زیباترین پل‌های ایران | 12 پل جذاب در ایران خودمان
زهرا نیرومند 1401/09/19 5017 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

پل‌ها، سازه‌هایی هستند که برای عبور ساخته می‌شوند و دو نقطه را به هم متصل می‎کنند. این سازه‌ها از لحاظ ایمنی اهمیت زیادی دارند و باید با دقت و حساسیت ساخته شوند. پل‌های متعددی در ایران وجود دارد. برخی از این پل‌ها از لحاظ معماری ارزش بالایی دارند و جزو شاهکارهای مهندسی محسوب می‌شوند. تعدادی از این پل‌ها تاریخی بوده و از قرن‌ها پیش به یادگار مانده‌اند. بعضی از آن‌ها نیز در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند و جزو پل‌های مدرن ایران به شمار می‌روند. در این مقاله زیباترین پل‌های ایران را معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

سی و سه پل اصفهان

اصفهان، یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران است. این شهر در حاشیه زاینده‎رود قرار دارد و به همین دلیل، دارای پل‌های متعددی می‌باشد. سی و سه پل، یکی از معروف‌ترین و البته زیباترین پل‌های تاریخی اصفهان است. این پل در زمان شاه عباس بزرگ ساخته شده و بیش از 400 سال قدمت دارد. سی و سه پل اصفهان طولانی‌ترین پل ساخته شده بر روی زاینده‌رود می‎باشد و شاهکار معماری دوران خود محسوب می‌شود. اگر در هنگام غروب به اطراف سی و سه پل بروید، می‌توانید نورپردازی زیبای این پل را مشاهده کنید و عکس‌های بی‌نظیری را به ثبت برسانید.


پل خواجو در اصفهان

پل خواجو یکی دیگر از پل‌های تاریخی اصفهان است که در لیست زیباترین پل‌های ایران جای می‎گیرد. این پل   در دوران صفویه و در زمان شاه عباس دوم ساخته شده و دارای 2 طبقه می‌باشد. بخش پائینی پل برای عبور افراد پیاده در نظر گرفته شده و طبقه فوقانی به عبور چهارپایان و کالسکه‌ها اختصاص داشته است. پل خواجو از سنگ و ساروج ساخته شده و عبور آب از میان آن نیز با تخته‌های چوبی قطور کنترل می‎شود. در میانه پل خواجو یک عمارت با نام بیگلربیگی دیده می‌شود. این عمارت به برگزاری مراسم‎های رسمی اختصاص داشته و مکانی برای پذیرایی از مهمانان بوده است. پل خواجوی اصفهان نیز به زیبایی نورپردازی شده و در هنگام غروب بسیار دیدنی ‎است.

پل ساسانی دزفول

پل ساسانی دزفول را می‌توان یکی از زیباترین پل‌های ایران معرفی کرد. این پل در زمان ساسانی و به دستور شاپور اول بر روی رودخانه دز ساخته شده است. پل ساسانی 370 متر طول و 60 متر عرض دارد و دارای 14 دهانه می‌باشد. برای ساخت پل نیز از سنگ و ساروج استفاده شده است. جالب است بدانید، پل ساسانی دزفول بیش از 17 قرن قدمت دارد و یکی از قدیمی‎ترین پل‌های دنیا محسوب می‌شود، اما هم‌چنان استوار بوده و برای تردد عابران مورد استفاده قرار می‎گیرد. می‌توانید بر فراز این پل تاریخی بایستید و از تماشای چشم‌اندازهای اطراف لذت ببرید. 

پل ورسک مازندران

ورسک یکی از معروف‌ترین و زیباترین پل‌های ایران است. این پل بین سال‌های 1306 تا 1317 و بر فراز دره ورسک ساخته شده است. پل ورسک حدود 73 متر طول دارد و دو سمت این دره را هم وصل می کند. این پل نقش تاریخی و مهمی در جنگ جهانی دوم داشته و یکی از مهم‌ترین دلایل پیروزی متفقین در این جنگ محسوب می‎شود. پل ورسک در حاضر محل گذر قطارهای مسافربری، باری و سوختی در مسیر تهران-ساری و تهران-گرگان می‌باشد و به علت زیبایی مسیر، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‎گیرد. این پل تاریخی یکی از شاهکارهای معماری دنیا به شمار می‎رود و مناظری زیبا و دیدنی از مناطق سرسبز شمال را به نمایش می‌گذارد.

پل قاری کورپوسی تبریز

از دیگر پل‌های زیبای ایران می‌توان به قاری کورپوسی تبریز اشاره کرد. این پل سنگی بر روی مهران‌رود ساخته شده و در خیابان ثقه الاسلام شهر تبریز قرار دارد. قاری کورپوسو از دو لغت " قاری" و "کورپوسی" تشکیل شده است. لغت قاری به معنای پیرزن و لغت کورپوسی به معنای پل می‌باشد. این نام‌گذاری به این علت انجام شده که هزینه احداث پل را یک پیرزن پرداخت کرده است. پل تاریخی قاری کورپوسی ۱۰۰ متر طول و ۵ متر عرض دارد و بازار بزرگ تبریز را به بخش شمالی این شهر متصل می‌کند. این پل دارای قوس‌های مدور و سر ستون‌های کله‌قوچی می‌باشد و یکی از زیباترین پل‌های سنگی ایران محسوب می‌شود. قدمت پل قاری کورپوسی به دوران قاجاریه برمی‌گردد. 

پل سفید اهواز

پل سفید اهواز بر روی رودخانه کارون ساخته شده و نماد شهر اهواز محسوب می‎شود. امکان ندارد به اهواز سفر کنید اما از پل سفید و هلالی اهواز بازدید نکنید. پل هلالی اهواز در سال 1315 ساخته شده و رنگی سفید دارد. از این رو با عنوان پل سفید اهواز شناخته می‎شود. پل سفید اهواز یکی از 8 پل ساخته شده بر روی رودخانه کارون می‌باشد و شرق و غرب این شهر را به هم پیوند می‌دهد. پل سفید اهواز معماری و نورپردازی جذابی دارد و در  کنار جوش و خروش رود کارون، چشم‎اندازهایی بسیار دیدنی  را به نمایش می‌گذارد.  

پل طبیعت تهران

پل طبیعت تهران طراحی بسیار جذاب و خلاقانه‌ای دارد و دو پارک طالقانی و آب و آتش را به هم متصل می‌کند. پل طبیعت تنها با هدف اتصال دو پارک ساخته نشده است، بلکه یک منطقه تفریحی نیز محسوب می‌شود و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. این پل شکلی منحنی مانند دارد و در سه طبقه طراحی شده است. در طبقات این پل فضاهایی برای پیک‌نیک تعبیه شده و کافه‌ها و رستوران‌هایی نیز دیده می‏شود. سالانه بسیاری از گردشگران برای بازدید به روی پل طبیعت می‌آیند و عکس‌هایی جذاب و دیدنی را از معماری زیبا و شگفت‌انگیز پل و چشم‌اندازهای اطراف آن را به ثبت می‌رسانند. اگر در هنگام شب از این پل بازدید نمایید، می‌توانید نورپردازی فوق‌العاده آن را نیز ببینید و از تماشای یکی از زیباترین پل‌های ایران در تاریکی شب لذت ببرید.

پل معلق آسمان تهران

پل معلق آسمان یا پل نهج‌البلاغه، نخستین پل معلق تهران و یکی از زیباترین پل‌های ایران است. این پل 285 متر طول دارد و بوستان نهج‌البلاغه تهران را به پارک پردیسان این شهر وصل می‌کند. پل معلق نهج‌البلاغه در آبان ماه 1397 افتتاح شده و مکانی مناسب برای تفریح و گذران اوقات فراغت محسوب می‌شود. این پل در کنار پل معلق مشکین‌شهر عنوان طولانی‌ترین پل کابلی عابر پیاده در منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. با ایستادن بر روی پل معلق آسمان می‌توانید چشم‌اندازی بسیار دیدنی از شهر تهران را زیر پای خود داشته باشید و به تماشای زیبایی‌های آن  بنشینید.

پل معلق نمک آبرود

نمک آبرود، یکی از معروف‌ترین مناطق تفریحی شمال ایران است. این منطقه طبیعتی زیبا و منحصربفرد دارد و تفریحات و سرگرمی‌های متعددی را نیز در خود جای داده است. پل معلق نمک آبرود یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات این منطقه محسوب می‎شود. این پل با چوب و طناب ساخته شده و حدود 150 متر طول دارد. پل چوبی نمک آبرود از دل جنگل‌های سرسبز و مه‌آلود شمال ایران عبور می‌کند و چشم‌اندازهایی شگفت‌انگیز را به نمایش می‌گذارد. عبور از این پل بخش ماجراجویانه سفر شما محسوب می‌شود و میزان آدرنالین خونتان را افزایش می‌دهد. اگر ترس از ارتفاع ندارید، پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده از روی پل معلق نمک آبرود عبور کنید و از تماشای طبیعت اطراف لذت ببرید.

پل معلق پیرتقی خلخال

پل معلق پیرتقی یکی از زیباترین پل‌های ایران است. این پل در استان اردبیل، شهرستان خلخال، شهر هشت‌جین قرار دارد. از این رو، با عنوان پل هشت‌جین نیز شناخته می‎شود. پل پیرتقی یکی از هیجان‌انگیزترین پل‌های معلق ایران است که در ارتفاع 60 متری و بر روی دو رودخانه خروشان ساخته شده است. این پل 165 متر طول دارد و دو رودخانه گیوی چای و قزل اوزون را به هم متصل می‎کند. پل هشت‌جین در منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا واقع شده و یک مقصد گردشگری عالی، خصوصا در روزهای گرم تابستان محسوب می‎شود. طبیعت اطراف پل چشم‌اندازهایی زیبا و دیدنی را ایجاد کرده و گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

پل معلق هیر اردبیل

پل هیر یکی دیگر از پل‌های معلق ایران است که در استان اردبیل قرار دارد. این پل بر روی رودخانه هیر ساخته شده و جنس آن از شیشه می‌باشد. پل معلق هیر از قطعات شیشه‌ای و کابل‌های فلزی تشکیل شده است و حالتی قوسی شکل دارد. این پل 200 متر طول دارد و ارتفاع آن از سطح زمین حدود 100 متر می‌باشد. عبور از پل شیشه‌ای هیر هیجان بسیاری دارد و چشم‌اندازهای زیبایی از کوه با صلابت سبلان، رودخانه پرخروش هیر و باغ‌های میوه اطراف را به نمایش می‎گذارد. پل شیشه‌ای هیر در خردادماه سال 1399 راه‌اندازی شده و در دسترس گردشگران قرار دارد.

پل معلق مشگین‌شهر  

پل معلق مشگین‌شهر از دیگر پل‌های معلق اردبیل است که در لیست زیباترین پل‌های ایران جای دارد. این پل 365 متر طول دارد و عنوان طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه را نیز به خود اختصاص داده است. پل مشگین‎شهر بر روی پارک جنگلی این شهر ساخته شده از بالای رودخانه خیاوچایی عبور می‌کند. این پل معلق، از جمله توریستی‌ترین جاذبه‌های اردبیل محسوب می‎شود و سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می‎کشاند. پل معلق مشگین‌شهر بخشی از مجموعه گردشگری نورسبلان به شمار می‎رود و دارای امکانات رفاهی و تفریحی خوبی می‎باشد. با عبور از این پل می‌توانید چشم‌اندازهایی بسیار دیدنی از طبیعت زیبای اردبیل را ببینید و از تماشای آن لذت ببرید.

در این مقاله زیباترین پل‌های ایران را معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. همان‎طور که مشاهده کردید، بخشی از این پل‌ها، جزو جاذبه‌های تاریخی ایران محسوب می‎شوند و از سال‌های بسیار دور به یادگار مانده‌اند. بخش دیگر نیز مربوط به سال‌های اخیر هستند و در لیست مدرن‎ترین پل‎های ایران جای دارند. اگر به دنبال جاذبه‌های تاریخی و تماشای معماری‌ سنتی ایرانی هستید، می‎توانید به شهر زیبای اصفهان سفر کنید یا از پل تاریخی دزفول، پل دیدنی ورسک یا قاری کورپوسی تبریز بازدید نمایید. پل طبیعت تهران یکی از مدرن‌ترین و زیباترین پل‌های ایران است که می‌توانید خاطرات خوبی را بر روی آن ثبت کنید. اگر به دنبال هیجان و سفر ماجراجویانه هستید، پل چوبی نمک‌آبرود و پل‌های معلق هیر، مشگین‌شهر و پیرتقی در استان اردبیل را از دست ندهید. در صورت تمایل می‌توانید با تورهای گردشگری کایت همراه شوید و در کنار یک راهنمای حرفه‌ای از زیباترین پل‌های ایران بازدید نمایید. برای آگاهی از شرایط و زمان برگزاری تورهای داخلی ایران، دیگر صفحات سایت را مورد مطالعه قرار دهید یا با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور مورد نظر خود مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید