چال کندی کجاست؟ راهنمای بازدید + تصاویر
زهرا نیرومند 1400/08/22 4600 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


چال کندی دره‌ای بسیار زیبا و دیدنی در دزفول است که آب‌وهوایی خنک دارد و به عنوان یک مقصد طبیعت‌گردی فوق‌العاده در روزهای گرم تابستان معرفی می‌گردد. این دره در اطراف رود دز واقع شده و محل عبور آب خارج شده از سد می‌باشد. از این رو، دره‌ای پرآب بوده و برای تفریحاتی چون شنا، قايق‌سواری، ماهیگیری و ... مناسب است. در ادامه این بخش به معرفی چال‌ کندی می‌پردازیم و راهنمای بازدید از این منطقه را در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.  

چال کندی کجاست؟

دزفول یکی از توریستی‎ترین شهرهای خوزستان است که در بخش شمالی این استان قرار دارد. این شهر به دلیل وجود رود دز، از جمله خوش‌آب‌وهواترین شهرهای خوزستان بوده و جاذبه‌های گردشگری متعددی را نیز در خود جای داده است. یکی از این جاذبه‌ها، دره چال کندی نام دارد که در تمامی ماه‌های سال، خصوصا فصل گرم تابستان، مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد.  

چال کندی، دره‌ای زیبا و بسیار خوش‌آب‌وهواست. این دره در 18 کیلومتری شمال شهر دزفول واقع شده و در اطراف رود دز قرار دارد. آب خروجی از سد دز از میان این دره عبور می‌کند و طراوت و شادابی خاصی به آن می‌بخشد. دیواره‌های بلند دره و عبور رود از میان آن، باعث ایجاد هوایی خنک در این منطقه شده و آن را از دیگر نقاط دزفول متفاوت می‌کند.  

چال کندی چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از ترکیب صخره‌های بلند، سرسبزی بیشه‌زارها و علفزارها و زلالی آب رودخانه را به نمایش می‌گذارد. آب‌وهوای مطبوع و تفریحات متنوع آبی نیز از دیگر ویژگی‌های چال کندی محسوب می‌شوند. منطقه چال‌ کندی علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، دارای گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی بوده و از لحاظ زیست‌محیطی نیز دارای اهمیت بسیار بالایی می‌باشد.

چال کندی

تفریحات چال کندی

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، چال کندی یک منطقه‌ی خوش‌آب‌وهواست. این منطقه چشم‌اندازهای بسیار زیبایی دارد و سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. در هر فصلی از سال که بخواهید می‌توانید به چال کندی سفر کنید، اما بهترین زمان برای بازدید از این دره فصل تابستان است. در این فصل علاوه بر لذت بردن از آب‌وهوای مطبوع و تماشای چشم‎اندازهای زیبا، این فرصت را دارید که از تفریحات متنوع آن بهره‌مند شده و ورزش‌های آبی هیجان‌انگیزی را نیز تجربه کنید.

از جمله تفریحات این منطقه می‌توان به شنا، شیرجه، غواصی، قایق‌سواری، جت‌اسکی و ماهیگیری اشاره کرد. صخره‌های این منطقه نیز از لحاظ ساختاری بسیار مناسب بوده و امکان صخره‌نوردی را برای علاقه‎‌مندان فراهم می‌کنند. تفریحاتی چون شنا، ماهیگیری، صخره‌نوردی یا تفریحات شخصی دیگر کامل رایگان هستند و هزینه‌ای برای شما ندارند، اما اگر بخواهید قایق‌سواری یا جت‌اسکی را بر روی آب‌های زلال این منطقه تجربه کنید، باید هزینه‌ای را برای آن در نظر بگیرید. غواصی در آب‌های عمیق رودخانه یکی از جذاب‌ترین تفریحات چال کندی است که پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید.

صخره‌های چال کندی

زمان مناسب برای سفر به چال کندی

دزفول یکی از شهرهای شمالی استان خوزستان است. همان‌طور که می‌دانید، استان خوزستان در بخش جنوبی کشورمان واقع شده و یکی از گرم‌ترین استان‌های ایران می‌باشد. از این رو، بهترین زمان برای سفر به این استان، فصل زمستان است. البته شرایط آ‌ب‌وهوایی دزفول به دلیل وجود رود دز در آن، کمی متفاوت می‌باشد و وضعیت بهتری نسبت به سایر شهرهای این استان دارد. از این رو، در هر فصلی از سال که بخواهید می‌توانید به این منطقه سفر کنید و نگران گرمای بیش از اندازه آن نباشید. اغلب گردشگران ترجیح می‌دهند اوایل خرداد تا اواسط مهر را برای سفر به چال کندی انتخاب نمایند تا فرصت استفاده از تفریحات آبی هیجان‌انگیز آن را داشته باشند. در واقع سفر به چال کندی دزفول در فصل‌های گرم سال لذت‌بخش‌تر از دیگر فصل‌هاست. 

دزفول

دسترسی به چال کندی

چال کندی در 18 کیلومتری شمال دزفول و در جاده دزفول به شیهون  واقع شده است. برای دسترسی به چال کندی، دو راه پیش‌رو دارید. می‌توانید مسیر زمینی را برای سفر انتخاب کنید یا از طریق رودخانه به این دره برسید. مسیر زمینی به دو بخش ماشین‌رو و پیاده‌روی تقسیم می‌شود. برای طی کردن این مسیر ابتدا وارد دزفول شوید و بلوار شهدا را به سمت شمال ادامه دهید. از ‌آن‌جا مسیر جاده دزفول- شیهون  را دنبال نمایید. 40 دقیقه آخر مسیر، ماشین‌رو نیست. ادامه مسیر را باید با پای پیاده طی کنید و از کنار رود و صخره‌های پر پیچ‌وخم عبور نمایید. این مسیر کمی سخت است و حالت کوهپیمایی دارد. اگر توان بدنی کافی ندارید، مسیر دوم را انتخاب کنید.  

مسیر دوم از پارک دولت دزفول آغاز می‌شود و یک قایق‌رانی هیجان‌انگیز را پیش‌روی‌تان قرار می‌دهد. قایق‌رانی دو مسیر کوتاه و طولانی دارد. مسیر کوتاه از کت‌های دزفول عبور می‌کند و مسیر طولانی‎تر از میان درختان و علفزارها می‌گذرد. دقت داشته باشید که برای طی کردن این مسیر با قایق باید هزینه‌ای را بپردازید که کمی گران است.

دزفول

نکات سفر به چال کندی

  • دقت داشته باشید که دره‌ی چال کندی بسیار پرآب است و گرداب‌های فراوانی دارد. از این رو، اگر قصد شنا یا دیگر تفریحات آبی را دارید، حتما این کار را زیر نظر یک راهنما انجام دهید.
  • توصیه می‌کنیم با جلیقه نجات وارد آب شوید و نکات ایمنی را به طور کامل رعایت کنید.
  • اگر مسیر پیادره‌روی را انتخاب می‌کنید، کفش مناسب به همراه داشته باشید تا مسیر را راحت‌تر طی کنید.
  • اگر دوست دارید در آرامش به تماشای طبیعت زیبای منطقه بنشینید، ساعات ابتدایی روز را برای این کار انتخاب نمایید. در روزهای تابستان معمولا از ساعت 11 صبح، دره بسیار شلوغ می‎شود.
  • تفریحات آبی دره چال کندی در پاییز و زمستان کم‌رونق است و به دلیل عدم استقبال، معمولا انجام نمی‌شود. در این فصل‌ها تنها می‌توانید به تماشای چشم‌اندازهای زیبا بنشینید و امکان استفاده از تفریحات را ندارید.

دزفول

در این مقاله به معرفی چال‌ کندی دزفول پرداخته و راهنمای بازدید از این دره را در اختیارتان قرار دادیم. دره چال کندی منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا در دزفول است که چشم‌اندازهایی بسیار دیدنی را به نمایش می‌گذارد و تفریحات آبی هیجان‌انگیزی نیز دارد. با توجه به سخت بودن مسیر دسترسی، چال کندی از جمله جاذبه‌های بکر دزفول محسوب می‌گردد و نسبت به دیگر مناطق این شهر، گردشگران کمتری دارد. اغلب گردشگران همراه با تورهای طبیعت‌گردی و تحت نظر یک تورلیدر حرفه‌ای وارد این منطقه می‌شوند. اگر شما نیز علاقه‌مند به بازدید از چال کندی هستید، پیشنهاد می‌کنیم این کار را با همراهی تورهای طبیعت‌گردی انجام دهید. برای آگاهی از شرایط و زمان برگزاری تورهای طبیعت‌گردی،  دیگر صفحات سایت را موردبررسی قرار دهید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 75097700-021 تماس بگیرید و در مورد تور موردنظر خود با کارشناسان کایت مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید