عجیب‌ترین سوانح هوایی دنیا | معرفی  10 سانحه عجیب و وحشتناک
زهرا نیرومند 1400/12/01 14629 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


پرواز با هواپیما در دنیای امروز امری اجتناب‌ ناپذیر است. اگر قصد سفر داشته باشید و مسیر شما طولانی باشد، چاره‌ای جز پرواز ندارید. در هنگام پرواز بیشتر به چه چیزی فکر می‌کنید؟ آیا از آن دست افرادی هستید که از پرواز واهمه دارید یا به راحتی در هواپیما می‌نشینید و زمان خود را با فکر کردن به روزهای شیرینی که در پیش دارید، می‌گذرانید. سقوط هواپیما یکی از وحشتناک‌‌ترین اتفاقاتی است که ممکن است در سفر هوایی رخ دهد، اما خوشبختانه این اتفاق بسیار نادر است. سقوط هواپیما معمولا به دلیل نقص فنی یا خطای انسانی رخ می‌دهد، اما گاهی اوقات دلایل عجیبی دارد که ذهن انسان را درگیر می‌کند. در این مقاله قصد داریم چند مورد از عجیب‌‌ترین سوانح هوایی دنیا را معرفی کنیم. با ما همراه باشید

بشقاب پرنده یا مثلث برمودا - ایالات متحده آمریکا – سال 1945

در 5 دسامبر سال 1945 پنج هواپیمای بمب‌افکن برای انجام یک مأموریت آموزشی از فورت لادردیل به سمت فلوریدا به پرواز درآمدند. متاسفانه این مأموریت با ناپدید شدن شش هواپیما در جو به پایان رسید. دلیل این اتفاق تاکنون ناشناخته مانده است. برخی افراد مثلث برمودا را مقصر سانحه هوایی می‌دانند و برخی دیگر به بشقاب پرنده فکر می‌کنند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، در آن روز هوا کاملا صاف بود و هیچ مشکلی برای پرواز هواپیماها وجود نداشت. پرواز تا 90 دقیقه‌ی اول به درستی انجام شد. پس از آن خلبانان گیج شدند و نتوانستند مسیرها را تشخیص دهند. برج فرماندهی تلاش کرد تا هواپیما را به سمت فورت لادردیل هدایت کند، اما چارلز تیلور، رهبر پرواز، هواپیماها را در مسیرهای غیرقابل پیش‌بینی هدایت می‌کرد و در نهایت آن‌ها را به دریا رساند. در این‌جا ارتباط با برج مراقبت کاملا قطع شد و هواپیماها ناپدید شدند. نکته‌ای که باعث قرار گرفتن این پرواز در  لیست عجیب‌ترین سوانح هوایی دنیا می‌شود، مفقود شدن هواپیمای نجات می‌باشد. هواپیمایی که برای ردیابی تیم تیلور راهی شد و هیچ‌گاه برنگشت. 

بشقاب پرنده یا مثلث برمودا - ایالات متحده آمریکا – سال 1945

کنده شدن در هواپیما، پاریس، سال 1974

در سوم مارس سال 1974، یکی از هواپیماهای ترکیش ایرلاینز پرواز خود را از ترکیه به سمت لندن آغاز کرد. این هواپیما در نزدیکی پاریس و در جنگلی با نام ارمنوویل سقوط کرد و تمامی مسافران آن کشته شدند. دلیل این اتفاق کنده شدن درب محفظه بار هواپیما بود.

هواپیمای مسافربری ترکیش ایرلاینز مثل همیشه در فرودگاه پاریس توقف کرد تا تعدادی مسافر را سوار کند. بعد از بلند شدن هواپیما، ناگهان درب عقبی آن کنده شد. کنده شدن در باعث اختلاف فشار درون و بیرون هواپیما شد و کف کابین به همراه 6 صندلی و مسافرانی که بر روی آن‌ها نشسته بودند را جدا کرد.  این اتفاق در نهایت باعث سقوط هواپیما شد و جان 346 نفر را گرفت. دلیل کنده شدن درب هواپیما، چفت نشدن آن بود. قرار بود تغییراتی بر روی نحوه بسته شدن در اعمال شود که متاسفانه شرکت سازنده آن تعلل نمود و این تغییرات را انجام نداد. در این میان افرادی که عهده‌دار بستن در بودند، با روند این کار به خوبی آشنایی نداشتند و اقدامات لازم را در این زمینه انجام ندادند. این مسئله باعث کنده شدن درب و در نهایت از دست رفتن کنترل هواپیما شد.

کنده شدن در هواپیما، پاریس، سال 1974

برخورد دو هواپیما در فرودگاه، اسپانیا،  سال 1977

در 27 مارس 1977 وحشتناک‌ترین سانحه هوایی اتفاق افتاد و 583 کشته بر جای گذاشت. در این حادثه  دو هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ 747 در فرودگاه لوس رودوس باهم برخورد کردند. این دو هواپیما به مقصد لاس پالماس پرواز کرده بودند که در نهایت مجبور به فرود بر روی باند لوس رودوس شدند.

ماجرا از جایی آغاز شد که یک حمله تروریستی در ساختمان فرودگاه لاس پالماس اتفاق افتاد. مسئولین این فرودگاه به سرعت فرودگاه را تعطیل کردند و دو پرواز مذکور را به سمت نزدیک‌ترین فرودگاه، لوس رودوس، هدایت نمودند. باند فرودگاه لوس رودوس تجهیزات لازم برای استقبال از این تعداد هواپیما را نداشت و علاوه بر آن مه غلیظی محوطه فرودگاه را احاطه کرده بود. برج مراقبت و خلبان‌ها دید کافی نداشتند و پیام‌ها نیز به خوبی مخابره نمیشد. در این میان یکی از هواپیماها حرکت خود را برای تیک‌آف آغاز کرد و هواپیمای دوم که نمی‌دانست، به حرکت خود در امتداد باند ادامه داد که در نهایت منجر به تصادف شد. در این حادثه تمامی مسافران دو هواپیما به جز 61 مسافری که در بخش جلویی هواپیمای دوم نشسته بودند، جان خود را از دست دادند.

برخورد دو هواپیما در فرودگاه، اسپانیا،  سال 1977

تمام شدن سوخت هواپیما، ایالات متحده آمریکا، سال 1978

یکی از عجیب‌ترین سوانح هوایی مربوط به شرکت هواپیمایی آمریکایی بود. در 28 دسامبر 1978 پرواز 173 یونایتد ایرلاینز  با  189 سرنشین از فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی در شهر نیویورک به سمت فرودگاه بین‌المللی پورتلند در ایالت اورگان حرکت کرد. این هواپیما یک توقف در ایالت کلرادو داشت.

در نزدیکی پورتلند، خدمه هواپیما متوجه لرزش غیرعادی هواپیما و انحراف آن شدند. مشکل این‌جا بود که ارابه‌های فرود نیز باز نمیشد. خدمه سعی کردند تا با چرخش در آسمان مشکل ایجاد شده را برطرف نمایند و خود را برای فرود اضطراری آماده کنند. این کار حدود یک ساعت طول کشید. در طول این مدت هیچ کدام از سه خدمه پرواز کابین خلبان، سطح سوخت را بررسی نکردند. شرایط ایجاد شده باعث افزایش مصرف سوخت هواپیما شده بود و میزان آن را به مقدار قابل‌توجهی کاهش داد. زمانی که خدمه برای فرود اضطراری آماده می‌شدند، موتورهای شماره یک و دو هواپیما در اثر آتش‌سوزی از دست رفت و ارتباط رادیویی نیز قطع شد. در نهایت هواپیما در یک منطقه جنگلی پرجمعیت حومه پورتلند سقوط کرد.  در این حادثه 10 نفر جان خود را از دست دادند که 8 نفر آن‌ها مسافر بودند.

تمام شدن سوخت هواپیما، ایالات متحده آمریکا، سال 1978

گرم کردن غذا و آتش‌سوزی در هواپیما، عربستان، سال 1980

در اوت 1980 یکی از عجیب‌ترین سوانح هوایی دنیا در عربستان اتفاق افتاد. علت این حادثه اشتباه یکی از مسافران بود که باعث آتش‌سوزی در هواپیما شد و جان 301 نفر را گرفت. این هواپیما پرواز خود را از فرودگاه بین‌المللی قائد اعظم در کراچی  پاکستان آغاز کرده و مسیر جده را در پیش گرفته بود. پرواز 163 یک توقف دو ساعته در فرودگاه ریاض داشت که منجر به این حادثه شد.

حدود هفت دقیقه پس از بلند شدن هواپیما از فرودگاه بین‌المللی ریاض، خدمه پرواز هشدارهایی را مبنی بر وجود دود از محفظه بار دریافت کردند. کاپیتان تصمیم گرفت به فرودگاه ریاض برگردد و این مسئله را با برج مراقبت در میان گذاشت. در این حین موتور مرکزی در اثر آتش‌سوزی مسدود شد و در حدود 14 دقیقه بعد به طور کامل خاموش گردید. در نهایت هواپیما با تدبیر خلبان به سلامت به زمین نشست و متوقف شد. آتش‌سوزی در کابین هواپیما اتفاق افتاده بود، اما از بیرون چیزی مشخص نبود. خدمه در حال خروج اضطراری مسافران بودند که متوجه شدند موتورهای نصب شده بر روی بال‌های هواپیما هنوز کار می‌کند و مانع از باز شدن درها می‌گردد. پرسنل زمینی بیرون از هواپیما تمام تلاش خود را برای باز کردن درها بکار گرفتند و در نهایت حدود 25 دقیقه بعد از توقف هواپیما موفق به باز کردن یکی از درها شدند، اما کار از کار گذشته بود. هواپیما 3 دقیقه بعد به طور کامل در آتش سوخت. پس از بررسی‌های انجام شده و کالبدشکافی مسافران مشخص شد دود ناشی از آتش‌سوزی باعث خفگی مسافران شده است. این افراد قبل از سوختن مرده بودند. علت این آتش‌سوزی وجود یک اجاق گاز در محفظه بار بود. اجاقی که برای گرم کردن غذا از آن استفاده میشد.  

گرم کردن غذا و آتش‌سوزی در هواپیما، عربستان، سال 1980

ربوده شدن هواپیما یا اشتباه خلبان، استرالیا، سال 1987

در 21 اکتبر 1978 یکی از عجیب‌ترین سوانح هوایی دنیا رخ داد. فردریک والنتیچ، خلبان کم سابقه استرالیایی با یک هواپیمای کرایه‌ای پرواز خود را آغاز کرد. او قصد سفر به جزیره کینگ را داشت. پرواز در ساعت 6:19 دقیقه آغاز شد و هیچ‌گاه به پایان نرسید. در ساعت 7:06 عصر، والنتیچ در تماسی اعلام کرد که یک شیء عجیب و ناشناس را در بالای سر خود می‌بیند، اما رادارها هیچ هواپیمایی را نمی‌دیدند. کمی بعد او یک گزارش از سروصدای بد موتور داد و در ساعت 7:12 دقیقه این پرواز به پایان رسید. هواپیمای والنتیچ هیچ‌گاه پیدا نشد و دلیل سقوط نیز مشخص نگردید. 

صبح روز بعد یک کشاورز در مورد یک شیء پرنده صحبت می‌کرد که حدود 30 متر طول دارد و یک هواپیمای کوچک به آن متصل شده است. البته این ادعا هیچ‌وقت ثابت نشد. نظریه دیگر نیز در مورد سقوط این هواپیما وجود دارد. والنتیچ یک  خلبان مشتاق اما  کم‌تجربه بود. او دوبار در آزمون پرواز شرکت کرده بود که هر دوبار توسط نیروی هوایی استرالیا رد شد. به نظر می‌رسد  این سقوط اشتباه خلبان و کم‌تجربگی او در پرواز بوده باشد و گزارش بشقاب پرنده نیز تنها توهم والنتیچ بوده است. در هر حال  هواپیمای والنتیچ تاکنون پیدا نشده و بر اساس بررسی‌های انجام گرفته احتمالا در آب‌های عمیق سقوط کرده است.

ربوده شدن هواپیما یا اشتباه خلبان، استرالیا، سال 1987

فرزندان خلبان دلیل سقوط هواپیما، مسکو، سال 1994

در 23 مارس 1994 یک هواپیمای ایرباس از مسکو به سمت هنگ کنگ پرواز کرد. این هواپیما در دامنه تپه‌های سیبری سقوط کرد و تمام مسافران آن شامل 62 مسافر و 12 خدمه، کشته شدند. علت سقوط این پرواز ورود فرزندان خلبان به کابین و در دست گرفتن کنترل هواپیما بود!

در این پرواز، یاروسلاو کودرینسکی، خلبان هواپیما، دختر 12 ساله و پسر 16 ساله خود را وارد کابین خلبان کرد. او قوانین پرواز را نادیده گرفت و به فرزندانش اجازه داد تا بر  روی صندلی خلبان بنشینند. زمانی که هواپیما در ارتفاع 33 هزار پایی قرار داشت، دختر خلبان بر روی صندلی پدر نشست. در آن هنگام سیستم هواپیما بر روی وضعیت خلبان خودکار قرار داشت. یانا، هیچ حرکتی انجام نمی‌داد، اما پدر وانمود می‌کرد که کنترل هواپیما در دست دختر است و تمامی حرکات توسط او انجام می‌شود. پس از  یانا نوبت به پسر خلبان رسید. او بر صندلی نشست و بر خلاف خواهرش به دسته یوک فشار وارد کرد و آن را چرخاند. این کار باعث شد تا هواپیما از وضعیت خلبان خودکار خارج شود و به حالت دستی برود. خلبانان دیر متوجه این موضوع شدند. آن‌ها برای کنترل هواپیما تلاش بسیاری کردند، اما متاسفانه به دلیل ارتفاع  کم، هواپیما با کوه‌های سیبری برخورد کرد و  منجر به فوت تمام مسافران شد.

فرزندان خلبان دلیل سقوط هواپیما، مسکو، سال 1994

دسته‌گل عروس دلیل سقوط هواپیما، ایتالیا، سال 2009

پرت کردن دسته‌گل عروس به سمت دختران مجرد، یک سنت در کشورهای اروپایی است. در سال 2009 در شهر ليورنو، عروس و داماد تصمیم گرفتند این رسم را به گونه‌ای خاص اجرا کنند. آن‌ها یک هواپیمای سبک اجاره کردند و یک نفر را استخدام کردند که دسته‌گل را از آسمان به سمت جمعیت پرتاب کند.

طبق برنامه پس از اتمام جشن عروسی، هواپیما به پرواز درآمد و فرد موردنظر دسته‌گل را به سمت پایین پرتاب کرد. تمامی مهمانان در حال تماشای هواپیما بودند که ناگهان دسته‌گل رهاشده به موتور هواپیما برخورد کرد و باعث انفجار آن شد. هواپیما به یک‌باره به یک دود سیاه تبدیل شد و مهمانان را به وحشت انداخت. هواپیما به سمت پایین سقوط کرد و به ساختمان خوابگاه، که در مجاورت مکان عروسی قرار داشت، برخورد نمود.  در این خوابگاه 50 نفر ساکن بودند.  خوشبختانه این حادثه کشته برجای نذاشت، اما پرتاب‌کننده گل به شدت مجروح شد و هر دو پای او شکست.

دسته‌گل عروس دلیل سقوط هواپیما، ایتالیا، سال 2009

دختر 14 ساله تنها بازمانده سقوط هواپیما، یمن، سال 2009

در 30  ژوئن سال 2009 حدود ساعت 1:50 بامداد به وقت محلی پرواز 626 یمن در اقیانوس سقوط کرد. در پی این سقوط تمامی 153 مسافر و خدمه این پرواز به جز یک نفر کشته شدند. تنها بازمانده این پرواز یک دختر 14 ساله بود که باهاما نام داشت. باهاما پس از سقوط در اقیانوس هند به یکی از تکه‌های هواپیما چسبید و 13 ساعت بر روی آب شناور ماند. زنده ماندن این دختر باعث شگفتی همه دنیا شد و پرواز 626 را به یکی از عجیب‌ترین سوانح هوایی دنیا تبدیل کرد. 

باهاما با مادرش سفر می‌کرد. او با تلاش‌های ماهیگیران محلی و قایق‌های تندرو که توسط مقامات به اقیانوس فرستاده شده بودند، پیدا شد و پس از 13 ساعت نجات پیدا کرد. باهاما، معروف به دختر معجزه، پس از بهبودی خاطرات این پرواز وحشتناک را به صورت کتاب درآورد.

دختر 14 ساله تنها بازمانده سقوط هواپیما، یمن، سال 2009

سقوط هواپیما به دلیل وجود تمساح، کنگو، سال 2010

در سال 2010 در جمهوری دموکراتیک کنگو یک هواپیما سقوط کرد. در این پرواز، که با یک هواپیمای مسافربری کوچک انجام میشد، تقریبا تمامی مسافران کشته شدند و تنها چند نفر جان سالم به در بردند. بر اساس گفته‌های یکی از بازماندگان، دلیل سقوط وجود یک تمساح در هواپیما بود.

ورود حیوانات به هواپیما در کنگو امری عادی است، اما این مجوز برای حیوانات بی‌خطر صادر می‌گردد. در این پرواز یکی از مسافران به صورت پنهانی تمساحی را وارد هواپیما نمود. این تمساح از جای خود خارج شد و مسافران را به وحشت انداخت. مسافران وحشت‌زده به سمت کابین خلبان هجوم بردند و باعث به هم خوردن تعادل هواپیما شدند. تغییر ناگهانی وزن هواپیما باعث سقوط شد و جان مسافران را به خطر انداخت.

سقوط هواپیما به دلیل وجود تمساح، کنگو، سال 2010

در این مقاله 10 مورد از عجیب‌ترین سوانح هوایی دنیا را معرفی کردیم و اطلاعاتی در مورد زمان حادثه، دلیل سقوط، تعداد کشته‌شدگان هر پرواز و ... را در اختیارتان قرار دادیم. سوانح هوایی بسیار وحشتناک هستند، اما خوشبختانه نادر بوده و به تعداد محدود در سال اتفاق می‌افتند. اغلب این حوادث به دلیل اشتباهات انسانی یا نقص فنی رخ می‌دهند. در بسیاری از موارد پس از بررسی دلیل سقوط، مشکلات هواپیما به شرکت سازنده آن اطلاع داده می‌شود تا تدابیر لازم برای پروازهای بعدی اندیشیده شود. با پیشرفت تکنولوژی احتمال وقوع این سوانح هوایی بسیار کاهش یافته است. از این رو، می‌توان گفت جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. با خیال راحت سوار هواپیما شوید و یک سفر خوب و به‌یادماندنی را تجربه نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید