جزیره شیدور | آشنایی با جزیره بدون سکنه ولی فوق‌العاده مارو
زهرا نیرومند 1400/10/11 5964 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


خلیج‌فارس جزیره‌های دیدنی و زیبای متعددی دارد. برخی از آن‌ها مانند کیش، قشم، هنگام، لاوان، هرمز و ... معروف و شناخته شده‌ هستند و تعدادی دیگر، در عین  زیبایی، هم‌چنان بکر  و ناشناخته مانده‌اند.  یکی از این جزایر، شیدور نام دارد که با عنوان مارو نیز معرفی می‌گردد. جزیره شیدور یک جزیره کوچک با چشم‌اندازهایی بسیار زیباست. این جزیره موردتوجه طبیعت‌گردان قرار دارد و از لحاظ محیط زیست نیز دارای اهمیت فراوانی می‌باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با جزیره بدون سکنه شیدور بیشتر آشنا شوید. 


جزیره شیدور کجاست؟

شیدور (shidvar)، یکی از جزایر استان هرمزگان است که در میان آب‌های آبی و زلال خلیج فارس قرار دارد. این جزیره در بین مردمان محلی با عنوان جزیره مارو شناخته می‎شود. علت این نام‌گذاری وجود مارهای سیاهی است که در زیر ماسه‌های این جزیره پنهان شده‌اند. مارو چندان بزرگ نیست، اما شگفتی‌های متعددی دارد و از لحاظ محیط زیست نیز دارای اهمیت فراوانی می‌باشد.

شیدور، جزیره‌ای ذوزنقه‌ای شکل است که حدود ۱٫۲ کیلومتر مربع را در برمی‌گیرد. حدود 870 هکتار از این جزیره را تالاب تشکیل می‎دهد و مابقی آن متعلق به حیات وحش بی‌نظیر آن می‌باشد. تالاب شیدور، یکی از دیدنی‌ترین تالاب‌های جنوب ایران است. نام این تالاب در سال 1999 میلادی با عنوان چهارمین تالاب بین‌المللی هرمزگان در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. آب‌سنگ‌های مرجانی شیدور نیز بسیار ارزشمند هستند و تنها آب‌سنگ‌های مرجانی حفاظت‌شده‌ کشور محسوب می‌شوند. نام این آب‌سنگ‌ها در فهرست مهم‌ترین آب‌سنگ‌های مرجانی اتحادیه‌ بین‌المللی حفاظت و منابع طبیعی (IUCN)، دیده می‌شود.

جزیره شیدور از لحاظ حیات‌وحش اهمیت بالایی داشته و زیر نظر سازمان حفاظت محیط‌ زیست قرار دارد. از این رو، اجازه سکونت در آن به کسی داده نمی‌شود. علاوه بر این، مسافران نیز حق کمپینگ و ماندن در این جزیره را ندارند و تنها می‌توانند چند ساعتی را به گردش و گشت‌وگذار در جزیره بپردازند. 

جزیره شیدور

تورهای پیشنهادی کایت برای سفر به جزیره بکر و بی نظیر شیدور 


گونه‌های گیاهی وجانوری جزیره شیدور

شیدور، پناهگاه حیات‌وحش محسوب شده و به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم لاک‌پشت دریایی در اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا معرفی می‌گردد. پوزه‌ عقابی گونه‌ای از لاک‌پشت دریایی است که در این جزیره زندگی می‎کند. از دیگر لاک‌پشت‌های موجود در این جزیره می‌توان به لاک‌پشت سرخ، سبز و چرم اشاره کرد. مارهای سمی، مار جعفری، سوسمار دم‌دراز، سوسمارهای اسکینگ ایرانی و اسکینگ علفزار جنوبی، از جمله خزندگانی هستند که در جزیره شیدور زندگی می‌کنند. 

شیدور، زیستگاه پرندگان بومی بوده و مکانی مناسب برای تخم‌گذاری و جوجه‌آوری پرندگان مهاجر می‌باشد.  چکاوک کاکلی، سسک دم دراز، اگرت ساحلی، عقاب ماهی‌گیر، کاکایی دودی، حواصیل سبز، باکلان گلو سیاه و انواع پرستوهای دريايی از جمله پرندگانی هستند که در این جزیره دیده شده‌اند. پرستوها همه ساله در فصل بهار به تالاب شیدور مهاجرت می‌کنند و پس از تخم‌گذاری و تولد جوجه‌ها، در مرداد و شهریور  به منطقه‌ای دیگر پرواز می‌کنند.  علاوه بر خزندگان و پرندگان، آبزیان متعددی نیز در آب‌های اطراف جزیره دیده می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دلفین‌های خلیج فارس و نهنگ‌ها اشاره کرد. ۱۹ گونه مرجان ارزشمند نیز در این منطقه شناسایی شده‌اند. 

جزیره مارو علاوه بر گونه‌های جذاب و متنوع جانوری، گونه‌های مختلف گیاهی را نیز در خود جای داده است. نوک‌ لک‌لکی، پاگربه‌ای، ‌اسفرزه، چوچ، اویار سلام، سریم، اترپليكس، زلف پیر، چمن‌شور، درخت مسواک، آفتاب‌پرست ساحلی، گل ماهور شرقی، گل جالیزی و ... از جمله مهم‌ترین گونه‌های موجود در این منطقه هستند.

گونه‌های گیاهی وجانوری جزیره شیدور

سفر به جزیره شیدور

جزیره شیدور در 1.5 کیلومتری شرق جزیره‌ لاوان قرار دارد و فاصله آن از ساحل حدود 9 کیلومتر می‌باشد. برای بازدید از شیدور، باید ابتدا خود را به بندر مقام یا نخیلو برسانید. آن‌گاه می‌توانید با یک قایق موتوری به  جزیره سفر کنید. چند ساعت وقت دارید تا در جزیره به گشت‌وگذار بپردازید و دوباره به بندر مقام برگردید. با قایقی که به جزیره رفته‌اید هماهنگ شوید تا در ساعت مشخص در ساحل شیدور باشد و شما را به بندر برگرداند. در این چند ساعت می‌توانید در جزیره پیاده‌روی کنید یا در کنار ساحل بنشینید و از زیبایی بی‌انتهای دریا و آرامش آن لذت ببرید. اگر اهل عکاسی هستید، دوربین خود را به همراه داشته باشید تا عکس‌هایی زیبا از چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ی شیدور ثبت کنید.

با توجه به اهمیت حیات‌وحش شیدور، محیط زیست اجازه اقامت در جزیره را به مسافران نمی‌دهد. با این‌ حال برخی از افراد شب را در جزیره می‌مانند و کمپ می‌زنند. توصیه می‌کنیم قوانین را رعایت نمایید و محیط زیست  را به خطر نیندازید.  

سفر به جزیره شیدور

نکات مهم برای سفر به جزیره شیدور

  • شیدور در محدوده استان هرمزگان قرار دارد. از این رو، تابستان‌های آن بسیار گرم بوده و برای سفر مناسب نیست. پیشنهاد می‌کنیم در فصل پاییز و زمستان برای سفر به شیدور برنامه‌ریزی کنید.
  • دقت داشته باشید که قبل از سفر حتما شرایط آب‌وهوایی جزیره را مورد بررسی قرار دهید.
  • تا جایی که می‌توانید آرامش جزیره و تالاب را حفظ کنید تا به محیط زیست آسیب نرسانید.
  • شیدور یک جزیره غیرمسکونی است و امکان اقامت در آن وجود ندارد. بنابراین هیچ امکانات رفاهی در آن دیده نمی‌شود. آب آشامیدنی، غذای سبک و دیگر لوازم موردنیاز برای یک گشت‌وگذار چند ساعته را به همراه داشته باشید.
  • لباس راحت و کفش جلوبسته بپوشید و کلاه و عینک را فراموش نکنید.
  • بطری آب، نایلون‌های پلاستیکی و هر زباله دیگری که باعث آلودگی محیط زیست و از بین رفتن آن می‎شود را به همراه خود برگردانید و به هیچ عنوان در جزیره رها نکنید.
  • مرجان‌ها تا وقتی زیبا هستند که در جزیره باشند. آن‌ها یادگاری مناسبی نیستند. به آن‌ها دست نزنید و از محیط زندگی‌شان جدا نکنید.
  • دقت داشته باشید که برای ورود به جزیره باید با اداره محیط‌زیست و دریابانی منطقه هماهنگ کنید و مجوز دریافت نمایید.

 جزیره شیدور

در این مقاله به معرفی جزیره شیدور پرداختیم و اطلاعاتی در مورد این جزیره زیبا و بدون سکنه در اختیارتان قرار دادیم. شیدور یکی از زیباترین جزایر جنوبی ایران است که از لحاظ حیات وحش اهمیت فراوانی دارد. شما اجازه اقامت در این جزیره را ندارید و تنها چند ساعت می‌توانید در آن به گشت‌وگذار بپردازید و از زیبایی‌های بی‌نظیر آن لذت ببرید. اگر قصد سفر به جزایر جنوبی ایران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم دیگر صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید و از زمان و شرایط برگزاری تورهای جنوب آگاهی یابید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور موردنظر خود مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید