سفر به جلفا | جاذبه‌ها، هزینه‌ها، راه‌های دسترسی، تصاویر
علیرضا مشرقی 1400/01/18 2683 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



جلفا نام یکی از شهرهای مرزی ایران است. این شهر جاذبه‌های گردشگری منحصر‌به‌فردی دارد. از طرف دیگر شما می‌توانید در این شهر خرید بسیار مناسبی نیز داشته باشید. امروز قصد داریم تا شما را به‌صورت کامل با جلفا، این شهر زیبا و مرزی آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا راهنمای سفر به جلفا را مشاهده کنید.

جلفا کجاست؟

شهرستان جلفا در بخش شمال‌غربی آذربایجان شرقی قرار دارد. این شهرستان از سمت شمال با جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم‌مرز است. جلفا یک منطقه تجاری آزاد به شمار می‌آید. از این رو ورود انواع خودرو و کالا به جلفا بدون مالیات و عوارض انجام می‌شود. در حقیقت همین مسئله بخش مهمی از تجارت مردم منطقه را شکل می‌دهد.

جلفا از طرف دیگر در جنوب ساحل رود مرزی ارس قرار دارد. این شهرستان در 165 کیلومتری شمال تبریز و 65کیلومتری شمال شهرستان مرند واقع شده است. از نظر جغرافیایی، این شهر اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از تبادلات بین کشور ارمنستان و ایران از طریق مرز جلفا انجام می‌شود.

جلفا

آب و هوای جلفا

جلفا دارای آب‌وهوایی خشک و سرد است. میانگین دمای جلفا به 15 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در فصول سرد سال، شاهد بارش برف و باران فراوان در جلفا هستیم. از این رو بهتر است برای سفر، شش ماه اول سال را انتخاب کنید. در شش ماه دوم سال، هوای جلفا بسیار سرد و غیر‌قابل تحمل است.

جاهای دیدنی جلفا

مهم‌ترین بخش راهنمای سفر به جلفا ، جاهای دیدنی آنجاست. در این قسمت قصد داریم تا شما را با جاهای دیدنی جلفا به‌صورت مختصر آشنا کنیم.

جلفا

  • رودخانه ارس

رودخانه ارس یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. این رودخانه از ارتفاعات هزار برکه ترکیه سرچشمه می‌گیرد. رودخانه ارس حدود 100 کیلومتر طول دارد و از غرب به شرق جریان پیدا می‌کند. بازدید از این رود یکی از زیباترین بخش‌های سفر شما ار شکل خواهد داد.

سد ارس

در 40 کیلومتری شهر جلفا، سدی زیبا بر روی رودخانه ارس احداث شده است. وجود این سطح، منظره‌ای خیره‌کننده را به وجود می‌آورد. شما می‌توانید برای چند ساعت تفریح کنار اعضای خانواده، سد ارس را انتخاب کنید.

  • حمام جلفا

حمام جلفا یکی از زیباترین آثار تاریخی این شهر محسوب می‌شود. بازدید از این حمام تقریباً داخل هر راهنمای سفر به جلفا وجود دارد. از نظر معماری، شباهت بسیاری بین معماری حمام جلفا و ابنیه دوران قاجار وجود دارد. به همین خاطر قدمت آن را به دوران قاجار نسبت می‌دهند. البته تا کنون اطلاعات تاریخی دقیقی از بابت قدمت این حمام به دست نیامده است.

حمام جلفا

کلیسای سنت استپانوس

کلیسای سنت استپانوس یا همان استپانوس مقدس، یکی از مهم‌ترین کلیساهای تاریخی ایران به حساب می‌آید. قدمت این کلیسا به قرن نهم میلادی باز می‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی به‌جای مانده، این کلیسا دومین کلیسای ارزشمند در بین ارامنه ایران بوده است. همچنین سنت استپانوس اولین کلیسای آذربایجان غربی است. متأسفانه در طول تاریخ، زلزله آسیب بسیاری به این کلیسا وارد کرد. به همین خاطر در دوران صفویه، برای بار اول این کلیسا را بازسازی کردند. ظاهر این کلیسا با سایر کلیساهای ایران متفاوت است. این کلیسا را می‌توان مشابه کلیساهای ترکیه، ارمنستان یا آذربایجان دانست.

کلیسای سنت استپان

کاروانسرای خواجه نظر

کاروانسرای خواجه نظر را باید در زمره 999 کاروانسرایی دانست که در زمان حکومت شاه عباس صفوی بنا شدند. این کاروانسرا در شهر جلفا واقع شده است. خواجه نظر یکی از شاخص‌ترین افراد بین مردم ارامنه بود. او دست به ساخت این کاروانسرا زد. خواجه نصیر یکی از تاجران موفق ایرانی بود. به همین خاطر شاه عباس نیز او را کلانتر ملت ارامنه کرد. حتی به افتخار وی، دو کاروانسرای بسیار بزرگ در دو طرف رودخانه ارس بنا کرد.

آبشار ماهاران

آبشار ماهاران با 15 متر ارتفاع، یکی از زیباترین آبشارها همین محدوده به حساب می‌آید. این آبشار از چشمه‌های کوچک و بزرگ طبیعی سرچشمه می‌گیرد. آب این آبشار باعث سیرآب شدن گیاهان و مزارع مختلف می‌شود. برای بازدید از این آبشار، باید خودتان را به منطقه حفاظت‌شده کیامکی برسانید. در جنب‌شرق لیوار جان، می‌توانید شاهد زیبایی این آبشار منحصر‌به‌فرد باشید.

پارک ملی کمتال

پارک ملی کمتال 7هزار هکتار مربع طول دارد. این پارک یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک‌های طبیعی ایران به حساب می‌آید. کمتال در شمال استان آذربایجان شرقی و مرز بین‌المللی با ارمنستان قرار دارد. این پارک پناهگاه امنی برای انواع گونه‌های گیاهی و جاندار محسوب می‌شود. در این پارک می‌توانید از گونه مختلف پستانداران، پرندگان و خزندگان از نزدیک دیدن کنید. به یاد داشته باشید با وجود آنکه این یک منطقه حفاظت‌شده است؛ اما حیوانات زندگی آزادانه خود را ادامه می‌دهند.

اقامت در جلفا

در این قسمت از راهنمای سفر به جلفا قصد داریم تا بهترین هتل‌های این شهر را به شما عزیزان معرفی کنیم.

  • هتل ایمپریال | 5 ستاره | شروع قیمت از شبی 510هزار تومان؛
  • هتل آلتین | 3 ستاره | شروع قیمت از شبی 181هزار تومان؛
  • هتل چیپال | 3 ستاره | شروع قیمت از شبی 210هزار تومان؛
  • هتل گیلبرتون | 3 ستاره | شروع قیمت از شبی 360هزار تومان؛
  • هتل نارنجستان | 3 ستاره | شروع قیمت از شبی 146هزار تومان؛
  • هتل تاج | 3 ستاره | شروع قیمت از شبی 175هزار تومان.

سوغاتی جلفا

  • مربا گردو: مربا گردو مخصوص به مردم ارمنستان است. برای تهیه این مربا، از گردو نارس استفاده می‌شود. این مربا بسیار خوش طعم و البته خاص است.
  • زیتون ترکیه: شما می‌توانید در اکثر مغازه‌های جلفا، شیشه‌های زیتون ترکیه را تهیه کنید. طعم زیتون ترک با زیتون شمال ایران کمی تفاوت دارد.
  • باقلوا استانبولی: به دلیل هم‌مرزی با ترکیه و آذربایجان، در مغازه‌های جلفا، انواع باقلوا استانبولی اصل نیز وجود دارد.
  • دنبالان: دنبالان نوعی قارچ وحشی بیار نادر است. این قارچ تنها در سال‌های پرباران رشد می‌کند. طعم دنبالان بسیار عجیب است و خواص بی‌شماری دارد. در بازارچه‌های محلی نیز مردم این قارچ را بساط می‌کنند.

بهترین مراکز خرید جلفا

جلفا یک منطقه آزاد تجاری است. شما می‌توانید در این شهر انواع کالاهای ترک را بدون مالیات و عوارض تهیه کنید. به همین خاطر خرید در جلفا می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. در ادامه شما را با بهترین مراکز خرید جلفا آشنا خواهیم کرد.

بازارچه مرزی روس‌ها: این بازار یکی از قدیمی‌ترین بازارهای جلفا محسوب می‌شود. مغازه‌های این بازار، به‌صورت کانکسی هستند. آن‌ها عمدتاً اجناس روس را ارائه می‌دهند.

مجتمع بین‌المللی ستارخان: این مرکز خرید سه‌طبقه، با 24هزار مترمربع زیربنا و 360 فروشگاه، یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید جلفا به حساب می‌آید.

مجتمع تجاری مشاهیر آذربایجان: این مجتمع در 5 کیلومتری جاده جلفا به مرند واقع شده است. در این مرکز خرید بیش از 600 واحد صنفی فعالیت می‌کنند. به همین خاطر تنوع بی‌نظیری از اجناس مختلف را می‌توانید در آن بیابید.

مجتمع تجاری سهند: این پاساژ دو‌طبقه در نزدیکی پارک کوهستان جلفا قرار دارد. در این مرکز تجاری، حدود 100 واحد صنفی فعالیت دارند. قیمت محصولات عرضه شده در این مرز خرید، اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه هستند.

روش‌های سفر به جلفا

تهران تا جلفا حدود 750 کیلومتر فاصله دارند. به همین خاطر شاید سفر جاده‌ای انتخاب مناسبی نباشد. بخشی از جاده تهران به جلفا، کوهستانی و صعب‌العبور است. مخصوصاً در ایام زمستان، این سفر جاده‌ای اصلاً  توصیه نمی‌شود. از طرف دیگر، فرودگاهی نزدیک به جلفا نیز وجود ندارد. به همین خاطر شما تنها می‌توانید به‌صورت مستقیم به تبریز سفر کنید. سپس از آنجا با اتوبوس، تاکسی یا قطار به جلفا بروید.

سفر با قطار و اتوبوس به جلفا، مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های سفر محسوب می‌شوند. شما با کمک اتوبوس و قطار با حداقل هزینه می‌توانید به جلفا سفر کنید.

خب دوستان و همراهان عزیز کایت، نظر شما درباره راهنما سفر به جلفا چه بود؟ آیا به نظر شما نکته‌ای از قلم افتاده؟ شما تا کنون به جلفا سفر کرده‌اید؟ تجربه سفر خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که همه ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان همراه هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید