سوغات جنوب | 10 سوغاتی جذاب جنوب ایران
ضحا اکبری 1401/04/22 4309 بازدید 3 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


جنوب ایران از جمله مناطقی است که همواره مقصد سفر بسیاری از گردشگران بوده است، این منطقه با وجود هوای گرمی که دارد هر سال میزبان هزاران گردشگری است که برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری، اماکن تاریخی و دیدن طبیعت زیبای این منطقه راهیِ آن شده‌اند. سوغات جنوب، هم می‌تواند شامل خوراکی‌های خوشمزه باشد و هم صنایع دستی که بسیار جذاب و دیدنی هستند، در این مقاله تعدادی از سوغات جنوب را به شما معرفی می‌کنیم تا بیشتر با جذابیت‌های این ناحیه‌ی گرمِ ایران زمین آشنا شوید، پس تا پایان مقاله ما را همراهی کنید. می‌توانید در صفحه‌ی تور جنوب لیستی از بهترین تورهای جنوب کشور را مشاهده کنید.

خرما

یکی از مقوی‌ترین خوراکی‌ها، خرماست که در مناطق گرمسیری پرورش میابد، این میوه‌‌ی خوش طعم و پرخاصیت بخاطر برخورداری از مواد مغذی، فواید بسیار زیادی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به پیشگیری از سرطان، درمان کم خونی، جلوگیری از مشکلات قلبی، درمان اختلالات روده و... اشاره کرد. خرما در اکثر شهرهای جنوبی تولید می‌شود، خرمای جنوب انواع مختلفی دارد که خرمای پیارم، خرمای مضافتی، خرمای گنتار، خرمای استعمران، خرمای شاهانی، خرمای زاهدی، خرمای کبکاب، خرمای برهی و بسیاری دیگر از انواع خرما از جمله‌ی آن‌ها هستند.


خرما

حلوا شکری

حلوا شکری، یکی از خوراکی‌های بسیار مقوی و خوشمزه است که برای صبحانه و عصرانه از آن استفاده می‌شود، تولید حلوا شکری در جنوب ایران رواج بسیاری دارد، اما از میان همه‌ی آن‌ها حلوا شکری شوشتر بسیار مسهور است. در تولید حلوا شکری از شربت شکر استفاده می‌شود اما در شوشتر حلوا شکری از شیره‌ی خرما تهیه می‌گردد. در جنوب به شیره‌ی خرما سیلو می‌گویند، به همین دلیل حلوا شکری شوشتر به حلوای سیلونی معروف است، حلوا شکری از جمله سوغات معروف جنوب ایران به شمار می‌رود.

حلوا شکری

نان تموشی

نان در بین ایرانیان جایگاه یژه‌ای دارد، به طوری که تقریبا تمام شهرهای ایران نان محلی مخصوص به خود را دارد، در جنوب نیز نان‌های زیادی پخته می‌شوند که یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترینِ آن‌ها نان تموشی است که در شهرهای استان هرمزگان مانند لار، بندر عباس و چابهار به شیوه‌ی کاملا سنتی طبخ می‌شود. روش تهیه‌ی این نان این است که خمیری از آرد و آب تهیه کرده و در تابه‌ای که از قبل گرم شده به صورت خیلی نازک پهن می‌کنند، نان تموشی معمولا با دو سس معروف به نام‌‌های مهیاوه و سوراغ سرو می‌شود. این نان خوشمزه و پر زحمت که گاهی با تخم مرغ یا پنیر خورده می‌شود، یکی از سوغات محبوب جنوب ایران است.

نان تموشی

کلیچه

کلیچه نوعی کلوچه‌ی محلی مخصوص جنوب ایران است که بیشتر در شهرهای شوشتر، دزفول و خرمشهر پخته می‌شود و یکی از سوغات بسیار پرطرفدار جنوب است. خمیر این کلوچه از آرد، زیره، آب، و ماست تهیه شده و در میان آن خرما قرار می‌دهند، روی این کلوچه‌ی خوش طعم نیز کنجد می‌پاشند.

کلیچه

حلوای راشی

از دیگر سوغات مهم جنوب ایران، حلوای راشی است که زادگاه آن استان بوشهر می‌باشد، برای تهیه‌ی این حلوا ابتدا در ظرفی مخصوص که به آن پاتیل می‌گویند مقداری شیره‌ی خرما ریخته و آن را روی حرارت کم آنقدر تفت می‌دهند تا رنگش سفید شود. سپس ارده‌ی تولید شده از بهترین کنجد را به آن اضافه کرده و روی حرارت مدام هم می‌زنند تا این مواد به خوبی با هم ترکیب شده و حلوای یکدستی که به حلوای راشی معروف است، به دست بیاید.

حلوای راشی

سفال

قدمت سفالگری در جنوب ایران به حدود 5 هزار سال پیش می‌رسد، زمانی که به دلیل گرمای هوا و برای خنک نگه داشتن آب و مواد غذایی مردم ناچار بودند از ظروف سفالی استفاده کنند. در شهرهای جنوبی سفال زیبا و مرغوبی تهیه می‌شود ولی سفال مخصوص میناب که جهله نامیده و در روستای شهوار ساخته می‌شود، شهرتی جهانی دارد. سفال یکی از سوغات مهم جنوب کشور است که امروزه بیشتر جنبه‌ی تزئینی دارد و کمتر کسی از ظروف سفالی استفاده می‌کند.

سفال

بادله دوزی

بادله دوزی یکی از هنرهای جنوبی است که از صنایع دستی این خطه نیز به شمار می‌رود، بادله به معنی نواری است که در حاشیه‌ی پایین شلوارهای زنان جنوبی دوخته می‌شود، این نوارها حدود 15 سانتی متر هستند و از چند نوار زری دوزی شده با ابعاد مختلف درست می‌شوند، به صورتی که نوار بزرگتر در وسط و نوارهای کوچکتر در دو طرف نوار بزرگ قرار می‌گیرند. بادله دوزی یکی از زیباترین هنرهای جنوب ایران است و از سوغات محبوب این منطقه خصوصا بندر عباس محسوب می‌شود.

بادله دوزی

گبه

گبه نوعی زیر انداز است که در سالیان دور به وسیله‌ی عشایر بافته می‌شد تا زیر خود پهن کرده و از سرمای زمین در امان بمانند. گبه از نخ‌های تولید شده از پشم گوسفند بافته می‌شود، در بافت آن از رنگ‌های کمی استفاده می‌شود، اندازه‌ی آن‌ها معمولا از 6 متر کمتر است، پرزهای بلندی دارد و به صورت ذهنی بافته می‌شود نه از روی نقشه. گبه‌های جنوب امروزه به دو صورت ماشینی و دستباف بافته می‌شوند، واضح است که گبه‌ی دستباف ارزش بیشتری دارد، این گبه‌ها بیشتر به خارج از کشور به خصوص کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر می‌گردد.

گبه

خوس دوزی

یکی از زیباترین صنایع دستی جنوب ایران که هنر جذاب خوس دوزی است، این هنر که توسط زنان استان هرمزگان انجام می‌شود، یکی از سوغات پرطرفدار جنوب می‌باشد. در گذشته برای خوس دوزی از نقره استفاده می‌شده، اما امروزه هنرمندان از نخ‌های پلاستیکی رنگی برای خوس دوزی بهره می‌برند. پارچه‌ی مناسب برای خوس دوزی، تور و مخمل است، پارچه‌هایی به رنگ‌های مشکی، سبز، زرشکی و سفید، برای خوس دوزی بیشتر از نخ طلایی یا نقره‌ای استفاده می‌شود. کاربرد خوس دوزی در لباس‌های محلی زنانه، جلد قرآن، کوسن، رومیزی، رو تختی، روسری و شال، لباس عروس و... است و نقش‌هایی که برای خوس دوزی استفاده می‌شود نقش حاشیه‌ی قلبی، نقش موشکی، نقش شش پر، نقش توپی، نقش پروانه، نقش گل فرفره‌ای، نقش ستاره‌ی 4 پر، نقش گل، تک دوزی، حاشیه‌ی برگ انجیری و... می‌‌باشد.

خوس دوزی

حصیر بافی

حصیر بافی یکی دیگر از هنرهای ایرانی است که در شمال و جنوب کشور به دلیل وجود پوشش گیاهی فراوان، رونق بسیاری دارد. حصیر بافی عبارت است از بافتن ساقه، برگ و شاخه‌های نازک بعضی گیاهان به هم، این بافتن دو نوع دارد: مشبک و پیچشی. وسیله‌ی بدست آمده به رنگ گیاهی است که از آن استفاده کرده‌اند، اما در برخی مواقع قسمت‌هایی از آن وسیله را رنگ آمیزی می‌کنند. حصیر بافی در استان بوشهر رواج بسیاری دارد و از سوغات مهم این استان و سایر قسمت‌های جنوب ایران به شمار می‌رود.

حصیر بافی

در این مقاله 10 مورد از سوغات مهم استان‌های جنوبی ایران را معرفی کرده و توضیحاتی در مورد آن‌ها ارائه دادیم. اگر تمایل داشتید به مناطق جنوبی کشور سفر کرده، از دیدنی‌های جذابش لذت ببرید و در پایان سفر، سوغاتی ارزشمند برای عزیزانتان به ارمغان بیاورید، می‌توانید سری به سایت ما بزنید.

جنوب ایران با مردمان خونگرم، طبیعت زیبا و جاذبه‌های گردشگری فوق العاده، مقصدی ایده آل برای سفر است، این خطه سوغاتی‌های گرانبها و جذابی دارد که می‌توانید در سفر به جنوب ایران، آن‌ها را خریداری کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1401/10/19

    سفال کیش بیشتر تو جنوب شهرت دارد تا میناب البته هر چند قدیمی سفالگری تو جنوب

  • 1401/11/09

    سفال میناب یه جوری انگار روح داردولی کیش من تحقیق کردم چند ساله بوجود امده و برای بومیان کیش هم نیست

  • 1402/01/19

    یه عده میگن سر شور یه عده میگن مارن من اخرشم نفهمیدم گل مگه چه فرقی داره اخرش سفال سفاله چه میناب چه کیش چه کاشان کیش فقط اسمش گندس برای هر چیز

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید