قوانین زنان باردار برای سوار شدن در هواپیما | راهنمای صفر تا صد قوانین پرواز برای زنان باردار
زهرا نیرومند 1400/10/05 5672 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


سفر با هواپیما راحت‌ترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به مقصد است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند مسیرهای طولانی را با هواپیما طی کنند تا زودتر و با خستگی کمتر به مقصد برسند. البته این سفر استرس‌هایی را نیز به همراه دارد و در برخی افراد ایجاد ترس و نگرانی می‌کند. این ترس زمانی بیشتر می‌شود که فرد شرایط خاصی داشته باشد. مادران باردار از جمله این افراد هستند که باید مراقبت بیشتری از خود و فرزندشان داشته باشند. شرکت‌های هواپیمایی نیز به این مسئله توجه داشته و برای امنیت مادران باردار قوانینی را وضع نموده‌اند. این قوانین در اغلب شرکت‌های هواپیمایی یکسان است و اجازه پرواز یا عدم انجام آن را برای بانوان باردار مشخص می‌کند. اگر در این شرایط قرار دارید یا به همراه یک مادر باردار سفر می‌کنید، قبل از تهیه بلیط، حتما قوانین شرکت‌ هواپیمایی موردنظر را مطالعه کنید و شرایط آن را جویا شوید. در ادامه این مطلب در مورد قوانین پرواز برای زنان باردار صحبت می‌کنیم و اطلاعاتی در این مورد در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

قوانین پرواز برای زنان باردار

شاید سفر با هواپیما بهترین و راحت‌ترین راه برای زنان باردار باشد، اما همیشه این‌طور نیست! دوران بارداری شرایط خاصی دارد و مراقبت بیشتری می‌طلبد. سه ماه اول، حساس‌ترین دوران بارداری است و ممکن است مشکلاتی برای مادر و جنین ایجاد شود. در این دوران مادر باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشد و تا جایی که می‌تواند از سفر کردن پرهیز نماید. بر اساس تحقیقات انجام شده، اغلب مشکلاتی که در حین پرواز ایجاد می‌شود، در این سه ماه اتفاق می‌افتد. در این زمان مادر با مشکلاتی چون حالت تهوع صبحگاهی مواجه است و احتمال سقط جنین نیز وجود دارد. 

از ماه هفتم به بعد احتمال زایمان افزایش می‌یابد. به همین دلیل اغلب ایرلاین‌ها در قوانین پرواز برای زنان باردار این نکته را مورد توجه قرار داده و از مادر درخواست گواهی پزشکی دارند. مادر باید یک تاییدیه از پزشک متخصص به همراه داشته باشد تا اجازه ورود به هواپیما را پیدا کند. در این گواهی پزشک عنوان می‌کند که خطری برای مادر وجود ندارد و می‌تواند سفر پیش‌رو را با سلامتی پشت سر بگذارد. علاوه بر این، تاریخ تقریبی زایمان نیز در گواهی ذکر می‎شود. در 36 هفتگی، مادر 9 ماه خود را پر کرده و احتمال زایمان در هواپیما وجود دارد. از این رو، اغلب ایرلاین‌ها از این زمان به بعد اجازه پرواز به زنان باردار نمی‌دهند.  

دقت داشته باشید که اجازه پرواز علاوه بر تعداد ماه‌های بارداری، به موارد دیگری چون سلامت جسمانی مادر، تعداد بارداری‌های قبلی، سن بارداری و ... نیز بستگی دارد که با توجه به نظر پزشک و گواهی او انجام می‌شود. این قوانین اغلب مربوط به پروازهای بین‌المللی و طولانی‌مدت هستند، اما گاهی اوقات پروازهای داخلی و کوتاه مدت را نیز شامل می‌گردد. با توجه به موارد عنوان شده، اگر قصد سفر دارید، بهتر است 3 ماهه دوم بارداری را برای این کار انتخاب نمایید و حتما قبل از سوار شدن در هواپیما با پزشک خود مشورت کنید تا سفری سلامت و ایمن داشته باشید.

پرواز برای زنان باردار مناسب است؟

قوانین پرواز در ایرلاین‌های مختلف

قوانین پرواز برای زنان باردار در خطوط هوایی سراسر جهان اغلب مشابه هم هستند و تنها تفاوت‎های جزئی باهم دارند. در این بخش قوانین پرواز تعدادی از برترین خطوط هوایی دنیا را بیان می‌کنیم.  

ایر فرانس (Air France): ایر فرانس، یک شرکت هواپیمایی فرانسوی است که هیچ محدودیتی برای زنان باردار ندارد. داشتن گواهی پزشکی برای ایر فرانس اجباری نیست، اما توصیه می‌شود قبل از سفر حتما با پزشک خود مشورت کنید و در زمان نزدیک به زایمان تا یک هفته پس از آن سوار هواپیما نشوید.

بریتیش ایرویز (British Airways): سفر با بریتیش ایرویز برای بارداری تکی، تا ۳۶ هفتگی و برای چند قلوها تا ۳۲ هفتگی مجاز است. زنان بارداری که پس از 28 هفتگی سوار هواپیما می‌شوند باید سوابق بارداری و گواهی پزشک را به همراه داشته باشند.

امریکن ایرلاینز (American Airlines): قوانین پرواز برای زنان باردار در این خط هوایی برای پروازهای بین‌المللی و داخلی متفاوت است. بر اساس این قوانین، اگر مادر در 4 هفته آخر بارداری باشد، باید حتما گواهی پزشکی ارائه دهد و در آن بیان شود که به تازگی معاینه شده و اجازه پرواز دارد. زنان باردار از 7 روز قبل از زایمان تا 7 روز بعد از آن اجازه پرواز ندارند.

دلتا ایرلاینز (Delta Airlines): دلتا ایرلاینز هیچ محدودیتی برای پرواز در دوران بارداری ندارد و حتی گواهی پزشکی نیز نمی‌خواهد.  

هواپیمایی امارات (Emirates): هواپیمایی امارات بارداری‌های تکی را تا 35 هفتگی و چند قلوها را تا 31 هفتگی مجاز می‎داند. در صورتی که مادر بالای 35 هفته یا برای چند قلوها بیش از 31 هفته را گذرانده باشد،  در صورت تایید پزشک، اجازه پرواز خواهد داشت. داشتن گواهی پزشکی تا هفته 28 بارداری اجباری نیست، اما پس از آن ضروری است. 

شرکت هواپیمایی اجیپت ایر (Egypt Air): اجیپت ایر یک ایرلاین مصری است. این شرکت هیچ محدودیتی برای پرواز در دوران بارداری ندارد. بر اساس قوانین اجیپت ایر، مادرانی که در 4 هفته آخر بارداری هستند یا دارای چندقلو می‌باشند باید یک گواهی پزشکی ارائه دهند.

لوفت‌هانزا (Lufthansa): لوفت‌هانزا بارداری‌های تکی را تا 35 هفتگی و چند قلوها را تا 28 هفتگی مجاز می‎داند. در صورتی که مادر بالای 35 هفته یا برای چند قلوها بیش از 28 هفته را گذرانده باشد، با داشتن تاییدیه پزشک، اجازه پرواز خواهد داشت. داشتن گواهی پزشکی تا هفته 28 بارداری اجباری نیست، اما پس از آن برای چندقلوها ضروری است.  مادران دارای بارداری‌ تکی نیز  پس از 35 هفتگی باید گواهی پزشکی خود را ارائه دهند.

ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines): ترکیش ایرلاینز برای مادران تا هفته 28 بارداری محدودیتی قائل نمی‌شود، اما پس از آن ارائه گواهی پزشکی الزامی است. مادران دارای بارداری‌ تکی در صورتی که مشکل پزشکی نداشته باشند، تا هفته  36 بارداری خود می‌توانند با ترکیش ایرلاینز سفر کنند.

تای ایر (Thai Air):  تای ایر شرکت هواپیمایی بین‌المللی تایلند است. این شرکت شرط تعداد ساعات پرواز را نیز در قوانین پرواز برای زنان باردار ذکر کرده است. بر اساس این قوانین پروازهای زیر 4 ساعت برای بارداری‌های زیر 35 هفته مجاز است. در صورتی که زمان پرواز بیشتر از 4 ساعت باشد، این مقدار به 33 هفته کاهش می‌یابد. مادرانی که چندقلو باردار هستند، از هفته 28 بارداری به بعد، برای پرواز نیاز به گواهی پزشکی دارند.

سنگاپور ایرلاینز (Singapore Airlines): سنگاپور ایرلاینز بارداری‌های تکی را تا 35 هفتگی و چند قلوها تا 32 هفتگی مجاز می‌داند، اما پس از آن اجازه پرواز نمی‌دهد. علاوه بر این، مادرانی که 29 هفته از بارداری خود را پشت سر گذاشته‌اند، ملزم به ارائه گواهی پزشک می‌باشند.

 رایان‌ایر (Ryanair): رایان‌ایر یک شرکت ایرلندی است.  این شرکت مجوز پرواز را برای بارداری‌های تکی تا 35 هفتگی و برای چند قلوها تا 31 هفتگی صادر می‌کند، اما پس از آن اجازه پرواز نمی‌دهد. علاوه بر این، مادرانی که 28 هفته از بارداری خود را پشت سر گذاشته‌اند، ملزم به ارائه گواهی پزشک می‌باشند.

هواپیمایی کانتاس (Qantas): کانتاس یک شرکت استرالیایی است. در این شرکت نیز مجوز بر اساس تعداد ساعات پرواز صادر می‌شود. بر اساس قوانین کانتاس، اجازه پرواز تا 40 هفتگی برای پروازهای زیر 4 ساعت و تا پایان 35 هفتگی برای پروازهای بالای 4 ساعت صادر می‌گردد. در صورتی که مادر چندقلو باردار باشد، این زمان به 35 هفته و 31 هفته کاهش می‌یابد.  مادرانی که 28 هفته از دوران بارداری خود را پشت‌سر گذاشته‌اند باید گواهی پزشکی داشته باشند.

کاتای پاسیفیک (Cathay Pacific): کاتای پاسیفیک متعلق به کشور هنگ‌کنگ است. این شرکت مجوز پرواز را برای بارداری‌های تکی تا 35 هفتگی و برای چند قلوها تا 31 هفتگی صادر می‌کند، اما پس از آن اجازه پرواز نمی‌دهد. علاوه بر این، مادرانی که 28 هفته از بارداری خود را پشت سر گذاشته‌اند، ملزم به ارائه گواهی پزشک می‌باشند.

آسیانا ایرلاینز (Asiana Airlines): آسیانا ایرلاینز شرکت هواپیمایی کر‌ه‌ایست که سخت‌گیری خاصی در قوانین پرواز برای زنان باردار  ندارد. این ایرلاین مجوز پرواز برای بارداری‌های تک‌قلو را تا 36 هفتگی و برای بارداری‌های چندقلو را تا 33 هفتگی صادر می‌کند. مادرانی که 32 هفته را پشت سر گذاشته باشند باید گواهی پزشکی خود را ارائه دهند.

ایرچاینا (Air China):  ایرچاینا به زنان باردار تا 35 هفتگی اجازه پرواز می‌دهد و نیاز به گواهی پزشکی نیز ندارد.

خطوط هواپیمایی داخلی مانند هما، ماهان، ایران ایرتور، کیش ایر، قشم، آسمان، معراج، تابان و ... نیز قوانینی مشابه هم دارند و پس از 35 هفتگی اجازه پرواز  را به زنان باردار نمی‎دهند. در صورتی که مادر سلامت باشد و هیچ عارضه‌ای در دوران بارداری نداشته باشد، می‌تواند با ارائه گواهی پزشکی سوار هواپیما شود و سفر خود را به سلامت به پایان برساند. اگر نیاز به دریافت گواهی پزشکی دارید، به این نکته توجه داشته باشید که گواهی پزشک دارای اعتبار می‌باشد و باید موردتایید هواپیمایی قرار گیرد. برخی از ایرلاین‌ها اعتبار گواهی را 48 ساعت قبل از پرواز می‌دانند و برخی دیگر 72 ساعت قبل از پرواز را نیز تایید می‌کنند. علاوه بر این، برخی از هواپیمایی‌ها تنها گواهی پزشکان موردتایید خود را می‌پذیرند و گواهی صادر شده توسط پزشک معالج مسافر را تایید نمی‌کنند. بنابراین، تاکید می‌کنیم که قبل از تهیه بلیط حتما با خط هوایی موردنظر تماس بگیرید و با ذکر جزئیات، قوانین مربوطه را جویا شوید تا مشکلی برای سوار شدن در هواپیما نداشته باشید.

 پرواز با هواپیما برای زنان باردار مناسب است؟

 نکات مهم برای داشتن سفری ایمن

با توجه به نکات عنوان شده، بهترین زمان برای سفر در دوران باداری سه ماهه دوم بارداری می‌باشد. در این زمان خطر سقط جنین کاهش یافته و احتمال زایمان نیز وجود ندارد. بنابراین، اگر قصد سفر دارید، این بازه زمانی را برای سفر با هواپیما انتخاب کنید. در هنگام سفر نیز نکات زیر را به یاد داشته باشید تا با امنیت و سلامت کامل به مقصد برسید.

  • قبل از تهیه بلیط قوانین پرواز برای زنان باردار ایرلاین‌های مختلف را بخوانید تا از اجازه پرواز خود مطمئن شوید. شاید لازم باشد تا یک گواهی از پزشک داشته باشید. به پزشک یا مامای خود مراجعه کرده و گواهی مربوطه را دریافت نمایید.
  • قبل از سفر به پزشک خود مراجعه کنید و معاینه شوید. یک نسخه از پرونده پزشکی شامل گروه خونی، سابقه پزشکی، تاریخ حدودی زایمان و شماره تماس پزشک را دریافت کنید و در طول سفر به همراه داشته باشید.   
  • اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، آن را در کیف دستی خود قرار دهید و در هواپیما به همراه داشته باشید.
  • بهتر است هواپیماهای بزرگ‌تر را برای سفر انتخاب کنید. از سفر با هواپیماهای کوچک که در ارتفاع کمتر از 7 هزار پا پرواز می‌کنند، خودداری نمایید.
  • بیمه مسافرتی را فراموش نکنید. شما شرایط خاصی دارید و هر لحظه ممکن است به این بیمه نیاز پیدا کنید. بنابراین، در انتخاب بیمه درمانی دقت کنید و پوشش بیمه‌های مختلف برای سفرهای خارجی را در نظر بگیرید. حتما به این نکته توجه داشته باشید که بیمه شما خدمات پزشکی را نیز پوشش دهد.
  • در مورد مقصد موردنظر خود خوب تحقیق کنید و امکانات پزشکی آن را موردبررسی قرار دهید. آدرس بیمارستان‌ها را به دست آورید و شماره‌های ضروری را نیز یادداشت کنید تا در صورت نیاز از آن استفاده نمایید.
  • دقت داشته باشید که چمدان را خودتان بلند نکنید. تا جایی که می‌توانید تنهایی سفر نکنید و یک همراه داشته باشید. اگر تنها هستید، می‌توانید از هم‌سفران خود برای حمل چمدان و قرار دادن آن بر روی نقاله کمک بگیرید.
  • یکی از خطراتی که زنان باردار را در طول پرواز تهدید می‌کند، خطر ترومبوز ورید عمقی می‌باشد. برای جلوگیری از ترومبوز یا لخته شدن خون، مقدار زیادی آب بنوشید و پاهای خود را حرکت دهید.
  • توصیه می‌کنیم هر دو ساعت یک بار از جای خود بلند شوید و 5 دقیقه در راهروی هواپیما راه بروید.
  • سعی کنید صندلی کنار راهرو را انتخاب نمایید تا بتوانید پاهایتان را دراز کنید. علاوه بر این، حرکت در راهرو و رفتن به دستشویی نیز برایتان راحت‌تر خواهید بود.
  • بارداری خود را از مهمانداران پنهان نکنید و هنگام سوار شدن در هواپیما آنان را در جریان قرار دهید.
  • لباس‌های گشاد و کفش‌های تخت و راحت بپوشید.
  • آب زیاد مصرف کنید و از نوشیدن نوشابه‌های گازدار خودداری نمایید.
  • از خوردن غذاهای چرب و شور پرهیز کنید و سعی کنید خوراکی‌های سالم به همراه داشته باشید.
  • اشعه ایکس فرودگاه و فناوری تصویربرداری پیشرفته آن خطری برای انسان ندارد، اما اگر نگران هستید می‌توانید درخواست کنید تا غربالگری را به صورت دستی انجام دهند. این کار توسط یک افسر زن انجام خواهد شد.  


نکات پرواز با هواپیما برای زنان باردار

در این مقاله قوانین پرواز برای زنان باردار را معرفی نموده و اطلاعاتی در مورد آن در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که گفتیم، پرواز در دوران بارداری خطراتی به همراه دارد و باید با دقت و مراقبت بیشتری انجام شود. با توجه به این موضوع، شرکت‌های هواپیمایی برای حفظ سلامت مادر و جنین، قوانینی را وضع نموده‌اند که بر طبق آن اجازه پرواز برای مادران باردار یا عدم انجام آن را مشخص می‌کنند. اغلب پزشکان توصیه می‌کنند تا برای حفظ سلامت خود و فرزندتان، تا جایی که می‌توانید از پرواز در دوران بارداری، خصوصا پروازهای طولانی و بین‌المللی خودداری کنید و آن را به پس از تولد نوزاد موکول نمایید. در صورتی که مجبور به انجام این کار هستید، حتما با پزشک خود مشورت کرده و اجازه پرواز را از او دریافت نمایید. به توصیه‎های پزشک خود با دقت گوش کنید تا سفری سلامت و ایمن داشته باشید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید