پیست‌های اسکی ایران | راهنمای بازدید از 25  پیست اسکی تهران و ایران
زهرا نیرومند 1400/12/07 1459 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



یکی از جذاب‌ترین تفریحاتی که در دو فصل پاییز و زمستان می‌توانید انجام دهید، اسکی است. کشور عزیزمان ایران پیست‌های اسکی متعددی دارد و امکان انجام این ورزش مفرح و هیجان‌انگیز را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند. در این مقاله 25 مورد از پیست‌های اسکی ایران را معرفی می‌کنیم و اطلاعات مختصری در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

پیست اسکی دیزین

دیزین، یکی از بهترین و مهم‌ترین پیست‌های اسکی ایران است. این پیست از طرف فدراسیون جهانی معتبر شناخته شده و میزبان مسابقات بین‌المللی می‌باشد. دیزین دارای ۲۳ پیست با ارتفاعات مختلف بوده و امکان انجام این تفریح را برای افراد با سطح مهارت متفاوت، فراهم می‌آورد. پیست مبتدی، در شمال شرق مجموعه دیزین، برای آموزش و یادگیری و پیست وپیست، برای اسکی‌بازان حرفه‌ایست. از جمله امکانات این پیست می‌توان به مدرسه اسکی، تله کابین، تله سیژ، تله اسکی بشقابی، تله اسکی چرخشی و اسنومبیل اشاره کرد. دیزین دارای هتل، اقامت‌گاه و رستوران‌های متعددی نیز می‌باشد. پیست دیزین در استان البرز، ۷0 کیلومتری کرج واقع شده و از دو مسیر جاده چالوس و شمیرانات قابل دسترسی است. مسیر شمیرانات به تهران نزدیک‌تر است و حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. این پیست از اوایل آذرماه تا اواخر اردیبهشت ماه پوشیده از برف بوده و قابلیت اسکی را دارد.

پیست اسکی دیزین

پیست اسکی توچال

توچال، جزو اولین پیست‌های اسکی ایران است که در شمال تهران و در میان رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد.  این پیست 1200 متر طول دارد و در 8 ماه از سال قابل استفاده می‌باشد. پیست اسکی توچال از ارتفاع 3850 متری آغاز می‎شود و تا 3550 متری ادامه دارد. از جمله امکانات این پیست می‌توان به مدرسه اسکی، تله کابین، تله اسکی، تله سیژ، اسنوموبیل، هتل و رستوران اشاره  کرد. منطقه توچال داری 2 پیست دیگر نیز می‌باشد که یکی از آن‌ها 900 متر و دیگری 5500 متر طول دارد. پیست دوم نوساز است و هنوز تجهیزات کافی را ندارد. پیست اسکی توچال در تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک واقع شده است.        

پیست اسکی شمشک

شمشک، یکی دیگر از پیست‌های اسکی ایران است که در شمال تهران و در منطقه شمیرانات قراردارد. این پیست در ارتفاع ۳۰۵۰ متری واقع شده و از اوایل آذر تا اواسط فروردین قابل استفاده می‌باشد. از جمله امکانات پیست شمشک می‌توان به مدرسه اسکی، تله سیژ، تله اسکی بشقابی، تله اسکی چکشی، نور افکن، هتل و رستوران اشاره  کرد. وجود نورافکن در این پیست امکان اسکی را پس از تاریک شدن هوا نیز فراهم می‌آورد.  پیست اسکی شمشک در تهران، شهرستان شمیرانات، شهر شمشک واقع شده و حدود 57 کیلومتر با تهران فاصله دارد.

پیست اسکی دربندسر

دربندسر، پیست دیگری است که در نزدیکی تهران و در میان رشته کوه‌های البرز مرکزی قرار دارد. این پیست تنها پیست اسکی ایران است که دارای دستگاه برف‌ساز می‌باشد. پیست دربندسر در ارتفاع 2700 متری واقع شده و امکاناتی چون تله کابین، تله ‌سیژ، تله اسکی بشقابی، تله اسکی چکشی، دستگاه برفکوب، مدرسه اسکی، رستوران و کافه را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‎دهد. پیست اسکی دربندسر در شهر شمشک قرار داشته و حدود 35 کیلومتر با تهران فاصله دارد.

پیست اسکی دربندسر

پیست اسکی آبعلی

آبعلی، قدیمی‌ترین پیست اسکی ایران است که در نزدیکی تهران قرار دارد. پیست آبعلی در ارتفاع ۲۶۵۰ متری از سطح دریا واقع شده و در پایین‌ترین نقطه به ۲۴۰۰ متر می‌رسد. از جمله امکانات این پیست می‌توان به تله کابین، تله ‌سیژ، تله اسکی، کلاس‌های آموزشی، هتل و رستوران اشاره کرد. پیست آبعلی در جاده هزار و در نزدیکی شهری با نام آبعلی واقع شده است. به همین دلیل با نام آبعلی شناخته می‌شود. فاصله پیست آبعلی از تهران حدود 57 کیلومتر است.

پیست اسکی خور

خور، یکی از پیست‌های کشورمان است که در نزدیکی سد کرج قرار دارد. این پیست در اوایل دهه ۱۳۵۰  تاسیس شد و در اختیار علاقه‌مندان به این رشته قرار گرفت. پیست خور در ارتفاع ۳۰۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و دارای دو مسیر با طول ۱۸۵۰ و ۳۰۰ متر می‌باشد. از جمله امکانات پیست نیز می‌توان به تله اسکی بشقابی، دستگاه برف‌کوب و رستوران اشاره کرد. پیست اسکی خور در استان البرز، کرج، جاده چالوس، روستای خور واقع شده و  همه روزه از ساعت 8:30 صبح تا 13 آماده خدمت‌رسانی به علاقه‌مندان می‌باشد.

پیست اسکی کامان

پیست اسکی قزوین، در منطقه گردشگری کامان و زرشک  راه‌اندازی شده است. این مجموعه در ارتفاع ۲۷۵۰ متری و بر روی قله‌ رشته‌کوه‌های الموت قرار دارد. پیست اسکی کامان به امکاناتی چون تله کابین، تله‌سیژ، رستوران و کافی‌شاپ مجهز بوده و شرایط لازم برای برگزاری مسابقات مارپیچ کوچک و بزرگ را نیز دارا می‌باشد. یک پیست تیوپ‌سواری نیز در این مجموعه وجود دارد که برای تفریح علاقه‌مندان راه‌اندازی شده است. در بخشی از این مجموعه ساخت اقامت‌گاه‌های کوهستانی و کلبه‌های اسکمویی آغاز شده است که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.  پیست کامان و زرشک در منطقه الموت واقع شده و  25 کیلومتر با شهر قزوین فاصله دارد.

پیست اسکی کامان

پیست اسکی پولادکف

پولادکف، یکی از بزرگ‌ترین پیست‌های اسکی ایران است که در استان فارس قرار دارد. این پیست 2850 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده و در 6 ماهه دوم سال پوشیده از برف می‌باشد. پولادکف اولین پیست اسکی جنوب ایران است که مورد استقبال مردم فارس و استان‌های هم‌جوار قرار دارد.  از جمله امکانات مجموعه پولادکف می‎توان به مدرسه اسکی، تله‌ کابین، تله اسکی، موتورهای برفی، ماشین‌‌های کوهستان، چرخ‌های هوشمند، هتل و اقامت‌گاه، رستوران، فست‌فود، کافه و فروشگاه لوازم اسکی اشاره کرد. پیست اسکی پولادکف در شهرستان سپیدان، کیلومتر 15 آبشار مارگون  واقع شده و حدود 85  کیلومتر با شهر شیراز فاصله دارد.

پیست اسکی فریدون‌‌شهر

پیست اسکی فریدون‌‌شهر، تنها پیست اسکی استان اصفهان است که در رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد. این پیست در ارتفاع 2650 تا 3000 متری از سطح دریا واقع شده و عنوان مرتفع‌ترین پیست اسکی ایران را به خود اختصاص داده است. از جمله امکانات پیست فریدون‌‌شهر می‌توان تله‌ اسکی، برف کوب، پیست آموزشی برای افراد مبتدی، اقامت‌گاه ویژه ورزشکاران، رستوران و کافی‌شاپ اشاره کرد. این پیست در 6 کیلومتری غرب فریدون‌شهر و در ارتفاعات گردنه روستای چغیورت واقع شده و حدود 180 کیلومتر با شهر اصفهان فاصله دارد.

پیست اسکی چلگرد

چلگرد، یکی از بهترین پیست‌های ایران است که در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این پیست در ارتفاعات زردکوه واقع شده و حدود 800 متر طول دارد. از جمله امکانات پیست چلگرد می‌توان به دستگاه بالابر، تله اسکی، برف کوب، محوطه‌های جداگانه ویژه آقایان و بانوان، اقامت‌گاه و پارکینگ اشاره کرد.  پیست اسکی چلگرد در شهرستان کوهرنگ، شهر چلگرد واقع شده و حدود 85 کیلومتر با شهرکرد فاصله دارد. این پیست از ابتدای فصل سرما و بارش برف تا پایان زمستان پذیرای علاقه‌مندان می‌باشد.

پیست اسکی چلگرد

پیست اسکی بارده

بارده، پیست اسکی دیگری است که در استان  چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این پیست در ارتفاع 1000 متری از سطح دریا و در دامنه کوه ننارتنگ واقع شده است. پیست اسکی بارده حدود 400 متر طول دارد و مجهز به امکاناتی چون تله اسکی، برف‌کوب و پیست‌کوب می‌باشد. پیست بارده در شهرستان بن، روستای بارده  واقع شده و حدود 40 کیلومتر با شهرکرد فاصله دارد.

پیست اسکی کاکان

کاکان یا دنا، یکی از پیست‌های منطقه جنوبی ایران است که در استان کهکلویه و بویراحمر قرار دارد. این پیست در ارتفاع ۲۶۰۰ متری قله دنا واقع شده و 5 تا 6 ماه از سال قابل استفاده می‌باشد. از جمله امکانات این پیست می‌توان به تله اسکی بشقابی، پیست کوب، خوابگاه و رستوران اشاره کرد. پیست دنا در  ۷ کیلومتری دهستان کاکان واقع شده و حدود 18 کیلومتر با یاسوج فاصله دارد.

پیست اسکی تمندر

تمندر، جدیدترین پیست ایران است که در استان لرستان قرار دارد. احداث این مجموعه از بهمن ماه سال 1397 آغاز شد و در اسفند سال 1399 به بهره‌برداری رسید. از جمله امکانات این پیست می‌توان به تله اسکی، پیست آموزشی و دستگاه برف‌کوب اشاره کرد. فاز اول این مجموعه حدود 5 میلیارد تومان هزینه در برداشته و اقدامات لازم برای احداث فاز دوم نیز انجام شده است. فاز دوم مجموعه امکاناتی چون مدرسه اسکی، تله‌ سیژ و پیست مصنوعی را شامل می‌شود. پیست اسکی تمندر در 45 کیلومتری شهر الیگودرز، روستای فرسش قرار دارد.

پیست اسکی تمندر

پیست اسکی نسار

نسار، یکی دیگر از پیست‌های ایران است که در استان کردستان قرار دارد. این پیست در سال 1388 بر روی کوه نسار افتتاح شده و قابلیت اسکی روی برف در فصل‌های سرد و اسکی روی چمن در فصل‌های گرم سال را دارد. از جمله امکانات پیست نسار می‎توان به تله سیژ، هتل، رستوران و پارکینگ اشاره کرد. نسار شرایط آموزش اسکی را برای علاقه‌مندان فراهم کرده و تجهیزات و لوازم موردنیاز را نیز به صورت کرایه در اختیار آنان قرار می‌دهد. پیست بین‌المللی نسار در نزدیکی شهر بیجار واقع شده و حدود 142 کیلومتر با شهر سنندج فاصله دارد.   

پیست اسکی وزنه

وزنه یکی دیگر از پیست‌های استان کردستان است که در نزدیکی شهر سقز قرار دارد. این پیست در دامنه شمالی کوه وزنه واقع شده و ارتفاع آن در بالاترین نقطه به 2700 متر می‌رسد. پیست سقز دارای یک بالابر می‌باشد و امکانات دیگری ندارد. پیست اسکی وزنه در گردنه خان، نزدیک روستای خاپوره‌ده واقع شده و حدود 40 کیلومتر با سقز فاصله دارد. این پیست 5 ماه از سال پوشیده از برف است و از اوایل آذر تا اردیبهشت ماه قابل استفاده می‌باشد.

پیست اسکی خوشاکو

خوشاکو، یکی از محبوب‌ترین پیست‌های ایران است که در استان آذربایجان غربی قرار دارد. پیست خوشاکو در ارتفاع ۲۸۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و حدود 1200 متر طول دارد. این پیست در زمستان پوشیده از برف می‌شود و در تابستان نیز برای کوه‌نوردی و اسکی روی چمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله امکانات پیست خوشاکو می‌توان به تله‌سیژ، هتل و رستوران اشاره کرد. پیست خوشاکو در منطقه راژان، روستای خوشاکو واقع شده و حدود 30 کیلومتر با ارومیه فاصله دارد.

پیست اسکی خوشاکو

پیست اسکی آلوارس

آلوارس یکی از منحصربفردترین پیست‌های اسکی ایران است که در دامنه‌‌های سبلان قرار دارد. این پیست حدود ۳۲۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده و به امکاناتی چون بالابر، تله ‌سیژ، فضای بازی کودکان، رستوران، بوفه خوراکی و پارکینگ مجهز می‌باشد. پیست اسکی آلوارس در استان اردبیل، ۲۴ کیلومتری شهر توریستی سرعین، روستای آلوارس قرار دارد و در دو فصل پاییز و زمستان قابل استفاده است.

پیست اسکی اندبیل

اندبیل، یکی از زیباترین پیست‌های اسکی کشور است که در شهر خلخال اردبیل قرار دارد. پیست اندبیل در میان جنگلی بسیار زیبا واقع شده و چشم‌اندازهایی دیدنی را به نمایش می‌گذارد. این پیست در حال حاضر هیچ امکانات خاصی ندارد و بیشتر برای تیوپ‌سواری و تفریحات برفی مورد استفاده قرار می‎گیرد. با توجه به شرایط آب‌و‌هوایی استان اردبیل، پیست اندبیل برای حضور ورزشکاران و انجام مسابقات اسکی بسیار مناسب بوده و در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم، به یکی از بهترین پیست‌های ایران تبدیل می‌شود.  اندبیل در 7 کیلومتری شهرستان خلخال واقع شده است. 

پیست اسکی پاپایی

پاپایی یکی از پیست‌های اسکی روی برف ایران است که در ارتفاعات استان زنجان قرار دارد. این پیست بیش از 600 متر طول دارد و مجهز به امکاناتی چون مدرسه اسکی، تله اسکی، دستگاه بالابر، ماشین برف‌کوب، اقامت‌گاه، رستوران، کافی‌شاپ و پارکینگ می‌باشد. پیست اسکی پاپایی در ۳ کیلومتری مرکز شهرستان ایجرود واقع شده و حدود 45 کیلومتر با زنجان فاصله دارد.

پیست اسکی پاپایی

پیست اسکی سهند

سهند، بزرگ‌ترین پیست اسکی منطقه شمال غرب ایران است که در نزدیکی شهر تبریز واقع شده است. این پیست حدود 1200 متر طول دارد و امکاناتی خوبی را در اختیار ورزشکاران و علاقه‌مندان به اسکی قرار می‌دهد. از جمله امکانات پیست سهند می‌توان به مدرسه اسکی، تله اسکی، بالابر، برف‌کوب، مجموعه ورزشی و هتل اشاره کرد. پیست سهند در  استان آذربایجان شرقی، بزرگراه تبریز-تهران، 27 کیلومتر بعد از پلیس راه واقع شده و حدود 20 دقیقه تا شهر تبریز فاصله دارد.

پیست اسکی پیام

پیام قدیمی‌‌ترین پیست اسکی منطقه شمال غرب ایران است. این پیست در سال 1348 در استان آذربایجان شرقی راه‌اندازی شده است. پیست پیام یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود و در فصل‌های سرد سال موردتوجه خانواده‌های تبریزی و شهرها و استان‌های هم‌جوار قرار می‌گیرد. از جمله امکانات این پیست می‌توان به مدرسه اسکی، تله اسکی، دستگاه‌های بالابر، کلاس‌های آموزشی، پیست آموزش کودکان، اسنوبرد مارپیچ، رستوران و پاركينگ اشاره  کرد. پیست پیام در ۱۵ کیلومتری جاده مرند-تبریز واقع شده و حدود 60 کیلومتر با تبریز فاصله دارد.

پیست اسکی تاریک دره

تاریک دره، یکی از پیست‌های بین‌المللی کشورمان است که 1600 متر طول دارد. ارتفاع این پیست از ۲۴۵۰ متر شروع شده و تا 3000  متر افزایش می‌یابد. از جمله امکانات این پیست می‌توان به مدرسه اسکی، تله سیژ، تله اسکی، پناهگاه و مهمانسرا، خوابگاه، رستوران و تاسیسات برق اضطراری اشاره کرد. پیست تاریک دره در همدان، 10 کیلومتری جنوب غربی جاده گنج‌نامه و در دامنه کوه‌های الوند واقع شده است. از این رو، با عنوان پیست الوند نیز شناخته می‌شود. پیست الوند از آذرماه تا فروردین مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تابستان تبدیل به پیست اسکی روی چمن می‌شود. 

پیست اسکی تاریک دره

پیست اسکی شازند

پیست اسکی شازند، از جمله پیست‌های اسکی ایران است که در استان مرکزی قرار دارد. شازند در ارتفاع ۲۷۶۰ متری از سطح دریا واقع شده و حدود 600 متر طول دارد. از جمله امکانات این پیست می‌توان به تله‌ سیژ، رستوران و تجهیزات برف‌روبی اشاره کرد.  پیست شازند در ۲۵ کیلومتری شهرستان شازند و در نزدیکی روستایی با نام پاکل قرار دارد. از این رو با نام پیست پاکل نیز شناخته می‌شود.  این پیست در فاصله 55 کیلومتری از شهر اراک واقع شده است.

پیست اسکی سیرچ

سیرچ، تنها پیست اسکی منطقه جنوب شرقی ایران است که در استان کرمان قرار دارد. کرمان به عنوان یک استان خشک و کویری شناخته می‌شود. با این حال، یکی از زیباترین پیست‌های اسکی ایران را در خود جای داده است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید پیست اسکی سیرچ کمتر از یک ساعت با گرم‌ترین نقطه زمین با نام تل گندم بریان، فاصله دارد. پیست کرمان در دامنه قله جفتان قرار دارد و ارتفاع آن در بالاترین نقطه به 2700 متر می‌رسد. پیست سیرچ در جاده سیرچ، بعد از تونل واقع شده و حدود 80 کیلومتر با شهر کرمان فاصله دارد.  این پیست امکانات خاصی ندارد و استفاده از آن برای عموم افراد رایگان است. 

پیست اسکی شیرباد

پیست اسکی شیرباد در دامنه‌ شمال شرقی قله شیرباد، بلندترین قله رشته‌کوه بینالود، واقع شده است. این قله با ارتفاع ۳۳۱۰ متر، مرتفع‌ترین منطقه‌ی سه استان خراسان بوده و با عنوان "بام خراسان" شناخته می‌شود.  این پیست 1200 متر طول دارد و در انتها به دره دولت‌آباد می‌رسد. از جمله امکانات پیست اسکی شیرباد می‌توان به تله اسکی، اقامت‌گاه و رستوران اشاره کرد.  پیست شیرباد در جاده مشهد- چناران و در 18 کیلومتری روستای دولت‌آباد واقع شده است و حدود 38 کیلومتر با شهر مشهد فاصله دارد. این پیست با شروع فصل سرما و بارش برف کار خود را آغاز می‌کند و تا اواسط اردیبهشت ماه قابل دسترسی است.

پیست اسکی شیرباد

در این مقاله 25 مورد از پیست‌های اسکی ایران را معرفی کرده و اطلاعات مختصری در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. ایران یک کشور چهارفصل است و تنوع آب‌وهوایی بسیار بالایی دارد. در این کشور کویر خشک و سوزان و کوه‌های مرتفع و ییلاقی را در کنار هم داریم. کوه‌هایی که در فصل سرما پوشیده از برف می‌شوند و امکان اسکی و ورزش‌های هیجان‌انگیز زمستانی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کنند. پیست‌های اسکی ایران در نقاط مختلف کشورمان پراکنده هستند. اگر به اسکی علاقه‌مندید و دوست دارید پاییز و زمستان خاطره‌انگیزی داشته باشید، نزدیک‌ترین پیست به شهر خود را انتخاب کنید و از سرمای زمستان نهایت لذت را ببرید. می‌توانید یکی از استان‌های زیبای کشورمان را برای سفر انتخاب کنید و ضمن گشت‌وگذار در شهرهای این استان و بازدید از جاذبه‌های گردشگری، سری به پیست اسکی آن نیز بزنید. اگر دوست دارید این سفر را به همراه تورهای گردشگری انجام دهید، از دیگر صفحات کایت بازدید نمایید و از شرایط و  زمان برگزاری تورها آگاهی یابید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 75097700- 021  تماس بگیرید و در مورد تور موردنظر خود با کارشناسان کایت مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید