خنک‌ترین مقاصد ایران برای سفر در تیر الی شهریور
ضحا اکبری 1400/04/20 1760 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


تابستان‌ها برای ایرانی‌ها معمولا فصل سفر و گردش است، هم فرزندان خانواده به مدرسه نمی‌روند و هم حوصله‌ی آدم در روزهای بلند و طولانی تابستان سر می‌رود. این است که سفر و طبیعت گردی می‌شود بهترین انتخاب برای گذراندن اوقاتی خوش. اما چیزی که در تابستان آدم را اذیت می‌کند، گرمای هواست. بنابراین برای سفر باید مقصدی را انتخاب کنیم که هوای خنکی داشته باشد. در این مقاله تصمیم داریم تا 10 مقصد خنک را برای داشتن سفری لذتبخش در تابستان به شما معرفی کنیم، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" شوید.

  1. استان مازندران (آلاشت)

شاید با دیدن نام استان مازندران به یاد شرجی شمال بیفتید، اما باید بدانید این استان نیز دارای مناطقی است که آب و هوای عالی و بی نظیری دارند. از جمله‌ی این مناطق، شهر آلاشت است که در نزدیکی شهرستان سواد کوه واقع شده و یکی از خوش آب و هواترین مناطق ایران به شمار می‌رود. آلاشت 1900 متر ارتفاع از سطح دریا دارد، میانگین بارش سالانه‌ی این شهر مابین 500 تا 700 میلی لیتر است و دمای آن بین 7.5 تا 10 درجه‌ی سانتی گراد تغییر می‌کند. با وجود این مشخصات جغرافیایی، شهر آلاشت از آب و هوایی بسیار عالی در تابستان برخوردار است و علاوه بر این آب و هوا دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری نیز هست که از میان آن‌ها می‌توان آبشار نارم در فاصله‌ی ۳۵ کیلومتری جنوب غرب آلاشت، خانه‌های قدیمی و سنتی این شهر مانند خانه‌ای که رضا خان در آن به دنیا آمده، ۲۰۰ سال قدمت دارد و امروز به موزه‌ی مردم شناسی تبدیل شده است، مسجد امام حسین که در زمان محمد رضا پهلوی ساخته شده و... را نام برد. در استان مازندران علاوه بر آلاشت شهرهای خوش آب و هوای دیگری مثل فیلبند، سواد کوه، کلاردشت، مازیچال و... قرار دارند.

آلاشت

آلاشت

آلاشت

  1. استان چهار محال و بختیاری (شهرکرد)

شهرکرد مرکز استان چهار محال و بختیاری است و در فاصله‌ی ۸۵ کیلومتری غرب اصفهان واقع شده است. این شهر در ناحیه‌ی شمالی رشته کوه زاگرس قرار گرفته و بخاطر ارتفاع ۲۰۵۰ تا ۲۳۱۰ متری از سطح دریا، مرتفع‌ترین مرکز استان و به بام ایران مشهور است. به دلیل ارتفاع زیاد شهرکرد، هوای این شهر در تابستان بسیار خنک و در زمستان بسیار سرد است، از این رو یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر در تابستان شهر کرد می‌باشد. از میان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهرکرد می‌توان به تپه سراب شهر کیان، گورکای تپه‌ی شهر کیان، موزه‌ی باستان شناسی شهرکرد، اتاق آئینه‌، امامزاده دو خاتون، گردشگاه چشمه زنه و... اشاره کرد. شهرهای دیگر استان چهار محال و بختیاری که برای سفر در تابستان مناسب هستند عبارتند از: بروجن، لردگان، هشفجان، کیان و... .

شهرکرد

شهرکرد

شهرکرد

  1. استان همدان (همدان)

یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین شهرهای ایران همدان است که در استان همدان قرار دارد و مرکز این استان می‌باشد. ارتفاع همدان از سطح دریا 1742 متر است و همین عامل باعث شده که از مناطق سرد ایران به شمار رود. همدان در تابستان هوایی بسیار دلپذیر دارد و یکی از مقاصد ایده آل برای سفر در این فصل سال محسوب می‌شود. از آنجا که همدان قدیمی‌ترین شهر ایران است دارای آثار تاریخی بیشماری می‌باشد که آرامگاه بوعلی سینا، گنج نامه، گنبد علویان، بازار همدان، برج قربان، آرامگاه استر و مردخای، میدان امام خمینی، آرامگاه بابا طاهر و... تعداد کمی از این آثار هستند. اسد آباد، بهار، روستای ورکانه، روستای مراد بیک و... از مناطق خنک همدان در تابستان می‌باشند.

همدان

همدان

  1. استان آذربایجان شرقی (کندوان)

کندوان یکی از روستاهای اسرار آمیز و زیبای استان آذربایجان شرقی است که دارای آب و هوایی بسیار سرد می‌باشد. این روستا در دامنه‌ی کوه‌های سهند قرار گرفته و به همین دلیل هوای سردی دارد. ارتفاع روستای کندوان از سطح دریا ۲۲۰۰ متر است، همین ارتفاع زیاد، قرار گرفتن در دامنه‌ی کوه و نزدیکی به رود کندوان سبب شده که زمستان‌های این شهر به شدت برفی و سرد و تابستان‌های آن خنک و دلپذیر باشد. بنابراین یکی از بهترین مقاصد برای سفر در فصل تابستان روستای کندوان است که هم آب و هوای ایده آلی دارد و هم جاذبه‌های بسیاری برای تماشا. معماری خود روستا و خانه‌هایش که مربوط به صدها سال پیش است، طبیعت بی نظیر اطراف روستا، چشمه‌ی آب معدنی کندوان که خاصیت درمانی دارند، باغ‌های پر ثمر اطراف روستا،‌ رودخانه‌ی پر آب کندوان و بسیاری جاذبه‌های دیگر هر کدام می‌توانند دلیلی برای سفر به کندوان باشند. استان آذربایجان شرقی به سبب موقعیت جغرافیایی خود شهرهای خنک بسیاری دارد که می‌توانند انتخابی برای سفر در تابستان باشند،‌ شهرهایی همچون تبریز، اُسکو، مراغه، مرند، روستای اوشتبین و روستای مجارشین.

همدان

کندوان

کندوان

  1. استان آذربایجان غربی (ارومیه)

شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی و یکی از زیباترین شهرهای ایران است که در دشت ارومیه و در فاصله‌ی ۲۰ کیلومتری از دریاچه‌ی ارومیه قرار دارد. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۳۳۲ متر است و در دامنه‌ی کوه‌های غرب استان قرار دارد،‌ به همین دلیل دارای آب و هوایی سرد در زمستان و خنک و مطبوع در تابستان است. از جاذبه‌های طبیعی، تفریحی و تاریخی شهر ارومیه می‌توان دریاچه‌ی ارومیه، عمارت ۳ گنبد، یخچال ۹ پله، مسجد سردار، کلیسای ننه مریم و ده‌ها جاذبه‌ی دیگر را نام برد. شهرهای مهاباد، سیلوانه، پیرانشهر، سردشت، سلماس و... از شهرهای دیگر استان آذربایجان غربی هستند که در تابستان هوایی بسیار دلپذیر داشته و می‌توانند گزینه‌ای برای سفر در این فصل باشند.

ارومیه

ارومیه

ارومیه

  1. استان اردبیل (سرعین)

استان اردبیل در شمال غربی کشورمان ایران قرار دارد، این استان دارای آب و هوایی سرد است و اکثر ساکنان آن ترک زبان هستند. اردبیل به دلیل برخورداری از آب و هوای عالی و بارش‌های فراوان دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است، از کوهستان و آبشار گرفته تا چشمه و دشت. علاوه بر این به سبب تاریخ غنی و قرار گرفتن بر سر راه جاده‌ی ابریشم، یکی از مناطق ایران است که در گذشته بسیار پر رونق بوده و بناهای تاریخی که امروزه در گوشه و کنار این منطقه می‌بینیم، گواهی بر این مدعاست. از جمله جاذبه‌های اردبیل می‌توان به مجموعه‌ی تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی،‌ جنگل فندوقلو، گورستان تاریخی شهر یری، آب گرم قینرجه، پل معلق مشکین شهر، آب گرم سرعین، دریاچه‌ی نئور، خانه‌ی تاریخی میر فتاحی و صدها مکان دیگر اشاره کرد. شهرهای پارس آباد، مشکین شهر، خلخال، سرعین، نمین و... دیگر شهرهای خوش آب و هوای استان اردبیل در فصل تابستان هستند.

سرعین

سرعین

سرعین

  1. استان خراسان شمالی (بجنورد)

بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است که ۳۶ کیلومتر مربع مساحت دارد. این شهر در دامنه‌های کوه آلا داغ قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۰۷۰ متر می‌باشد. بنابراین بجنورد دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های خنک است. از جمله جاذبه‌های شهر بجنورد می‌توان عمارت سردار مفخم، گردشگاه بش قارداش، حسینیه‌ی جاجرمی، گردشگاه بابا امان و... را نام برد. از دیگر شهرهای استان خراسان شمالی که در تابستان هوایی خنک دارند می‌توان به شیروان، جاجرم، اسفراین و... اشاره نمود.

بجنورد

بجنورد

بجنورد

  1. استان گلستان (جهان نما)

جهان نما دهکده‌ای بکر و بدون امکانات در استان گلستان، 85 کیلومتری گرگان و 60 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کرد کوی است. ارتفاع این منطقه از سطح دریا 3086 متر، وسعت آن حدود 30 هزار و 650 هکتار و جنگل‌هایش از نوع جنگل‌های هیرکانی‌است. جهان نما 607 گونه گیاه آوندی، درختانی از جمله آزاد، راش، سرخدار، نمدار، درمنه، نسترن و مریم و حیواناتی مانند خرس، پلنگ، بز، کل، میش، گرگ، خوک وحشی، شغال، راسو، خارپشت و مرال دارد. هوای جهان نما در زمستان به قدری سرد می‌شود که بیشتر ساکنان روستا ناچار به مهاجرت به مناطق گرم‌تر می‌شوند، اما در بهار و تابستان هوای این منطقه بسیار دل انگیز است و جان می‌دهد برای یک سفر تابستانی جذاب. علاوه بر آب و هوای عالی و طبیعت شگفت انگیز، جاذبه‌های فراوانی در نزدیکی جهان نما وجود دارد که می‌تواند سفر به این منطقه را خاطره انگیزتر کند، جاذبه‌هایی همچون چشمه‌های قل قل، شاهپسند، مراد چشمه، کلی چال و مار سنگ، گورستان‌های تاریخی برج اردکان و کمر سرک و... . شهرهای کرد کوی، رادکان، حاجی آباد و... از دیگر شهرهای خنک نزدیک به این منطقه در استان گلستان هستند که می‌توان هر کدام را برای سفرهای تابستانی انتخاب نمود.

جهان نما

جهان نما

جهان نما

  1. استان تهران (فیروزکوه)

شهرستان فیروزکوه یکی از شهرستان‌های استان تهران در شمال شرقی این استان است که دارای 2261 کیلومتر مربع مساحت و ارتفاع زیاد می‌باشد. این شهرستان دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است و می‌توان در تابستان سفری خاطره انگیز به فیروز کوه داشت، به خصوص برای ساکنان استان تهران. از میان جاذبه‌های فراوان فیروز کوه می‌توان به قلعه‌ی لاجورد، چشمه‌ی آب معدنی خمده، غار بورنیک، گورستان‌های تاریخی بسیار، کاروانسراهای قدیمی و از همه مهم‌تر تنگه واشی اشاره کرد. شهرستان‌های دماوند و طالقان از دیگر شهرهای خنک استان تهران در فصل تابستان هستند.

فیروزکوه

فیروزکوه

فیروزکوه

  1. استان گیلان (ماسال)

شهر ماسال در استان گیلان یکی از زیباترین و بکرترین مناطق ایران است که در 45 کیلومتری رشت و 60 کیلومتری تالش قرار دارد و بسیار خوش منظره و خوش آب و هواست. به سبب ارتفاع زیاد این منطقه، ماسال دارای زمستان‌هایی بسیار سرد است که ساکنان را مجبور به ترک آنجا می‌کند اما تابستان‌هایش بسیار معتدل و دلپذیر می‌باشد. این منطقه دارای جاذبه‌های دیدنی بسیاری است از جمله ییلاق شاندرمن، ییلاق اولسبلنگاه، غار کلچال، غار چسلی، غار باستانی خندیله پشت، آبشار رامینه، آبشار تولی نسا، آبشار خون و آبشار ویوز. از دیگر شهرهای خنک و خوش آب و هوای استان گیلان در تابستان می‌توان تالش، سوباتان،‌ داماش و ماسوله را نام برد.

ماسال

ماسال

در این مقاله شما را با تعدادی از مقاصد خنک برای سفر در تابستان آشنا کردیم، در صورتی که تمایل داشتید به هر کدام از این مناطق سفر کنید، می‌توانید به قسمت آن شهر در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید