دشت مغان کجاست؟ راهنمای سفر+ تصاویر+ آدرس
ضحا اکبری 1400/02/10 5201 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



به هر گوشه از کشور زیبا و پهناور ایران که بنگرید جلوه‌ای از بزرگی خداوند را می‌بینید که در قالب منظره‌ای حیرت انگیز خودنمایی می‌کند. از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب تماما زیبایی و عظمت است، زیباییِ بی نهایتی که دل هر بیننده‌ای را می‌برد. در این مقاله قصد داریم شما را به شمال غربی ایران جایی در استان اردبیل ببریم که از زیبایی و عظمت و شکوهش هر چه بگوییم کم گفتیم. منطقه‎‌ای به نام دشت مغان (جلگه‌ی مغان) که علاوه بر اینکه برای ساکنان خود امکان امرار معاش از طریق خاکش را ایجاد کرده بلکه با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان گردشگران بسیاری را نیز به سمت خود جذب می‌کند. پس اگر به طبیعت زیبا و منحصربفرد ایران علاقه دارید ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید تا شما را با این منطقه و موضوعات مرتبط با آن نظیر موقعیت جغرافیایی دشت مغان، جاذبه‌های دشت مغان، بهترین زمان سفر به دشت مغان، مسیر دسترسی به دشت مغان و چگونگی اقامت در دشت مغان آشنا کنیم.همچنین برای شرکت در تورهای این شهر میتوانید به صفحه تور اردبیل ما مراجعه کنید.

دشت مغان

دشت مغان منطقه‌ای در شمال استان اردبیل است که به سبب برخورداری از ویژگی‌هایی همچون آب و هوای بسیار عالی، خاک حاصلخیز و آب فراوان (به دلیل وجود رود ارس و بارش‌های فراوان) به یکی از قطب‌های کشاورزی ایران تبدیل شده است. در این منطقه که به انبار غله‌ی آذربایجان معروف است، انواع غلات، حبوبات و علوفه کشت می‌شود و همین امر موجبات رونق دامپروری را نیز در مغان فراهم آورده است.

دشت مغان

موقعیت جغرافیایی دشت مغان

دشت مغان منطقه‌ای جلگه‌ای در شمال غربی ایران است که دو سوم آن در کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد و یک سوم آن نیز شمال اردبیل را تشکیل داده است. این دشت از شمال و شرق با جمهوری آذربایجان، از جنوب با مشکین شهر و از غرب با ارسباران همسایه است و دارای 3 ناحیه‌ی جلگه‌ای، کوهپایه‌ای و کوهستانی می‌باشد که شمال آن با داشتن خاک بسیار حاصلخیز و مستعد برای کشاورزی به دشت همیشه بهار ایران مشهور است. دشت مغان از 3 شهر گرمی، پارس آباد و بیله سوار تشکیل شده و گرمی قدیمی‌ترین شهر و مرکز شهرستان مغان می‌باشد.

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دشت مغان

دشت مغان به دلیل آب و هوای عالی دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است که از دلایل سفر گردشگران به این منطقه می‌باشد، دشت‌هایی سرسبز و پهناور که در فصول گرم پر از گل‌های زیبا و رنگارنگ می‌شوند، جنگل‌های انبوه و سرسبز مغان، ساحل آرام و زیبای رود ارس، دریاچه‌ی سد شهرک، چشمه‌ی طبیعی مازافا که دارای آب معدنی است، زیستگاه‌های طبیعی برای حیوانات مانند زیستگاه حسن دره سی، زیستگاه آقا بابا و زیستگاه خروسلوی مغان و بسیاری مناطق زیبا و شگفت انگیز دیگر. در کنار این زیبایی‌های طبیعی، مغان به دلیل قدمت هزاران ساله‌ی خود دارای اماکن تاریخی فراوانی نیز می‌باشد که از میان آن‌ها می‌توان به تپه خرمن، برج قارلوجا، پل تاریخی خمارلو، قلعه‌ی اولتان، تپه‌ی نادر، گورستان‌های هزاران ساله‌ی مغان و بسیاری مکان‌های دیگر اشاره کرد. علاوه بر این مواردی که ذکر شد تماشای زندگی عشایر این منطقه از نزدیک و آشنایی با نحوه‌ی زندگی آنان از دیگر جاذبه‌های مغان به شمار می‌رود. در ادامه توضیحات مختصری در مورد برخی از این جاذبه‌ها ارائه می‌دهیم:

قلعه‌ی اولتان: نام قلعه‌ای زیبا و مستحکم در نزدیکی روستایی به همین نام و در مجاورت رودخانه‌ی ارس است که در زمان اشکانیان ساخته شده و تا سال‌ها از آن استفاده می‌شده است.

دشت مغان

گورستان‌های تاریخی مغان: در شهر مغان و شهرها و روستاهای اطراف، گورستان‌هایی وجود دارد که محققان از نشانه‌های به دست آمده از آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که قدمتشان به هزاران سال قبل می‌رسد. این گورستان‌ها بسیار زیبا و برای علاقمندان به تاریخ شگفت آور هستند.

چشمه‌ی مازافا: در فاصله‌ی 20 کیلومتری روستای صلوات که در نزدیکی مشکین شهر واقع شده یک چشمه‌ی آب معدنی قرار دارد که آب آن طعم نسبتا ترشی داشته و دارای خواص درمانی زیادی از جمله درمان سنگ کلیه می‌باشد.

بهترین زمان سفر به دشت مغان

با توجه به موقعیت جغرافیایی دشت مغان می‌توان دریافت که این منطقه دارای زمستان‌های بسیار سرد است، اما برعکس در بهار و تابستان هوایی بی نهایت دلپذیر و متعادل دارد. بنابراین بهترین زمان سفر به دشت مغان دو فصل بهار و تابستان است که هم می‌توان در هوایی عالی و تمیز نفس کشید و هم می‌توان از طبیعت، طراوت درختان شکوفه زده،‌ دشت‌های پهناور پر از گل و تماشای حیوانات مشغول چرا در زمین‌های گسترده لذت برد. در فصل‌های گرم پرندگانی همچون قوی فریاد کش، اردک چشم طلایی،‌ غاز خاکستری، اردک تاجدار، پلیکان خاکستری و... به این منطقه مهاجرت کرده و مناظری بدیع و تماشایی را رقم می‌زنند. اما زمستان مغان نیز زیبایی‌های خود را دارد فقط باید به دلیل بارش باران و برف فراوان در هنگام سفر به این منطقه نکات ایمنی رعایت شود.

مسیر دسترسی به دشت مغان

ابتدا لازم است این نکته را بدانید که مسیر دسترسی به دشت مغان یکی از بهترین و زیباترین قسمت‌های سفر به این منطقه محسوب می‌شود، پس تا جایی که می‌توانید از حرکت در این مسیر لذت ببرید. از دو سمت می‌توان به دشت مغان رسید: یکی از سمت شمال کشور و دیگری از طرف اردبیل. اگر قصد دارید از مناطق شمالی به این منطقه بروید می‌توانید با پشت سر گذاشتن شهر آستارا و گذر از جاده‌ی زیبا و خیال انگیز حیران به دشت مغان برسید. در غیر این صورت ابتدا باید به اردبیل رفته، سپس خود را به مشکین شهر برسانید و پس از عبور از این شهر به سمت دشت مغان بروید.

دشت مغان

چگونگی اقامت در دشت مغان

در صورتی که به دشت مغان سفر کردید و قصد داشتید شب را در این منطقه بگذرانید هم می‌توانید در شهرستان‌های بزرگ نزدیک نظیر گرمی یا پارس آباد اقامت‌ کنید و هم می‌توانید شب را در روستاهای اطراف به صبح برسانید. فاصله‌ی این شهرها و روستاها از دشت مغان زیاد نیست و به راحتی می‌توانید خود را از آن‌ها به این منطقه برسانید.

در این مقاله شما را با منطقه‌ی زیبا و شگفت انگیز دشت مغان آشنا کرده و در مورد ویژگی‌های آن نظیر موقعیت جغرافیایی، بهترین زمان سفر، مسیر دسترسی و جاذبه‌های این منطقه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. در صورتی که قصد داشتید به این منطقه‌ی زیبا سفر کنید می‌توانید به سایت ما سر زده و برای سفری خاطره انگیز آماده شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید