرید بلیط: بعضی از ایرلاین‌های داخلی و خارجی این امکان را فراهم کرده‌اند که مسافران هنگام خرید بلیط پرواز به صورت اینترنتی، صندلی خود را نیز انتخاب نمایند.

  • انتخاب صندلی در هنگام دریافتِ کارتِ پروازِ اینترنتی: بیشتر ایرلاین‌های خارجی و 2 ایرلاین داخلیِ سپهران و ایران ایر تور، شرایط را طوری فراهم کرده‌اند که مسافر بتواند کارت پرواز خود را به صورت آنلاین دریافت کند، او می‌تواند در همین زمان صندلیِ مورد نظرش را نیز انتخاب نماید.

  • انتخاب صندلی پس از خرید بلیط از طریق تماس تلفنی یا ایمیل به شرکت هواپیمایی: در برخی از پروازهای خارجی، مسافر می‌تواند پس از اینکه بلیط خود را خریداری کرد، لیست صندلی‌های خالی هواپیما را در وبسایتِ شرکت هواپیمایی مشاهده کرده، با شرکت تماس گرفته یا به آن‌ها ایمیل بزند و صندلی مورد نظر خود را به آن‌ها اعلام کند تا شرکت آن صندلی را برای او رزرو نماید.

  • انتخاب صندلی در هنگام دریافت کارت پرواز در فرودگاه: مسافران باید در فرودگاه و قبل از سوار شدن به هواپیما، کارت پرواز بگیرند، اگر شرایط به وسیله‌ی ایرلاینِ مورد نظر فراهم شده باشد، فرد می‌تواند در هنگام دریافت کارت پرواز، محل صندلیِ خود را نیز انتخاب کند.

  • انتخاب صندلی در هنگام سوار شدن به هواپیما: اگر در پروازی امکان انتخاب صندلی از قبل برای مسافر فراهم نشده باشد، افراد باید هنگامی که سوار هواپیما می‌شوند، با نظارت مهماندار صندلیِ مورد نظر خود را انتخاب کرده و روی آن بنشینند.

هزینه‌ی انتخاب صندلی قبل از پرواز

هرچند که برخی از ایرلاین‌های معروف دنیا مانند لوفتهانزا و کی ال ام برای انتخاب صندلیِ شخصی، هزینه‌ی اضافه‌ای از مسافران دریافت نمی‌کنند، اما اکثر ایرلاین‌ها هزینه‌ی مازادی را برای انتخاب صندلیِ شخصی در نظر می‌گیرند، برخی شرکت‌ها این هزینه را روی قیمت بلیط و برخی دیگر به صورت جداگانه اعمال می‌کنند. مقدار هزینه‌ای که بابت انتخاب صندلیِ شخصی باید پرداخت شود، به عوامل مختلفی همچون محل قرار گرفتن صندلی، نوع هواپیما، کلاس پروازی و... بستگی دارد، معمولا پروازهایی که در کلاس بیزنس کلاس یا فرست کلاس انجام می‌شوند، بابت انتخاب صندلی هزینه‌ی مازادی از مسافر نمی‌گیرند.

صندلی لوکس هواپیما

بهترین زمان برای انتخاب صندلی قبل از پرواز

هر چه بلیط خود را زودتر رزرو کنید، احتمال اینکه بتوانید صندلیِ مورد نظرِ خود را انتخاب کنید بیشتر است، برخی ایرلاین‌ها 72 ساعت قبل از پرواز سایت خود را برای انتخاب صندلی باز می‌کنند، برخی نیز این کار را 24 ساعت پیش از پرواز انجام می‌دهند. به هر صورت اگر نتوانستید در زمان خرید بلیط یا دریافت آنلاین کارت پرواز، صندلیِ مورد نظر خود را رزرو کنید، می‌توانید چند ساعت قبل از پرواز سایت شرکت هواپیمایی را چک کنید، شاید صندلی مورد علاقه‌اتان خالی شده باشد.

به چند نکته در مورد انتخاب صندلی قبل از پرواز توجه کنید:

  • اگر تمایل دارید صندلیِ بهتری از آنچه که انتخاب کرده‌اید داشته باشید، می‌توانید تا چند ساعت پیش از پرواز نیز سایت شرکت هواپیمایی را چک کرده و در صورت خالی شدن صندلیِ مورد نظرتان آن را انتخاب نمایید.

  • اگر صندلیِ مورد نظر شما پر شده بود، نزدیک‌ترین صندلی به آن را رزرو کند، ممکن است زمانی که وارد هواپیما می‌شوید، بتوانید با هماهنگیِ مهماندار و کسب رضایت مسافری که روی آن صندلی نشسته، جای خود را با او عوض کنید.

  • در هنگام انتخاب صندلی حتما به هزینه‌ای که برای این انتخاب در نظر گرفته شده توجه کنید.

  • پیشنهاد می‌کنیم اگر مدت زمان پروازتان زیاد نیست، برای انتخاب صندلی خیلی سختگیری نکنید.


صندلی بیزینس هواپیما

در این مقاله در مورد صندلیِ هواپیما، نحوه‌ی انتخاب صندلی، بهترین مکان برای نشستن و... حرف زدیم و نکات مربوط به آن‌ها را برایتان بازگو نمودیم، اگر قرار است سفری با هواپیما داشته باشید و می‌خواهید خودتان صندلی‌اتان را انتخاب کنید، می‌توانید از کارشناسان کایت بخواهید تا شما را در این زمینه یاری نمایند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید