هاستل چیست؟ فرق هتل، هاستل، اکولوژ، گلمپینگ و دیگر مکان‌های اقامتی
ضحا اکبری 1401/04/26 1605 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر، محل اقامت است، تصمیم گیری در مورد اینکه در جایی شلوغ اقامت کنیم یا خلوت، محل اقامتمان گران قیمت باشد یا ارزان، به جاذبه‎‌های توریستی نزدیک باشد یا نه، همه و همه به خودمان بستگی دارد. به هر جا که برویم هم هتل‌های لوکس وجود دارد و هم مکان‌هایی با قیمت پایین‌تر، هاستل، گلمپینگ، بوم گردی و... واژه‌هایی هستند که چندین سال است به بخش اقامتِ واژه‌ نامه‌ی‌ سفر اضافه شده و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در این مقاله قصد داریم تا به تعریف هر یک از این موارد پرداخته، ویژگی‌هایشان را بیان کرده و تفاوت‌هایشان را بازگو کنیم، اگر برای شما نیز محل اقامت در سفر یکی از دغدغه‌هاست، تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید.

هاستل چیست؟

هاستل چیست؟

هاستل نوعی محل اقامت است که افراد هنگام سفر از آن استفاده می‌کنند، در این نوع از اقامتگاه‌ها خبری از اتاق خصوصی با امکانات مخصوص مانند حمام و سرویس بهداشتی نیست. هاستل‌ها از چندین اتاق تشکیل شده‌اند که در هر کدام چند تخت وجود دارد، در واقع افراد با مراجعه به هاستل، تخت‌ها را اجاره می‌کنند، نه اتاق را. اتاق‌های هاستل‌ها 2 نوع هستند، اتاق‌های خصوصی که تنها یک تخت دارد و مناسب افرادی است که می‌خواهند حریم خصوصی بیشتری داشته باشند، نوع دوم اتاق‌های مشترک است که در آن‌ها بین 2 تا 10 تخت وجود دارد، این تخت‌ها می‌توانند یک طبقه یا دو طبقه باشند. افراد در هاستل شب را در یک اتاق در کنار افراد غریبه صبح می‌کنند که این مورد هم هیجان انگیز است چون می‌توان با افراد مختلف که فرهنگ متفاوتی دارند هم اتاق شد و هم می‌تواند خطرناک باشد، چون شما نمی‌دانید که هم اتاقی‌هایتان چه کسانی هستند و باید بیشتر مراقب وسایل ارزشمندتان باشید. بر خلاف هتل که در هر اتاق سرویس بهداشتی و حمام مخصوص وجود دارد، در هاستل‌ها این مکان‌ها و همچنین آشپزخانه بین تمام مسافران مشترک است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. شما می‌توانید غذای مورد علاقه‌ی خود را در آشپزخانه طبخ کنید، از حمام و سرویس بهداشتی استفاده نمایید و روی تخت خودتان در کنار افرادی که هر کدام فرهنگی مخصوص به خود دارند شب را به صبح برسانید، هزینه‌ی هاستل نسبت به هتل واقعا کمتر است اما از نظر آسایش، امنیت و امکانات در سطح پایین‌تری قرار دارد.

هاستل چیست؟

در ادامه قصد داریم به بیان تفاوت‌های بین هتل، هاستل، اکولوژ و گلمپینگ بپردازیم، برای این منظور ابتدا با توضیحی مختصر، اکولوژ و گلمپینگ را تعریف کرده، سپس تفاوت‌‌هایشان را با یکدیگر عنوان می‌کنیم.

اکولوژ (بوم گردی) چیست؟

اکولوژ یا بوم گردی به معنای اقامتگاه‌هایی است که باید استانداردهای خاصی در ساخت آن رعایت شود، اکولوژ مکان‌هایی هستند که باید در مناطق روستایی و به دور از جاذبه‌های طبیعی ساخته شوند، این اماکن باید طوری ساخته شوند که تعداد اتاق‌هایشان از 30 عدد کمتر باشد، به گونه‌ای ساخته شوند که آسیبی به محیط زیست وارد نکنند، در آن‌ها از مواد آلاینده‌ی محیط زیست استفاده نشود، در مصرف انرژی‌ها صرفه جویی شود، زباله‌ها بازیافت شوند و... . مزیت اقامت در اکولوژها علاوه بر نگهداری از طبیعت، قیمت مناسب و صرفه‌ی اقتصادی می‌باشد. برای آشنایی کامل با مفهوم اکولوژ، می‌توانید به مطلب اکولوژ چیست؟ در سایت ما سر بزنید.

اکولوژ (بوم گردی)

گِلَمپینگ چیست؟

گلمپینگ ترکیب دو واژه‌ی گِلَموروس و کمپینگ به معنای اردو زدن در دل طبیعت ولی در چادرهایی با امکانات رفاهی کامل می‌باشد، واژه‌ی کمپینگ تقریبا برای همگان آشناست اما در گلمپینگ افراد در بالای یک کوه یا در دل جنگلی سبز و در چادری که تمام امکانات را دارد اقامت می‌کنند، امکاناتی همچون آشپزخانه، تختخواب، حمام و... . از جمله موارد گلمپینگ می‌توان به چادر، پادها (کابین‌های چوبی)، دوم (چادرهای گنبدی شکل)، کلبه‌های چوبی کوچک، یورت (خیمه‌ها یا چادر سرخپوستان)، کاروان و خانه‌های درختی اشاره کرد. هر چه گلمپینگ مجلل‌تر و امکانات موجود در آن بیشتر باشد، قیمتش نیز بالاتر خواهد بود، خانه‌های درختی در مکان‌های خصوصی، گران‌ترین نوع گلمپینگ‌ها هستند. در مطلب گلمپینگ چیست؟ در سایت ما، می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد گلمپینگ و موضوعات مربوط به آن به دست آورید.

گِلَمپینگ

تفاوت‌ در ویژگی‌های ظاهری

  • هتل: هتل‌ها دارای تعداد زیادی اتاق هستند که هر فرد اتاقی جداگانه برای خود دارد، اتاق هتل‌ها با هر تعداد ستاره که باشد، دارای حمام و سرویس بهداشتی می‌باشد.
  • هاستل: هاستل‌ها از چندین اتاق با تعداد 2 تا 10 تخت یک یا دو طبقه تشکیل شده‌اند، هر اتاقِ هاستل به چند مسافر اختصاص دارد و حمام، آشپزخانه و سرویس بهداشتی بین همه مشترک است.
  • اکولوژ: بناهایی در مناطق روستایی هستند که با در نظر گرفتن حافظت از محط زیست ساخته شده و از تعدادی اتاق با امکانات اولیه تشکیل شده‌اند.
  • گلمپینگ: گلمپینگ‌ها چادر، کابین یا کلبه‌هایی در مکان‌های رویایی و دنج هستند که از امکاناتی مانند آشپزخانه، حمام، تختخواب، مبلمان و... برخوردارند، با گلمپینگ افراد می‌توانند تجربه‌ی اقامت در یک فضای مجلل ولی در دل طبیعت را داشته باشند.

هتل

تفاوت در امکانات

  • هتل: درجه بندی هتل‌ها با ستاره مشخص می‌شود از 2 تا 5 ستاره، هر چه تعداد ستاره‌های ‌یک هتل بیشتر باشد امکاناتی که در آن ارائه می‌شود بیشتر خواهد بود. در هتل هر فرد یا خانواده برای خود اتاقی اختصاصی دارد، که این اتاق‌ها به تختخواب، سرویس بهداشتی، حمام و... مجهز هستند، ضمن اینکه در هتل‌ها تمام وعده‌های غذایی در رستورانِ هتل به مسافران ارائه خواهد شد. اکثر هتل‌ها دارای پارکینگ هستند و خودروهایی برای رساندن مسافران به فرودگاه، ترمینال، جاذبه‌های گردشگری و... در اختیار دارند.
  • هاستل: در هاستل‌ها نهایت امکاناتی که برای مسافران فراهم می‌شود، حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه‌ای است که تمام مسافران می‌توانند به طور مشترک از آن‌ها استفاده نمایند.
  • اکولوژ: در اکولوژها هرکس می‌تواند اتاقی مخصوص به خود داشته باشد، در این اتاق‌ها حمام، سرویس بهداشتی و تختخواب وجود دارد و وعده‌های غذایی به وسیله‌ی مسئولان بوم گردی ارائه می‌شود.
  • گلمپینگ: گلمپینگ‌ها با توجه به نوعشان، دارای امکانات متفاوتی هستند، برخی گلمپینگ‌ها امکانات اولیه مانند تختخواب دارند و برخی دیگر به آشپزخانه، حمام، مبلمان و... مجهز هستند.

هاستل

تفاوت در قیمت

  • هتل: قیمت هتل‌ها با توجه به تعداد ستاره‌هایشان متغیر است، هر چه کیفیت هتل بالاتر و امکاناتش بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. در کل در میان اقامتگاه‌ها، قیمت هتل‌ها از همه بیشتر است.
  • هاستل: قیمت هاستل‌ها نسبت به سایر اقامتگاه‌ها کمتر است، مخصوصا هر چه تعداد تخت‌ها در یک اتاق بیشتر باشد، قیمت آن کمتر خواهد بود.
  • اکولوژ: اکولوژهایی که امکانات بیشتری داشته باشند، قیمت بیشتری هم دارند ولی در حالت کلی قیمت اکولوژ با توجه به امکاناتی که ارائه می‌دهد، بسیار مناسب است.
  • گلمپینگ: گلمپینگ‌ها نیز با توجه به امکانات، قیمت‌های متفاوتی دارند، برخی مانند چادرهای کوچک با امکانات رفاهی کم، قیمت کمتر دارند و گلمپینگ‌هایی که بزرگ‌تر هستند و امکانات بیشتری دارند، طبیعتا قیمت بیشتری هم خواهند داشت. در هر حال گلمپینگ‌ها با وجود فضای رویایی و امکانات مناسبی که‌ دارند، دارای قیمت بهتری نسبت به سایر اقامتگاه‌ها هستند.

اکولوژ

تفاوت در امنیت

  • هتل: در هتل‌ها به دلیل اینکه اتاق‌ها خصوصی هستند و هیچکس نمی‌تواند به اتاق کس دیگری وارد شود، امنیت در سطح بسیار بالایی است، برخی هتل‌ها که صندوق امانات دارند و می‌توان وسایل گران قیمت را با خیال راحت در آن‌ها قرار داد.
  • هاستل: امنیت در هاستل‌ها نسبت به سایر اقامتگاه‌ها بسیار کم است، چرا که اتاق‌ها مشترک و افراد زیادی هم اتاقی هستند، بهتر است در صورتی که می‌خواهید در هاستل‌ها اقامت کنید، یا وسایل گرانبها با خود نبرید یا این گونه وسایل خود را به مسئولان هاستل بسپارید.
  • اکولوژ: امنیت اکولوژها نیز بالاست، زیرا در آن‌ها افراد اتاق‌‌های مخصوص به خود دارند و هر کس می‌تواند وسایل خود را بدون دغدغه در اتاقش نگه دارد.
  • گلمپینگ: هر گلمپینگ به یک فرد یا خانواده یا جمعی از دوستان تعلق دارد و فرد غریبه‌ای نمی‌تواند به آن وارد شود، اما در کل چون گلمپینگ‌ها در مکان‌های دنج مانند قله‌ی کوه یا دل جنگل برپا می‌شوند، ممکن است حیوان وحشی یا افراد ناشناسی سعی کنند که به محل اقامت شما نزدیک شوند.

اکولوژ

در این مقاله شما را با انواع اقامتگاه‌ها از جمله هاستل، اکولوژ و... آشنا کرده و تفاوت‌های آن‌ها را بیان کردیم، در صورتی که تمایل داشتید در هنگام سفر در مکانی رویایی و ایده آل اقامت داشته باشید می‌توانید سری به سایت ما بزنید.

یکی از موضوعات مهم در هر سفری، محل اقامت است، اینکه در چه محلی اقامت کنیم،‌ چقدر باید هزینه کنیم،‌ آیا امنیت ما تامین می‌شود و...،‌ مباحث مهمی هستند که باید قبل از سفر به آن‌ها فکر کرده و محل اقامت مناسبی را با توجه به شرایط خودمان انتخاب نماییم.

 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید