10 نکته ضروری در سفرهای کوهنوردی
علیرضا مشرقی 1400/01/19 1350 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



امروز قصد داریم تا با شما درباره نکات مهم سفرهای کوهنوردی صحبت کنیم. کوهنوردی سفری بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است. افرادی توانایی کوهنوردی دارند، از مناظری دیدن می‌کنند که کمتر کسی دیده است. آن‌ها پا به مناطقی می‌گذارند که کمتر کسی گذاشته است. همین دو دلیل باعث می‌شود تا کوهنوردان دل به سفرهای پرخطر کوهستانی بدهند. سفرهای کوهستانی می‌تواند بسیار پرخطر باشد. پس امروز قصد داریم تا شما را با 10 نکته ضروری در سفرهای کوهنوردی آشنا کنیم. با کمک این نکات، حین سفر دچار هیچ‌گونه مشکل نمی‌شوید.

نکته اول | مهارت کوهنوردی

بسیاری از مسافران و گردشگران، مهارت کوهنوردی را دست کم می‌گیرند. آن‌ها بر این باور هستند که آمادگی جسمانی کافی است. البته در برخی سفرهای کوهستانی که شیب صخره تند نیست، می‌توان به آمادگی جسمانی اتکا کرد؛ اما زمانی که صحبت از کوهنوردی به میان می‌آید، باید مهارت لازمه را داشته باشید. پس حتی اگر به سفرهای کوهستانی علاقه‌مند هستید و مهارت لازمه ندارید؛ تلاش کنید تا با شرکت در کلاس‌های آموزشی، مهارت کوهنوردی و صخره‌نوردی را به دست بیاورید.

کوهنوردی

نکته دوم | تمرین

یکی دیگر از نکاتی که درباره سفرهای صخره‌نوردی و کوهپیمایی باید در نظر داشته باشید، تمرین است. بسیاری افراد وجود دارند که دارای مهارت لازمه در کوهنوردی هستند؛ اما مدت طولانی از آخرین سفر آن‌ها گذشته است. کوهنوردی همانند دوچرخه‌سواری است و هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود؛ اما برای آنکه قدرت و چالاکی همیشگی را داشته باشید، باید همواره تمرین کنید.

در صورتی که مدت بسیاری از تمرین شما می‌گذرد، مطمئن باشید که مهارت شما کاهش پیدا کرده است. این یعنی اگر چند ماه است که وارد محیط‌های کوهستانی نشده‌اید، بهتر است ابتدا با محیط‌های معمولی تمرین کنید و سپس به دل کوه‌های خطرناک بزنید. فراموش نکنید که در صخره‌نوردی، باید چالاکی و زبردستی مناسبی داشته باشید. تصمیم‌گیری در حداقل زمان و آمادگی جسمانی برای حفظ سلامت بسیار مهم است.

نکته سوم | وسایل کوهنوردی

هرچه قدر که آمادگی بدنی کافی و مهارت لازمه را داشته باشید، باز هم وسایل کوهنوردی مهم هستند. به‌هیچ‌وجه وسایل کوهنوردی را دست کم نگیرید. بسیاری از افراد بر این باور هستند که وسایل کوهنوردی برای افراد آماتور است. متأسفانه این یک اشتباه رایج است که بین برخی کوهنوردان خبره نیز حتی وجود دارد. وسایل کوهنوردی بسیار حائز اهمیت هستند. در صورت نداشتن وسایل کافی، جان کوهنورد در خطر خواهد افتاد.

برخی وسایل و لوازم همانند کوله‌پشتی، کفش مخصوص کوهنوردی، عصای کوهنوردی، کلاه ایمنی و غیره، جزء تجهیزات مبتدی هستند. زمانی که قصد کوهنوردی و صخره‌نوردی حرفه‌ای دارید، باید تجهیزات حرفه‌ای داشته باشید. به‌عنوان مثال کارنس، کلنگ کوهنوردی، کرامپون، ابزار فرود، لنیارد، ابزار نجات، ابزار حمایت، شفت هگزان و غیره جزء تجهیزات حرفه‌ای به حساب می‌آیند. در صخره‌نوردی حرفه‌ای، کیفیت این وسایل با جان ورزش‌کار ارتباط مستقیم دارد. پس تجهیزات خود را از اماکن معتبر تهیه کنید. به‌هیچ‌وجه از تجهیزات ارزان استفاده نکنید. تجهیزات ضامن جان شما هستند.

کوهنوردی

نکته چهارم | کفش مخصوص کوهنوردی

با وجود آنکه در بخش سوم راجع‌به تجهیزات با شما صحبت کردیم؛ اما کفش بسیار بااهمیت است. از این رو یک نکته جداگانه را به کفش مخصوص کوهنوردی اختصاص دادیم. کفش‌های کوهنوردی مهم‌ترین سرمایه شما محسوب می‌شوند. شما با انتخاب کفش مناسب، در وهله اول فشار کمتری به بدن خود وارد می‌کنید. در وهله دوم نیز کفش مناسب می‌تواند به صعود شما کمک شایان توجهی کند.

کفش کوهنوردی باید از برند معتبر باشد. این کفش‌ها ضدآب هستند و قابلیت تهویه هوا دارند. کفش کوهنوردی باید خاصیت ارتجاعی داشته باشد و در عین حال مقاومت خوبی از خود نشان دهد. این کفش‌ها تا روی قوزک پا بالا می‌آیند. بندها تا نزدیکی پنجه کفش ادامه دارد. در برابر سرما و گرما باید عایق باشد. در گذشته کفش‌های کوهنوردی از جنس چرم بودند؛ اما امروزه از پارچه‌های کورتکس و سیمپاتکس استفاده می‌کنند. این پارچه‌ها ضدآب، بادگیر و با تهویه مناسب هست. همچنین دامنه حرکت مناسبی به کوهنوردان می‌دهد.

کف کفش کوهنوردی باید خاصیت چسبندگی و اصطکاک مناسب داشته باشد. نباید در مسیرهای سنگ‌لاخی آسیب ببینید و ضربه‌گیر باشد. عاج کفش باید عمیق و در برابر سایش مقاوم باشد. انعطاف‌پذیری کفش کوهنوردی نیز اهمیت بسیاری دارد. در بین کفش‌های کوهنوردی، کفش‌های ایتالیایی ویبرام شهرت بسیاری دارند. این کفش‌ها دارای لایه کربن و لاستیک ضدلغزش هستند. البته برندهای متفاوتی در این زمینه فعالیت دارند؛ اما ویبرام یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود.

نکته پنجم | انتخاب تغذیه مناسب

در سفرهای کوهنوردی امکان دارد که چند روز در مسیر باشید. به همین خاطر باید حتماً میزان آب و غذایی که همراه می‌برید را دقیق انتخاب کنید. زمانی که مواد مغذی کافی و آب به بدنتان نرسد، قادر به ادامه نخواهید بود. این مسئله می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بسیاری از کوهنوردان تنها به همین خاطر دچار مشکلات وحشتناک شده‌اند. پس حتماً این نکته را جدی بگیرید.

در وهله اول که باید حتماً میزان آب کافی همراه داشته باشید. آب عنصری بسیار حیاتی است. در طول کوهنوردی، بدن شما تعریق فراوانی خواهد داشت. به همین خاطر باید سریعاً آب از‌دست‌رفته بدن خود را جایگزین کنید. شما باید در طور مسیر کوهنوردی، به‌صورت مدام آب بنوشید. این یعنی اصلاً نباید تشنگی خود را در نظر بگیرید. شما باید طبق یک روال زمانی، آب بنوشید. یعنی به‌عنوان مثال هر سه دقیقه چند جرعه آب می‌تواند کم‌آبی بدن را جبران کند.

از طرف دیگر نوبت مواد غذایی است. برخی افراد هر آنچه برای پیک‌نیک نیاز است را همراه می‌برند. در صورتی که انتخاب نوع مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است. شما باید شناخت کافی بر انواع مواد غذایی داشته باشید. کربوهیدرات‌ها همانند سیب‌زمینی به‌سرعت هضم می‌شوند و انرژی کافی به شما می‌دهند. قند‌های مفید نیز همانند خرما، می‌توانند در لحظه هضم شوند و میزان قند خون شما را بالا ببرند. معمولاً در ارتفاعات فشار خون بالا می‌رود و نیازی به مواد نمکی نیست؛ اما محض احتیاط کمی مواد نمکی همانند آجیل شور همراه داشته باشید. به‌هیچ‌وجه از مواد چرب استفاده نکنید. این مواد دیرهضم هستند و دامنه حرکتی شما را کاهش می‌دهند.

نکته ششم | بررسی وضعیت آب و هوا

بررسی وضعیت آب‌وهوا در هنگام صعود بسیار مهم است. بسیاری از کوهنوردان تنها به‌خاطر وضعیت آب‌وهوا دچار مشکلات وحشتناکی می‌شوند. توجه داشته باشید که برخی از کانال‌های هواشناسی فاقد اعتبار هستند. از طرف دیگر گاهی ممکن است تنها یک باد با سرعت، باعث تغییر وضعیت آب‌وهوا شود. به همین خاطر وضعیت هواشناسی را باید در هر لحظه بررسی کنید. گاهی کوهنوردان از چند روز قبل وضعیت آب‌وهوا را بررسی می‌کنند. این کار اشتباه است.

شما باید شب قبل از حرکت و صبح روزی که قصد حرکت دارید، وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید. بررسی خود را نه از یک کانال، بلکه از کانال‌های مختلف انجام دهید. با این کار می‌توانید از صحت اطلاعات آسوده‌خاطر باشید. اصلاً به حس ششم و تجربه خود اطمینان نکنید. برخی تجربه بسیاری در کوهنوردی دارند. به همین خاطر می‌دانند که در فلان فصل، خبری از برف و بارندگی نیست؛ اما فراموش نکنید که بدون تجهیزات هواشناسی، امکان پیش‌بینی وضعیت هوا وجود ندارد.

کوهنوردی

نکته هفتم | وسایل ارتباطی

در مناطق کوهستانی، دسترسی به تلفن‌همراه وجود ندارد. از این رو باید به‌دنبال همراه‌داشتن وسایل ارتباطی مختلف باشید. در کوهستان شما و دوستان‌تان تنها هستید. در وهله اول باید به‌فکر سلامت و رعایت نکات ایمنی باشید. در وهله دوم، وسایل ارتباطی را در نظر بگیرید. پیش از شروع حرکت، حتماً در باره مقصد، تعداد نفرات و زمانی که در راه هستید، به تمام دوستان و اطرافیان خود اطلاع دهید. حداقل 3 الی 4 نفر باید از موقعیت شما اطلاع داشته باشند. در کوهستان‌های نزدیک شهر، معمولاً تلفن‌همراه نیز سرویس‌دهی دارد؛ اما در ارتفاعات خبری از سرویس‌دهی نیست.

به همین خاطر کوهنوردان خبره، تلفن ماهواره‌ای همراه می‌برند. به‌غیر از تلفن ماهوراه‌ای، می‌توانید دستگاه‌های پیجر مخصوص کوهنوردی یا بیسیم همراه داشته باشید. لازم به ذکر است که همراه داشتن منور در سفر به ارتفاعات می‌تواند باعث نجات جان شما شود. منور از مناطق دور قابل رویت است. به همین خاطر در صورتی که دچار مشکل شده باشید، می‌توانید با منور درخواست کمک کنید.

نکته هشتم | کمک‌های اولیه

افرادی که به‌تنهایی به دل کوه می‌زنند، باید اطلاعاتی حداقلی درباره کمک‌های اولیه داشته باشند. در کوهستان خبری از نیروهای امدادی نیست. پس حتماً باید جعبه کمک‌های اولیه همراه داشته باشید. در طول صعود امکان دارد اتفاقات مختلفی رخ دهد. در مسیرهای کوتاه، در‌رفتن مفاصل، آسیب‌های استخوانی، پیچ‌خوردن مچ پا، سقوط از ارتفاع و از این قبیل مشکلات بسیار رایج هستند.

در ارتفاعات نیز علاوه بر خطرات ذکر شده، امکان بر هر خوردن تعادل مواد‌معدنی بدن و کاهش اکسیژن خون وجود دارد. پس در وهله اول درباره وسایل کمک‌های اولیه که باید همراه داشته باشید تحقیق کنید. سپس باید در دوره‌های کمک‌های اولیه شرکت نمایید تا مهارت لازم را به دست بیاورید. همراه داشتن یک وسیله ساده و مهارت کمک‌های اولیه، فاصله بین مرگ و زندگی را ایجاد می‌کند.  

کوهنوردی

نکته نهم | سفر تنهایی یا گروهی

به‌صورت کلی توصیه کایت به شما این است که اصلاً سفرهای کوهستانی را تنها نروید. در کوهستان خطرات بسیاری وجود دارد. از خطر آسیب‌های استخوانی تا حمله حیوانات وحشی در کوهستان شما را تهدید می‌کنلد. حتی اگر بسیار خبره هستید، باز هم تنهایی به دل کوهستان نزنید. بهتر است با شرکت در تورهای کوهنوردی، دوستان جدید پیدا کنید. سفرهای گروهی لذت‌بخش‌تر نیز هستند. در مواقع خطر تیم کوهنوردی به یکدیگر کمک می‌کنند. به این طریق دیگر لازم نیست که نگران خطرات احتمالی کوهستان باشید.

نکته دهم | برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی برای سفر بسیار حائز اهمیت است. شما باید بدانید که صعود را از کجا آغاز می‌کنید. مسیر را با نقشه گوگل بررسی کنید. از طریق تصاویر ماهواره‌ای، شناخت کافی درباره مسیر به دست بیاورید. به این ترتیب شما در هر گام می‌دانید کجا هستید و دیگر غافل‌گیر نمی‌شوید. برای هر مرحله از صعود خود برنامه‌ریزی داشته باشید. این یعنی با در‌نظر‌گرفتن سرعت و مهارت خود، باید بدانید که در هر ساعت کجای مسیر قرار دارید. به این ترتیب سفر شما با کمترین خطر رو‌به‌رو خواهد بود.

خب دوستان و همراهان عزیز کایت، نظر شما درباره سفرهای کوهستانی چیست؟ آیا تا کنون این سفرها را تجربه کرده‌اید؟ اگر اینطور است، تجربیات خود را درباره این سفرها با ما در میان بگذارید. فراموش نکنید که همه ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما همراهان همیشگی هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید