جنگل نوردی| راهنمای جنگل نوردی در ایران و لوازم مورد نیاز
ضحا اکبری 1400/04/17 3801 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



آدمی همواره دوست دارد که از محیط شهری فاصله گرفته و برای به دست آوردن آرامش، به محیطی آرام و ساکت پناه ببرد. یکی از این مکان‌ها که آرامشی بی مانند دارد و می‌تواند خستگی زندگی شهری را از تن انسان به در کند، جنگل است. سفر به جنگل یکی از لذتبخش‌ترین سفرهایی است که هر فردی می‌تواند در زندگی‌اش تجربه کند، اما این سفر خالی از خطر و چالش نیست. می‌توان به جنگل سفر کرد، چالش‌ها را پشت سر گذاشت و به سلامت به خانه برگشت به شرطی که اصول جنگل نوردی و سفر به جنگل را بدانیم. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به معرفی جنگل نوردی و توضیح در مورد اصول آن بپردازیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" شوید.

  • تعریف جنگل نوردی

به طور کلی پیاده روی، حرکت و اقامت در جنگل را جنگل نوردی می‌گویند. در جنگل نوردی از خودرو استفاده نمی‌شود، بلکه بیشتر مسیر را باید پیاده طی کرد. این سفر ممکن است یک یا چند روز طول بکشد، نیاز باشد که در دل جنگل کمپینگ کنیم، معمولا از راهی که رفته‌ایم برمی‌گردیم، به جز برخی مواقع که از یک طرف جنگلی وارد شده و از طرف دیگر آن خارج می‌شویم.

جنگل نوردی ایران

  • انواع جنگل نوردی

جنگل نوردی در ایران به 2 صورت انجام می‌گیرد:

جنگل نوردی انفرادی:

افراد می‌توانند به تنهایی و به صورت تک نفره به جنگل‌ها سفر کنند، اما این در صورتی ممکن است که از قبل شرایط خود را برای سفر به جنگل فراهم کرده و اصول جنگل نوردی را بلد باشند.

جنگل نوردی گروهی (به همراه تورهای جنگل نوردی):

امروزه در ایران شرکت‌های گردشگری، تورهای بسیاری را برای سفر به جنگل‌ها در نظر گرفته‌اند، سفر کردن با تورهای جنگل نوردی دارای مزایای بسیاری است از جمله: این تورها از نظر اقتصادی نسبت به سایر تورهای گردشگری مقرون به صرفه‌تر هستند، همگی دارای یک تور لیدر حرفه‌ای هستند که جنگل‌ها را به خوبی می‌شناسد و می‌تواند در هنگام بروز مشکلات مختلف عکس العمل مناسب نشان دهد، در صورت سفر با تور دیگر خطرات سفر تنها به جنگل، فرد را تهدید نمی‌کند و... .

جنگل نوردی ایران

  • بهترین زمان جنگل نوردی

بهترین زمان برای سفر به جنگل‌ها و جنگل نوردی در ایران، بهار و تابستان است، چرا که هوا بسیار مطبوع و دلپذیر بوده و خطراتی که ممکن است به دلیل سرمای هوا اتفاق بیفتد در بهار و تابستان وجود ندارد.

  • شرایط لازم برای جنگل نوردی

قبل از شروع سفر به جنگل باید شرایطی را مهیا کنیم: برای مثال باید آمادگی جسمانی خود را به سطح قابل قبولی برسانیم، چرا که در هنگام جنگل نوردی باید پیاده روی کرده و بتوانیم ازارتفاعات بالا برویم، پس باید آمادگی جسمانی خوبی د اشته باشیم. همچنین باید زمان رفت و برگشت و مکان سفر را به یکی از نزدیکان خود اطلاع دهیم تا در صورتی که اتفاقی افتاد و ما به موقع برنگشتیم آن فرد از غیبت ما آگاه شود. از مدارک خود کپی بگیریم، وضعیت آب و هوا و بارندگی را چک کنیم، تا حدودی به اصول کمپینگ، روشن کردن آتش و جنگل نوردی آشنایی پیدا کنیم، نقشه خوانی را بیاموزیم، کمک‌های اولیه را فرا بگیریم، مسیر حرکت را از قبل مشخص نماییم، وسایل مورد نیاز برای جنگل نوردی را آماده کنیم و... .

جنگل نوردی ایران

  • تجهیزات لازم برای جنگل نوردی

برای جنگل نوردی و سفر به جنگل، تجهیزات و لوازمی مورد نیاز است که باید قبل از شروع سفر آن‌ها را آماده کنیم، وسایلی مانند: کوله پشتی مناسب برای سفر یک یا چند روزه ، کفش مناسب برای پیاده روی، وسایل مناسب کمپینگ، کیسه خواب ضد آب، زیر انداز ضد آب، وسایل بهداشتی مثل دستمال مرطوب، صابون، ژل ضد عفونی کننده‌ی دست و...، وسایل مراقبتی مثل کرم ضد آفتاب، دفع کننده‌ی حشرات، پماد مخصوص گزیدگی، عینک و کلاه آفتابی و...، غذا برای چند روز (کنسروها و مواد غذایی خشک و انرژی زا مثل خرما و آجیل بسیار مناسب هستند)، لباس گرم، لباس اضافه، بادگیر، کیف کمک‌های اولیه، لیوان، قاشق و چنگال، چاقوی جیبی، مسواک، چراغ قوه، ساعت زنگدار، سوت برای مواقع خطر، چراغ خوراک پزی مسافرتی و... .

جنگل نوردی ایران

  • خطرات احتمالی در هنگام جنگل نوردی

خطراتی که در جنگل انسان‌ها را تهدید می‌کند معمولا به وسیله‌ی حیوانات انجام می‌گیرند. برای مثال ممکن است در جنگل‌های بکرتر فرد با خرس برخورد کند، که در این صورت باید آرام بوده به چشم‌های خرس زل نزند و در صورت امکان با سنگ یا چوب خرس را فراری دهد. اگر فرد مار ببیند باید آرام، بی حرکت و بدون سر و صدا بایستد تا مار از او دور شود (اگر مار کسی را نیش زد باید ضمن حفظ خونسردی از مار عکس بگیرید تا کسی که می‌خواهد فرد را درمان کند بداند سم مار از چه نوعی است). حیوان خطرناک دیگر در جنگل‌ها گراز است که معمولا به انسان‌ها کاری ندارد اما اگر او را اذیت کنید ممکن است به شما حمله‌ور شود. گرگ هم ممکن است در جنگل وجود داشته باشد ولی به گروه‌های انسانی حمله نمی‌کند،‌ پس سعی کنید از جمع فاصله نگیرید.

جنگل نوردی ایران

  • جنگل‌های مناسب ایران برای جنگل نوردی

ایران به خصوص در شمال کشور دارای جنگل‌های بسیار زیادی است که سفر به هر کدام می‌تواند بسیار لذتبخش باشد. جنگل‌های افرا تخته در نزدیکی شهر گرگان در استان گلستان، جنگل‌های حرا در جزیره‌ی قشم، جنگل‌های فندوقلو در نزدیکی شهر نمین در استان اردبیل، جنگل‌های دالخانی در نزدیکی شهر رامسر در استان مازندران، جنگل‌های ابر در نزدیکی شهر کویری شاهرود در استان سمنان، جنگل‌های فسیلی در پارک ملی گلستان در شرق استان گلستان، جنگل‌های گیسوم در نزدیکی شهر تالش در استان گیلان، جنگل‌های واز در دل جنگل‌های هیرکانی، جنگل‌ ارفع ده در سواد کوه استان مازندران، جنگل پلنگ دره در شیرگاه سواد کوه استان مازندران، جنگل راش سواد کوه در استان مازندران، جنگل اروست در شهر ساری استان مازندران، جنگل لفور در شهرستان بابل استان در دل جنگل‌های هیرکانی، جنگل لاچیم در سواد کوه مازندران، جنگل تنگ دار (که به آمازون ایران معروف است) در نزدیکی شهر نوشهر استان مازندران، پارک جنگلی نمک آبرود در استان مازندران، پارک جنگلی صفا رود در نزدیکی شهر رامسر استان مازندران، پارک جنگلی سی سنگان در استان مازندران، جنگل لاویج در نزدیکی شهر نور در استان مازندران، جنگل پاسند در نزدیکی شهرستان بهشهر در استان مازندارن و بسیاری جنگل‌های زیبا و رویایی دیگر می‌توانند مسیر جنگل نوردی بسیار مناسبی باشند.

جنگل نوردی ایران

در این مقاله شما را با جنگل نوردی و اصول، شرایط و تجهیزات لازم برای آن آشنا کردیم. اگر تمایل داشتید از طریق تورهای کایت به دل جنگل‌های زیبای ایران سفر کرده و تجربه‌ای فراموش نشدنی برای خود بسازید می‌توانید به قسمت تورهای جنگل نوردی سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید