جاهای دیدنی شاهرود | 10 جاذبه شهر شاهرود
شراره رحیمی 1399/08/15 12342 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



شاهرود یکی از زیباترین شهرهای استان سمنان می‌باشد که با شگفتی‌های نابی که در دلش جای داده است چشم هر بازدید کننده‌ای را به خود خیره می‌کند و لحظات به یادماندنی و لذت‌بخشی را برایشان به ارمغان می‌آورد. این شهر خوش آب و هوا و مطبوع با درختان تنومند و بلند بالای چنار تزیین شده است و محل زندگی عارفان زیادی بوده است که هم‌اکنون به خاک سپرده شده‌اند. در این بخش از کشور ایران شما می‌توانید چشم‌انداز زیبایی از کوهستان و رودخانه، چشمه و آبشار، جنگل و کویر، آثار باستانی، تاریخی و مذهبی را یکجا در کنار هم مشاهده کنید و از نقاشی طبیعت و هنر دست معماران ایرانی نهایت لذت را ببرید. از این رو اگر شما نیز جزو کسانی هستید که شهر زیبای شاهرود را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کرده‌اید در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را با جاهای دیدنی این شهر افسانه‌ای آشنا کنیم.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای شهر‌های مختلف وارد صفحه "تور‌های کایت" شوید.

معرفی 10 جاذبه گردشگری شهر شاهرود

شاهرود جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در دل خود جای داده است که هر کدام از آن‌ها در نوع خود بسیار خارق‌العاده و منحصر به فرد هستند و به همین خاطر نیز این شهر افسانه‌ای لقب بهشت گردشگران را از آن خود کرده است. ما نیز در این بخش از مقاله 10 جاذبه گردشگری شهر زیبای شاهرود را به شما معرفی خواهیم کرد تا با بازدید از آن‌ها لحظات فوق‌العاده خوبی را در کنار همسفرانتان برای خود رقم بزنید.

معرفی جاذبه‌های گردشگری شهر شاهرود

  • خانه یغمایی‌ها

خانه یغمایی‌ها یکی از زیباترین بناهای تاریخی شهر شاهرود می‌باشد که خاطرات ایران قدیم را به گردشگران یادآوری می‌کند. این خانه قجری که متعلق به بزرگ خاندان یغمایی‌ها بوده است به دستور تاجر بزرگ شاهرود در سال 1305 هجری شمسی ساخته شده است. لازم به ذکر است که خانه یغمایی‌ها تنها خانه‌ی بادگیردار شهر شاهرود می‌باشد که بدون شک بازدید از آن حال و هوای استان یزد را برایتان تداعی خواهد کرد. این خانه بسیار زیبا هنر دست یکی از معماران ماهر یزدی به نام استاد مهدی حیدریان می‌باشد. معماری خانه یغمایی‌ها نیز به سبک حیاط مرکزی می‌باشد و بازدید از آن به کسانی که به هنر معماری علاقمندند، پیشنهاد می‌شود.

  • جنگل ابر

بدون تردید جنگل ابر انتخاب اول طبیعت دوستان برای بازدید و گشت و گذار در شهر شاهرود می‌باشد. جنگل ابر بخشی از جنگل‌های هیرکانی به شمار می‌رود که قدمت آن تقریبا به 40 میلیون سال قبل برمی‌گردد و متعلق به دوره سوم زمین شناسی است. اطراف جنگل توسط رشته‌کوه‌های البرز احاطه شده‌اند و حجم ابرها در شش ماه اول سال بسیار بیشتر از نیمه دوم سال می‌باشد که وجود آن‌ها زیبایی جنگل را نیز چندین برابر می‌کند. لازم است بدانید که این جنگل به دلیل وسعت بسیار زیادی که دارد و هم‌چنین به خاطر بارش زیاد باران از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری فراوانی برخوردار است. به منظور بازدید از جنگل ابر باید تقریبا حدود 45 کیلومتر از شمال شهر شاهرود فاصله بگیرید تا پس از طی کردن 12 کیلومتر از مسیر شاهرود به سمت آزاد شهر به روستای ابر و سپس به جنگل ابر برسید.

جنگل ابر

  • موزه بزرگ شاهرود

از دیگر جاهای دیدنی پرطرفدار شهر زیبای شاهرود می‌توان به موزه بزرگ اشاره کرد که در یک بنای تاریخی واقع شده است. جالب است بدانید که این بنای تاریخی نیز در گذشته ساختمان شهرداری بوده است و قدمت آن تقریبا به 100 سال قبل برمی‌گردد. در این موزه بزرگ مجموعه‌ای از آثار فرهنگی و تاریخی در دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی برای بازدید کنندگان به نمایش گذاشته می‌شود. شما نیز می‌توانید با رفتن به آن‌جا در قسمت مردم شناسی زیورآلات و لباس محلی مردم شاهرود را مشاهده کنید و لذت ببرید. در قسمت باستان شناسی نیز آثار تاریخی که مربوط به هزاران سال پیش از میلاد است در معرض دید گردشگران قرار داده شده است. موزه بزرگ در خیابان فردوسی شاهرود واقع شده است که دسترسی به آن نیز کاملا راحت می‌باشد.

  • چشمه هفت رنگ مجن

چشمه هفت رنگ مجن یکی از جاذبه‌های طبیعی بکر و ناب شاهرود می‌باشد که با شمال شهر شاهرود فقط 25 کیلومتر فاصله دارد و در دامنه‌ی قله‌ی شاهوار در میان دره‌ها قرار گرفته است. جالب است بدانید که این چشمه دارای آبی کاملا زلال و شفاف می‌باشد و طبیعت زیباترین رنگ‌ها را برای به نمایش گذاشتن این رودخانه فوق‌العاده زیبا به کار گرفته است. لازم به ذکر است که هفت رنگ بودن چشمه ناشی از وجود مواد معدنی متعدد در اطراف چشمه می‌باشد. از آن‌جایی که این منطقه از اقلیم و آب و هوای خاصی برخوردار است گونه‌های متفاوتی از گیاهان و جانوران در آن زندگی می‌کنند که با حیات خود زیبایی چشمه را چندین برابر کرده‌اند.

چشمه هفت رنگ مجن

  • موزه آب شاهرود

موزه آب شاهرود نخستین موزه اختصاصی آب در کشور ایران می‌باشد که در سال 1391 خورشیدی تاسیس شده است. موزه آب در یک ساختمان بسیار قدیمی به نام تکیه‌ی برنجی واقع شده است که در آن تقریبا بیش از 300 قطعه از وسایل مرتبط به آب نظیر جهت یاب قنات، تاس اندازه‌گیری مدار آب، شیرهای آب قدیمی و... برای بازدید کنندگان به نمایش گذاشته شده است. ساختمان این موزه مربوط به زمان قاجار می‌باشد که در حال حاضر سه تالار را در دل خود جای داده است که در هر کدام از این تالارها علاوه بر لوازم تاریخی مربوط به آب به تمدن و فرهنگ قدیمی ایران  نیز در مورد آب توجه شده است. به منظور دسترسی به موزه آب باید ابتدا به میدان جمهوری بروید و سپس از آن‌جا وارد خیابان مصلی شوید تا پلاک 43 و سپس موزه آب را را مشاهده کنید.

  • دشت آفتابگردان و شقایق کالپوش

دشت آفتابگردان و شقایق یکی از زیباترین مقاصد طبیعت‌گردی شهر شاهرود می‌باشد که در سفر به این شهر افسانه‌ای بازدید از این دشت را تحت هیچ شرایطی نباید از دست داد. این دشت در فصل تابستان به رنگ طلایی و در فصل بهار به رنگ سرخ می‌باشد و با زیبایی وصف ناپذیر خود چشم طبیعت‌گردان را به خود خیره می‌کند. به علاوه این دشت به دلیل وسعت زیاد و موقعیت قرارگیری خود در ناحیه نیمه مرطوب پوشش گیاهی منحصر به فردی را در این منطقه به ارمغان آورده است. اگر قصد دارید که از دشت شقایق‌ها بازدید به عمل آورید، توصیه می‌کنیم که در اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد برای سفر به این منطقه برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید در آب و هوای دل‌انگیز و مطبوع از زیبایی‌های اطرافتان لذت ببرید.

دشت آفتابگردان و شقایق کالپوش شاهرود

  • پارک آبشار شاهرود

پارک آبشار شاهرود برای کسانی که به دنبال مکانی برای استراحت و لذت بردن از چشم‌اندازهای طبیعی هستند گزینه بسیار مناسبی می‌باشد. این پارک بزرگ‌ترین پارک شاهرود به حساب می‌آید که بدون شک با رفتن به آنجا می‌توانید یک روز پر از آرامش را سپری کنید و لذت ببرید. این مجموعه تفریحی وسیع دارای امکانات ورزشی متنوع، حوضچه‌های بسیار بزرگ، جاده سلامت، آبشارهای مصنوعی، فضای جنگلی و فضای بسیار راحت برای چادر زدن و اسکان گردشگران و مسافران می‌باشد. استفاده از این پارک هیچ گونه محدودیت زمانی ندارد و استفاده از تمامی امکانات رفاهی آن نظیر سرویس بهداشتی، منقل، آلاچیق و... نیز کاملا رایگان می‌باشد. به علاوه در این پارک کافی شاپ و رستوران نیز وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید از غذاهای محلی شاهرود سفارش دهید و دلی از عزا درآورید.

  • بازار تاریخی شاهرود

این بازار تاریخی متعلق به زمان قاجار می‌باشد که دارای 5 ورودی است و شامل کاروانسرا، آب انبار، مدرسه و گرمابه نیز می‌باشد. به علاوه این بازار سرپوشیده به خوبی معماری زمان قاجار را حفظ کرده است و با زیبایی خاص خود علاقمندان به معماری را به سوی خود می‌کشاند. در این بازار شما می‌توانید به هر آنچه که می‌خواهید نظیر پارچه، طلا، خشکبار، لباس، صنایع دستی، قلم کاری، نمدهای رنگی و... دست یابید و با خرید سوغاتی‌های شهر شاهرود خاطرات سفرتان را ماندگارتر کنید. از سوغاتی‌های شهر شاهرود می‌توان به آلو و قیسی اشاره کرد که از شهرت جهانی برخوردارند و تقریبا حدود 50 نوع انگور در شاهرود وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها نیز به عنوان سوغاتی خریداری کنید.

بازار تاریخی شاهرود

  • پارک ملی خارتوران

پارک ملی خارتوران دومین بیوسفر جهان و زیستگاه بزرگ حیوانات به حساب می‌آید که لقب آفریقای ایران را به خود گرفته است. در این پارک گونه‌های مختلفی از حیوانات، گیاهان و حشرات زندگی می‌کنند و در حال حاضر زیستگاه 41 گونه خزنده، 41 گونه پستاندار، 167 گونه پرنده و 2 گونه دوزیست می‌باشد. این پارک با مرکز شهر شاهرود 141 کیلومتر فاصله دارد که شما می‌توانید از 12 ظهر تا 12 شب به صورت رایگان از این زیستگاه بازدید به عمل آورید و تجربه‌ای کاملا متفاوت از سایر سفرهایتان برای خود به ارمغان آورید. به علاوه در صورت تمایل می‌توانید از سایر جاذبه‌های گردشگری نزدیک به این پارک نظیر آرامگاه ابوالحسن خرقانی، جنگل اولنگ، کاراونسرای میامی و آبشار نام نیک نیز دیدن کنید.

  • روستای قلعه بالا

روستای قلعه بالا نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شاهرود می‌باشد که در کنار پارک ملی خارتوران قرار گرفته است. این روستا به دلیل سبک پلکانی شباهت بسیار زیادی به معماری خانه‌های ماسوله دارد و تحت عنوان ماسوله کویر شهرت یافته است. روستای قلعه بالا نسبت به سایر روستاهای شاهرود در ارتفاع بالاتری قرار گرفته است و با رفتن به آن‌جا شما به راحتی می‌توانید دشت زیبای بیارجمند را مشاهده کنید و از تماشای شب‌های خارق‌العاده کویر و آسمان پر از ستاره نهایت لذت را ببرید.

روستای قلعه بالا شاهرود

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی برخی از جاهای دیدنی معروف شهر شاهرود پرداختیم. همان‌طور که مطالعه کردید شاهرود جاذبه‌های فراوانی را در دل خود جای داده است که بدون تردید بازدید از هر کدام از آن‌ها برای هر گردشگری بسیار متفاوت و لذت‌بخش خواهد بود. در صورتی که قصد سفر به شهر افسانه‌ای شاهرود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به مجله گردشگری کایت بزنید تا با کسب اطلاعات مربوط به این شهر سفری بی‌نقص داشته باشید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید