مضیف چیست؟ هرچه باید در مورد اقامتگا‌ه‌های مضیف بدانید!
زهرا نیرومند 1400/04/19 10826 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


مضیف در واقع همان مهمان‌خانه‌ی اعراب است که به صورت جدا یا در کنار دیگر بخش‌های خانه ساخته می‌شود. چیزی که مضیف را از دیگر مهمان‌خانه‌ها متفاوت می‌کند، جنس مصالح آن است. مضیف از نی مردابی و حصیر ساخته می‌شود. بنایی که در عین سادگی پیچیدگی‌های زیادی دارد و جلوه‌های زیبایی از معماری را به نمایش می‌گذارد. در این مقاله به معرفی اقامتگا‌ه‌های مضیف پرداخته و اطلاعاتی در مورد آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" شوید.

مضیف چیست؟

مضیف، به معنای محل ضیافت، همان اتاق پذیرایی از مهمان است که در بین مردمان عرب مرسوم می‎باشد. این مهمان‌خانه قدمتی بسیار طولانی دارد و ساخت آن به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. سومری‌ها اولین افرادی بودند که از نی‌های مردابی برای ساخت مضیف استفاده کردند. از جمله ویژگی‌های مضیف که باعث محبوبیت آن شده است، می‌توان به خنک بودن آن در گرمای تابستان اشاره کرد. مضیف‌ها بر روی چاله ساخته می‌شوند و در عین سادگی، معماری بسیار پیچیده‌ای دارند.

اعراب، از عرب‌های ساکن استان‌های جنوبی ایران گرفته تا عرب‌های عراق، در مضیف از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. سالنی بزرگ و گسترده  با ستون‌هایی از نی و پوششی از حصیر که شکاف‌هایی پنجره‌ مانند برای ورود نور دارد و کف آن با فرش و قالیچه پوشانده می‌شود. این سالن‌ برای پذیرایی از مهمان بوده و محل تجمع افراد قبیله و خویشاوندان نزدیک می‌باشد که در کنار هم جمع می‌شوند و با حضور شیوخ و بزرگان طایفه به حل و فصل مسائل و مشکلات قبیله می‌پردازند.

مضیف

نکته جالبی که در ساخت مضیف‌ها به چشم می‌خورد، ارتفاع کم آن است. ارتفاع کم باعث می‌شود تا فرد تازه‌وارد در هنگام ورود به مضیف، سر خود را کمی خم کند و در واقع با این حرکت به افراد حاضر در مضیف ادای احترام نماید. علاوه بر این، در ساخت مضیف هیچ دری در نظر گرفته نمی‌شود. این به دلیل مهمان‌نوازی مردمان عرب است و معنای آن این است که هیچ منعی برای ورود مهمان وجود ندارد. رسم بر این است که در هنگام شب در بخش ورودی مضیف یک آتش روشن می‌کنند تا مهمان از دور متوجه وجود مضیف شده و به سمت آن بیاید.

بزرگان مجلس و افراد میان‌سال در قسمت بالای مضیف می‌نشینند. مهمان تازه‌وارد از اولین کسی که در کنار ورودی مضیف نشسته است، شروع به سلام و احوال‌پرسی می‌کند تا به آخرین نفر برسد. پذیرایی در مضیف آداب‌ورسوم خاص خود را دارد. صاحب مضیف معمولا با قهوه از مهمانان خود پذیرایی می‌کند.

مضیف

مضیف و مراسم قهوه‌خوری

قهوه‌خوری در مضیف یک مراسم سنتی در میان اعراب است که المعامیل نامیده می‌شود. المعامیل آداب‌ورسوم و لوازم خاص خود را دارد. در میان مضیف یک فضای اجاق ‌مانند دیده می‌شود که موگد نام دارد. موگد برای اجرای مراسم  قهوه‌خوری ساخته شده است. عرب‌ها قهوه را به شیوه سنتی تهیه می‌کنند و برای این کار نیز از قهوه خام استفاده می‌کنند.

برای درست کردن قهوه از ظرفی استوانه‌ای شکل با نام المحماس استفاده می‌شود. قهوه خام را در گودی المحماس می‌ریزند و بر روی ذغال داغ قرار می‎دهند تا کمی تفت داده شود. سپس با ابزاری شبیه به هاون‌، دانه‌‌های برشته شده‌ی قهوه را آسیاب می‌کنند. سپس آب را در ظرف دیگری به اسم گم‎‌گم به جوش آورده و قهوه را به آن اضافه می‌کنند. گم‌گم شکلی شبیه به آب‌پاش دارد و از جنس ورشو ساخته شده است. پس از آماده‌سازی، قهوه به ظرف دیگری با نام دله انتقال داده می‌شود.  از دله برای گرم نگه‌داشتن قهوه و سرو آن برای مهمان استفاده می‌شود. جالب است بدانید سرو قهوه نیز مراسم و آداب‌ورسوم خاص خود را دارد.

تمامی کارهای آماده‌سازی قهوه و سرو آن توسط صاحب مضیف انجام می‌شود. اگر پسران فرد در مجلس حضور داشته باشند، این کار توسط آن‌ها انجام می‌شود که در آن صورت نیز سرو قهوه بر عهده برادر بزرگ‌تر می‌باشد.

مضیف

اقامتگا‌ه‌های مضیف

با تعاریفی که از مضیف ارائه دادیم، حتما به این فکر افتاده‌اید که از چنین فضای جذابی بازدید کنید یا حتی یک شب را در این مکان به صبح برسانید. اگر میان اعراب دوست و آشنایی ندارید، نگران نباشید! اقامتگا‌ه‌های بوم‌گردی مضیف در شهرهای جنوبی ایران برای پذیرایی از گردشگران راه‌اندازی شده‌اند و امکان تجربه زندگی به سبک اعراب خوزستان را برای علاقه‌مندان ایجاد می‌کنند. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، مضیف‌ها در واقع یک سالن بزرگ هستند که ظرفیت تعداد بالایی از مهمانان را دارند. در ادامه چند اقامتگا‌ه‌ بوم‌گردی مضیف در استان خوزستان را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

  • مضیف حاج عبدالله

مضیف حاج عبدالله یکی از زیباترین مضیف‌های ایران است که در خرمشهر قرار دارد. حاج عبدالله در واقع یک رستوران است که در باغی بزرگ به مساحت 15 هزارمتر مربع ساخته شده است. در این مجموعه 2 مضیف گروهی، 2 مضیف خانوادگی و 5 مضیف کوچک دیده می‌شود. مهمانان می‌توانند با توجه به تعداد خود یکی از این مضیف‌ها را انتخاب نموده و یک غذای محلی جنوبی را در کنار عزیزان خود نوش‌جان نمایند.  شما می‌توانید پس از سرو غذا یک قهوه نیز سفارش دهید و با مراسم قهوه‌خوری سنتی اعراب در مضیف آشنا شوید. تمام آداب مربوط این مراسم قبل از شروع کار برای مهمانان توضیح داده می‎شود.  مضیف حاج عبدالله در استان خوزستان، خرمشهر، جزیره مینو، نهر سادات، انتهای خیابان ولایت واقع شده است.  

مضیف

  • مضیف دیراوی

مضیف دیراوی یک اقامت‌گاه بوم‌گردی است که در شهر مینوشهر قرار دارد. این اقامت‌گاه دارای 4 اتاق کوچک و یک اتاق بزرگ است. این اتاق بزرگ همان مهمان‌خانه معروف است که ظرفیت 70 نفر را دارد. اتاق‌های این اقامت‌گاه دور تا دور یک ساختمان قرار دارند و در وسط حیاط آن نیز یک باغچه دیده می‌شود. اتاق‌های مضیف دیراوی کف‌خواب هستند و با فرش‌های عربی پر شده‌اند. سقف، در و پنجره اتاق‌ها چوبی بوده و برای تزئین اتاق‌ها نیز از عناصری چون بافته‌های حصیری رنگی، کوزه‌های گلی، درخچه‌های نخل و ... استفاده شده است. سرویس بهداشتی و حمام برای تمامی اتاق‌ها مشترک است. مضیف دیراوی در شهر آبادان، جزیره مینو، خیابان خلیج فارس قرار دارد.

مضیف

  • مضیف بردیه

مضیف بردیه یک مضیف کاملا سنتی است که در روستای بردیه شهر سوسنگرد ساخته شده است. این مضیف 11 متر طول و 3.5 متر عرض دارد و ارتفاع آن نیز حدود 4 متر است. در این مضیف مراسم قهوه‌خوری برای مهمانان انجام شده و با غذاهای محلی از آنان پذیرایی می‌شود. در صورتی که تمایل داشته باشید، می‌توانید در مضیف اقامت داشته باشید و شب را به صبح برسانید. این مضیف حدود 3 سال است که ساخته شده و در همین مدت کوتاه نیز موردتوجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

مضیف‌های دیگری نیز در شهرهای مختلف استان خوزستان وجود دارند که با توجه به مقصد خود می‌توانید یکی از آن‌ها را رزرو نموده و در آن اقامت داشته باشید.

مضیف

در این مقاله به معرفی اقامتگا‌ه‌های مضیف پرداخته و 3 اقامت‌گاه حاج‌عبدالله، دیراوی و بردیه را به شما عزیزان معرفی کردیم. همان‌طور که گفتیم، مضیف‌ها مهمان‌خانه‌های اقوام عرب هستند که در استان‌های جنوب غربی کشورمان نیز دیده می‌شوند. عرب‌های اهواز از مهمانان خود در اقامت‌گاه‌های مضیف پذیرایی می‌کنند. قهوه‌خوری در اقامتگا‌ه‌های مضیف نیز یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های این قوم است که هم‌چنان در میان خانواده‌های سنتی این منطقه انجام می‌شود. اگر به استان خوزستان سفر کردید، حتما سری به اقامت‌گاه‌های مضیف بزنید و از اقامت در این فضای زیبا و جذاب لذت ببرید. در صورتی که قصد سفر با تورهای گردشگری را دارید، دیگر صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید و شرایط و زمان برگزاری تورهای شهرهای جنوبی ایران را مشاهده نمایید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 02175097700 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور موردنظر خود مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید