کدام کشورها مسافران واکسینه‌شده را می‌پذیرند؟
زهرا نیرومند 1400/07/03 980 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


همان‌طور که می‌دانید، حدود 2 سال از شیوع ویروس کووید 19 در دنیا می‎گذرد. در طول این مدت این ویروس تمامی کشورهای جهان را درگیر نمود و جان میلیون‌ها نفر را به خطر انداخت. بسیاری از کشورها از همان ابتدای شیوع ویروس به دنبال درمان و راهکارهایی برای جلوگیری از ابتلای آن بودند. در این راستا تمامی محققان و داروسازان جهان دست به دست هم دادند تا واکسن کرونا را تولید کنند و مرگ‌ومیرها را کاهش دهند. تعدادی از شرکت‌های داروسازی پس از ماه‌ها تلاش به نتایج خوبی در این زمینه رسیدند و واکسن‌هایی چون فایزر، مدرنا، اسپوتنیک، سینوفارم و ... را عرضه نمودند. پس از تولید واکسن، کشورهای آمریکایی و اروپایی با سرعت واکسیناسیون خود را آغاز کرده و تعداد زیادی از شهروندان خود را واکسینه کردند، اما این روند در ایران با سرعت کمتری پیش رفت و مشکلات بسیاری را برای هم‌وطنان عزیزمان ایجاد نمود. در طول یک ماه اخیر، مسئولین کشور موانع واکسیناسیون را یکی پس از دیگری رفع کرده و تمام تلاش خود را برای واردات و تولید واکسن بکار گرفتند تا بتوانند واکسیناسیون را با سرعت بیشتری طی کنند. با توجه به روند رو به رشد واکسیناسیون سراسری، بسیاری از هم‌وطنان عزیزمان به دنبال فرصت مناسبی هستند تا خانه‌نشینی این ماه‌ها را جبران کرده و برای یک سفر جذاب و هیجان‌انگیز برنامه‌ریزی نمایند، اما آیا پس از واکسیناسیون، امکان سفر به خارج از ایران وجود دارد؟ کدام کشورها مسافران واکسینه‌شده را می‌پذیرند و چه شرایطی برای پذیرش آن‌ها دارند؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را پیدا کنید.

سفر به کشورهای خارجی در دوران کرونا

با گسترش ویروس کرونا در دنیا، بسیاری از کشورها از جمله ایران مرزهای خود را به روی مسافران و گردشگران بستند. بلیط‌هایی که از قبل خریداری شده بود، لغو گردید و پروازها کنسل شد.  این محدودیت تنها مختص ایران نبود، بلکه شهروندان سایر کشورها نیز ماه‌ها در قرنطینه بودند و اجازه خروج از کشور یا ورود به کشور دیگر را نداشتند. این مسئله ضرر و زیان‌های فراوانی را به صنعت گردشگری کشورهای مختلف دنیا وارد کرده و آن‌ها را وادار به ارائه راهکار در این زمینه نمود.

در این راستا برخی از کشورها، خصوصا کشورهایی که از صنعت گردشگری درآمدزایی کلانی داشتند، پذیرش مسافران را با در نظر گرفتن شرایطی آغاز کردند. سفر به این کشورها به صورت هوایی و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام میشد. مسافران نیز باید 72 ساعت قبل از پرواز تست PCR  را در آزمایشگاه‌های مورد تایید انجام داده و نتیجه منفی آن را در فرودگاه ارائه می‌دادند. در آن صورت می‌توانستند وارد کشور مقصد شوند. این روند تا زمان واکسیناسیون عمومی کشورها ادامه داشت.

واکسینه

کدام کشورها مسافران واکسینه‌شده را می‌پذیرند؟

پس از شروع واکسیناسیون عمومی در بسیاری از کشورها، قوانین پذیرش مسافران کمی تغییر کرد. کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه شینگن از جمله کشورهایی بودند که از مسافران واکسینه‌شده استقبال کردند. گردشگرانی که قصد سفر به این کشورها را داشتند، می‌بایست دو دوز واکسن خود را دریافت کرده و نتیجه منفی تست PCR  را نیز به همراه داشته باشند.

در مورد ایران شرایط کمی متفاوت است. ایران تا یک ماه گذشته روند واکسیناسیون بسیار کندی داشته و کمتر از 4 میلیون نفر را واکسینه کرده بود. از این رو، بسیاری از کشورها، از جمله برخی از کشورهای اروپایی و حتی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، از ورود مسافران ایرانی جلوگیری کرده یا محدویت‌هایی را برای آن‌ها قائل شدند. در این میان کشورهایی چون ارمنستان و ترکیه قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مورد ایران نداشتند و تنها با یک تست PCR پذیرای آنان بودند. حال باید دید که با گسترش روند واکسیناسیون در کشور، چه تصمیمی در مورد مسافران ایرانی گرفته می‌شود و آیا امکان سفر برای مسافران واکسینه‌شده وجود دارد؟

واکسینه

روند واکسیناسیون در ایران و پذیرش مسافران واکسینه‌شده

با واردات گسترده واکسن و تولید انبوه واکسن‌های ایرانی، روند واکسیناسیون کشور در شهریور ماه 1400 پیشرفت قابل توجهی داشته و حتی رکورد واکسیناسیون دنیا را نیز پشت‌سر گذاشته است. مسئولین مربوطه به طور شبانه‌روزی در خدمت هم‌وطنان عزیزمان هستند و پایگاه‌های متعددی را برای واکسیناسیون راه‌اندازی کرده‌اند. با این شرایط به نظر می‌رسد به زودی درصد بالایی از ایرانیان واکسن کرونا را دریافت کنند، اما آیا واکسینه شدن افراد امکان سفر آنان را نیز فراهم می‌کند؟

نکته‌ای که در این مورد وجود دارد، نوع واکسن و تاییدیه آن‌هاست. در حال حاضر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، تنها مسافران واکسینه‎شده‌ای را می‌پذیرند که واکسن‌ آن‌ها مورد تایید آژانس دارویی اروپا باشد. فایزر، مدرنا، آسترازنکا و جانسون اند جانسون جزو واکسن‌های تاییدشده هستند و بقیه واکسن‌ها در این لیست قرار ندارند. با توجه به این‌که اغلب واکسن‌های موجود در ایران از نوع سینوفارم و واکسن داخلی برکت هستند، ایرانیان عزیز در صورت دریافت دو دوز واکسن نیز امکان سفر به کشورهای اروپایی را نخواهند داشت. البته در مورد سینوفارم باید بگوییم که این واکسن تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را دارد، اما هنوز مورد تایید آژانس دارویی اروپا نمی‌باشد.

واکسینه

مسافران واکسینه‌شده با سینوفارم

سینوفارم، واکسن تولید شده در کشور چین است که در ماه می سال 2021 تاییدیه بهداشت جهانی را دریافت کرد و مورد استفاده عموم قرار گرفت. بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان بهداشت جهانی، واکسن سینوفارم 79 درصد ایمنی در مقابل بیماری ایجاد می‌کند و کاملا موردتایید است. پس از صدور تاییدیه اضطراری،  72 کشور این واکسن را به رسمیت شناخته و  شهروندان خود را با سینوفارم واکسینه کرده‌اند. در این میان کشورهایی نیز هستند که سینوفارم را مورد تایید نمی‌دانند و از ورود آن به کشورشان جلوگیری می‌کنند. با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از ایرانیان عزیز با سینوفارم واکسینه شده‌اند، این سوال در ذهن افراد ایجاد می‌شود که آیا  مسافران واکسینه‌شده با سینوفارم  اجازه سفر به کشورهای دیگر را دارند؟

همان‌طور که در بالا عنوان شد، واکسن سینوفارم تاییدیه آژانس دارویی اروپا را دریافت نکرده و مورد قبول آن نمی‌باشد. به همین دلیل تعدادی از کشورهای اروپایی نیز از پذیرفتن مسافران واکسینه‌شده با سینوفارم  امتناع کرده و از ورود آنان جلوگیری می‌کنند. کشورهایی چون آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلیس از این دست کشورها هستند.

در این میان تنها تعداد محدودی از کشورهای منطقه شینگن شامل هلند، اتریش، اسپانیا، سوئیس، سوئد، قبرس، یونان، مجارستان، ایسلند و فنلاند اجازه ورود مسافران واکسینه‌شده با سینوفارم را می‎دهند.  البته در صورتی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند. علاوه بر این، دریافت‌کنندگان سینوفارم امکان سفر به کشورهایی چون گرجستان، صربستان، مقدونیه شمالی و مونته‌نگرو را نیز دارند.   

واکسینه

مسافران واکسینه‌شده با برکت و دیگر واکسن‌های ایرانی

واکسن ایرانی برکت از جمله واکسن‌هایی است که در چند ماه اخیر تاییدیه اضطراری سازمان غذا و داروی ایران را دریافت کرده و وارد چرخه واکسیناسیون عمومی شده است. در حال حاضر بخش عمده‌ای از ایرانیان عزیز با واکسن برکت واکسینه می‌شوند. این در صورتی است که این واکسن هنوز نتیجه مطالعات خود را منتشر نکرده و به تایید سازمان بهداشت جهانی نیز نرسیده است.  بنابراین، اگر این واکسن یا دیگر واکسن‌های ایرانی نتوانند مشکلات خود را برطرف کنند و به تایید  بهداشت جهانی نرسند، مسافران واکسینه‌شده با برکت امکان حضور در دیگر کشورها را ندارند.

واکسینه

در این مقاله روند واکسیناسیون در ایران را مورد بررسی قرار داده و توضیحاتی در مورد پذیرش مسافران واکسینه‌شده ارائه دادیم. همان‌طور که گفتیم برخی از کشورها، از جمله کشورهای همسایه ایران، سخت‌گیری خاصی در مورد پذیرش مسافران ندارند، اما کشورهایی هستند که محدودیت‎های زیادی را برای مسافران ایرانی قائل شده و حتی آنان را در لیست سیاه خود قرار داده‌اند. البته این محدودیت همیشگی نیست و قطعا پس از واکسیناسیون درصد بالایی از مردم ایران برطرف خواهد شد. در آن صورت افرادی که دو دوز واکسن خود را دریافت کرده باشند می‌توانند با در دست داشتن نتیجه منفی تست پی‌سی‌آر وارد کشور مقصد شوند. نکته‌ای که در این مورد وجود دارد، نوع واکسن تزریق‎‌شده می‌باشد که ممکن است محدودیت‌هایی را در برخی از کشورهای اروپایی ایجاد کند. واکسن‌هایی که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را ندارند یا مورد تایید آژانس دارویی اروپا نیستند، در این دسته قرار می‌گیرند. در حال حاضر افرادی که با واکسن سینوفارم واکسینه  شده‌اند، امکان حضور در برخی از کشورها را ندارند. واکسن برکت نیز هنوز تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را دریافت نکرده و مورد قبول کشورهای دیگر نمی‌باشد. به غیر از این دو واکسن، افرادی که واکسن‌های دیگری چون اسپوتنیک یا آسترازنکا را دریافت کرده‌اند، در صورت اخذ ویزا مشکلی برای سفر نخواهند داشت. 

   

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید