آسمان شب کویرهای ایران | مات و مبهوت الماس‌های آسمان ایران شوید!
زهرا نیرومند 1401/09/30 9590 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

کویرها، از جمله جذاب‌ترین مناطق ایران محسوب می‎شوند و طرفداران زیادی دارند. سفر به مناطق کویری تنها به تماشای رمل‌های شنی و تفریحاتی چون آفرود، شترسواری و ... ختم نمی‌شود، بلکه جذابیت‌های دیگری نیز دارد. کویرهای ایران بهترین مکان برای رصد ستارگان به شمار می‎آیند. از این رو، بسیاری از دانشمندان و علاقه‎مندان به نجوم، این مناطق را برای تماشای کهکشان و پدیده‌های زیبایی چون شهاب‌باران انتخاب می‌کنند. در این مقاله در مورد آسمان شب کویرهای ایران صحبت می‎کنیم و به معرفی بهترین کویرهای ایران برای رصد ستارگان می‎پردازیم. با ما همراه باشید.

آسمان شب کویرهای ایران

تماشای آسمان تاریک با میلیون‌ها ستاره، یکی از رویایی‌ترین صحنه‌هایی است که می‌توانید ببینید. دیدن این تصویر در محیط شهری ممکن نیست. وجود نورهای مصنوعی مانند چراغ خیابان‌ها، روشنایی خانه‌ها و حتی نورهای طبیعی مانند نور ماه، از جمله مواردی هستند که مانع از تماشای زیبایی حیرت‌انگیز کهکشان می‌شوند. به این موارد، آلودگی هوای شهری و گرد و غبار را نیز اضافه کنید.

مناطق مختلفی در ایران وجود دارد که می‌توانید زیبایی حیرت‌انگیز آسمان شب را در آن تماشا کنید. کافیست کمی از محیط شهری فاصله بگیرید و به دامان طبیعت پناه ببرید. یکی از بهترین مکان‌هایی که می‎توانید میلیون‌ها ستاره را در کنار هم داشته باشید، آسمان شب کویرهای ایران است. کویر سه قلعه،  کویر متین‌آباد، کویر مرنجاب، کویر مصر و ... از جمله کویرهای ایران هستند که برای تماشای کهکشان راه شیری و رصد ستارگان پیشنهاد می‌شوند.

اغلب کویرهای ایران در بخش مرکزی کشورمان قرار دارند. می‌توانید نزدیک‌ترین کویر به استان محل سکونت خود را انتخاب کنید و یک سفر کوتاه به این منطقه داشته باشید. در این صورت این فرصت را دارید که یک شب را در کویر بگذرانید و زیر آسمانی پر از ستاره، شب را به صبح برسانید.

کویر سه قلعه

سه قلعه را می‌توان یکی از بهترین مناطق برای تماشای آسمان شب کویرهای ایران معرفی کرد. کویر سه قلعه عنوان پنجمین آسمان تاریک جهان را به خود اختصاص داده و تاریک‌ترین آسمان در خاورمیانه را دارا می‌باشد. این کویر در استان خراسان جنوبی قرار دارد و یکی از سایت‌های گردشگری نجومی در ایران و جهان محسوب می‎شود. سه قلعه تعداد شب‌های صاف زیادی دارد و به همین دلیل برای رصد ستارگان و پدیده‌های مهم آسمانی مورد توجه منجمین قرار می‎گیرد.

کویر متین‌آباد

متین‌آباد یکی از روستاهای شهرستان نطنز در استان اصفهان است. کویر متین‌آباد در نزدیکی دو شهر اصفهان و تهران قرار دارد و یکی از بهترین مکان‎ها برای رصد ستارگان در آسمان شب کویرهای ایران محسوب می‎شود. گردشگران و گروه‌های نجومی که به این کویر سفر می‎کنند می‎توانند در اکو کمپ متین‌آباد اقامت داشته باشند و بدون آسیب رساندن به طبیعت، از زیبایی‌های این کویر منحصربفرد لذت ببرند.  اکو کمپ متین‌آباد امکانات رفاهی و خدماتی خوبی دارد و برای اقامت گروه‎های نجومی پیشنهاد می‎شود. علاقه‌مندان می‌توانند کار با تلسکوپ را زیر نظر کارشناس یاد بگیرند و به تماشای آسمان بنشینند. 

کویر مرنجاب

مرنجاب، یکی از معروف‌ترین کویرهای ایران است که برای تماشای آسمان شب پیشنهاد می‎شود. این کویر در مسیر قم به کاشان قرار دارد و به علت نزدیکی به تهران، مورد استقبال گردشگران قرار می‎گیرد. اگر به نجوم و رصد ستارگان علاقه‌مندید، می‎توانید کویر مرنجاب را برای سفر انتخاب نمایید. کافیست تجهیزات مورد نیاز را بر دارید و در عرض چند ساعت خود را به کویر مرنجاب برسانید. کویر مرنجاب امکانات رفاهی خوبی دارد و دارای چندین اقامت‌گاه برای پذیرایی از گردشگران می‎باشد. 

کویر مصر

کویر مصر، یکی دیگر از مکان‌هایی است که برای تماشای آسمان شب کویرهای ایران پیشنهاد می‎شود. این کویر در استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک و در روستایی با نام مصر واقع شده است. اگر اهل اصفهان، کاشان، یزد یا خراسان جنوبی هستید، فاصله زیادی با این کویر ندارید. می‌توانید لوازم موردنیازتان را بردارید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به یکی از زیباترین کویرهای ایران برسانید. در این صورت، این فرصت را دارید که به رصد ستارگان بپردازید و از تماشای آسمان شب کویر لذت ببرید. بسیاری از علاقه‌مندان به نجوم، کویر مصر را یکی از بهترین کویرهای ایران برای رصد ستارگان می‎‌دانند و تورهای نجوم خود را در این کویر برگزار می‌کنند.

کویر نایبندان

نایبندان یکی دیگر از کویرهای ایران است که آسمانی تاریک و بکر دارد. این کویر در صحرای طبس واقع شده و تمامی ویژگی‌های موردنیاز برای تماشای کهکشان را دارا می‎باشد. داشتن فاصله نوری با شهرها و روستاها، فقدان آلودگی‌های خارجی مانند گرد و غبار و میزان کم رطوبت هوا، از جمله مواردی هستند که این کویر را در لیست بهترین کویرهای ایران برای تماشای آسمان و رصد ستارگان قرار می‎دهند. کویر نایبندان هیچ آلودگی نوری ندارد و در مقیاس سنجش تاریکی دارای رتبه می‌باشد.

کلوت‌های شهداد

کلوت‌های شهداد از دیگر مکان‌هایی است که می‌توان برای رصد ستارگان و تماشای آسمان شب کویرهای ایران معرفی کرد. کلوت‌های شهداد یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین پدیده‌های زمین‌شناسی کشورمان هستند و در کرمان قرار دارند. کلوت شهداد در دل کویر لوت واقع شده و مساحتی بالغ بر 11 هزار کیلومتر مربع را شامل می‎شود. جدای از شگفت‌انگیز بودن کلوت‌ها، این منطقه یکی از مهم‌ترین مناطق کویری ایران برای رصد ستارگان نیز محسوب می‎شود و چشم‌اندازهای بی‌نظیری دارد. علاقه‌مندان می‎توانند در کمپ شهداد، تنها کمپ کویری دشت لوت، اقامت داشته باشند و آسمان شب را در آلاچیق‌های این کمپ تماشا کنند.

بهترین زمان برای تماشای آسمان شب کویرهای ایران

برای این‌که بتوانید میلیون‌ها ستاره‌ها را در آسمان شب کویرهای ایران مشاهده کنید، باید زمان مناسبی را برای این کار انتخاب نمایید. همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، نور مهتاب یکی از مهم‌ترین دلایل نامرئی شدن ستارگان است. نور مهتاب میلیون‌ها ستاره‌ی اطراف خود را پنهان می‌کند و اجازه دیده شدن را به آن‌ها نمی‌دهد. شما تنها می‌توانید چند ستاره پر نور تر را در کنار ماه ببینید. هرچه ماه کامل‌تر باشد، نور آن بیشتر بوده و تعداد ستاره‌های مشاهده شده، کمتر خواهد بود.

بنابراین، برای این‌که بتوانید تعداد بیشتری از ستاره‌ها را در آسمان مشاهده کنید، باید زمانی را برای سفر انتخاب کنید که نور ماه در کمترین میزان خود قرار دارد. در نتیجه، بهترین زمان برای تماشای آسمان شب کویرهای ایران، چند روز قبل و بعد از ماه جدید می‌باشد. زمانی که ماه هلال است و هنوز نور چندانی ندارد. اگر در این چند روز به کویر سفر کنید، حتی با چشم غیر مسلح نیز می‌توانید میلیون‌ها ستاره را در کهکشان راه شیری ببینید و یکی از رویایی‌ترین تصاویر عمر خود را داشته باشید.

از دیگر مواردی که باید برای انتخاب بهترین زمان برای تماشای آسمان شب کویرهای ایران در نظر داشته باشید، فصل سفر است. اغلب افراد ترجیح می‌دهند به علت گرمی هوای کویرهای ایران، دو فصل پاییز و زمستان را برای سفر انتخاب کنند. علاوه بر مسئله گرما، طول مدت تاریک بودن هوا نیز در این دو فصل بیشتر بوده و در واقع شب‌ها طولانی‎تر است. از این رو، فرصت بیشتری برای تماشای کهکشان و رصد ستارگان وجود دارد. می‌توانید در زیر آسمان پرستاره کویر دراز بکشید و ساعت‌ها به آن خیره شوید.

در این مقاله در مورد آسمان شب کویرهای ایران صحبت کردیم و به معرفی بهترین کویرهای ایران برای رصد ستارگان پرداختیم. همان‌طور که گفتیم، برای تماشای آسمان پرستاره و کهکشان راه شیری، باید از فضای شهری فاصله بگیرید و یک آسمان بکر و کاملا تاریک را برای این کار انتخاب نمایید. چندین منطقه در ایران وجود دارد که می‌توان به عنوان بهترین مکان برای تحقیقات نجومی و رصد ستارگان معرفی کرد. یکی از این مناطق، کویرهای ایران است. پیشنهاد می‏کنیم، برای یک بار هم که شده، سفری به دل کویر داشته باشید و میلیون‌ها ستاره را در آسمان تاریک شب به نظاره بنشینید. به این نکته توجه داشته باشید که سفر به کویر برای تماشای آسمان، نیاز به اطلاعات کافی و تجربه دارد. بنابراین، اگر برای اولین بار است که این کار را انجام می‌دهید و با کویر آشنایی ندارید، حتما یک راهنما با خود به همراه داشته باشید. می‌توانید با تورهای کویرگردی کایت همراه شوید و در کنار یک گروه حرفه‌ای به تماشای آسمان شب کویرهای ایران بنشینید. برای اطلاع از شرایط و زمان برگزاری تورهای کویرگردی ایران، دیگر صفحات سایت را مورد مطالعه قرار دهید یا با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور مورد نظر خود مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید