جذاب‌ترین روستاهای توریستی ایران | 15 روستای عالی برای سفر
زهرا نیرومند 1401/07/26 3316 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


روستاها از جمله زیباترین و متفاوت‌ترین مقاصد گردشگری هستند. اگر به دنبال آرامش هستید و دوست دارید چند روزی را به دور از هیاهوی شهری بگذرانید، می‌توانید یکی از هزاران روستای ایران را برای اقامت انتخاب کنید. آب‌وهوای تمیز، طبیعت زیبا و زندگی ساده روستایی از جمله ویژگی‌های این مقاصد محسوب می‌شوند. مردمان ساده و صمیمی روستا به خوبی از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند و خاطراتی دلنشین و به‌یادماندنی برای آنان می‌سازند. اگر قصد سفر به روستا را دارید، ادامه مطلب را دنبال نمایید. در این مقاله جذاب‌ترین روستاهای توریستی ایران را معرفی می‌کنیم و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم.

روستای فیلبند، استان مازندران

فیلبند یکی از زیباترین و جذاب‌ترین روستاهای توریستی ایران است. این روستا در استان مازندران واقع شده و از توابع شهرستان بابل محسوب می‎شود. چیزی که روستای فیلبند را از دیگر روستاهای این منطقه متفاوت می‎کند، اقیانوس ابر آن است. فیلبند در ارتفاع بسیار بالایی قرار دارد و تصویری رویایی از ابرهای سفید رنگ را در زیر پاهای گردشگران به نمایش می‎گذارد. فیلبند یک روستای ییلاقی است. این روستا تابستان‌هایی مطبوع و خنک دارد و زمستان‌هایش سرد و یخبندان است. از این رو، اگر قصد سفر به فیلبند و تماشای پدیده زیبای اقیانوس ابر را دارید، باید اواخر بهار تا اواخر تابستان را برای سفر انتخاب کنید.  

روستای فیلبند، استان مازندران

روستای ماسوله، استان گیلان

ماسوله یکی از اصیل‌ترین و جذاب‌ترین روستاهای توریستی ایران است. این روستا به دلیل معماری زیبا و سنتی خانه‌هایش معروف شده است. خانه‌های روستا به صورت پله‌کانی در دامنه کوه ساخته شده‌اند و هم‌چنان ساختار قدیمی خود را حفظ کرده‎اند. سقف هر خانه حیاط خانه بالایی محسوب می‌شود و به همین سبک تا انتها پیش می‎رود. نکته دیگری که در مورد روستای زیبای ماسوله وجود دارد، عدم تردد وسایل نقلیه در آن است. اگر قصد بازدید از ماسوله را دارید، باید با پای پیاده وارد روستا شوید و به گشت‌وگذار بپردازید. روستای ماسوله در  35 کیلومتری فومن واقع شده است و بهترین زمان بازدید از آن اوایل بهار تا اواخر پاییز می‎باشد.   

روستای ماسوله، استان گیلان

روستای زیارت، استان گلستان

زیارت، یک روستای تاریخی است. برای بازدید از روستای زیارت از یک جاده‌ی جنگلی پر پیچ و خم عبور می‎کنید و مناظری بی‌نظیر را پشت سر می‌گذارید. بیشتر خانه‌های روستا از سنگ و چوب ساخته شده‌اند و ساختاری شبه پله‌کانی دارند. برخی از خانه‌ها از دوران قاجار و پهلوی به یادگار مانده‌اند و جزو آثار تاریخی منطقه محسوب می‎شوند. از دیگر جذابیت‌های روستای زیارت می‌توان به آبشارهای متعدد و چشمه آب گرم آن اشاره کرد. اگر به دنبال یک روستای آرام و سرسبز هستید، بازدید از روستای زیارت را از دست ندهید. زیارت   در نزدیکی شهر گرگان، بخش جنوبی منطقه ناهارخوران واقع شده است و به راحتی قابل دسترسی است.

روستای زیارت، استان گلستان

روستای ابیانه، استان اصفهان

ابیانه، یکی از معروف‌ترین و البته جذاب‌ترین روستاهای توریستی ایران ‏است. این روستا در 38 کیلومتری نطنز قرار دارد و از جمله روستاهای تاریخی ایران محسوب می‌شود. ابیانه بیش از 1500 سال قدمت دارد و آثار باستانی متعددی را در خود جای داده است. این آثار مربوط به دوران ساسانیان، سلجوقیان، صفویه و قاجار هستند. از دیگر ویژگی‌های روستای ابیانه می‌توان به رنگ قرمز خانه‌ها و معماری پلکانی آن اشاره کرد. می‌توانید در کوچه‌پس‎کوچه‌های روستا قدم بزنید و از آب انبارها، کاروان‌سراها، قلعه‌ها، زیارتگاه‌ها، آتشکده، قبرستان قدیمی و موزه مردم شناسی ابیانه بازدید نمایید.

روستای ابیانه، استان اصفهان

روستای کندوان، استان آذربایجان شرقی

کندوان یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران است. این روستای صخره‌ای در دامنه کوه آتشفشانی سهند واقع شده و حدود 7000 سال قدمت دارد. ویژگی‌ منحصر بفرد این روستا، معماری خانه‎های آن است. خانه‏های روستا ظاهری کله‌قندی شکل دارند و در طول سالیان متمادی در اثر فرسایش صخره‌ها در دل کوه ایجاد شده‌اند. از دیگر جاذبه‌های روستای کندوان می‌توان به رودخانه‌های پرآب، چشمه‌های آب‌معدنی و باغ‌های میوه آن اشاره کرد. کندوان در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز  واقع شده و یکی از پرگردشگرترین روستاهای این منطقه محسوب می‏شود.  

روستای کندوان، استان آذربایجان شرقی

روستای سهولان، استان آذربایجان غربی

شاید نام سهولان را کمتر از دیگر روستاهای معرفی شده شنیده باشید. روستای سهولان یکی از زیباترین روستاهای آذربایجان غربی است. این روستا در نزدیکی مهاباد واقع شده و قدمتی دیرینه دارد. از جمله ویژگی‌های روستای سهولان می‌توان به آب‌وهوای خوب و طبیعت زیبا و چشم‌نواز آن اشاره کرد. مردم روستا به کشاورزی و دامداری مشغولند و صنایع دستی چون قالی‌بافی، گلیم‌بافی و جاجیم‌بافی را نیز انجام می‎دهند. غار سهولان یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های این روستاست. این غار یک دریاچه دارد و دومین غار آبی بزرگ ایران پس از غار علی‌صدر محسوب می‌شود. از دیگر جاذبه‌های روستا می‏توان به قلعه تاریخی اوریس و مسجد قدیمی سهولان اشاره کرد.

روستای سهولان، استان آذربایجان غربی

روستای درکش، استان خراسان شمالی

درکش، یکی از زیباترین روستاهای خراسان شمالی است. این روستا بین کوه و جنگل قرار دارد و دارای پوشش گیاهی متنوع و خاصی می‏باشد. بیش از 380 نوع گیاه دارویی در این منطقه وجود دارد. از این رو، روستای درکش با نام داروخانه طبیعی ایران نیز شناخته می‌شود. این روستا علاوه بر طبیعت زیبا، دارای آثار تاریخی متعددی نیز می‎باشد که از میان آن‌ها می‌توان به برج سبزعلی‌خان قراچورلو، قزلر قلعه و سردابه‌های زیبای آن اشاره کرد. روستای درکش در 30 کیلومتری آشخانه واقع شده و یکی از جذاب‌ترین روستاهای توریستی ایران محسوب می‎شود.

روستای درکش، استان خراسان شمالی

روستای ماخونیک، استان خراسان جنوبی

ماخونیک، یکی از شگفت‌انگیزترین و جذاب‌ترین روستاهای توریستی ایران است. این روستا در استان خراسان جنوبی واقع شده و تنها نیم ساعت با مرز افغانستان فاصله دارد. مردم روستای ماخونیک افغان هستند و از سال‌ها پیش در این منطقه زندگی می‌کنند. نکته جالب توجه در این روستا، معماری خانه‌های آن است. خانه‌ها بسیار ساده و کوچک هستند و با خشت و گل ساخته شده‌اند. هیچ‌یک از خانه‌ها حیاط، ایوان و حتی پنجره ندارند و اغلب آن‌ها دارای تنها یک اتاق می‌باشند. آداب و رسوم مردم این روستا نیز از جمله شگفت‌انگیزترین نکات آن محسوب می‎شود. مردم روستا بسیار سنتی زندگی می‎کنند و باورهای عجیبی دارند. جالب است بدانید مردم ماخونیک اغلب کوتاه قد هستند و زیر 140 سانتی‌متر می‌باشند. از این رو، ماخونیک را با نام شهر آدم کوتوله‌ها یا شهر لی‌لی‌پوت‌ها نیز می‌شناسند. اگر اهل ماجراجویی هستید، بازدید از روستای مرموز ماخونیک را از دست ندهید.   

روستای ماخونیک، استان خراسان جنوبی

روستای خرانق، استان یزد

خرانق یکی از کهن‌ترین روستاهای یزد است. قدمت این روستا به ۴۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد و دارای آثار تاریخی متعددی می‌باشد. در واقع این روستا با آثار باستانی و جاذبه‌های فرهنگی‌اش شناخته می‎شود. از جمله این آثار می‌توان به مسجد جامع و حسینیه خرانق، منار جنبان، حمام تاریخی، قلعه خرانق، پل خرانق، مزار بابا خادم، کاروانسرا و آینه‌های خرانق اشاره کرد. روستای خرانق در  ۵۰ کیلومتری شهرستان اردکان استان یزد واقع شده و یکی از جذاب‌ترین روستاهای توریستی ایران برای علاقه‌مندان به تاریخ محسوب می‎شود. با توجه به کویری بودن استان یزد، اگر قصد بازدید از روستا را دارید، بهتر است فصل‌های بهار و پاییز را برای سفر انتخاب نمایید تا از گرمای تابستان در امان باشید.

روستای خرانق، استان یزد

روستای میمند، استان کرمان

میمند کرمان روستای دیگری است که در لیست جذاب‌ترین روستاهای توریستی ایران جای می‌گیرد. میمند یک روستای دستکند است و خانه‌هایی با معماری متفاوت دارد. خانه‌های روستا صخره‌ای هستند و با حفاری در دل کوه ساخته شده‎اند. مردم منطقه به این خانه‌ها کیچه می‌گویند. در حال حاضر میمند ۴۰۶ کیچه دارد که روی هم 2560 اتاق دارند. روستای میمند یک روستای تاریخی است و قدمت آن به 2 تا 3 هزار سال پیش برمی‌گردد. این منطقه علاوه بر معماری خاص و متفاوتش، آثار تاریخی متعددی را نیز در خود جای داده است که از میان آن‌ها می‌توان به آتشکده، مسجد و حمام تاریخی میمند اشاره کرد. روستای میمند در  38 کیلومتری شهر بابک واقع شده و حدود 270 کیلومتر با شهر کرمان فاصله دارد.  

روستای میمند، استان کرمان

روستای ورکانه، استان همدان

ورکانه، یکی از جذاب‌ترین روستاهای توریستی ایران است. این روستا بیش از 400 سال قدمت دارد و یکی از شاخص‌ترین روستاهای همدان محسوب می‎شود. روستای ورکانه در دامنه کوه‌های زاگرس قرار دارد و به علت کوهستانی بودن، از آب و هوایی بسیار مطبوع برخوردار می‌باشد. چیزی که این روستا را از دیگر روستاهای همدان متفاوت می‌کند، استفاده از سنگ، خشت و آجر در ساختمان‌های آن می‌باشد. اغلب خانه‌های ورکانه سنگی هستند و از لاشه سنگ‌ها ساخته شده‌اند. روستای ورکانه آثار تاریخی و مذهبی متعددی نیز دارد که از میان آن‌ها می‌توان به بقعه غيب، قلعه مهری خانم، اصطبل پرورش اسب،  مسجد و گورستان روستا اشاره کرد. این روستا در ۲۰ کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

روستای ورکانه، استان همدان

روستای اورامان تخت، استان کردستان

اورامان تخت روستایی زیبا و دیدنی است. این روستا در یک منطقه کوهستانی واقع شده و مناظری جذاب و چشم‌نواز دارد. خانه‌های اورامان در دامنه کوه و به صورت پله‌کانی ساخته شده‌اند و از دور شبیه به یک هرم به چشم می‎آیند. در رأس این هرم قلعه باستانی اورامان قرار دارد. از دیگر جاذبه‌های روستای اورامان می‌توان به دریاچه اورامان و چشمه‌های طبیعی آن اشاره کرد. دریاچه اورامان دقیقا در پشت قلعه‌ی روستا واقع شده و امکان انجام تفریحاتی چون قایق‌سواری را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‎دهد. روستای اورامان تخت در استان کردستان، 60 کیلومتری جنوب شرقی مریوان قرار دارد و به راحتی قابل دسترسی است.  

روستای اورامان تخت، استان کردستان

روستای هجیج، استان کرمانشاه

هجیج، روستای پله‌کانی دیگری است که در لیست جذاب‌ترین روستاهای توریستی ایران قرار دارد. این روستا در استان کرمانشاه، ۳۰ کیلومتری شمال غربی پاوه واقع شده و با عنوان ماسوله سنگی کرمانشاه شناخته می‎شود. خانه‌های هجیج در یک دره‌ی خوش‌آب‌وهوا ساخته شده‌اند و در راستای کوه به سمت بالا پیش می‎روند. این دره بسیار سرسبز است و مناظری چشم‌نواز و دیدنی دارد. هجیج علاوه بر معماری جذاب خانه‌هایش، جاذبه‎های طبیعی و تاریخی متعددی نیز دارد که از بین آن‌ها می‎توان به رودخانه سیروان، ارتفاعات شاهو، چشمه دل، سد داریان، حوض پیر، چله‌خانه، خانقاه، امامزاده عبیدالله و مسجد جامع اشاره کرد.  با توجه به این‌که هجیج در یک منطقه کوهستانی قرار دارد، زمستان‌هایی بسیار سرد داشته و پوشیده از برف می‌شود. بنابراین، اگر قصد بازدید از هجیج را دارید، بهتر است دو فصل بهار و تابستان را برای سفر انتخاب کنید.

روستای هجیج، استان کرمانشاه

روستای آتشگاه، استان چهار‌محال‌ و بختیاری

آتشگاه یکی از بکرترین روستاهای ایران است. این روستا در استان چهار‌محال‌ و بختیاری، شهرستان لردگان قرار دارد و محل زندگی عشایر بختیاری می‌باشد. آتشگاه در میان یک دره واقع شده است و آب‌وهوایی معتدل و مطبوع دارد. این آب‌وهوا سرسبزی فوق‌العاده‌ای ایجاد کرده و طبیعتی زیبا با چشم‎اندازهایی دیدنی را به نمایش می‌گذارد. روستای آتشگاه بناهای زیبا و حیرت‌انگیزی دارد که مهم‌ترین دلیل جذب گردشگر به این منطقه می‌باشد. در این میان آبشار آتشگاه را نیز نمی‎‌توان نادیده گرفت. آبشار آتشگاه عنوان بلندترین آبشار ایران را به خود اختصاص داده  و به زیبایی از میان صخره‌ها به سمت پایین سرازیر می‌باشد. مسیر دسترسی به آبشار نیز بسیار جذاب و دیدنی است.

روستای آتشگاه، استان چهار‌محال‌ و بختیاری

روستای تمین، استان سیستان و بلوچستان

تمین، یکی از زیباترین روستاهای استان سیستان و بلوچستان است. این روستا در 65 کیلومتری میرجاوه قرار دارد و به 5 بخش جش، روپس، تمین بالا، تمین مرکزی و تمین پایین تقسیم می‏شود.  روستای تمین در بخش شمالی قله تفتان واقع شده و دارای آب‌وهوایی مطبوع می‌باشد. این آب‌وهوا در کنار چشمه‌های متعددی که از کوه تفتان سرازیر می‎شوند، باعث حاصل‌خیزی خاک شده و شرایط را برای رشد انواع درختان میوه  و گیاهان فراهم کرده‌اند. تمین قدمتی دیرینه دارد و آثار باستانی بی‌شماری را نیز در خود جای داده است. از جمله این آثار می‌توان به  قلعه تمین، آسیاب بادی، چله‌خانه، حمام تاریخی روستا و قبرستان هفتاد ملا اشاره کرد. بخشی از روستا نیز دارای معماری صخره‌ای مشابه با روستای کندوان یا میمند کرمان می‌باشد. این سازه در دل کوه کنده شده و قدمت آن به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی بازمی‏گردد. 

روستای تمین، استان سیستان و بلوچستان

در این مقاله 15 روستای عالی ایران برای سفر را معرفی کردیم و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. روستاهای معرفی شده در استان‌های مختلف ایران قرار دارند و تنها بخش کوچکی از جذاب‌ترین روستاهای توریستی ایران را تشکیل می‌دهند. ایران روستاهای دیگری نیز دارد که در عین زیبایی ناشناخته مانده‌اند و مناظری بکر و رویایی دارند. در هر استانی که هستید، می‌توانید نزدیک‌ترین روستاها به محل زندگی خود را پیدا کنید و یک سفر کوتاه اما جذاب در دل طبیعت زیبا  داشته باشید. اقامت در روستا و تجربه زندگی روستایی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به روستاست که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد. هرچه روستا بکرتر باشد و امکانات شهری کمتری داشته باشد، تجربه سفر جذاب‌تر و به یادماندنی‌تر خواهد بود. اگر دوست دارید همراه با تورهای گردشگری به این روستاها سفر کنید یا به دنبال اقامت‌گاه در جذاب‌ترین روستاهای توریستی ایران هستید، می‌توانید از طریق کایت این کار را انجام دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر دیگر صفحات سایت را مورد بازدید قرار دهید یا با شماره 75097700 -021  تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان کایت بپرسید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید