تغییرات اقلیمی چیست؟ تاثیر تغییرات اقلیمی بر ایران
ضحا اکبری 1402/01/20 2527 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

زیستگاه ما زمین همچون خانه‌ای است که ما را در خود جای داده و نعمت‌هایش را بی دریغ به ما می‌بخشد، اما در معرض آسیب‌هایی است که از طرف ما ساکنانش به آن وارد می‌شود. ما انسان‌ها با استفاده‌ی بی رویه‌ی خود از قسمت‌های مختلف زمین و از بین بردن بخش‌هایی از آن، زمینه را برای تخریب این کره‌ی خاکی و ایجاد بحران در آن آماده کرده‌ایم، در این مقاله قصد داریم در مورد بزرگ‌ترین بحران بشریت یعنی تغییرات اقلیمی صحبت کرده و اطلاعاتی در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم، اگر به محیط زیست و حفظ آن علاقه دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تغییرات اقلیمی چیست؟

اقلیم یعنی وضعیت متداولِ آب و هوایِ یک منطقه، مثلا اقلیم شمال ایران مرطوب است، از این نظر اقلیم با آب و هوا تفاوت دارد، زیرا آب و هوا، نشانگرِ وضعیت هوای یک منطقه در چند روز آینده می‌باشد. اگر به هر دلیلی اقلیم یک منطقه دستخوش تغییر شود، به این پدیده تغییرات اقلیمی گفته می‌شود، برای مثال کاهش بارش باران در یک منطقه‌ی مرطوب، تغییر اقلیم به شمار می‌رود. از دیدگاه پژوهشگران تغییرات اقلیمی بزرگ‌ترین بحران بشریت در طول تاریخ می‌باشد که بیشترین تاثیر را بر الگوهای آب و هواییِ کره‌ی زمین داشته است.

تغییرات اقلیمی ایران - کره زمین در حال نابودی

عوامل موثر بر تغییرات اقلیمی

  • عوامل طبیعی: برخی پدیده‌های طبیعی مانند گردش وضعیِ کره‌ی زمین، نوسان در تابش خورشیدی و... باعث ایجاد تغییر در اقلیم مناطق مختلف می‌شود، این عوامل به طور طبیعی اتفاق افتاده و اوضاع را خیلی خطرناک نمی‌کنند.
  • عوامل انسانی: پیشرفت تکنولوژی، استفاده‌ی هرچه بیشترِ انسان‌ها از سوخت‌های فسیلی، از بین بردن جنگل‌ها، ساخت و سازهای غیر اصولی، دستکاری در بخش‌های مختلف طبیعت و... مواردی هستند که به وسیله‌ی انسان‌ها اتفاق افتاده و باعث ایجاد تغییرات اقلیمی شده‌اند.

نشانه‌های تغییرات اقلیمی

هنگامی که اقلیم یک منطقه تغییر کند، شرایط جویِ حاکم بر آن منطقه نیز تغییر خواهد کرد، این تغییرِ اقلیم، خود را با پدیده‌هایی مثل افزایش دمای منطقه، زمین لرزه‌های شدید، فرو نشست زمین، وقوع سیلاب‌های پی درپی، طوفان‌های مکرر، آتش سوزی‌های وسیع در جنگل‌ها، بالا آمدن سطح آب‌ها و... نشان می‌دهد.

نشانه های تغییرات اقلیمی

پیامدهای تغییرات اقلیمی

همانطور که گفتیم تغییرات اقلیمی بزرگ‌ترین بحران بشری است، این بحران با نشانه‌هایی که در قسمت قبل گفتیم ظاهر می‌شود، این نشانه‌ها پس از مدتی پیامدهای بد بسیاری برای منطقه به بار می‌آورند، از جمله‌ی این پیامدها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش مهاجرت از مناطق تحت تاثیر به نقاط دیگر
  • ضربه‌های اقتصادی
  • آب شدن یخ‌ها و یخچال‌های طبیعی
  • زیر آب رفتن مناطق ساحلی
  • از بین رفتن پوشش گیاهی و انقراض گونه‌های جانوری
  • و...

تاثیر تغییرات اقلیمی بر نقاط مختلف جهان

تغییرات اقلیمی بر نقاط مختلف جهان تاثیرات متفاوتی می‌گذارد:

  • کشورهای جزیره‌ای در حاشیه‌ی اقیانوس آرام، به دلیل بالا رفتن سطح آب، به زیر آب‌ها رفته و ناپدید می‌شوند
  • کشورهای خاور میانه دچار گرمای بسیار شدید شده و زمین‌های کشاورزی‌اشان از بین می‌رود
  • کشورهای اروپایی با بارش‌های سهمگین مواجه خواهند شد
  • گرمای فراوان و خشکسالی گریبان استرالیا را خواهد گرفت
  • غرب ایالات متحده به خشکسالی و طوفان‌های شدید گرفتار خواهد شد
  • کشورهای آفریقایی با خشکسالی، کمبود غذا و فقر بیشتر روبرو می‌شوند

ریه های سبز

تاثیرات تغییرات اقلیمی بر ایران

نشانه‌های تغییرات اقلیمی در ایران سال‌هاست که بروز کرده و خود را نشان داده‌اند، این تغییرات باعث افزایش دمای هوا، کاهش بارندگی، فرو نشست زمین، کاهش بارش برف در مناطق کوهستانی، وقوع سیلاب‌های زیاد و... شده است.

روش‌های مقابله با تغییرات اقلیمی

دولت‌ها:

دولت‌های مختلف همگی به اهمیت مقابله با تغییرات اقلیمی واقف‌اند، به همی منظور چندین کشور جلسات متعددی تشکیل داده و توافق نامه‌های مهمی در این باره با هم تنظیم نموده‌اند. هر یک از این کشورها راهکارهایی ارائه داده و برنامه‌های خود را برای مقابله با این بحران مطرح کرده‌اند، از میان این راهکارها می‌توان برنامه‌هایی برای جلوگیری از افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، حفاظت از جنگل‌ها (جلوگیری از جنگل زدایی و بازسازیِ جنگل‌های آسیب دیده)، جایگزین کردن انرژی‌های پاک به جای سوخت‌های فسیلی و... را نام برد.

مردم عادی:

مردم عادی نیز می‌توانند با اقداماتی کوچک اما تاثیر گذار، با تغییرات اقلیمی مقابله کنند، آن‌ها می‌توانند با کارهایی مانند این، نقش خود را در تقابل با تغییرات اقلیمی به بهترین شکل ایفا نمایند: اقداماتی همچون صرفه جویی کردن در مصرف برق و آب، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، استفاده از خودروهای برقی، استفاده از محصولات کم مصرف، عایق بندیِ منازل، کاشت درخت و گل و گیاه، تفکیک زباله‌ها و بازیافت آن، عدم استفاده از پلاستیک و... .

آلودگی هوا توسط دودکش صنایع

در این مقاله در مورد اقلیم، تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن بر ایران و جهان صحبت کردیم، با پیشرفت تکنولوژی تغییرات محسوسی در آب و هوای کره‌ی زمین ایجاد شد که تنها با مسئولیت پذیریِ تک تکِ انسان‌ها می‌توان با آن مقابله کرد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید