مالیاتِ هتل چیست؟ آشنایی با تَکس هتل در دبی، مالزی و...
ضحا اکبری 1401/09/06 4127 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در چند سال گذشته، صنعت گردشگری به یکی از صنایع مهم و پردرآمد در کشورهای مختلف تبدیل شده است، بسیاری از کشورها به این صنعت به عنوان اولین منبع درآمدِ خود نگاه کرده و به آن اهمیت بسیاری می‌دهند. درست است که گردشگری صنعتی پولساز است اما در کنار این سودِ زیاد، مخارج بالایی هم دارد، برای مثال حفاظت از آثار تاریخی و مرمت آن‌ها، نگهداری از مناظر طبیعی، نوسازی اقامتگاه‌ها و...، همه و همه هزینه‌های بالایی دارد که از بخش‌های مختلف مانند درآمد حاصل از سفر توریست‌ها به یک کشور یا خزانه‌ی آن کشور فراهم می‌شود. چند سالی است که برخی دولت‌های جهان برای گردشگران مالیات‌هایی تعیین کرده و از آن‌ها با عناوین مختلفی مثل مالیاتِ خداحافظی، مالیاتِ فرهنگی، مالیات بر تخت و... یاد می‌کنند. بعضی از کشورها برای بازدید از آثار تاریخی مالیات تعیین کرده‌اند، بعضی دیگر مالیات را بر اساس شهرِ محلِ اقامتِ گردشگر تعیین می‌کنند و برخی به تعداد روزهایِ اقامتِ یک گردشگر در کشور مقصد، از او مالیات می‌گیرند. افرادی که زیاد به سفرهای خارجی می‌روند با این مالیات‌ها آشنایی داشته و به پرداختِ آن عادت دارند، زیرا می‌دانند در قبال این مالیات، خدمات مناسبی در کشور مقصد دریافت می‌کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد مالیاتِ هتل و مقدارِ آن در کشورهای گوناگون صحبت کنیم، پس اگر شما از آن دسته افرادی هستید که سفرهای خارجیِ زیادی در طول سال انجام می‌دهید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مالیاتِ هتل (تَکسِ هتل) چیست؟

قانون اخذ مالیات هتل در چند سال گذشته در تعداد زیادی از کشورهای جهان تصویب شده و این کشورها بر اساس معیارهای گوناگون، مبلغی را تعیین می‌کنند که هر گردشگر باید در کشور مقصد بپردازد، این مبلغ روی قیمت تور محاسبه نشده و فرد باید آن را شخصا و البته به صورت نقدی به هتل پرداخت کند. بعضی از هتل‌ها مالیات هتل را در همان زمان ورود گردشگر و هنگام چک این (فرآیند انجام شده در زمان ورود به هتل برای تحویل گرفتن اتاق)، دریافت می‌کنند و بعضی دیگر این مبلغ را هنگامی از مسافر می‌گیرند که او در حال چک اوت (تحویل دادن اتاق) است، این موضوع به تصمیم مسئولان هتل بستگی دارد. هر فردی که در هتل، مهمانخانه، مسافر خانه، مُتِل و هر مکان دیگری اقامت داشته باشد، ملزم به پرداختِ مالیات هتل می‌باشد، مقدار مالیات هتل در کشورهای مختلف متفاوت است و هر کشور با توجه به قانون خود این مبلغ را از توریست‌ها اخذ می‌کند. به گفته‌ی دولت‌ها مبلغ جمع آوری شده به عنوان مالیات هتل، در توسعه‌ی گردشگری، ارتقای زیر ساخت‌ها، کمک به کمپین‌های تبلیغ گردشگری و بسیاری موارد دیگر از این دست صرف می‌شود. بعضی از کارشناسان معتقد بودند که با دریافتِ مالیات هتل از گردشگران، توریست‌ها از سفر دلسرد شده و دیگر به آن کشور مقصد سفر نمی‌کنند، اما از آنجا که این مبلغ در جهت توسعه‌ی گردشگری و رفاه گردشگران هزینه می‌شود، نه تنها تعداد توریست‌ها کاهش نیافت بلکه به آن افزوده هم شد.

مالیات هتل در امارات (دبی)

قانون اخذ مالیات هتل در دبی از مارس سال 2014 میلادی در این کشور تصویب شد، به موجب قانونِ مالیات هتل که مالیاتِ شهر یا درهمِ گردشگری نیز خوانده می‌شود، هر گردشگر باید به ازای هر شب اقامتِ خود در یک مکان اقامتی در دبی، مبلغی را پرداخت کند. این مبلغ شامل مالیات هتل، 10 درصد هزینه‌ی شهرداری و 10 درصد هزینه‌ی خدمات می‌باشد و به عوامل متعددی مانند مدت اقامت، نوع هتل، نوع اقامت و... بستگی دارد. میزان مالیات هتل در دبی بر اساس کیفیت اقامتگاه، به این شرح است: ارزان‌ترین اقامتگاه 7 درهم، هتل 3 ستاره یا آپارتمان استاندارد 10 درهم، هتل 4 ستاره یا هتل سوپریور آپارتمان 15 درهم و هتل 5 ستاره یا هتل آپارتمان لوکس 20 درهم.

مالیات هتل در مالزی

مسافرانی که به کشور مالزی سفر می‌کنند، در هر نوع اقامتگاهی که اقامت کنند، باید مبلغی را به عنوان مالیاتِ هتل بپردازند، قانونِ اخذ مالیات هتل، چند سالی است که در این کشور تصویب شده است. مقدارِ مالیاتِ هتل برای مهمان خانه‌ها شبی 2 و نیم رینگت، برای هتل‌های 1 تا 3 ستاره شبی 5 رینگت، برای هتل‌های 4 ستاره شبی 10 رینگت و برای هتل‌های 5 ستاره‌ی لوکس، شبی 20 رینگت است که باید به صورت نقدی و جدا از هزینه‌های تور به هتل پرداخت شود.

مالیات هتل در آلمان

کشور آلمان برای گردشگرانی که در شهرهای بزرگ این کشور مانند برلین و هامبورگ اقامت می‌کنند، مالیات هتل در نظر گرفته است، مقدار این مالیات به اندازه‌ی 5 درصد از هزینه‌ی هتلِ مسافر می‌باشد.

کشورهای بسیاری در جهان هستند که از گردشگران مالیات هتل دریافت کرده و آن را برای بهبود و توسعه‌ی صنعت گردشگریِ کشورشان به کار می‌برند، از میان این کشورها می‌توان به فرانسه، اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، رومانی، اتریش، بلژیک، یونان، سوئیس، آمریکا، ژاپن، اندونزی، بوتان، جامائیکا، هائیتی، دومینیکن، باهاما، جزایر کارائیب و... اشاره کرد، مقدار این مالیات در اکثر این کشورها، بر اساس هزینه‌ی هتل و به اندازه‌ی درصدی از آن محاسبه می‌شود.

در این مطلب مالیات هتل را معرفی کرده و در مورد نکات مربوط به آن نظیر مقدار این مالیات در کشورهای مختلف، نحوه‌ی پرداختِ آن و... با شما صحبت کردیم. در صفحه‌ی تورهای خارجی کایت می‌توانید لیست تورهای خارجی ما را مشاهده کرده و در صورت تمایل بر اساس معیارهای شخصی‌اتان و پس از مشورت با کارشناسان کایت یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید