عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا | 20  مکانی که طبیعت به انسان هدیه کرده
زهرا نیرومند 1401/09/26 1421 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

طبیعت یکی از بهترین و زیباترین نعمت‌هایی است که خدا به انسان هدیه داده است. این هدیه الهی جذابیت‌های بسیار زیادی دارد و در هر گوشه‌اش شگفتی‌هایی را پنهان کرده است. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، حتما بخشی‌ از این زیبایی‌ها را دیده‌اید و بابت آن بارها و بارها خدا را شکر کرده‌اید.  طبیعت علاوه بر چشم‌اندازهای بسیار دیدنی، مکان‌های عجیب ‌و غریبی نیز دارد. مکان‌هایی که تاکنون ندیده‎اید و حتی فکرش را هم نمی‌کنید. در این مقاله عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا را به شما عزیزان معرفی کرده و اطلاعات مختصری در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

غار کریستال‌ها (Cave of the Crystals) در مکزیک

غار کریستال‌های مکزیک، یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیاست. این غار در ایالت چی‌هواهوا واقع شده و در عمق 300 متری از سطح زمین قرار دارد. غار کریستال‌ها بزرگ‌ترین بلورهای طبیعی دنیا را در خود جای داده و پر از کریستال‌های غول‌پیکر از جنس سلنیت می‌باشد. بزرگ‌ترین کریستال‎ یافت شده در این غار حدود 12 متر طول دارد و قطر آن نیز بیش از 4 متر است.

رودخانه کانو کریستالس (cano cristales river) در کلمبیا

رودخانه کانو کریستالس در استان متا در کشور کلمبیا قرار دارد. این رودخانه تصویری از رنگ‌های جذاب و زنده دنیا را به نمایش می‌گذارد و با عنوان رودخانه 5 رنگ نیز شهرت دارد. دلیل ایجاد این رنگ‌ها وجود گیاهان آبزی در رودخانه می‌باشد. این گیاهان در برخی از ماه‌های سال ظاهر می‌شوند و رودخانه کانو کریستالس را به یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا تبدیل می‌کنند.

غارهای مرمر (Marble Caves) در شیلی

غارهای مرمری شیلی را می‌توان به عنوان یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا معرفی کرد. غار سنگ مرمر در دریاچه جنرال کاررا و در مرز بین دو کشور شیلی و آرژانتین قرار دارد. این غار بیش از 6000 سال قدمت دارد و دیواره‌های آن پوشیده از سنگ مرمر می‌باشد. این سنگ‌ها ترکیب رنگ فوق‌العاده‌ای دارند و چشم‌اندازهایی رویایی و بی‌نظیر ایجاد می‌کنند.

آنتلوپ کنیون (Antelope Canyon) در آریزونا

آنتلوپ کنیون صخره‌های سنگی حجاری شده‌ایست که به صورت امواجی زیبا در میان اقیانوس دیده می‌شود.  این صخره‌های مواج در طول هزاران سال و به دلیل فرسایش سنگ‌های ماسه‌ای بر اثر باد و باران ایجاد شده و یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا را به وجود آورده‌اند. صخره‌های این منطقه با رنگ‌های متنوعی چون بنفش، آبی، قرمز، صورتی و ... دیده می‌شوند و در ساعات مختلف روز با توجه به میزان نور بازتاب شده، تغییر رنگ می‌دهند.

غار وایتومو (Waitomo Caves) در نیوزلند

غار کهکشانی وایتومو یکی از زیباترین و عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا است. وقتی وارد غار می‌شوید، دور تا دور خود را پر از نقطه‌های نورانی می‎بینید و تصور می‌کنید  زیر یک آسمان پر از ستاره هستید. این پدیده حیرت‌انگیز به دلیل تجمع کرم‌های شب‌تاب بر روی سقف غار ایجاد می‎شود. تمامی قسمت‌های غار، از صخره‌ها گرفته تا قندیل‌های آویزان شده از سقف، پر از کرم شب‌تاب است. تعداد این کرم‌ها به حدی زیاد است که تاریکی غار را به فضایی روشن و درخشان تبدیل می‌کند. 

دریاچه بایکال (Lake Baikal) در روسیه

دریاچه بایکال، بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین جهان است. این دریاچه در سیبری قرار دارد و یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا محسوب می‎شود. دریاچه بایکال شفافیت فوق‌العاده‌ای دارد و هر آن‌چه زیر آب‌های کریستالی دریاچه وجود داشته باشد را تا عمق 40 متری نشان می‌دهد. این دریاچه در فصل زمستان یخ می‌زند و تصویری زیبا از حباب‌های به دام افتاده در آب را به نمایش می‌گذارد. دریاچه بایکال روسیه یکی از بهترین مکان‌ها برای تفریحات زمستانی از جمله اسکیت روی یخ می‌باشد.

گذرگاه غول پیکر (Giant’s Causeway) در ایرلند

گذرگاه غول پیکر ایرلند یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا است. این ساحل در شهرستان آنتریم قرار دارد و نتیجه یک فوران آتشفشانی باستانی می‌باشد. این گذرگاه از سنگ‌هایی چندضلعی تشکیل شده است که به صورت ستون‌هایی در کنار هم چیده شده‌اند. این ستون‌ها ارتفاعات متفاوتی دارند و تصویری بسیار زیبا و دیدنی را در سواحل شمالی ایرلند ایجاد کرده‌اند. 

غارهای یخی (Ice Caves) در ایسلند

غارهای یخی ایسلند یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی در دنیا هستند. این غارها همه ساله در فصل زمستان، بین ماه‌های نوامبر تا مارس، ایجاد می‌شوند و با فرا رسیدن فصل بهار از بین می‌روند. واتنایوکول (Vatnajokull) بزرگ‌ترین یخچال‎های ایسلند است که حدود 11 درصد از خاک این کشور را اشغال می‌کند. در این یخچال، غارهای یخی زیادی شکل می‎گیرد و یکی از زیباترین و عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا را به نمایش می‎گذارد. با ورود به این غارها، غرق در رنگ آبی می‎شوید و ستون‌های یخی بسیار زیبایی را در اطراف خود مشاهده می‎کنید.

پارک ملی ژانگ داکستیا لندفرم (The Zhangye Danxia Landform) در چین

پارک ملی ژانگ داکستیا لندفرم، که با عنوان کوهستان رنگین‌کمانی نیز شناخته می‌شود، یکی از  عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیاست. در این پارک صخره‌های بلند و کوتاهی را می‌بینید که ترکیبی از رنگ‌های سرد و گرم را در خود دارند و مانند یک جعبه مدادرنگی به چشم می‌آیند. این صخره‌ها لایه‌هایی از مواد معدنی هستند که در طول میلیون‌ها سال و در اثر فرسایش ناشی از باد و باران ایجاد شده‌اند.

دریاچه هیلیر (Lake Hillier) در استرالیا

هیلیر، یک دریاچه آب شور است که در سواحل جنوبی استرالیای غربی قرار دارد. چیزی که این دریاچه را در لیست عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا قرار می‌دهد، رنگ صورتی آن است. دانشمندان معتقدند شوری زیاد آب دریاچه باعث حضور نوعی جلبک نمک دوست در آن شده است. این جلبک‌ها دونالیلا سالینا نام دارند و صورتی رنگ هستند.

چشمه آب گرم گرند پریسماتیک (Grand Prismatic Spring) در ایالت وایومینگ آمریکا

گرند پریسماتیک، بزرگ‌ترین چشمه آب گرم ایالات متحده است که در پارک ملی یلوستون قرار دارد. یکی از شگفت‌‌انگیزترین بخش‌های این چشمه، بخار آب است که بر روی سطح چشمه دیده می‌شود. اطراف چشمه نیز دایره‌ی رنگین‌کمانی وجود دارد. حلقه‌های زرد، قرمز، نارنجی و ... که به زیبایی دور تا دور رنگ آبی چشمه را پوشانده‌اند و تصویری جذاب و دیدنی ایجاد کرده‌اند. این رنگ‌ها بسته به فصل تغییر می‎کنند و در زمستان به سمت رنگ‌های سرد پیش می‎روند. دانشمندان بر این باورند این رنگ‌ها به علت وجود باکتری‌های گرما دوست که در اطراف لبه‌های چشمه زندگی می‌کنند، ایجاد شده‌اند.

پاموکاله (Pamukkale) در ترکیه

استخرهای طبیعی پاموکاله یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا هستند. پاموکاله  شامل 17 چشمه آب گرم می‌باشد. این چشمه‌ها ساختاری پلکانی شکل دارند و به صورت منظم در کنار هم قرار گرفته‌اند. مواد معدنی موجود در آب این چشمه‌ها بر روی سنگ‌ها ته‌نشین می‌شود و رنگی سفید و حالتی پنبه‌ای شکل به آن می‌دهد. رنگ سفید حوضچه‌های پاموکاله در کنار رنگ فیروزه‌ای آب، تصویری زیبا و رویایی ایجاد می‌کند که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.

خلیج بیولومینسنت (Bioluminescent Bay) در مالدیو

خلیج بیولومینسنت یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا را دارد. اگر در هنگام شب به این ساحل بروید، آسمانی پر از ستاره را در آب اقیانوس می‌بینید. این ستاره‌ها انعکاس آسمان در آب نیستند، بلکه موجودات بسیار کوچکی به نام پلانکتون‌ هستند که در آب زندگی می‌کنند. پلانکتون‌ها به همراه هر موج به ساحل کشیده می‌شوند و مانند یک ستاره می‌درخشند. این پدیده در مالدیو با نام دریای ستارگان شناخته می‎شود و تکه‌ای از بهشت را برای انسان تداعی می‌کند.

دهانه گاز دروازا (Darvaza Gas Crater) در ترکمنستان

دهانه گاز دروازا یا دروازه جهنم، یک گودال عظیم در صحرای قره‌قوم ترکمنستان است. این گودال یک میدان گاز طبیعی است. گاز دروازا در سال 1971 و به دنبال اکتشاف نفت به وجود آمده است. پس از ایجاد این گودال محققان برای جلوگیری از انتشار گاز متان و بروز خطرات محیط زیستی، گودال را به آتش کشیدند. این آتش هم‌چنان روشن مانده و به طور مداوم می‎سوزد. روشنایی دائمی این آتش در گودالی بزرگ با قطر 70 متر در میان صحرایی ماسه‌ای، انسان را به یاد آتش جهنم می‌اندازد. از این رو، این گودال در بین ساکنان منطقه با نام دروازه جهنم شناخته می‌شود.

سیلفرا (Silfra) در ایسلند

سیلفرا، یک شکاف بزرگ است که در محل تلاقی بین قاره آمریکای شمالی و اوراسیا شکل گرفته است. این شکاف شفاف‌ترین آب دنیا را دارد و یکی از بهترین مکان‌ها برای غواصی محسوب می‌شود. شفافیت آب این شکاف به حدی است که می‌توان تا عمق 100 متری آن را دید و از تماشای دنیای زیر آب لذت برد. شکاف سیلفرا در پارک ملی تینگ ولیر (Thingvellir) ایسلند واقع شده و یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا محسوب می‌شود. 

آبشار شعله ابدی (Eternal Flame Falls) در نیویورک

در پارک چستنات ریج (Chestnut Ridge) در غرب نیویورک یک آبشار بسیار زیبا وجود دارد. در پشت این آبشار یک غار کوچک قرار دارد و شعله‌ای روشن در میان غار دیده می‌شود. این شعله یک پدیده طبیعی است و از تولید گاز در میان سنگ‌های کهن این منطقه ایجاد شده است. شعله ابدی تقریباً در تمام طول سال قابل مشاهده است.

دریاچه خالدار (Spotted Lake) در کانادا

دریاچه خالدار در نزدیکی شهر اوسویوس در ایالت بریتیش کلمبیا قرار دارد و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‏کند. در فصل تابستان، آب این دریاچه شروع به تبخیر می‌کند و یک الگوی دیدنی خاص شامل نقطه‌های دایره‌ای شکل بر روی سطح دریاچه نمایان می‏گردد. دلیل این اتفاق وجود غلظت بالای مواد معدنی شامل کلسیم، منیزیم سولفات، سدیم سولفات، نقره و تیتانیوم در آب دریاچه می‎باشد.

سالار دی اویونی (Salar de Uyuni) در بولیوی

سالار دی اویونی، بزرگ‌ترین کویر نمک دنیاست. این کویر پس از خشک شدن آب رودخانه ایجاد شده و چشم‌اندازهایی دیدنی و بی‌نظیر را به نمایش می‎گذارد. سالار دی اویونی در نزدیکی رشته‌کوه آند در جنوب غربی کشور بولیوی قرار دارد و سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‎کند. چیزی که این دریاچه را در لیست عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا قرار می‌دهد، آینه‌ای شکل بودن آن پس از بارش باران است. زمانی که باران می‌بارد، لایه‌ای نازک از آب سطح کریستال‌های نمکی کویر را می‎پوشاند و انعکاسی از رنگ آبی آسمان را در زیر پای تماشاگران قرار می‌دهد.

برایس کانیون (Bryce Canyon) در یوتا

پارک ملی برایس کنیون در ایالت یوتای آمریکا قرار دارد و چشم‌اندازی از ستون‌های سنگی زیبا را به نمایش می‌گذارد. این ستون‌ها، هودو (hoodoos) نام دارند و در طول میلیون‌ها سال در اثر تغییرات آب‌وهوایی و عبور رودخانه و دریاچه ایجاد شده‌اند. یوتا بزرگ‌ترین مجموعه ستون‌های سنگین یا هودو را داراست.

دریاچه ناترون (Lake Natron) در تانزانیا

دریاچه ناترون تانزانیا  را می‌توان یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا معرفی کرد. این دریاچه رنگی سرخ دارد و آب آن به شدت قلیایی می‎باشد. آب دریاچه حاوی مقادیر بالایی از کربنات سدیم است. کربنات سدیم همان ماده‌ای است که در مصر باستان برای مومیایی کردن مردگان استفاده می‌شده است. این ماده خاصیت سوزانندگی دارد و باعث خشک شدن حیوانات و پرندگان می‌شود. در واقع آن‌ها را تبدیل به مومیایی می‎کند.   

در این مقاله عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا را به شما عزیزان معرفی کرده و اطلاعات مختصری در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. اگر به هریک از کشورهای فوق سفر کردید، می‌توانید زمانی را به بازدید از این جاذبه‌ها اختصاص دهید و از دیدن قدرت بی‌نهایت خداوند در این جهان لذت ببرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و آگاهی از شرایط و زمان برگزاری تورهای خارجی، دیگر صفحات سایت را مورد مطالعه قرار دهید یا با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور مورد نظر خود مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید