کوه‌های اطراف تهران برای تفریح یک روزه
ضحا اکبری 1400/11/30 13098 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


هر انسانی نیاز دارد پس از مدتی کار و تلاش برای زندگی روزمره، با انجام دادن فعالیت مورد علاقه‌اش خستگی از تن بدر کرده و برای ادامه‌ی مسیر زندگی آماده شود. این فعالیت می‌تواند شرکت در یک دورهمی خانوادگی، رفتن به سینما همراه با دوستان، ماندن در خانه و گذراندن اوقات فراغت با اعضای خانواده، رفتن به دل طبیعت و... باشد. در این میان سفری کوتاه به طبیعت مخصوصا زدن به دل کوه، بسیار لذتبخش است و علاقمندانِ فراوانی دارد، افرادی که دوست دارند زمان‌های بیکاری‌اشان را در سکوت، آرامش و عظمت کوه‌ها، این شاهکار خداوند غرق شوند. در این مقاله قصد داریم در مورد تعدادی از کوه‌هایی که در اطراف تهران قرار دارند و تهرانی‌ها برای تفریح به آنجا می‌روند حرف بزنیم، پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

کوه پیمایی به عنوان تفریح

همانطور که گفته شد رفتن به کوه می‌تواند برای افرادی که علاقه دارند سکوت و عظمت را یکجا تجربه کنند، تفریح مناسبی باشد، این فعالیت طیف وسیعی از افراد را در برمی‌گیرد، هم کوهنوردان حرفه‌ای که کارشان رسیدن به قله‌های بلند است و هم افرادی که می‌خواهند یک آخر هفته‌ی شاد را با خانواده یا دوستانشان بگذرانند. در ادامه تعدادی از کوه‌های اطراف تهران را به شما معرفی می‌کنیم که هر کدام برای سفری یک روزه مناسب بوده و می‌توانند مقصدی جذاب برای کسانی باشند که ترسی از ارتفاع ندارند.

کوه‌های اطراف تهران

  • درکه (پلنگچال)

درکه منطقه‌ای در غرب شمیرانات است که دارای آب و هوایی بسیار عالی، طبیعت زیبا و قدمتی طولانی است، این منطقه از گذشته‌های دور مکانی برای تفریح ساکنان تهران و حتی افرادی بوده که به تهران سفر می‌کردند. با توجه به اینکه درکه منطقه‌ای ییلاقی است، بهار و خصوصا تابستان بهترین زمان برای سفر به آن است، اما در زمستان‌ها نیز تماشای رودخانه‌ی یخ زده، قندیل‌های آویزان و صعود به بلندی‌های برفی، لذت خاص خود را دارد، البته داشتن مهارت کوهنوردی، تجربه و تجهیزات مورد نیاز، لازمه‌ی رفتن به مسیر کوهنوردیِ درکه در زمستان است. از جمله دیدنی‌های درکه می‌توان رودخانه‌ی این منطقه، جنگل کارا که بخشی از این ناحیه را در برگرفته، بافت سنتی و خانه‌های قدیمی آن و مسیرکوهستانی و پر پیچ و خم درکه را نام برد که مجموع این تفریحات در کنار هم درکه را به یکی از جذاب‌ترین نقاط تهران برای گردش یک روزه تبدیل کرده است. در اطراف میدان درکه رستوران‌ها، کافه‌ها و مغازه‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید از غذاها، خوراکی‌ها و امکانات آن‌ها استفاده کنید. مسیر کوهنوردی درکه به قله‌ی توچال می‌رسد، این مسیر نسبت به سایر مسیرهای کوهنوردی تهران هموارتر و عبور از آن راحت‌تر است، به همین دلیل علاوه بر کوهنوردان حرفه‌ای افراد آماتور و غیر حرفه‌ای نیز این مسیر را برای کوهنوردی انتخاب می‌نمایند. برای دسترسی به درکه هم می‌توان از خودروی شخصی استفاده کرد و هم از وسایل نقلیه‌ی عمومی، مسیرهای دسترسی به این ناحیه به این شرح هستند: اگر قصد دارید با مترو به درکه بروید ابتدا باید خود را به میدان تجریش رسانده و از آنجا با ون یا تاکسی‌های مخصوص به میدان درکه بروید. با خودروی شخصی نیز 3 مسیر برای رسیدن به درکه وجود دارد: اول اینکه وارد بزرگراه یادگار امام شده، از انتهای آن به خیابان اِوین رفته و خود را به میدان درکه برسانید. در مسیر دوم می‌توانید پس از عبور از بزرگراه شهید چمران و خیابان‌های یمن و رشید الدین فضل الله وارد خیابان داوودیان شده و به طرف درکه بروید. مسیر سوم عبور از خیابان‌های ولیعصر یا شریعتی است که به دلیل ترافیک همیشگی، راه مناسبی به نظر نمی‌رسد.

آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشید الدین فضل الله، خیابان داوودیان، درکه

پلنگچال

پلنگچال


درکه

  • کُلَکچال

یکی دیگر از قله‌های تهران قله‌ی کلکچال است که 3350 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و دارای جذابیت‌های فراوانی برای گردشگران می‌باشد. بهترین زمان سفر به مسیر کوهنوردی قله‌ی کلکچال بهار و تابستان است، زیرا این منطقه در این زمان از هوایی فوق العاده و طبیعت بی نظیر برخوردار می‌باشد. پارک جمشیدیه، سد گلابدره، پارک نیلوفر، قله‌ی شاه آباد، چشمه‌ی پیاز چال، قله‌ی عرق چین و بسیاری جاذبه‌های دیگر از جمله دیدنی‌های مسیر کلکچال هستند که برای هر گردشگری بسیار لذتبخش خواهند بود. مسیر کوهنوردی قله‌ی کلکچال عریض و پاکوب است و برای افرادی که در زمینه‌ی کوهنوردی تجربه و مهارت زیادی ندارند، بسیار مناسب خواهد بود، از این رو این مسیر محبوبیت فراوانی در میان افرادی دارد که قصد دارند یک روز جذاب و به یاد ماندنی را در طبیعت کوهستانیِ تهران سپری کنند. برای رسیدن به مسیر کلکچال 3 راه وجود دارد که معروف‌ترین و در دسترس‌ترین آن‌ها مسیر پارک جمشیدیه است. برای استفاده از این مسیر باید ابتدا خود را از میدان تجریش با تاکسی یا خودروی شخصی به پارک جمشیدیه رسانده و از آنجا راهی مسیر قله‌ی کلکچال شوید.

آدرس: تهران، خیابان نیاوران، خیابان فیضیه، پارک جمشیدیه، مسیر کوهنوردی کلکچال

کُلَکچال

کُلَکچال

کُلَکچال

  • دارآباد (مونگچال)

در قسمت شمال شرقی شمیران، محله‌ی دارآباد و پس از آن مسیر کوهستانی دارآباد قرار دارد، کوه دارآباد چهارمین کوه تهران است که از سطح دریا 3167 متر ارتفاع دارد. در این منطقه جذابیت‌های بسیاری برای گردشگران وجود دارد، از طبیعت زیبای مسیر گرفته، تا آب و هوای عالی، موزه‌ی حیات وحش و هیومن پارک، دره‌ی دارآباد، آبشار دارآباد و در نهایت قله‌ی مرتفع که همگی آنقدر زیبا و چشم نواز هستند که می‌توانند برای گردشگران، خاطره‌ی یک روز به یاد ماندنی را بیافرینند. بهترین زمان برای سفر به دارآباد آغاز بهار تا آبان ماه است که هوا بسیار مساعد بوده و مناظر اطراف واقعا چشم نواز هستند، اما سفر در زمستان نیز خالی از لطف نخواهد بود، چرا که تماشای طبیعت برفی لذتی تکرار نشدنی است، به شرطی که تجهیزات و وسایل کافی به همراه داشته باشید. وقتی محله‌ی دارآباد را رد کرده و به ابتدای مسیر کوهستانی و دره‌ی دارآباد می‌رسید 3 راه پیش رو دارید: اول عبور از خود دره است که مسیری بسیار سخت و مختص کوهنوردان حرفه‌ای است. دوم مسیر سمت راست دره است که این مسیر نیز در ابتدا شیب بسیار تندی دارد که گذر از آن کار راحتی نیست و معمولا این مسیر هم تنها از سوی کوهنوردان انتخاب می‌شود. اما آخرین مسیر، مسیر سمت چپ دره است که برای افرادی که به صورت خانوادگی به دارآباد آمده‌اند و قصد دارند بدون کوه پیماییِ حرفه‌ای فقط از طبیعت زیبای اطراف لذت ببرند واقعا مناسب است. در این قسمت مسیری پاکوب وجود دارد که گذر از آن کار سختی نیست، ضمن اینکه وقتی جلوتر می‌روید، علاوه بر مکان‌های مناسب برای پیک نیک می‌توانید از موزه‌ی هیومن پارک و حیات وحش نیز به صورت خانوادگی دیدن کرده و لذت ببرید. برای رسیدن به مسیر کوهنوردی دارآباد هم می‌توانید از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنید هم با خودروی شخصی خودتان به آنجا بروید، فقط در صورت سفر با خودروی شخصی سعی کنید که صبح زود به آنجا بروید تا بابت جای پارک ماشین مشکلی نداشته باشید. روش دسترسی به کوه دارآباد به این صورت است که ابتدا باید خود را به میدان تجریش برسانید، از آنجا با تاکسی به میدان دارآباد بروید و پس از کمی پیاده روی به نقطه‌ی آغازین مسیر کوه پیمایی خواهید رسید.

آدرس: تهران، دارآباد، خیابان دارآباد، خیابان محبی، کوه دره‌ی دارآباد

دارآباد

دارآباد

دارآباد

  • دربند (توچال)

یکی دیگر از مسیرهای کوهستانی تهران که گردشگران هم برای کوهنوردی هم برای پیک نیک از آن استفاده می‌کنند، مسیر دربند است که در 6 کیلومتری میدان تجریش قرار دارد. این مسیر از میدان سربند آغاز شده و در نهایت به قله‌ی توچال می‌رسد، اما وجود تعداد بسیار زیادی رستوران، کافه و دکه‌های فروش خوراکی، مسیر مناسب و آسان که برای تمام افراد با هر درجه‌ای از مهارت مناسب است و همچنین شب‌های دربند که غرق در زیبایی و نور است سبب شده مسیر دربند پرطرفدارترین مسیر در میان افرادی باشد که قصد دارند یک روز زیبا را در منطقه‌ای نزدیک تهران بگذرانند. بهار و تابستان دربند بسیار زیباست، صدای آب واقعا گوش نواز است، هوا بسیار عالیست و مسیر هم خشک و هموار است که تردد را بسیار آسان می‌کند. اما اگر دوست دارید که طبیعت پر از برف دربند را ببینید می‌توانید در زمستان به این منطقه بروید، سفر به دربند در زمستان ساده‌تر از مسیرهای کوهستانی دیگر خواهد بود. دربند مکان‌های دیدنی و تفریحات زیادی دارد، از جمله تله سیژ دربند که علاقمندان بسیاری دارد، رستوران‌های متعدد با انواع غذاهای خوشمزه، آبشار دو قلو و بسیاری تفریحات و جذابیت‌های دیگر که می‌توانند روزی سرشار از زیبایی و شادی را برای گردشگران خلق کنند. سفر به دربند هم با خودروی شخصی امکان پذیر است هم با وسایل نقلیه‌ی عمومی مثل مترو و اتوبوس، نحوه‌ی رسیدن به این منطقه نیز به این صورت است که ابتدا باید خود را به میدان تجریش رسانده از آنجا به میدان سربند بروید، اینجا نقطه‌ی آغازین مسیر کوه پیمایی دربند است و زیبایی‌های مسیر از همینجا شروع می‌شود.

آدرس: تهران، میدان تجریش، خیابان دربند، میدان سربند

دربند

دربند

توچال

  • گلابدره

گلابدره از جمله مسیرهای کوهپیمایی تهران است، که در شمال شرق پایتخت و در شمال منطقه‌ی شمیران قرار دارد، این مسیر خلوت است و نسبت به سایر مسیرهای کوهستانی تهران تعداد کمتری رستوران و کافه دارد. به همین دلیل گلابدره برای افرادی که به آرامش علاقه دارند و می‌خواهند از زیبایی‌های طبیعت در سکوت لذت ببرند، مناسب‌ترین گزینه می‌باشد. گلابدره در تمام فصل‌های سال زیباست و در هر زمانی می‌تواند مقصدی فوق العاده برای هر گردشگری باشد. مسیر گلابدره از بوستانی به همین نام آغاز شده و در نهایت به اردوگاه کلکچال می‌رسد، بوستان گلابدره که در ابتدای مسیر قرار دارد بسیار زیباست و از امکانات فراوانی از جمله کافه، رستوران، بوفه، پیست دو چرخه سواری، آلاچیق، آبنما، دیواره‌ی آموزش صخره نوردی، زمین بازی، دستگاه‌های ورزشی و سورتمه به عنوان پرطرفدارترین قسمت بوستان، برخوردار است. در ورودی مسیر کوهستانی یک پیچ تند قرار دارد، بعد از آن پیج تند به یک دو راهی می‌رسید که از هر کدام وارد شوید فرقی ندارد چون پس از 500 متر 2 راه از طریق یک پل یکی می‌شوند. برای خانواده‌هایی که تنها به قصد پیک نیک به گلابدره آمده‌اند، اینجا مکان مناسبی است تا اتراق کرده و یک روز زیبا را در طبیعت بگذرانند، اما اگر قصد کوه پیمایی دارید باید به مسیر ادامه دهید. اگر مسیر سمت چپ را بالا بروید، پس از نیم ساعت به آبشاری بسیار زیبا برمی‌خورید که در کنار آن هم فضای مناسب برای اتراق خانواده‌ها وجود دارد. اما اگر قصد نشستن ندارید به مسیرتان ادامه دهید تا پس از چند ساعت پیاده روی به اردوگاه کلکچال برسید. ادامه‌ی راه تقریبا سخت و ناهموار است و فقط کوهنوردان حرفه‌ای می‌توانند با تجهیزات لازم به حرکت در آن بپردازند، به خصوص در زمستان که بارش برف و یخبندان کار را سخت‌تر هم می‌کند. در طول مسیر کوهپیمایی گلابدره علاوه بر طبیعت بسیار زیبا، پرندگان زیادی را از جمله دارکوب، توکا، کبک و پرندگان شکاری خواهید دید، روباه و شغال هم در مسیرتان خواهد بود، ضمن اینکه درختان فراوانی مانند چنار، صنوبر، بید و... هم خود نمایی می‌کنند. رسیدن به آبشار این لذت را تکمیل کرده و یک روز عالی را برای گردشگران می‌سازد. برای رسیدن به مسیر کوهنوردی گلابدره باید ابتدا خود را به میدان تجریش رسانده و از آنجا با خودروی شخصی یا تاکسی به سمت ورودی بوستان گلابدره بروید، از اینجا مسیر پیاده روی آغاز شده و در ادامه مسیر کوهستانی نمایان خواهد شد.

آدرس: تهران، تجریش، میدان قدس، خیابان دربند، خیابان گلابدره


گلابدره

گلابدره

گلابدره


تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید