مراحل دریافت پاسپورت ایرانی در خارج از کشور برای افراد مقیم
زهرا نیرومند 1399/04/20 9450 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



به هرجای دنیا که بخواهید سفر کنید، باید پاسپورت خود را دریافت کنید تا اجازه خروج از کشور را داشته باشید. در واقع پاسپورت نوعی مدرک شناسایی در خارج از کشور می‌باشد که هویت و ملیت شما را تعیین می‌کند. مراحل دریافت پاسپورت در داخل کشور کاملا مشخص است. برای این‌ کار کافیست مدارک خود را آماده کرده و با در دست داشتن آن‌ها به نزدیک‌ترین دفتر پلیس + 10 مراجعه کنید. حالا اگر در خارج از ایران باشید، برای دریافت پاسپورت چه می‌کنید؟ ادامه مطلب را دنبال نمایید تا با مراحل دریافت پاسپورت ایرانی در خارج از کشور برای افراد مقیم آشنا شوید.


دریافت و تمدید پاسپورت


پاسپورت‌ها 5 ساله صادر می‌شوند و حداقل 6 ماه قبل از تاریخ انقضایشان باید تمدید شوند. بسیاری از افراد به دلیل مشغله‌های زیاد معمولا فراموش می‌کنند پاسپورتشان را تمدید کنند. این افراد اگر در داخل ایران باشند، مشکلی برای تمدید گذرنامه پس از منقضی شدن آن، ندارند و با مراجعه به پلیس +10 به راحتی می‌توانند پاسپورت جدید خود را دریافت نمایند. مشکل زمانی ایجاد می‌شود که فرد با پاسپورت ایرانی از کشور خارج شود و در طول مدت اقامت در کشور دیگر، پاسپورت او منقضی شود. در این صورت چه باید بکند؟ آیا می‌تواند پاسپورت خود را در خارج از ایران تمدید نماید؟ برای انجام این کار به کجا باید مراجعه کند و چه مدارکی مورد نیاز است؟


دریافت و تمدید پاسپورت


مراحل دریافت پاسپورت ایرانی در خارج از کشور


در صورتی که فرد در خارج از ایران اقامت داشته باشد و پاسپورت او منقضی شده باشد باید برای تمدید و دریافت پاسپورت جدید خود به نزیک‌ترین سفارت‌خانه یا کنسول‌گری ایران مراجعه کنند.سفارت و نمایندگی‌های سیاسی در خارج از ایران مسئول ارائه پاسپورت به ایرانیان مقیم خارج هستند و در واقع همان کار پلیس+10 را انجام می‌دهند.
در این موارد فرد متقاضی باید با در دست داشتن مدارک به سفارت ایران مراجعه کرده و درخواست تمدید پاسپورت را به ثبت برساند. پاسپورت جدید پس از طی مراحل کار، بین یک تا سه هفته بعد صادر خواهد شد. در طول این مدت فرد می‌تواند از مدارک شناسایی موقت استفاده نماید.


مراحل دریافت پاسپورت ایرانی در خارج از کشور


مدارک لازم برای دریافت پاسپورت ایرانی در خارج از کشور


همان‌طور که در بالا عنوان شد، افرادی که قصد دریافت پاسپورت ایرانی را دارند باید با در دست داشتن مدارک به نزدیک‌ترین نمایندگی ایران در کشور محل اقامت مراجعه نمایند. مدارک موردنیاز برای تمدید و صدور پاسپورت ایرانی عبارتند از:

  • فرم درخواست پاسپورت جدید باید تکمیل و تحویل سفارت‌خانه شود.
  • فرد متقاضی باید اصل گذرنامه فعلی را به سفارت‌خانه ارائه دهد. علاوه بر آن، ارائه یک کپی از صفحات دوم و سوم گذرنامه و صفحه‌ای که آخرین مهر خروج در آن زده شده است، الزامی است.
  • فرد متقاضی باید اصل شناسنامه جمهوری اسلامی ایران به همراه یک کپی از تمامی صفحات شناسنامه را به سفارت‌خانه تحویل دهد. توجه داشته باشید که شناسنامه افراد بالای ۱۵ سال باید عکس‌دار باشد.
  • عکس بیومتریک که در 6 ماه گذشته گرفته شده باشد و برای پاسپورت قبلی استفاده نشده باشد.
  • رسید پرداخت هزینه صدور گذرنامه جدید که به صورت سالانه تغییر می‌کند. این مبلغ هر سال توسط هیئت دولت تصویب شده و به سفارت‌خانه‌ها ابلاغ می‌گردد.


مدارک لازم برای دریافت پاسپورت ایرانی در خارج از کشور


در این مقاله در مورد دریافت پاسپورت ایرانی در خارج از کشور برای افراد مقیم صحبت کرده و مدارک لازم و مراحل انجام این کار را بیان نمودیم. توصیه‌ای که معمولا در هنگام دریافت ویزا و خروج از کشور به مسافران می‌شود این است که تاریخ پاسپورت خود را چک کنند و در صورتی که کمتر 6 ماه به منقضی شدن آن مانده بود، برای تمدید در داخل کشور اقدام نمایند تا در خارج از ایران با مشکل مواجه نشوند. در هر صورت اگر کارتان در خارج از کشور بیشتر طول کشید و نیاز به تمدید گذرنامه داشتید، به راحتی با طی مراحل بالا می‌توانید برای دریافت آن اقدام نمایید. علاوه بر این، آن دسته از افرادی که به هر دلیل پاسپورت خود را در کشور محل اقامت گم می‌کنند، باید به سفارت‌خانه مراجعه کرده و ضمن اعلام مفقود شدن پاسپورت، درخواست خود را برای دریافت گذرنامه جدید ارائه دهند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید