ویزای ترانزیت چیست؟ معرفی کامل ویزای ترانزیت و کاربرد آن
زهرا نیرومند 1401/10/22 4134 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

اگر بخواهید فقط به مدت چند ساعت در یک کشور حضور داشته باشید، باید برای دریافت ویزای ترانزیت اقدام کنید. این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که برای سفر به کشور مقصد، بلیط پرواز غیر مستقیم را تهیه می‎کنید و یک یا دو توقف در طول مسیر دارید. در این صورت در فرودگاه کشور واسط به زمین می‌نشینید و منتظر پرواز بعدی می‌مانید. برای این توقف نیاز به ویزای ترانزیت دارید. در این مقاله به معرفی ویزای ترانزیت می‌پردازیم و اطلاعاتی در مورد انواع ویزا، چگونگی درخواست و هزینه آن در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

ویزای ترانزیت چیست؟

ترانزیت، نوعی ویزاست که امکان توقف در کشور واسط را برای مسافر فراهم می‌آورد. فرض کنید بلیط یک کشور مانند کانادا را خریداری می‌کنید. پرواز شما به صورت غیر مستقیم انجام می‌شود و یک توقف یا بیشتر، در طول مسیر دارید. اگر پرواز شما دو توقف داشته باشد، به این معنی است که هواپیمای شما در دو فرودگاه به زمین می‌نشیند. شما در این فرودگاه‌ها از هواپیمای خود پیاده می‌شوید و پس از چند ساعت استراحت، به سمت مقصد حرکت می‌کنید. به این گونه پروازها، پرواز اتصالی یا ترانزیت گفته می‌شود. شما برای پرواز ترانزیت نیاز به دریافت ویزای ترانزیت دارید.

میزان توقف شما در کشور واسط، به پروازتان بستگی دارد و ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. اگر این فاصله زمانی طولانی باشد، این فرصت را دارید که از فرودگاه خارج شوید و به گشت‌وگذار در شهر بپردازید. بنابراین، باید قبل از سفر خود برای دریافت ویزای ترانزیت اقدام نمایید تا بتوانید در کشور واسط توقف کنید.

ویزای ترانزیت به دو صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت صادر می‌شود. اگر ویزای ترانزیت کوتاه‌مدت را دریافت کنید، تنها چند ساعت اجازه حضور در کشور واسط را دارید. شما در این چند ساعت فقط می‌توانید در سالن ترانزیت فرودگاه منتظر بمانید تا زمان پرواز دوم فرا برسد. با ویزای ترانزیت کوتاه‌مدت اجازه ترک فرودگاه و ورود به شهر را ندارید. ویزای ترانزیت بلند مدت چند روزه صادر می‌شود و اجازه اقامت در هتل و تردد در شهر را برای دارنده ویزا فراهم می‌آورد. شما می‌توانید تا زمان اعتبار ویزا به گشت‎وگذار بپردازید و یک اقامت کوتاه چند روزه در کشور واسط داشته باشید.

ترانزیت بدون ویزا

دریافت ویزای ترانزیت نیز مانند دیگر انواع ویزا قوانین و مقررات خاص خود را دارد. برخی از کشورها به دلیل توافقات سیاسی، ترانزیت مسافران را بدون ویزا پذیرا هستند. به این معنی که اتباع کشور مورد توافق برای توقف چند ساعته در این کشور نیاز به دریافت ویزا ندارند. به عنوان مثال، کشور ترکیه با ایران بر روی مسئله ویزای گردشگری به توافق رسیده‌اند. مسافران ایرانی برای سفر به ترکیه و تفریح در این کشور نیاز به دریافت ویزا ندارند. این توافق در مورد ویزای ترانزیت نیز صادق است و مشکلی را برای اتباع ایرانی ایجاد نمی‎کند.

شما برای حضور چند ساعته در فرودگاه ترکیه یا حتی حضور چند روزه در شهرهای این کشور نیاز به دریافت ویزای ترانزیت ندارید، اما این در مورد همه کشورها صادق نیست! اگر قصد سفر دارید باید شرایط دریافت ویزای ترانزیت کشور واسط برای اتباع ایرانی را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز، ویزای خود را دریافت کنید.

به طور کلی افراد زیر از دریافت ویزای ترانزیت معاف هستند: 

  • دارندگان پاسپورت دیپلماتیک
  • اتباع دو کشور که در زمینه معافیت ویزا توافق کرده‌اند.

کشورهای صادر کننده ویزای ترانزیت

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، برای عبور از کشور واسط باید ویزای ترانزیت آن کشور را دریافت نمایید. ویزای ترانزیت در هر کشور انواع مختلفی دارد و برخی مواقع نیز به صورت فرودگاهی صادر می‎شود. شما باید مقصد و مسیر سفر خود را انتخاب نمایید و با توجه به آن برای دریافت یکی از ویزاهای زیر اقدام کنید.

ویزای ترانزیت کشورهای حوزه شینگن

اگر قصد توقف در یکی از کشورهای حوزه شینگن را دارید، باید برای دریافت ویزای ترانزیت شینگن اقدام نمایید. ویزای ترانزیت شینگن به دو دسته ویزای ترانزیت فرودگاهی و ویزای ترانزیت برای دریانوردان تقسیم می‌شود. به هر طریقی که سفر می‌کنید، باید برای دریافت ویزای مربوطه اقدام نمایید. به غیر از افرادی که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کشورهای عضو منطقه اقتصادی اروپا، کانادا، آندورا، ژاپن و سن مارینو اقامت دارند، سایر افراد باید ویزای ترانزیت شینگن را دریافت کنند. دارندگان پاسپورت دیپلماتیک، خدمه پرواز و اعضای خانواده شهروندان اتحادیه اروپا نیز از دریافت ویزای ترانزیت شینگن معاف هستند.

ویزای ترانزیت انگلستان

ویزای ترانزیت انگلستان به دو دسته ویزای ترانزیت هوایی مستقیم (Direct Airside) و ویزای ترانزیت سیاحتی (Visitor in) تقسیم می‌شود. ویزای ترانزیت هوایی مستقیم 24 ساعته بوده و اجازه خروج از گیت بازرسی را به مسافر نمی‌دهد. ویزای ترانزیت سیاحتی ۴۸ ساعت اعتبار دارد و اجازه عبور از گیت بازرسی را در اختیار مسافر قرار می‌دهد. افرادی که اقامت دائم کانادا، استرالیا و نیوزلند را دارند یا دارای ویزای معتبر آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزلند هستند، از دریافت ویزای ترانزیت انگلستان معاف خواهند بود. علاوه بر این­، اگر بلیط قطعی سفر خود را ارائه دهید و در همان روز پرواز داشته باشید، نیاز به ویزای ترانزیت انگلستان ندارید.

ویزای ترانزیت استرالیا

اگر کشور واسط استرالیا باشد، باید برای دریافت ویزای ترانزیت استرالیا اقدام کنید. دریافت ویزای ترانزیت استرالیا، که با عنوان ویزای 771 استرالیا نیز شناخته می‎شود، برای تمامی پروازهای غیر مستقیم الزامی است. حتی اگر تعویض هواپیما نداشته باشید، باید این ویزا را دریافت کنید. دریافت ویزای ترانزیت استرالیا هیچ هزینه‌ای ندارد و رایگان است.

ویزای ترانزیت روسیه

دریافت ویزای ترانزیت روسیه در صورتی الزامی است که شما بیش از 24 ساعت در این کشور توقف داشته باشید. اگر توقف شما کمتر از یک روز باشد و در این مدت نیز منطقه ترانزیت فرودگاه را ترک نکنید، نیاز به دریافت ویزای ترانزیت روسیه ندارید.

ویزای ترانزیت چین

کشور چین نیز قوانین خود را برای صدور ویزای ترانزیت دارد و برخی از کشورها را از دریافت این نوع ویزا معاف می‌داند. شهروندان ایرانی که کمتر از 24 ساعت در این کشور توقف دارند، از دریافت ویزای ترانزیت چین معاف هستند. البته این در صورتی است که در یکی از فرودگاه‌های این کشور به جز Xiamen و Urumqi Diwopu حضور داشته باشند. اگر بیشتر از این مدت در کشور چین توقف داشته باشید باید یکی از انواع ویزای ترانزیت 72 ساعته یا 144 ساعته را دریافت کنید. 

ویزای ترانزیت کشورهای حوزه خلیج فارس

بسیاری از پروازهای غیر مستقیم از فرودگاه تهران، در کشورهایی چون قطر و امارات توقف دارند.

ویزای ترانزیت امارات

 اگر توقف شما در فرودگاه‌های امارات کمتر از 8 ساعت باشد، نیاز به دریافت ویزا ندارید. شما می‌توانید در منطقه ترانزیت فرودگاه حضور داشته باشید و منتظر پرواز بعدی خود بمانید. اگر توقف بیش از 8 ساعت باشد، باید ویزای ترانزیت امارات را دریافت کنید. ویزای ترانزیت امارات به دو صورت 48 ساعته و 96 ساعته صادر می‌شود و به صورت آنلاین یا فرودگاهی قابل دریافت است. ویزای ترانزیت 48 ساعته امارات هزینه‌ای ندارد، اما اگر قصد دریافت ویزای 96 ساعته را دارید، باید 50 دینار بپردازید.

ویزای ترانزیت قطر

ویزای ترانزیت فرودگاهی قطر هیچ هزینه‌ای ندارد و از طریق آژانس‌های هواپیمایی قابل دریافت است. کافیست پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار و بلیط قطعی پرواز ورودی و خروجی به فرودگاه دوحه را ارائه دهید تا ویزای ترانزیت قطر را دریافت کنید. در صورت تمایل  می‌توانید از طریق دفتر نمایندگی خطوط هواپیمایی قطر یا سایت این شرکت نیز برای دریافت ویزا اقدام نمایید.

ویزای ترانزیت عمان

اگر توقف شما در فرودگاه‌های عمان کمتر از 6 ساعت باشد، نیاز به دریافت ویزا ندارید. در صورتی که بلیط قطعی سفر به مقصد بعدی را به همراه داشته باشید، می‌توانید در منطقه ترانزیت فرودگاه منتظر پرواز بعدی بمانید. اگر توقف بیش از 6 ساعت طول بکشد، باید برای دریافت ویزای ترانزیت عمان اقدام نمایید. ویزای ترانزیت عمان به صورت 72 ساعته صادر می‌شود و 5 ریال عمانی هزینه دارد.

مراحل دریافت ویزای ترانزیت

برخی از کشورها ویزای ترانزیت را به صورت فرودگاهی صادر می‌کنند. اگر ویزای ترانزیت فرودگاهی باشد، باید مدارک مورد نیاز را به همراه داشته باشید تا در فرودگاه کشور واسط ویزای ترانزیت خود را دریافت کنید. در صورتی که کشور واسط ویزا را به صورت آنلاین یا از طریق مراجعه به دفتر ارائه دهد، باید قبل از سفر ویزای خود را دریافت کنید تا در کشور واسط با مشکل مواجه نشوید. مراحل دریافت ویزای ترانزیت عبارتند از:

  • در مرحله اول بررسی کنید که آیا کشور واسط ویزای ترانزیت خود را به صورت فرودگاهی صادر می‌کند یا خیر؟
  • مدارک مورد نیاز را آماده کنید. مدارک دریافت ویزای ترانزیت به کشور موردنظر بستگی دارد و برای هر کشور متفاوت است. مدارک باید ترجمه شده و در یک دفتر رسمی تأیید شود.
  • اگر ویزا فرودگاهی نباشد، باید مدارک را به همراه درخواست ویزا به دفتر سفارت تحویل دهید.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای ترانزیت

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای ترانزیت در هر کشور متفاوت است. قبل از ارائه درخواست ویزا، در این مورد تحقیق کنید و مدارک مورد نیاز را به طور کامل جمع آوری نمایید. مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای ترانزیت شینگن عبارت است از:

  • فرم درخواست ویزا
  • کارت شناسایی معتبر
  • گذرنامه معتبر با حداقل 2 صفحه خالی و 6 ماه اعتبار
  • ارائه کپی گذرنامه در صورت نیاز
  • 2 قطعه عکس
  • ارائه بلیط رفت و برگشت به کشور مقصد
  • ارائه ویزای کشور مقصد در صورت نیاز
  • ارائه مدارک تمکن مالی
  • بیمه‌نامه سفر
  • تأییدیه پرداخت هزینه ویزا

دقت داشته باشید تعداد عکس و ویژگی‌های آن برای کشورهای مختلف، متفاوت است. می‌توانید در مورد مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای ترانزیت کشور واسط، از آژانس‎های گردشگری سوال کنید و اطلاعات لازم در این مورد را به دست آورید.

سوالات متداول

  • آیا ویزای ترانزیت همان ویزای بدو ورود است؟

خیر- ویزای ترانزیت با ویزای فرودگاهی یا ویزای بدو ورود فرق دارد. ویزای بدو ورود برای مسافرانی صادر می‌شود که قصد اقامت در کشور مقصد را دارند، اما ویزای ترانزیت برای توقف در کشور واسط می‌باشد و به صورت چند ساعته یا چند روزه صادر می‌گردد. 

  • اتباع ایرانی برای توقف در چه کشورهایی باید ویزای ترانزیت دریافت کنند؟

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، دریافت ویزای ترانزیت و معافیت از آن در کشورهای مختلف متفاوت است و به شرایط بستگی دارد. قبل از پاسخ به این سوال باید بدانید مقصد نهایی شما کجاست؟ توقف شما چند ساعت طول می‌کشد؟ آیا در این مدت از سالن ترانزیت فرودگاه خارج می‌شوید یا خیر؟ با کدام شرکت هواپیمایی پرواز می‌کنید؟ روابط کشور شما با کشور واسط چگونه است و آیا توافقی در این زمینه انجام شده است یا خیر؟ با در نظر گرفتن این فاکتورها می‌توانید دریافت ویزای ترانزیت یا معافیت از آن را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز برای دریافت ویزا اقدام کنید. می‌توانید این موضوع را از طریق آژانس‌های گردشگری یا شرکت‌های  هواپیمایی پیگیری کنید و جواب سوال خود را بگیرید.  

  • آیا توقف در کشور آمریکا نیاز به دریافت ویزای ترانزیت دارد؟

بله – توقف در آمریکا نیاز به دریافت ویزای ترانزیت دارد و ویزای ترانزیت این کشور نیز به صورت فرودگاهی صادر می‌شود.

  • ویزای ترانزیت چند روزه صادر می‌شود؟

قوانین ویزای ترانزیت در کشورهای مختلف متفاوت است و بسته به خواسته مسافر، از چند ساعته تا چند روزه صادر می‌شود. حداکثر زمان اعتبار ویزای ترانزیت 10 روزه می‌باشد.

  • ویزای ترانزیت چند بار قابل استفاده است؟

ویزای ترانزیت انواع مختلفی دارد و ممکن است به صورت یک بار ورود یا چند بار ورود صادر می‌شود.

  • هزینه دریافت ویزای ترانزیت چقدر است؟

هزینه ویزای ترانزیت در کشورهای مختلف، متفاوت است و توسط وزارت خارجه هر کشور تعیین می‌گردد. برخی از کشورها هزینه‌ای بابت ویزای ترانزیت دریافت نمی‎کنند و تعدادی دیگر بر اساس نوع ویزا و تعداد روزهای آن هزینه دریافت می‌کنند. به طور کلی هزینه ویزای ترانزیت از 25 دلار آمریکا شروع می‌شود و در برخی کشورها به 160 دلار نیز می‎رسد.

در این مقاله به معرفی ویزای ترانزیت پرداخته و اطلاعاتی در مورد ویزای ترانزیت کشورهای مختلف، مراحل دریافت ویزا و مدارک موردنیاز در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که مشاهده کردید، مدارک مورد نیاز و نحوه دریافت ویزا در  کشورهای مختلف متفاوت است. برای جلوگیری از اشتباه و بروز مشکل در کشور واسط، بهتر است قبل از سفر به خوبی تحقیق کنید و اطلاعات کافی در مورد ویزای ترانزیت کشور مورد نظر را به دست آورید. در صورت تمایل می‌توانید با شماره 75097700 – 021 تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان کایت بپرسید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید