جاذبه‌های طبیعت‌گردی کرج | 12 مکان طبیعت‌گردی کرج
زهرا نیرومند 1401/05/29 3822 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در هر استان ایران که اقامت داشته باشید، می‌توانید جاذبه‌های طبیعت‌گردی مناطق اطراف را پیدا کنید و یک سفر جذاب یک یا دو روزه به دامان طبیعت را تجربه کنید. استان البرز یکی از جدیدترین استان‌های کشورمان است. این استان در بخش جنوبی رشته کوه‌های البرز واقع شده و از شرق به تهران می‌رسد. کرج مرکز استان البرز و طالقان، اشتهارد، ساوجبلاغ، فردیس و نظرآباد، دیگر شهرستان‌های این استان هستند. استان البرز جاذبه‌های طبیعت‎گردی متنوعی دارد و شامل کوه‌های مرتفع، آبشارهای بلند، رودخانه‌های خروشان، چشمه‌های متعدد و درختانی سرسبز می‌باشد.  اگر در استان البرز ساکن هستید یا در تهران اقامت دارید، می‌توانید یکی از جاذبه‌های متعدد این استان را برای طبیعت‌گردی انتخاب کنید و یک سفر جذاب داشته باشید. در این مقاله  12 مکان طبیعت‌گردی کرج را معرفی می‌کنیم و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم.  

بام کرج

بام کرج یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. این منطقه در کوهپایه‌های عظیمیه قرار دارد و فضایی مناسب برای طبیعت‎گردی محسوب می‌شود. اگر قصد پیاده‌روی دارید یا به کوهنوردی علاقه‌مند هستید، می‌توانید به بام کرج بروید و با کمی کوه‌پیمایی وارد محیطی دنج و به دور از هیاهوی شهری شوید. از بام کرج منظره‌ای زیبا از شهر و جاده‌ی سرسبز چالوس را خواهید دید. بام کرج در انتهای خیابان طالقانی شمالی واقع شده و به راحتی قابل دسترسی است.

سد و دریاچه‌ طالقان

سد و دریاچه‌ طالقان یکی از دیدنی‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی استان البرز است. سد طالقان بر روی رودخانه شاهرود ساخته شده است. این رودخانه از کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و به سمت دره‌ای سرسبز و دیدنی جاری می‌شود. دریاچه طالقان آب همین رودخانه است که در پشت سد طالقان جمع شده و چشم‌اندازی شگفت‌انگیز ایجاد کرده است. می‌توانید در کنار این دریاچه بنشینید و از تماشای طبیعت زیبای منطقه لذت ببرید یا اگر اهل ماهیگیری هستید، وقت خود را به انجام این کار اختصاص دهید.  
 

آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه یکی از زیباترین آبشارهای استان البرز است. این آبشار در امتداد جاده کرج-چالوس، ۱۷ کیلومتری شهر کرج و در نزدیکی روستایی با نام ارنگه واقع شده است. اگر قصد طبیعت‌گردی در کرج را دارید، پیشنهاد می‌کنیم این آبشار را به عنوان مقصد انتخاب نمایید. مسیر منتهی به این آبشار بسیار جذاب و دیدنی است و پوشیده از درختان سرسبز می‎باشد. در اطراف این منطقه غارهای زیبایی نیز وجود دارد. اگر اهل غارنوردی هستید، می‌توانید یکی از این غارها را انتخاب کنید و از آن بازدید نمایید.

آبشار سپهسالار

اگر اهل ماجراجویی هستید، آبشار سپهسالار را برای طبیعت‌گردی در کرج انتخاب کنید. این آبشار در ۴۵   کیلومتری جاده کرج – چالوس، منطقه آسارا واقع شده و یکی از دیدنی‌ترین نقاط استان البرز محسوب می‌شود. ابتدای مسیر از دره سپهسالار شروع می‎شود و تا آبشار حدود یک ساعت و نیم راه می‌باشد. پیاده‌روی از یک منطقه وسیع و گسترده آغاز می‌گردد و هرچه به سمت آبشار پیش می‌روید، مسیر تنگ‎تر می‎شود. در برخی از نقاط نیز باید از رودخانه عبور کنید تا به این آبشار زیبا و دیدنی برسید. در انتهای راه یک مسیر صخره‌ای پیش روی شما قرار دارد که منتهی به آبشار 20 متری سپهسالار می‌گردد.

روستای کردان

کردان یکی از معروف‌ترین روستاهای استان البرز است. این روستا از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ محسوب می‌شود و حدود 27 کیلومتر با مرکز کرج فاصله دارد. می‌توانید در کوچه باغ‌های سرسبز کردان قدم بزنید، از کنار رودخانه زیبای آن عبور کنید و از آب‌وهوای خوب آن لذت ببرید. اگر به جاذبه‌های تاریخی علاقه‌مندید، سری به برج تاریخی مقبره کردان بزنید. این برج مربوط به دوران سلجوقیان است و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

روستای برغان

برغان یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان البرز است.  این روستا در شهرستان ساوجبلاغ واقع شده و حدود 19 کیلومتر از کرج فاصله دارد. برغان در رشته‌ کوه‌های البرز و در بین دو رود سنج و شاهرود  قرار دارد. این روستا در فصل بهار پر از شکوفه‌های زیبا می‎شود و در پاییز منظره‌ای هزار رنگ را به نمایش می‎گذارد. برغان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، دارای جاذبه‌های تاریخی متعددی نیز می‌باشد که از میان آن‎ها می‌توان به حسینیه برغان ساخته شده در دوران صفویه، پل برغان و قلعه ایلخانی اشاره کرد. مسجد برغان نیز یکی از زیباترین مساجد ایران است که قدمت آن به 500 سال پیش برمی‌گردد.   

روستای آدران

آدران یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعت‌گردی کرج است. این روستا در امتداد جاده کرج به چالوس واقع شده و حدود 21 کیلومتر با شهر کرج فاصله دارد. اگر قصد طبیعت‌گردی دارید، پیشنهاد می‌کنیم مسیر دره آدران را به سمت روستا در پیش بگیرید. این دره در بخش جنوبی کوه لیوک واقع شده و فضایی سرسبز و دیدنی دارد. در میان دره رودخانه‌ی کوچکی جاری است و صخره‌های اطراف آن نیز پوشیده از خزه است. به این منطقه دره‌سر نیز گفته می‌شود. پس از عبور از دره‌سر به روستای زیبای آدران و باغ‌های سرسبز و دیدنی آن خواهید رسید.

روستای شهرستانک

شهرستانک روستایی زیبا و خوش آب‌وهواست. این روستا در مرز بین دو استان تهران و البرز قرار دارد و به کرج نزدیک است. روستای شهرستانک در بهار و تابستان بسیار سرسبز و دیدنی است و پاییز و زمستانی سرد دارد. درختان این روستا در فصل پاییز رنگارنگ می‌شوند و چشم‌اندازهایی زیبا و رویایی را به نمایش می‌گذارند. اگر اهل عکاسی باشید، شهرستانک یکی از بهترین مکان‌ها برای عکاسی در پاییز است. شهرستانک علاوه بر طبیعت زیبا دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی نیز می‌باشد که از میان آن‌ها می‌توان به قلعه دختر، کاخ شهرستانک، تپه شنستون، مقبره استاد عباس شهری و درخت سرو اورس 2800 ساله اشاره کرد.

روستای سر زیارت

روستای سر زیارت یکی از سرسبزترین روستاهای استان البرز است. این روستا جزو جاذبه‌های طبیعت‌گردی کرج محسوب می‌شود و تنها 30 دقیقه با این شهر فاصله دارد. روستای سر زیارت نیز مانند دیگر روستاهای این منطقه دارای درختان سرسبز و باغ‌های میوه است و طبیعتی زیبا و دیدنی در فصل بهار و تابستان دارد. باغ‌های میوه سر زیارت شامل درختان سیب، گیلاس، آلبالو، آلو و گوجه سبز هستند و زمین‌های آن نیز پوشیده از گیاهان دارویی، پونه‌های وحشی و بته‌های توت فرنگی است. چشمه قلقلک معروف‌ترین جاذبه‌ی سر زیارت است که در کنار جاده ورودی روستا قرار دارد. این چشمه از دل زمین به سمت بیرون می‌جوشد و آبی بسیار سرد دارد.

باغ فاتح کرج

اگر به دنبال جاذبه‌های طبیعت‌گردی کرج هستید، باغ فاتح این شهر را از دست ندهید. فاتح بخشی از باغ‌های سرسبز و زیبایی است که روزگاری در این منطقه از کرج قرار داشتند. باغ فاتح کرج در بلوار جمهوری این شهر واقع شده و دارای امکاناتی چون زمین تنیس، زمین والیبال و بسکتبال، وسایل ورزشی، کلبه کتاب، کافی شاپ و رستوران می‌باشد.

پارک جنگلی جهان نما

پارک جنگلی جهان نما از دیگر جاذبه‌های طبیعت‌گردی کرج است. این پارک 1400 هکتار مساحت دارد و پوشیده از درختان سرسبز، گونه‌های گیاهی متنوع و گلکاری‌های زیبا  و دیدنی می‌باشد. در میان پارک نیز یک دریاچه با جزیره مصنوعی دیده می‎شود. پیاده‌روی در اطراف این دریاچه و تماشای درختان تنومند و زیبا یکی از جذاب‌ترین کارهایی است که می‌توانید در پارک جنگلی جهان نما انجام دهید. در بخشی از پارک وسایل بازی کودکان قرار دارد و مسیرهایی نیز به دوچرخه‌سواری اختصاص داده شده است. می‎توانید به همراه خانواده خود برای گردش و تفریح به این پارک بروید و از فضای دیدنی آن استفاده کنید.

کویر اشتهارد

در بخش جنوبی استان البرز و در نزدیکی روستایی به نام قوزآباد، کویری زیبا و دیدنی وجود دارد که با نام کویر اشتهارد شناخته می‌شود. این کویر یکی از بکرترین جاذبه‌های طبیعت‎گردی کرج می‌باشد و شگفتی‌های زیادی دارد. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کویر اشتهارد تپه‌های رنگین کمانی آن است. این تپه‌ها نمکی هستند و به دلیل وجود املاح معدنی به رنگ‌های مختلف درآمده‎اند. در بخش جنوبی این کویر نیز یک رودخانه آب شور با نام  ابهررود وجود دارد. این رودخانه شرایط را برای زیست ماهی و دیگر جانداران دریایی مهیا کرده و محل زندگی پرندگانی چون اگرت سفید، عقاب استپی، سلیم طوقی و پرستو نیز می‌باشد. در اطراف کویر اشتهارد تپه‌های باستانی ارزشمندی وجود دارد که قدمت آن به دوران ساسانیان برمی‎گردد.

در این مقاله 12 مورد از جاذبه‌های طبیعت‌گردی کرج را معرفی کردیم و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. در استان البرز و شهرستان‌های آن مکان‌های متعدد دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید برای سفر کوتاه یک روزه یا دو روزه انتخاب کنید و یک طبیعت‌گردی جذاب و به یادماندنی داشته باشد. در صورت تمایل می‌توانید با تورهای طبیعت‌گردی همراه شوید و در کنار یک گروه حرفه‌ای در طبیعت زیبای کرج به گشت‌وگذار بپردازید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید