10 مقصد عالی برای طبیعت‌گردی در نوروز 1401
زهرا نیرومند 1400/11/02 1783 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



عید نوروز  بهترین زمان برای سفر، به ویژه طبیعت‌گردی است. در فصل بهار طبیعت شادابی و جوانی خود را دوباره به دست می‌آورد. درختان جوانه می‌زنند و دشت‌ها و مراتع، سرسبز و پر از گل می‌شوند. در تعطیلات عید نوروز این فرصت را دارید که به دامان طبیعت پناه ببرید و از زیبایی‌های بی‌کران آن بهره‌مند شوید. اگر قصد طبیعت‌گردی در نوروز 1401 را دارید، ادامه این مطلب را دنبال نمایید. در این مقاله 10 مقصد طبیعت‌گردی عالی را در نقاط مختلف ایران معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم.

منطقه ییلاقی ماسال در استان گیلان

ماسال یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین ییلاقات شمال ایران است که در استان گیلان قرار دارد. این ییلاق در دل کوه‌های جنگلی تالش واقع شده و تصاویری خیره‌کننده از طبیعت شمال کشور را به نمایش می‌گذارد. در این منطقه می‌توانید علاوه بر جنگل، آبشارها، غارها، چشمه‌ها و دیگر عناصر زیبای طبیعت را نیز ببینید و از تماشای مناظر بکر و دست‌نخورده لذت ببرید.  

اولسبلنگاه، یکی از معروف‌ترین ییلاق‎های منطقه ماسال است که در ارتفاع 1490 متری از سطح دریا قرار دارد. از مهم‌ترین جذابیت‎های این روستا می‌توان به بافت قدیمی آن اشاره کرد. تمام خانه‌های اولسبلنگاه و حتی مغازه‌های روستا چوبی هستند و اجازه ساخت و ساز با مصالح دیگر را ندارند. مواد غذایی مورد استفاده در اولسبلنگاه  کاملا ارگانیک و تازه بوده و از محصولات تولیدی مردم روستا می‌باشد. می‌توانید در کلبه‌های چوبی اولسبلنگاه اقامت داشته باشید و برای چند روز زندگی ساده روستایی را تجربه نمایید. از دیگر ییلاقات دیدنی ماسال می‌توان به سوچاله، تلارگاه، ملومه‌بند، خندیله‌پشت، اسپی‌دشت، شنبه‌راه، واشیار و ... اشاره کرد.

دهکده‏ ییلاقی جهان‌نما در استان گلستان

اگر به دنبال مناطق بکر و دیدنی هستید، چشم‌اندازهای زیبای دهکده جهان‌نما را از دست ندهید. جهان‌نما یک دهکده ییلاقی است که برای طبیعت‌گردی در نوروز پیشنهاد می‌گردد. این منطقه در استان گلستان و در بخش جنوبی شهرستان کردکوی واقع شده است. جهان‌نما در میان رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد و تصاویری زیبا از دشت‌های سرسبز گرگان و دریای خزر را از ارتفاعات به نمایش می‌گذارد.   

زندگی در کلبه‌های ساخته شده از چوب، گل و آجر، خوابیدن در کنار بخاری‌های هیزمی، تماشای گله‌ گاوها و گوسفندان در مراتع سرسبز، پرسه اسب‌های وحشی در دشت‌های پر از گل و خوردن غذاهای خوشمزه شمالی با محصولات تازه‌ی محلی، از جمله جذابیت‌های جهان‌نمای گلستان است که سالانه گردشگران بسیاری را به سمت این منطقه سوق می‌دهد. منطقه جهان‌نما پیشینه تاریخی نیز دارد. از جمله آثار تاریخی این منطقه می‌توان به برج اردکان، شهر باستانی تمیشه، گورستان کمر سرک، جاده شاه عباسی، جلینگ بلینگ و امام‌زاده روشن‌آباد اشاره کرد.

منطقه چمستان در مازندران 

چمستان یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران است. این شهر کوهستانی بخشی از شهرستان نور بوده و در 15 کیلومتری آن واقع شده است. چمستان در دل جنگل‌های هیرکانی قرار دارد و چشم‌اندازهایی سرسبز و دیدنی را به تصویر می‌کشد. آب‌وهوای مطبوع چسمتان و نزدیکی آن به دریا، از دیگر ویژگی‌های این شهر زیبا محسوب می‌شود. اگر قصد طبیعت‌گردی در نوروز را دارید، پیشنهاد می‌کنیم شهر زیبای چمستان را از دست ندهید. خود را برای باران‌های احتمالی و غافلگیرانه این شهر در بهار آماده کنید و لباس و تجهیزات موردنیاز را به همراه داشته باشید.

دریاچه الیمالات یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های چمستان است که نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. الیمالات یک دریاچه طبیعی است که در میان جنگل‌های هیرکانی قرار دارد و یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری این شهر محسوب می‌شود. می‌توانید در کنار این دریاچه‌ی آرام بنشینید و از طبیعت زیبای منطقه لذت ببرید یا به تفریحاتی چون قایق‌سواری و ماهی‌گیری بپردازید. از دیگر جاذبه‌های منطقه چمستان می‌توان به پارک جنگلی کشپل، جنگل واز و آب‌گرم لاویج اشاره کرد.

منطقه ارس در شمال غربی ایران

ارس، از جمله مهم‌ترین مناطق آزاد ایران است که در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این منطقه در حاشیه رود ارس، مهم‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه شمال  کشور واقع شده و چشم‌اندازهایی سرسبز و باطراوت را به نمایش می‌گذارد. منطقه ارس علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، دارای جاذبه‌های تاریخی نیز می‌باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاروانسرای خواجه نظر و کلیسای سنت استپانوس اشاره کرد.

ارس در مرز ایران با کشورهای ارمنستان، نخجوان و آذربایجان واقع شده و از لحاظ تجاری دارای موقعیت فوق‌العاده‌ای است. به همین دلیل بازارها و مراکز تجاری متعددی دارد و مقصدی مناسب برای علاقه‌مندان به خرید محسوب می‎گردد. می‌توانید ارس را به عنوان مقصد طبیعت‌گردی در نوروز انتخاب کنید و ضمن لذت بردن از چشم‌اندازهای زیبای این ناحیه، به گشت‌وگزار در بازارها و مراکز خرید آن نیز بپردازید.

کویرگردی در مرکز ایران

کویرهای ایران جزو زیباترین کویرهای دنیا هستند. این کویرها اغلب در مرکز ایران گسترده شده‌اند. با توجه به شرایط آب‌وهوایی مناطق کویری، کویرگردی یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی در نوروز بشمار می‌آید. اوایل بهار آب‌وهوای کویر مناسب است و هوا چندان گرم نیست. 

تماشای رمل‌های طلایی‌رنگ در زیر نور خورشید، رصد ستارگان در شب‌های کویر، سافاری، موتورسواری، شترسواری و اسکی روی شن و ماسه از جمله جاذبه‌های مناطق کویری است که در روزهای سفر از آن برخوردار خواهید بود. می‌توانید یکی از کویرهای مصر، مرنجاب، کال جنی، حلوان، ورزنه و ریگ زرین را برای کویرگردی انتخاب کنید و یک طبیعت‌گردی جذاب را در نوروز 1401 تجربه نمایید. 

دشت‌های ایلام

ایلام، از جمله تاریخی‌ترین استان‌های ایران است که در میان کوه‌های جنگلی و در منطقه‌ای بسیار خوش‌آب‌وهوا قرار دارد. آب‌وهوای بهاری  ایلام و طبیعت سرسبز و دیدنی آن از جمله جذابیت‌های این استان محسوب می‌شود. ایلام با عنوان عروس زاگرس شناخته شده و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی را به نمایش می‎گذارد.

ایلام دارای دشت‌های وسیع و بسیار زیبایی است که از مهم‌ترین آن‎ها می‌توان به دشت عباس، دشت مهران، دشت دهلران، دشت موسیان و دشت‌های دیگری چون چالاب، گُلان، ایوان، هلیلان، آسمان‌آباد، محسن‌آباد، امیرآباد، صالح‌آباد  و دره شهر اشاره کرد. وجود این دشت‌های زیبا در کنار جاذبه‌های دیگری چون آبشار چم، تنگه کافرین، تنگه رازیانه، چشمه قیر دهلران، کبیر کوه، آبشار پلیه ایوان، غار زینگان و دینار کوه، فرصت یک طبیعت‌گردی جذاب را برای علاقه‌مندان فراهم می‎کند. پیشنهاد می‌کنیم دشت‌های ایلام را برای طبیعت‌گردی در نوروز انتخاب کنید و سال جدید را با روزهایی رویایی و خاطره‌انگیز آغاز نمایید.

آبشارهای کهگیلویه و بویراحمد

شاید با جاذبه‌های کهگیلویه و بویراحمد آشنایی چندانی نداشته باشید و زیبایی‌های بی‌نظیر آن را نشناسید. این استان با عنوان سرزمین 4 فصل شناخته می‎شود و به آبشارها و چشمه‌های خروشانش معروف است. کمردوغ، هفتمین آبشار بلند ایران در این استان قرار دارد. آبشاری سفید رنگ و دوغ مانند که به زیبایی از صخره‌ها سرازیر می‌شود و چشم‌اندازهایی دیدنی ایجاد می‌کند. این آبشار در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهر قلعه‌رئیسی واقع شده است.

تنگ تامرادی آبشار دیگری است که از سنگ‌ها و صخره‌ها به سمت پایین می‌ریزد و از میان درختان زیبای بلوط عبور می‌کند. این آبشار 45 کیلومتر با شهر یاسوج فاصله دارد. از دیگر آبشارهای کهگیلویه و بویراحمد می‌توان به آبشار طسوج، بهرام بیگی و یاسوج اشاره کرد.

دهکده توریستی زراس در خوزستان

زراس، یک دهکده توریستی تفریحی بسیار زیبا در خوزستان است. این دهکده‌ی دیدنی در 14 کیلومتری جنوب شهر دهدز واقع شده و حدود 250 کیلومتر با اهواز فاصله دارد. زراس، برخلاف دیگر نقاط خوزستان، از آب‌وهوای خوبی برخوردار است و گرمای دیگر شهرهای این استان را ندارد. هوای دل‌انگیز این دهکده در فصل بهار در کنار طبیعت بکر و بی‌نظیرش، زراس را به یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی در نوروز تبدیل کرده است. 

از جمله جاذبه‌های زیراس می‌توان به آبشار شیوند، دریاچه سد کارون ۳، جنگل‌های بکر، دشت سوسن، باغ‌های میوه و ... اشاره کرد.  در این منطقه می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی چون طاق طویله، قلعه کژدم و نقش برجسته کول فره بازدید کنید و از تفریحاتی مانند اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری، جت اسکی و دیگر تفریحات آبی برخوردار باشید.

بندر چابهار  

چابهار جنوبی‌ترین شهر استان سیستان و بلوچستان است که در کرانه‌های دریای عمان قرار دارد. این بندر از لحاظ تجاری بسیار حائز اهمیت بوده و محل تبادلات دریایی کشورهای آسیای میانه در مسیر اقیانوس هند می‌باشد. ویژگی‌های بندر چابهار تنها به دلیل موقعیت تجاری‌اش ختم نمی‌شود! این شهر جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده زیبا و منحصربفردی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به دریاچه صورتی لیپار اشاره کرد.

روستای درک یکی از زیباترین روستاهای ایران است که شهر چابهار قرار دارد. این روستا تصویر بسیار زیبایی از ترکیب کویر و دریا را به نمایش گذاشته و چشم‌اندازهایی جذاب خلق می‌کند. سواحل نورانی روستای تنگ، گل فشان‌های طبیعی، غارهای بان مسیتی، درخت مکرزن، بندر گواتر، خلیج پزم و سواحل زیبای مکران، بخشی از جاذبه‌های دیدنی این شهر هستند. چابهار، بهترین مقصد طبیعت‌گردی در نوروز می‌باشد. با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهر، چابهار تابستان‌هایی نسبتا گرم و شرجی دارد و تحمل این آب‌وهوا برای غیر بومیان کمی سخت است. بنابراین، اگر قصد سفر به چابهار را دارید، بهتر است دو فصل پاییز و زمستان و اوایل بهار را برای این کار انتخاب کنید.

جزیره هنگام در جنوبی‌ترین نقطه ایران

هنگام، جزیره‌ای کوچک و بسیار دیدنی است که در آب‌های نیلگون خلیج فارس واقع شده است.  طبیعت جذاب و منحصر بفرد، سواحل صخره‌ای زیبا، تماشای انواع گونه‌های جانوران دریایی از جمله دلفین‌ها و لاک‌پشت‌ها، تنها بخشی از جاذبه‌های دیدنی این جزیره مرجانی است که سالانه گردشگران بسیاری را به سمت جنوبی‎ترین نقطه ایران سوق می‌دهند.

جزیره هنگام دارای سه روستا با نام‌های هنگام نو، غیل و قدیم می‌باشد و بافت آن کاملا بومی و سنتی است. در این‌جا خبری از ماشین نیست و حتی خیابانی نیز دیده نمی‌شود. می‌توانید از جزیره قشم با قایق به سمت جزیره هنگام بروید و از تفریحات آبی متنوع مانند قایق‌سواری، غواصی و شنا برخوردار باشید. سری به تنها پارک کروکودیل کشور بزنید و به تماشای حیات وحش بی‌نظیر آن بنشینید.

در این مقاله 10 مقصد عالی برای طبیعت‌گردی در نوروز 1401 را معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم.  این مقاصد در نقاط مختلف کشورمان قرار دارند. در هر گوشه‌ای از ایران که باشید، می‌توانید نزدیک‌ترین مقصد به محل زندگی‌تان را پیدا کنید و یک سفر به‌یادماندنی را در کنار خانواده و دوستانتان تجربه نمایید. اگر علاقه‌مند به سفر با تورهای گردشگری هستید، تورهای طبیعت‌گردی کایت را مورد بررسی قرار دهید و از شرایط سفر به مقصد موردنظر خود آگاهی یابید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 75097700-021 تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان کایت بپرسید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید