سافاری چیست؟ 14 مورد از  بهترین و معروف‌ترین سافاری‌های دنیا
زهرا نیرومند 1401/07/06 3133 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



اگر اهل ماجراجویی هستید و به حیات وحش نیز علاقه‌مندید، سافاری را از دست ندهید. سافاری یکی از متفاوت‌ترین و هیجان‌انگیزترین سفرهایی است که در طول زندگی خود تجربه می‏کنید. در سافاری به محل زندگی حیوانات وحشی می‎روید و آن‌ها را نه در باغ وحش، بلکه در زیستگاه اصلی‌شان تماشا می‎کنید. در این مقاله در مورد سافاری صحبت می‌کنیم و به معرفی14 مورد از  بهترین و معروف‌ترین سافاری‌های دنیا می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

سافاری چیست؟

سافاری در زبان سواحیلی به معنای سفر ماجراجویانه است. این لغت از اواخر قرن نوزدهم در انگلستان رواج پیدا کرد. در آن زمان افرادی بودند که لباس شکارچیان را به تن می‌کردند و راهی شکار حیوانات بزرگی چون فیل، شیر، پلنگ، بوفالو، کرگدن و اسب آبی می‌شدند. اغلب سفرها به قاره آفریقا انجام می‌شد. آن‌ها بخش‌های مختلف بدن این حیوانات مانند عاج، پوست و ...  را به عنوان غنیمت با خود به خانه می‌آوردند و به آن افتخار می‌کردند. 

در قرن 21 معنی سافاری کمی متفاوت‌تر می‌باشد. دیگر خبری از شکار و شکارچی نیست و شکار کردن کاری غیرقانونی محسوب می‎شود. امروزه تورهای سافاری برای بازدید از گونه‌های مختلف جانوری و عکاسی از آن‌ها برگزار می‎شوند. در واقع زمانی که از سافاری صحبت می‌شود به این معنی است که  فرد قصد دارد به پارک یا پناهگاه حیات وحش سفر کند و حیوانات را از فاصله‌ای بسیار نزدیک مشاهده نماید.

سافاری چیست؟

معرفی بهترین و معروف‌ترین سافاری‌های دنیا

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، سافاری یک سفر ماجراجویانه است. سافاری همراه با کشف و هیجان می‎باشد و انسان را به دل طبیعت وحشی می‌برد. در سافاری می‌توانید به ماجراجویی بپردازید و حیوانات بزرگ و حتی وحشی را از نزدیک ببینید. برای این‌که یک سفر پر از هیجان و متفاوت را تجربه کنید باید مقصد مناسبی را برای سافاری انتخاب نماید. بهترین سافاری‌های دنیا مقاصدی هستند که می‌توانید 5 حیوان بزرگ شامل فیل آفریقایی، شیر آفریقایی، بوفالو، پلنگ و کرگدن را در آن ببینید. این مقاصد اغلب در آفریقا قرار دارند و جزو پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده می‎باشند.  

 پارک ملی اوکاوانگو دلتا (okavango delta national park)، بوتسوانا

پارک ملی اوکاوانگو دلتا با وسعت 6000 کیلومتر مربع، یکی از معروف‌ترین سافاری‌های دنیا ‎است. این پارک دارای بزرگ‌ترین دلتای داخلی جهان است. این دلتا از آبرفت رودخانه اوکاوانگو تشکیل شده و فضایی متفاوت از دیگر مقاصد سافاری دنیا ایجاد کرده است. وجود این دلتا شرایط مناسبی برای زندگی گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری فراهم کرده است. در این‌جا علاوه بر 5 حیوان بزرگ، بیش از 200 گونه پستاندار و 400 گونه پرنده زندگی می‌کنند. در مراتع مرطوب  اوکاوانگو می‌توانید محل زندگی اسب آبی و تمساح را نیز ببینید.

بهترین و معروف‌ترین سافاری‌های دنیا

پارک ملی رانتامبور (Ranthambore national park)
هند

پارک ملی رانتامبور در هندوستان، استان راجستان قرار دارد. این پارک در گذشته محل شکار پادشاهان بوده و از لحاظ تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت می‎باشد. رانتامبور دارای دو رودخانه است. رود باناس در شمال و رود چامبال در جنوب پارک، فضای مناسبی را برای زیست گونه‌های مختلف جانوری فراهم کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به یوزپلنگ‎ها، گوزن‌ها، تمساح‌ها و پرندگان رنگارنگ اشاره کرد. ببر بنگال یکی از شگفت‌انگیزترین حیواناتی است که در پارک  رانتامبور زندگی می‌کند.

پارک ملی رانتامبور

پارک ملی کروگر (Kruger National Park)
آفریقای جنوبی

کروگر با وسعت 20 هزار کیلومتر مربع، بزرگ‎ترین مقصد سافاری در دنیاست. این پارک در شمال شرقی آفریقای جنوبی قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه‌های این کشور محسوب می‌شود. در پارک ملی کروگر بیش از 600 گونه مختلف از حیوانات و پرندگان زندگی می‌کنند که 5 حیوان بزرگ را نیز شامل می‌شوند. چیتای آفریقایی یکی از گونه‌های کمیاب و در حال انقراض است که در این پارک مشاهده می‌شود. پارک ملی کروگر یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین سافاری‌های دنیا است و سالانه بیش از یک میلیون بازدید کننده دارد.

پارک ملی کروگر (Kruger National Park)

پارک ملی سرنگتی (Serengeti National Park)
تانزانیا

سرنگتی قدیمی‌ترین پارک ملی تانزانیاست که در لیست معروف‌ترین سافاری‌های دنیا جای دارد. این پارک، تنوع بالایی از گونه‎های جانوری را در خود جای داده و محل زندگی پرندگانی بسیار زیبا می‌باشد. از جمله حیوانات موجود در پارک سرنگتی می‌توان به فیل، شیر، پلنگ، گورخر، زرافه، غزال، شغال پشت سیاه، کفتار خالدار و روباه طلایی اشاره کرد. همه ساله از  ژوئن تا اکتبر گله‌های بزرگی از حیوانات به این پارک مهاجرت می‎کنند و بیش از یک میلیون حیوان وحشی و گورخر وارد پارک می‎شوند.

پارک ملی سرنگتی (Serengeti National Park)

منطقه حفاظت شده انگورون‌گورو (Ngorongoro Conservation Area)
تانزانیا

منطقه حفاظت شده انگورون‌گورو یکی از شگفت‌انگیزترین مقاصد گردشگری آفریقاست. این منطقه به حدی خاص است که نام آن در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. دلیل این خاص بودن را می‎توان وجود بزرگ‌ترین گودال آتشفشانی جهان در این منطقه دانست. این گودال حدود 2.5 میلیون سال قدمت دارد و در اثر فوران آتشفشان تانزانیا ایجاد شده است. انگورون‌گورو تنوع حیوانی بالایی نیز دارد و یکی از بهترین مقاصد سافاری برای علاقه‌مندان به حیات وحش محسوب می‌شود.

منطقه حفاظت شده انگورون‌گورو (Ngorongoro Conservation Area)

پارک یالا (yala park)
سری‌لانکا

پارک یالا معروف‌ترین پارک سری‌لانکاست. این پارک در کنار اقیانوس هند واقع شده و پوشیده از جنگل‌های انبوه، علفزارهای سرسبز و دریاچه‌های آبی می‌باشد. در کنار طبیعت زیبای پارک می‎توانید حیوانات جذابی چون فیل، پلنگ، میمون و تمساح را نیز ببینید و شاهد پرواز صدها گونه پرنده رنگارنگ باشید. در پارک یالا غارهایی وجود دارد که بر روی آن‌ها نقاشی‌هایی مربوط به قرن‌ها پیش دیده می‏شود. ویرانه‌هایی از معبد باستانی بوداییان، بخش دیگری از جذاییت‌های این پارک است که مورد توجه علاقه‌مندان به تاریخ قرار می‌گیرد.

پارک یالا (yala park)

پارک ملی هوانگ (Hwange national park)
زیمبابوه

پارک ملی هوانگ با مساحت 14.651 کیلومتر مربع، بزرگ‎‌ترین منطقه حفاظت‌شده در زیمبابوه و یکی از معروف‌ترین سافاری‌های دنیا است.  در این پارک می‏توانید گله‌های بزرگی از فیل‌ها را ببینید و دویدن شیرها را در علفزارهای پارک تماشا کنید. پلنگ، بابون، میمون وروت، بزکوهی، گورخر و زرافه از دیگر حیوانات موجود در این پارک هستند. پارک ملی هوانگ 107 گونه پستاندار و بیش از 400 گونه پرنده را در خود جای داده و یکی از بزرگ‌ترین جمعیت‌های حیوانی دنیا را دارد.

پارک ملی هوانگ (Hwange national park)

پارک ملی لوانگوا جنوبی (South Luangwa National Park)
زامبیا

اگر قصد دارید در سافاری خود 5 حیوان بزرگ را ببینید، پارک ملی لوانگوا جنوبی را فراموش نکنید. این پارک جمعیت بالایی از حیوانات را در خود جای داده و به همین دلیل یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین سافاری‌های دنیا محسوب می‎شود. در پارک لوانگوا می‌توانید اسب‌های آبی غوطه‌ور در رودخانه را ببینید و پرواز صدها پرنده را در آسمان آبی تماشا کنید. دشت‌های پارک نیز محل زندگی فیل‌ها، ایمپالاها، پوکوها و گاومیش‌ها هستند. لوانگوا پربازدیدترین پارک زامبیا می‌باشد و سالانه بیش از 350 هزار بازدیدکننده دارد.

پارک ملی لوانگوا جنوبی (South Luangwa National Park)

منطقه حفاظت شده ماسایی مارا (Masai Mara Reserve)
کنیا

ماسایی مارا یکی از مهم‌ترین مقاصد سافاری آفریقا محسوب می‌شود. این منطقه یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای گونه‌های متنوع حیوانی است. عبور رودخانه از این منطقه باعث ایجاد علفزارها و گونه‌های مختلف گیاهی در ماسایی مارا شده و محیط مناسبی برای زندگی گیاهخواران نیز فراهم کرده است. در ماسایی مارا  می‌توانید گله‌های بزرگی از بوفالوها، گورخرها و گوزن‌ها یالدار را ببینید و طیف وسیعی از گربه سانان را نیز مشاهده نمایید. بازدید از قبیله‌های محلی و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسومشان، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به ماسایی ماراست.

منطقه حفاظت شده ماسایی مارا (Masai Mara Reserve)

پارک ملی ایتوشا (Etosha National Park)
نامیبیا

اگر به جدال و بقای حیوانات علاقه‌مندید و دوست دارید گله‌های بزرگی از حیوانات را در کنار هم مشاهده کنید، بازدید از پارک ملی ایتوشا را از دست ندهید. ایتوشا یکی از محبوب‌ترین پارک‌های آفریقا و از جمله معروف‌ترین سافاری‌های دنیا است. در ایتوشا می‌توانید صحنه‌هایی از جدال شیر و آهو را تماشا کنید و گله‌های فیل را در حال آب‌بازی ببینید. شیر آفریقایی، فیل آفریقایی، گورخر کوهی، زرافه آنگولایی  و پلنگ از جمله حیواناتی هستند که در این پارک زندگی می‌کنند.

پارک ملی ایتوشا (Etosha National Park)

ذخیره‌گاه ملی سامبورو (Samburu National Reserve)
کنیا

کنیا، بهترین و معروف‌ترین سافاری‌های دنیا را دارد. ذخیره‌گاه ملی سامبورو از جمله محبوب‌ترین سافاری‌های کنیاست. این ذخیره‌گاه تنوع بالایی از پرندگان و حیوانات را در خود جای داده است. در سامبورو می‌توانید گونه‌های کمیابی از اوریکس بیزا و آهوی زرافه‌ای را ببینید و به تماشای شیر، یوزپلنگ و پلنگ آفریقایی بنشینید. فیل، گاومیش کیپ و اسب آبی نیز از دیگر حیواناتی هستند که در این ذخیره‌گاه زندگی می‌کنند.

ذخیره‌گاه ملی سامبورو (Samburu National Reserve)

پارک ملی چوبه (Chobe National Park)
بوتسوانا

پارک ملی چوبه اولین پارک ملی بوتسواناست. از جمله ویژگی‌های این پارک می‌توان به جمعیت بالای فیل‌های آن اشاره کرد. فیل‌های کالاهاری، بزرگ‌ترین نژاد فیل‌ها بر روی کره زمین هستند که در این پارک زندگی می‌کنند. در پارک چوبه به غیر از فیل می‌توانید بوفالو، شیر، زرافه، کفتار وگورخر را نیز به وفور ببینید و اسب‌های آبی را در تالاب‌های لینیاتی مارش تماشا کنید. گونه نادری از کل آفریقایی نیز در پارک ملی چوبه دیده می‌شود که برای علاقه‌مندان به حیات وحش بسیار جذاب است.

پارک ملی چوبه (Chobe National Park)

پارک ملی بیویندی (bwindi national park)
اوگاندا

مناطق کوهستانی بیویندی در اوگاندا، یکی از اصلی‌ترین زیستگاه‌های گوریل‌های جهان است. اگر به تماشای گوریل علاقه‌مندید، پارک ملی بیویندی را از دست ندهید. بیویندی پوشش گیاهی متنوعی دارد و پوشیده از جنگل‎های متراکم می‌باشد. این جنگل‌ها محیط مناسبی برای زندگی گوریل‌ها و تغذیه آنان هستند. گوریل کوهی یکی از گونه‎های در حال انقراض است که در پارک بیویندی زندگی می‌کند. پارک ملی بیویندی در ناحیه کانونگو قرار دارد و نام آن در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 

پارک ملی بیویندی (bwindi national park)

صحرای کالاهاری (Kalahari Desert)
بوتسوانا

کالاهاری یک صحرای گسترده و وسیع است. بخش بزرگی از این صحرا در بوتسوانا قرار دارد و قسمتی از آن نیز در آفریقای جنوبی و نامیبیا واقع شده است. منطقه حفاظت‌شده کالاگادی بخشی از این صحرای بزرگ می‌باشد. اقلیم این منطقه بیابانی و نیمه بیابانی است و هیچ منبع آبی در آن دیده نمی‎‌شود. این پارک شاید خشک باشد، اما خالی از حیوان نیست. چند آبشخور در کالاگادی تعبیه شده است تا آب مورد نیاز حیوانات را تأمین کند. از جمله حیوانات موجود در این پارک می‌توان به ایمپالاها، شیرهای آفریقایی، غزال‌های آفریقایی، گاوهای کوهی، کفتارها و روباه‌های گوش خفاشی اشاره کرد.

 صحرای کالاهاری (Kalahari Desert)

در این مقاله به معرفی معروف‌ترین سافاری‌های دنیا پرداختیم و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، اغلب سافاری‌ها در قاره بزرگ آفریقا قرار دارند و یکی از بهترین مکان‌ها برای سفرهای هیجان‌انگیز و ماجراجویانه محسوب می‌شوند. اگر اهل ماجراجویی هستید و به حیات وحش نیز علاقه‌مندید، یکی از این پارک‌ها را برای سافاری انتخاب کنید و یک تجربه بی‌نظیر داشته باشید.   می‌توانید سفر خود را با تورهای گردشگری انجام دهید و از راهنمایی‌های یک تورلیدر حرفه‌ای استفاده کنید. برای آگاهی از زمان و شرایط برگزاری تورهای سافاری، دیگر صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید