بازارهای سنتی ایران |  12  بازار سنتی جذاب و دیدنی در ایران
زهرا نیرومند 1400/03/11 2863 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


بازارهای سنتی از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و یکی از بهترین مکان‌ها برای شناخت فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم منطقه هستند. اگر از جمله افرادی هستید که دوست دارید با بومیان منطقه ارتباط برقرار کنید و از نزدیک با آن‌ها آشنا شوید، حتما سری به بازارهای سنتی شهر مقصد بزنید. در این بازارها ضمن ارتباط مستقیم با محلی‌ها، این فرصت را دارید که با سوغاتی‌های خاص شهر موردنظر آشنا شوید و اجناس را با قیمتی مناسب‌تر از دیگر فروشگاه‌ها و مراکز خرید، تهیه نمایید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با بازارهای سنتی ایران در توریستی‌ترین شهرهای این کشور آشنا شوید.

بازار سنتی تهران

بازار بزرگ تهران، یکی از مهم‌ترین بازارهای ایران است که بسیاری از فعالیت‌ها و تصمیمات اقتصادی کل کشور در آن انجام می‌شود. این بازار از جمله بازارهای سنتی ایران است که در بافت قدیمی شهر قرار دارد و ساخت آن به دوران صفویان برمی‌گردد. بازار بزرگ تهران بیش از 100 هکتار مساحت دارد و بخش‌های متعددی را در خود جای داده است.  از جمله این بخش‌ها می‌توان به بازار بزرگ، بازار زرگرها، بازار عباس‌آباد، بازار امیر،  بازار زید، بازار کفاش‌ها، بازار مسجد جامع، بازار بین‌الحرمین، بازار نجارها، بازار خیاط‌ها، حمام چال، پاچنار، احمدی، نظام، حضرتی، کبابی‌ها، باقرپور، نوروزخان، چهارسوق، غریبان، كاروانسرا، مسجد، تکیه، تیمچه، پیاده‌روها و زیرگذرهای متعدد اشاره کرد که اغلب آن‌ها در دوران قاجار ساخته شده و به مرور گسترش یافته‌اند.

هر آن‌چه بخواهید را می‌توانید در بازار بزرگ تهران با قیمتی بسیار مناسب پیدا کنید. این بازار یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تهران نیز محسوب می‌شود که نه تنها توجه بومیان و گردشگران ایرانی را به خود جلب کرده، بلکه مورد استقبال گردشگران خارجی نیز قرار دارد. این بازار در مرکز شهر تهران و در منطقه 12 شهری واقع شده است و از شمال به خیابان پانزده خرداد، از جنوب به خیابان‌ مولوی، از شرق به خیابان مصطفی خمینی و از غرب به خیابان خیام  می‌رسد.   

بازار سنتی تهران

بازار سنتی کاشان

بازار سنتی کاشان  یکی از زیباترین بناهای تاریخی این شهر است که قدمت آن به دوران صفوی برمی‌گردد. این بازار بناهای تاریخی متعددی را در خود جای  داده است که از میان آن‌ها می‌توان به کاروانسرای میر پنج، مسجد میدان میرعماد، مسجد بالا بازار و مسجد طمقاچی‌ها اشاره کرد. بازار مسگرها، بروجردی‌ها،  نراقی‌ها، زغالی‌ها، غفار پور، رباط، تیمچه معروف امین‌الدوله، تیمچه بخشی، تیمچه سید آقا، تیمچه صباغ، آب انبار درب زنجیر، آب انبار بالا بازار، حسینیه سوراخ ریسمان و مسجد کفش‌دوزها از دیگر بخش‌های این بازار هستند که هرکدام جذابیت‌های خاص خود را دارند.

بازار سنتی کاشان از اوایل خیابان باباافضل شروع شده و تا حدود دروازه دولت ادامه دارد. در این بازار می‌توانید انواع سوغاتی‌های کاشان از جمله شیرینی و عرقیجات را با بالاترین کیفیت خریداری کنید و سری به دیگر بخش‌های بازار نیز بزنید. حتی اگر قصد خرید ندارید، حتما از این بازار بازدید کرده و از تماشای معماری بی‌نظیر ایرانی لذت ببرید. بازار سنتی کاشان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

بازار سنتی کاشان

بازار سنتی قزوین

شهر قزوین در دوران صفویه پایتخت ایران بوده است. از این رو، آثار تاریخی متعددی در این شهر دیده می‌شود که قدمت اغلب آن‌ها به دوران صفویان بازمی‌گردد. بازار سنتی قزوین یکی از این آثار است که از حدود هزار سال پیش وجود داشته، اما بنای آن در دوره صفویان و قاجار ساخته شده است. با این حساب بازار قزوین را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی ایران معرفی کرد.

بازار سنتی قزوین با معماری جذاب ایرانی-اسلامی، یکی از زیباترین بناهای تاریخی این شهر است. از جمله جذاب‌ترین بخش‌های بازار می‌توان به  سرای سعدالسلطنه اشاره کرد که نام آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.  بازار قیصریه نیز از دیگر بخش‌های دیدنی این بازار بزرگ است که پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن را از دست ندهید. اگر قصد خرید سوغاتی را دارید، بازار سنتی این شهر بهترین انتخاب است. در این بازار می‌توانید انواع شیرینی محلی قزوین، لباس‌های سنتی و صنایع‌دستی مانند آینه‌کاری، مینیاتور و ... را پیدا کنید.

بازار سنتی قزوین

بازار سنتی اراک

بازار اراک یکی از متفاوت‌ترین بازارهای سنتی ایران است که در قرن سیزدهم هجری قمری، در مرکز شهر اراک احداث شد. در واقع این بازار جزو اولین بناهای این شهر بوده که با معماری زیبای ایرانی ساخته شده است. یکی از جذاب‌ترین نکات طراحی این بازار، متقارن بودن گوشه‌های آن است که زیبایی خاصی به آن داده است.    

بازار اراک دارای صدها مغازه و حدود 30 تیمچه و راسته است که هریک از آن‌ها در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند و به خرید و فروش مشغولند. علاوه بر این، امکانات دیگری چون کاروانسرا،  مسجد، مدرسه، بارانداز، سقاخانه، حمام و آب‌انبار نیز در این بازار دیده می‌شود.  بازار اراک در گذشته به دلیل محصولات متنوع کشاورزی و تولید فرش بسیار پررونق بوده و در حال حاضر نیز یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های این شهر محسوب می‌شود.

بازار سنتی اراک

بازار سنتی اصفهان

اصفهان یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است که با بناهای زیبا و معماری‌های شگفت‌انگیزش شناخته می‌شود. یکی از زیباترین بناهای این شهر، بازار سنتی اصفهان است که در میدان نقش جهان قرار دارد. این بازار از مسجد جامع اصفهان می‌گذرد و در انتها به بازار عرب‌ها ختم می‌شود. در امتداد این مسیر، مساجد و بناهای تاریخی متعددی وجود دارد که از دوره‌های مختلف به جای مانده و هرکدام جذابیت‌های خاص خود را دارند.

حجره‌ها و تیمچه‌های متعددی در بازار سنتی اصفهان دیده می‌شوند که برخی از آن‌ها بیش از 400 سال قدمت دارند. در این حجره‌ها می‌توانید انواع صنایع دستی اصفهان مانند ترمه و ظروف میناکاری، قلم‌زنی و خاتم‌کاری را پیدا کنید و به عنوان یک سوغاتی خاص یا یادگاری از شهر اصفهان، با خود به خانه ببرید. علاوه بر  این، انواع پوشاک،  پارچه، طلا و زیورآلات، فرش، ادویه‌جات  و گیاهان دارویی نیز در مغازه‌های این بازار به فروش می‌رسند. در  گوشه‌هایی از بازار نیز هنرمندانی دیده می‌شود که مشغول قلم‌زنی  یا چکش‌زنی روی مس هستند. اغلب این افراد سن نسبتا بالایی دارند و سال‌هاست که این هنر زیبای ایرانی را دنبال می‌کنند.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای شهر تبریز وارد صفحه "تور اصفحان" شوید.

بازار سنتی اصفهان

بازار سنتی یزد

شهر یزد بازارهای سنتی متعددی را در خود جای داده است که معروف‌ترین آن‌ها بازار خان یزد می‌باشد. بازار خان با طول ۲۷۴ متر، طویل‌ترین بازار یزد است که  در خیابان قیام، محله لب خندق قرار دارد. این بازار در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار و با سبک معماری خشتی یزد ساخته شده و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود. 

از دیگر بازارهای این شهر می‌توان به بازار تبریزیان، بازار زرگرها، بازار مسگری، بازار چیت‌سازها، بازار حاجی قنبر، بازار  پنجه‌علی، ملااسماعیل، دروازه مهریز، بازار محمدعلی‌خان، قیصریه، افشار، صدری و علاقبندی اشاره کرد. بازار قیصریه از دیگر بازارهای سنتی شهر یزد است که مانند سایر بازارهای سنتی ایرانی، دارای حجره‌های متعدد می‌باشد.  در هریک از این حجره‌ها می‌توانید انواع کالاهای روز، صنایع دستی و شیرینی‌‌های سنتی یزد را پیدا کرده و به عنوان سوغات خریداری نمایید. اگر به ظروف مسی  علاقه‌مندید، حتما سری به بازار مسگرها بزنید و انواع ظروف آشپزخانه، صنایع‌دستی تزئینی و ابزارآلات کشاورزی، که از جنس مس ساخته‌ شده‌اند را خریداری نمایید.

بازار سنتی یزد

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز  یکی از معروف‌ترین بازارهای سنتی ایران است که حدود 300 سال پیش توسط کریم‌خان زند در مقر حکومتی او ساخته شده است. این بازار در گذشته یکی از مهم‌ترین مراکز داد و ستد  مردم شیراز بوده و امروزه در کنار مسجد و حمام تاریخی وکیل، از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز محسوب می‌شود.

بازار وکیل شیراز  از گچ، آجر و آهک ساخته شده و مانند دیگر بازارهای سنتی ایران شامل بخش‌های مختلفی چون  بازار بزازان، بازار کلاهدوزها، بازار ترکش‌دوزها، بازار شمشیرگرها، بازار مسگرها  و ... می‌باشد. بازار وکیل شیراز در حال حاضر محل فروش انواع کالاهای ایرانی و خارجی است و بخش‌ عمده‌ای از آن نیز به فرش‌فروشان و پارچه‌فروشان اختصاص داده شده است. در این بازار می‌توانید انواع فرش‌های دستباف و ماشینی ایرانی، پارچه‌، صنایع دستی و زیور‌آلات سنتی را بالاترین کیفیت پیدا کرده و خریداری نمایید.

بازار وکیل شیراز

بازار سنتی تبریز

بازار تاریخی تبریز را می‌توان  یکی از زیباترین بازارهای سنتی ایران معرفی کرد که ارزش تاریخی داشته و  از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز محسوب می‌شود. بازار سنتی تبریز  عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده‌ی جهان را نیز به خود اختصاص داده است. این بازار در مساحتی حدود یک کیلومتر مربع بنا شده و دارای  11 دالان، 25 تیمچه، 20 راسته، 35 سرا و 6500 مغازه می‌باشد. بازار تاریخی تبریز در اوایل دوره قاجار ساخته شده و نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.  

کوچه‌پس‌کوچه‌های متعدد، دیوارهای آجری، درهای چوبی قهوه‌ای، طاق‌‌ها و گنبدهای بلند، از جمله ویژگی‎های این بازار است که آن را از دیگر بازارهای سنتی ایران متمایز کرده است. در این بازار علاوه بر مغازه‌، تعدادی کاروانسرا، مسجد، مدرسه و سرا نیز دیده می‎شود که از بین آن‌ها می‌توان به سرای حاج میرزا علی نقی اشاره کرد. بازار حاج محمدحسین، بازار امیر، بازار حلاجان، بازار امیر ابوالحسن، تیمچه حاج صفرعلی، تیمچه مظفریه، راسته قیصریه و دالان میرزا شفیع از جمله بخش‌های این بازار بزرگ و دیدنی هستند. در این بازار می‌توانید ضمن بازدید از بناهای تاریخی و تماشای معماری جذاب ایرانی، به گشت‌وگذار در مغازه‌ها پرداخته و انواع صنایع دستی و سوغاتی‌های خاص تبریز مانند محصولات چرمی، انواع پارچه، فرش دستباف، آجیل و... را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت تهیه نمایید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای شهر تبریز وارد صفحه "تور تبریز" شوید.

بازار سنتی تبریز

بازار سنتی کرمانشاه

بازار سنتی کرمانشاه، یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر است که قدمت آن به حدود 150 سال پیش برمی‌گردد. این بازار در زمان قاجار یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خاورمیانه بوده و رونق بسیار بالایی داشته است. بازار سنتی کرمانشاه مانند دیگر بازارهای قدیمی ایران ترکیبی از فعالیت‌های اجتماعی، تولیدی، بازرگانی، فرهنگی و مذهبی را در خود جای داده و دارای بخش‌های مختلفی چون سراها، تیمچه‌ها، مساجد و حمام‌های متعدد می‌باشد. از جمله بخش‌های این بازر می‌توان به بازار بزازها، بازار مسگرها، بازار صندوق‌سازها، بازار بنکدارها، بازار ترک‌ها، بازار کلیمی‌ها، بازار علافخانه و بازار چال حسن‌خان اشاره کرد.

بازار سنتی کرمانشاه در بافت سنتی شهر و در کنار مسجد تاریخی عمادالدوله و حمام شهبازخان واقع شده است. اگر به لباس‌های رنگارنگ زنان کردی علاقه‌مندید، می‌توانید پارچه‌های جذاب و متنوع آن را از بازار سنتی کرمانشاه خریداری نمایید. علاوه بر این، غرفه‌هایی از بازار به فروش انواع صنایع دستی و شیرینی‌های سنتی کرمانشاه مانند  کاک و شیرینی خرمایی  اختصاص دارند که می‌توانید به عنوان سوغاتی تهیه کنید.  

بازار سنتی کرمانشاه

پنج‌شنبه بازار میناب

پنج‌شنبه بازار میناب از جمله بازارهای هفتگی جنوب ایران است که بیش از 500 سال قدمت دارد. این بازار، همان‌طور که از نامش پیداست، در روزهای پنج‌شنبه هر هفته برگزار می‌شود و هزاران نفر را از نقاط مختلف استان هرمزگان و استان‌های اطراف، به سمت میناب می‌کشاند.  بازار سنتی میناب از یک سمت به میدان اصلی شهر و از سمت دیگر به بازار می‌رسد.

بازار میناب در سال‌های دور با هدف ارائه صنایع دستی و تولیدات خانگی راه‌اندازی شد و  شامل بخش‌های مختلفی چون راسته هیزم فروش‌ها، راسته سلمانی‌ها، راسته سبدباف‌ها، راسته علوفه فروش‌ها و راسته میدان مسابقه بود. امروزه نیز بسیاری از بانوان هنرمند و خوش‌ذوق جنوبی، هنرهای دستی رنگارنگ خود را در این بازار عرضه می‌کنند. در بازار میناب می‌توانید انواع محصولات کشاورزی، مواد غذایی، تولیدات خانگی، کوزه‌های سفالی، سبدهای حصیری، نوارهای زیبای رنگارنگ، پارچه‌های بلوچی، لباس‌های هندی و پاکستانی و ... را پیدا کرده و به عنوان سوغاتی خریداری نمایید. یکی از جذابیت‌های این بازار فروشندگان آن هستند که با لباس‌های محلی در غرفه‌هایی ساخته شده از برگ و چوب نخل، نشسته‌اند و محصولات خود را به فروش می‌رسانند. 

پنج‌شنبه بازار میناب

بازار سنتی چابهار

بازارهای سنتی چابهار از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند که تنوعی از رنگ‌ها را به نمایش می‌گذارند. می‌توانید در این بازارها قدم بزنید و با مردم خون‌گرم و مهمان‌نواز این منطقه هم‌صحبت شوید. زنان و مردانی که با لباس‌های محلی در غرفه‌های این بازار نشسته و به فروش اجناس خود مشغولند. هر آن‌چه که بخواهید از پوشاک، پارچه، لباس‌های محلی و سنتی، لوازم آرایش، عطر، ظرف و ظروف، شکلات، چای، ادویه‌جات، خوراکی‌ها و شیرینی‌جات محلی را می‌توانید در این بازار پیدا کنید. به قول معروف، از شیر مرغ تا جان آدمی‌زاد در بازارهای سنتی چابهار به فروش می‌رسند. اجناس ارائه شده در این بازارها کیفیت خوبی داشته و با قیمتی ارزان‌تر از دیگر نقاط به مشتریان عرضه می‌شوند.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازار چابهار، بازار مادربزرگ‌هاست که در آن فروشندگان محلی تولیدات بومی خود را به مشتریان عرضه می‌کنند. صنایع دستی، غذاهای محلی، شیرینی‌های سنتی و ادویه‌جات‌ بومی، از جمله مواردی هستند که در این بازار به فروش می‌رسند. در بازار مادربزرگ‌ها شما این فرصت را دارید که با زنان بلوچی از نزدیک آشنا شده و ارتباط خوبی با آنان برقرار نمایید. 

بازار سنتی چابهار

بازار سنتی رامسر

شهرهای شمالی ایران دارای بازارهای سنتی متعددی هستند که در طول هفته در گوشه‌ای از شهر برگزار می‌شوند. این بازارها مانند دیگر بازارهای سنتی ایران معماری جذاب با تاریخ چند صدساله ندارند،  اما حال و هوای جالبی داشته و از دیگر بازارهای محلی ایران متفاوت هستند. بومیان منطقه محصولات کشاورزی­، انواع سبزیجات، میوه‌ها، مرغ، خروس، اردک و خوراکی‌های چون انواع ترشی، مرباجات، زیتون پرورده و ...  را به بازار آورده و به مشتریان عرضه می‌کنند. 

بازارهای سنتی شمال را تقریبا در تمامی شهرهای گلستان، مازندران و گیلان می‌توانید ببینید. رامسر، یکی از توریستی‌ترین شهرهای مازندران نیز از این قاعده مستثنی نیست و دو بازار هفتگی در روزهای شنبه و سه‌شنبه برگزار می‎کند. بازارهای هفتگی رامسر از جمله بازارهای قدیمی شمال کشور هستند که بخشی از زندگی مردم این  منطقه و فرهنگ آن‌ها را به نمایش می‌گذارند. اگر در این روزها در رامسر حضور دارید، حتما سری به بازار سنتی رامسر بزنید و ضمن خرید سوغاتی‌های خاص این منطقه، از نزدیک با مردم بومی آشنا شوید. 

بازار سنتی رامسر

در این مقاله تعدادی از  بازارهای سنتی ایران را به شما عزیزان معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. بازارهایی که در این بخش معرفی کردیم، معروف‌ترین بازارهای سنتی ایران هستند و تنها تعداد محدودی از آن‌ها در بر می‌گیرند. این بازارها در اغلب شهرهای ایران وجود دارند. مکان‌هایی که انواع کالاهای موردنیاز از پوشاک، کیف و کفش و صنایع دستی گرفته تا مواد غذایی، میوه‌ها و سبزیجات تازه را برای فروش عرضه می‌کنند. محصولات این بازارها اغلب قیمت مناسب‌تری نسبت به دیگر مراکز خرید و فروشگاه‌های شهر دارند و معمولا موردتوجه محلی‌ها و حتی گردشگران قرار می‌گیرند. در صورتی که قصد سفر به هریک از شهرهای ایران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم صفحات دیگر سایت را مورد بررسی قرار دهید و با زمان و شرایط برگزاری تورهای داخلی ایران، آشنا شوید. علاوه بر این  می‌توانید با شماره تلفن 75097700- 021  تماس گرفته و در مورد تور موردنظر خود با کارشناسان کایت مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید