راهنمای سفر به کربلا |  بروزرسانی  1401 + نکات اربعین
محمد قاسمی 1398/10/7 12887 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


کربلا یکی از مهم‌ترین و شلوغ‌ترین شهرهای زیارتی دنیاست. سالانه تعداد زیادی از زائران از سراسر دنیا به کربلا سفر می‌کنند تا به زیارت مرقد امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) مشرف شوند. بخش عمده‌ای از این زائران ایرانی هستند. سفر به کربلا در تمامی ماه‌های سال مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما در برخی از زمان‌ها مانند ماه‌های محرم  و صفر، روزهای تاسوعا  و عاشورا و ایام اربعین شلوغ‌تر از هر زمان دیگری است. اگر قصد سفر به کربلا را دارید و می‌خواهید اطلاعاتی در مورد این شهر زیارتی به دست آورید، ادامه مطلب را دنبال کنید. در این مقاله راهنمای سفر به کربلا را در اختیارتان قرار داده و نکات سفر به این شهر در اربعین را نیز بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

همچنین می‌توانید برای مشاهده هزینه و اطلاعات تورهای کربلا به صفحه "تورهای کربلا" مراجعه کنید.

راه‌های سفر به کربلا

سفر به کربلا به دو صورت زمینی و هوایی انجام می‌شود. اگر قصد دارید سفر خود را به صورت هوایی انجام دهید، باید بلیط نجف یا بغداد را خریداری کنید و از آن‌جا با اتوبوس راهی کربلا شوید. فاصله بغداد تا کربلا 90 کیلومتر و فاصله نجف تا کربلا 80 کیلومتر است. بسیاری از مسافران بلیط نجف را خریداری می‌کنند تا فرصت زیارت حرم حضرت علی (ع) را نیز داشته باشند. 

پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده قیمت و رزرو بلیط هواپیما کربلا و نجف، وارد صفحه بلیط هواپیما کربلا نجف شوید و پس از بررسی انواع بلیط‌ها به صورت آنلاین یا آفلاین بلیط مدنظر خود را خریداری نمایید.

سفر زمینی از طریق یکی از مرزهای ایران و عراق و با اتوبوس انجام می‌شود. در هر کجای ایران که باشید می‌توانید با اتوبوس یا ماشین شخصی خود را به یکی از مرزهای مهران در استان ایلام، خسروی در استان کرمانشاه یا چذابه و شلمچه در استان خوزستان برسانید و از آن‌جا راهی عراق شوید. اگر با ماشین شخصی به مرز می‌روید، باید خودرویتان را در پارکینگ قرار دهید و از مرز عبور کنید. در آن سوی مرز اتوبوس، ون و ماشین‌های شخصی بسیاری وجود دارد که زائران را به کربلا می‌رساند.


راه‌های سفر به کربلا

بهترین مکان ها برای رزرو هتل در کربلا

کربلا یک شهر توریستی است و هتل‌های متعددی دارد. شما می‌توانید از بین گزینه‌های زیادی که پیش رویتان قرار دارد، یکی از هتل‌های این شهر را برای اقامت انتخاب نمایید و از امکانات آن استفاده کنید. اغلب زائران ترجیح می‌دهند هتلی را انتخاب کنند که نزدیک به حرم باشد. در این صورت می‌توانند در ساعات مختلف روز به زیارت بروند و نیاز به وسایل حمل‌ونقل ندارند. اگر این مسئله برای شما اهمیت دارد، می‌توانید هتل باران را برای اقامت انتخاب کنید. هتل باران یک هتل 5 ستاره است و حدود 5 دقیقه با حرم امام حسین (ع) فاصله دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای بررسی بهترین هتل‌های کربلا وارد صفحه "رزرو هتل کربلا" شوید و معرفی کامل هتل‌های کربلا به همراه تصاویر آن‌ها را مشاهده کنید.

اگر به دنبال هتل‌های اقتصاد‌ی و ارزان‌تر هستید، باید هتل با درجات پائین‌تر را انتخاب نمایید.

 هتل‌های 5 ستاره:

  • هتل بارون: 15 دقیقه پیاده تا حرم - دارای شاتل اختصاصی حرم تا هتل و بالعکس هر 15 دقیقه

 هتل‌های 4 ستاره:

هتل‌های 3 ستاره:

هتل‌های 2 ستاره:

هتل‌های کربلا معمولا دارای رستوران هستند و صبحانه را روی هزینه اتاق حساب می‌کنند. اغلب هتل‌هایی که با کاروان‌های زیارتی ایران قرارداد دارند، دارای آشپزهای ایرانی هستند و غذاها را مطابق با طبع و ذائقه ایرانیان آماده می‌کنند. می‌توانید وعده‌های غذایی ناهار و شام را در هتل صرف کنید و به دنبال رستوران بیرون از هتل نباشید. با خرید تور و همراه شدن با کاروان، صبحانه، ناهار و شام به عهده تور خواهد بود و شما هزینه جداگانه‌ای برای آن‌ها پرداخت نمی‌کنید. 

راه‌های سفر به کربلا

راه‌های کاهش هزینه‌های سفر به کربلا

  • سفر به کربلا معمولا با کاروان‌های زیارتی انجام می‌شود. کاروان تمامی کارهای مربوط به سفر از دریافت ویزا گرفته تا تهیه بلیط‌ رفت‌وبرگشت، رزرو هتل، حمل‌ونقل و ... را برای مسافران انجام  می‌دهد. وقتی تور کربلا را خریداری می‌کنید تمامی هزینه‌های سفر را می‌پردازید و دیگر نیاز به هزینه اضافی در شهر کربلا یا نجف ندارید. تنها هزینه‌های شما در سفر به کربلا مربوط به سوغاتی‌هایی است که تهیه می‌کنید.
  • هزینه سفر با کاروان‌های کربلا بسته به امکاناتی که در اختیار مسافران قرار می‌دهد، متفاوت است. سفر زمینی هزینه کمتری دارد و سفر هوایی راحت‌تر و گران‌تر است. در حال حاضر سفر به کربلا با کاروان‌های زیارتی به صورت زمینی بین 4 تا 5 میلیون تومان و هزینه تور هوایی بین 8 تا 12 میلیون تومان است. تفاوت این مبلغ به نوع پرواز و هتل محل اقامت بستگی دارد.
  • به یاد داشته باشید که هزینه سفر با کاروان چه به صورت هوایی انجام شود یا زمینی، کمتر از سفر به صورت شخصی است. کاروان‌های کربلا بلیط رفت‌وبرگشت را به صورت عمده خریداری می‌کنند و با هتل‌های کربلا نیز قرارداد دارند. در نتیجه تخفیف ویژه‌ای از آنان می‌گیرند. در این صورت اگر شما با کاروان همراه شوید، در واقع رزرو بلیط و هتل را با قیمت مناسب‌تری انجام می‌دهید و در نتیجه هزینه‌ کمتری نسبت به سفر شخصی می‌پردازید.  
  • اگر بدون کاروان سفر می‌کنید، برای رفتن به کربلا و نجف بهتر است از اتوبوس و ون استفاده کنید. وقتی از مرز عبور می‌کنید، تعداد زیادی اتوبوس، ون و ماشین را می‌بینید که برای انتقال مسافران به نجف و کربلا ایستاده‌اند. اگر قصد کاهش هزینه‌های سفر را دارید، بهتر است سوار اتوبوس یا ون شوید. تاکسی‌ها و ماشین‏‎های شخصی هزینه بیشتری بابت انتقال مسافران دریافت می‌کنند. این نکته را در حمل‌ونقل شهری نیز به یاد داشته باشید تا سفر ارزان‌تری را تجربه کنید.
  • اگر می‌خواهید هزینه‌های خود را بیشتر از این کاهش دهید، پیشنهاد می‌کنیم در ایام اربعین به کربلا سفر کنید. در این بازه زمانی موکب‌های متعددی در نجف، کربلا و مسیر بین این دو شهر مستقر هستند. این موکب‌ها خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار زائران قرار می‎دهند. می‌توانید اقامت رایگان داشته باشید و غذاهای خود را نیز از این موکب‌ها دریافت نمایید. در این صورت هزینه‌ای بابت اقامت و خوردوخوراک نمی‌پردازید و تنها هزینه حمل‌ونقل را دارید.

راه‌های سفر به کربلا

بهترین زمان برای سفر به کربلا

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، کربلا یکی از مهم‌ترین و شلوغ‌ترین شهرهای زیارتی دنیاست. سالانه حدود 30  میلیون نفر به کربلا سفر می‌کنند و به زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) نائل می‌شوند. در هر ماهی از سال که به کربلا سفر کنید، این شهر را شلوغ و مملو از زائر می‌بینید. البته در برخی از ماه‌های سال، خصوصا ماه‌هایی که مناسب‌های مذهبی در آن قرار دارد، تعداد زائران بیشتر بوده و کربلا شلوغ‌تر است.

برای انتخاب بهترین زمان برای سفر به کربلا، باید شرایط مختلفی را در نظر بگیرید. اگر آب‌وهوا برایتان اهمیت دارد، بهترین فصل برای سفر بهار و پاییز است. عراق یک کشور خشک و کویری است. از این رو، تابستان‌های بسیار گرمی دارد و شب‌های زمستان آن نیز سرد است. اگر می‌خواهید با گرمی و سردی هوا مواجه نشوید، بهتر است در اوایل بهار یا  اوایل پائیز به این کشور سفر کنید. دو ماه تیر  و مرداد گرم‌ترین ماه‌های کربلا هستند. در این ماه‌ها دمای هوا تا 47 درجه سانتی‌گراد نیز افزایش می‌یابد و گرمای زیادی دارد. 

اگر دوست دارید در مناسبت‌های مذهبی به کربلا سفر کنید، بهترین زمان ماه محرم و صفر است. تاسوعا و عاشورای حسینی، کربلا مملو از جمعیت می‌شود و حال و هوایی دیگر دارد. در اربعین حسینی نیز زائران از نقاط مختلف عراق و دیگر کشورهای دنیا با پای پیاده به سمت بین‌الحرمین رهسپار می‌شوند و در این پیاده‌روی عظیم شرکت می‌کنند. در واقع بسیاری از زائران، اربعین حسینی را بهترین زمان برای سفر به کربلا می‌دانند. البته دقت داشته باشید که کربلا در ایام اربعین بسیار شلوغ است و امکان زیارت راحت وجود ندارد.

راه‌های سفر به کربلا

راهنمای خرید در کربلا

تربت امام حسین (ع) یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های کربلاست که به صورت مهر و تسبیح عرضه می‎گردد. بسیاری از زائران به تعداد فراوان مهر و تسبیح خریداری می‌کنند و آن را به عنوان تبرک با خود به خانه می‌برند. اگر می‌خواهید سوغاتی متفاوت‌تری تهیه کنید، انگشترهای نقره  با نگین سنگی انتخاب مناسبی است. این انگشترها در مغازه‌های اطراف حرم و دیگر نقاط شهر به فروش می‌رسند و در دسترس هستند. دشداشه‌های عراقی، ظروف نقره و مسی، پودر معطر بخور، دستگاه بخور عود، اسانس‌ها و عطرهای طبیعی، جانماز، چادرهای مشکی و رنگی، انواع کیف‌های دستی چرم دست‌ساز، شیرینی‌های عراقی و میوه‌های خشک از دیگر مواردی هستند که می‌توانید به عنوان سوغاتی تهیه کنید و به دوستان و آشنایان خود هدیه دهید.

بازارها و مراکز خرید متعددی در کربلا وجود دارند که برای خرید سوغاتی می‌توانید به آن مراجعه نمایید، اما اگر به دنبال قیمت مناسب هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به بازار سنتی کربلا، بازار سدره و بازار امام صادق کربلا بزنید. چانه زدن را به هیچ عنوان فراموش نکنید و تا می‌توانید قیمت‌ها را پائین بیاورید. عراقی‌ها قیمت برخی از اجناس را تا 50 درصد بالاتر از قیمت واقعی‌شان می‌گویند. چانه بزنید تا تخفیف خوبی بگیرید.   

راه‌های سفر به کربلا

راهنمای سفر به کربلا در اربعین

همه ساله در ایام اربعین تعداد زیادی از عاشقان و شیفتگان اباعبدالله الحسین(ع) برای زیارت به کربلا سفر می‌کنند. زائران معمولا فاصله بین دو شهر نجف تا کربلا را پیاده‌روی می‌کنند و در روز اربعین خود را به بین‌الحرمین می‌رسانند. مسافت پیاده‌روی از شهر نجف تا کربلا ۸۰ کیلومتر است و در این فاصله  ۱۴۵۲ ستون قرار دارد. فاصله بین هر ستون 50 متر است. این فاصله را می‌توانید بسته به توان بدنی خود در طول 20 تا 25 ساعت طی کنید.  اگر قصد انجام چنین کاری را دارید، باید بدانید که سفر به کربلا در اربعین یکی از متفاوت‌ترین سفرهایی است که تا به امروز تجربه کرده‌اید. در پیاده‌روی اربعین نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • در ایام اربعین گذرگاه‌های مرزی، به‌خصوص مهران، بسیار شلوغ است و ازدحام جمعیت در آن بالاست. اگر قصد عبور از این گذرگاه‌ها را دارید، باید به اندازه کافی صبور باشید.
  • پاسپورت خود را به همراه داشته باشید. دقت داشته باشید که پاسپورتتان باید حداقل 3 ماه اعتبار داشته باشد.
  • در آن سوی مرز ایران اتوبوس‌ها و ون‌های زیادی وجود دارند که زائران را به شهرهای کربلا و نجف انتقال می‌دهند. اگر قصد حضور در پیاده‌روی اربعین را دارید، با این اتوبوس‌ها خود را به نجف برسانید.
  • پیاده‌روی را از طلوع آفتاب شروع کنید و قبل از تاریک شدن هوا در یکی از موکب‌های بین راه توقف کنید. نگران نباشید. تعداد موکب‌ها بسیار زیاد است و به اندازه تمام زائران جا دارد.
  • به خودتان فشار نیاورید. هرجا که خسته شدید، کمی استراحت کنید و دوباره راه بیفتید.
  • شما به صورت دسته‌جمعی یا به همراه خانواده خود سفر می‌کنید. سعی کنید همواره در کنار هم باشید و همدیگر را گم نکنید. اگر به هر دلیلی گم شدید، به مراکز افراد گمشده مراجعه نمایید. هر 3 کیلومتر یک مرکز برای افراد گمشده وجود دارد.
  • وسیله زیاد با خود نبرید. در موکب‌های بین راه می‌توانید غذا، آب و حتی وسایل موردنیاز دیگر را پیدا کنید. کوله پشتی خود را سبک بردارید تا در طول راه اذیت نشوید.
  • اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما داروهای خود را به همراه داشته باشید. تعدادی موکب بهداشتی و درمانی در طول راه وجود دارد که در صورت نیاز می‌توانید از آن‌ها کمک بخواهید.
  • بهتر است نرم‌افزارهای مربوط به قرآن و دعا را بر روی گوشی همراه خود نصب کنید تا در طول مسیر از آن استفاده نمایید. اگر قصد به همراه داشتن دعا یا قرآن را دارید، نوعی جیبی آن را تهیه کنید.
  • در انتخاب کفش دقت کنید. مسیر پیاده‌روی نسبتا طولانی است. یک کفش راحت بپوشید تا در طول راه دچار مشکل نشوید.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، در ایام اربعین موکب‌های بسیاری در شهر نجف، فاصله بین نجف تا کربلا و شهر کربلا مستقر هستند. اگر در این ایام سفر کنید نیاز به رزرو اقامت‌گاه ندارید. می‌توانید شب‌ها را در این موکب‌ها به صبح برسانید و از امکانات رفاهی آن استفاده نمایید. آب و غذا در موکب‌ها نیز رایگان است و نیاز به پرداخت هزینه ندارد. 

با توجه به تفاوت ماه‌های شمسی و قمری، زمان سفر اربعین همه ساله ده روز جلوتر از سال قبل می‌افتد و در حال حاضر به سمت تابستان پیش می‌رود. همان‌طور که می‌دانید، عراق آب‌وهوای گرمی دارد و ممکن است این سفر برای شما کمی سخت باشد. برای این‌که دچار گرمازدگی نشوید، بهتر است پیاده‌روی را از غروب شروع کنید و صبح‌ها در موکب‌های بین راه استراحت نمایید.

راه‌های سفر به کربلا

نکات کلی سفر به کربلا

  • اگر با یکی از کاروان‌های مورد تأیید سازمان حج و زیارت سفر می‌کنید، برای سفر به کربلا نیاز به دریافت ویزا ندارید. این قانون از 28 خرداد 1401 اجرایی شده است.
  • پس از شیوع کرونا، کشور عراق قوانینی را برای پذیرش مسافران خارجی در نظر گرفته است. بر اساس این قوانین مسافران بالای 12 سال که قصد ورود به عراق را دارند باید دو دوز واکسن خود را دریافت کرده و در هنگام ورود به خاک عراق کارت واکسن خود را ارائه دهند. عراق هیچ محدودیتی در نوع واکسن ندارد و تمام واکسن‌های موجود در ایران را مورد تأیید می‌داند. در صورتی که فرد به علت ابتلا به بیماری نتواند واکسن دریافت کند، باید نتیجه منفی آزمایش PCR خود را به همراه داشته باشد.
  • مراقب مدارک شناسایی‌تان باشید و از آن‌ها به خوبی مراقبت کنید. یک کپی از پاسپورت، شناسنامه و کارت ملی‌تان تهیه کنید تا در صورت مفقود شدن مدارک بتوانید از آن‌ها استفاده نمایید.
  • کشور عراق و شهر کربلا وضعیت بهداشت مناسبی ندارد. در هر مکانی غذا نخورید و حتما از آب‌های بسته‌بندی شده استفاده کنید.
  • حمل هرگونه مواد مخدر حتی به مقدار بسیار کم، مجازات سنگینی به دنبال دارد. به این نکته توجه داشته باشید تا مشکلی برای خود و مسئول کاروانتان ایجاد نکنید.
  • دقت داشته باشید که ورود گوشی موبایل به حرم امام حسین (ع) ممنوع است. می‌توانید گوشی خود را به امانات تحویل دهید و هنگام برگشت به هتل آن را تحویل بگیرید. اگر در ایام اربعین سفر می‌کنید، محدودیتی برای بردن گوشی داخل حرم ندارید.
  • به این نکته توجه داشته باشید که همه امانت‌داری‌ها در داخل حرم و در کنار درهای ورودی هستند. به هیچ عنوان وسایل خود را به امانت‌داری‌های بیرون حرم نسپرید.
  • شما نمی‌توانید تمامی وسایل همراه خود را وارد حرم کنید. اگر در ایام اربعین سفر می‌کنید و در موکب‌ها اقامت دارید، می‌توانید کوله‌پشتی خود را به امانات تحویل دهید. البته به این نکته توجه داشته باشید که در ایام اربعین جمعیت زیاد است و ظرفیت بخش امانات خیلی زود تکمیل می‌شود. در این مواقع بهتر است به دو گروه تقسیم شوید و نوبتی به زیارت بروید.
  • اگر با کاروان سفر می‌کنید، هرگز از کاروان خود جدا نشوید. خصوصا اگر برای اولین بار است که به کربلا سفر می‎کنید و تجربه کافی ندارید.

راه‌های سفر به کربلا

در این مقاله راهنمای سفر به کربلا را در اختیارتان قرار داده و نکات سفر به این شهر در ایام اربعین را نیز بیان کردیم. اگر قصد سفر به کربلا را دارید، می‌توانید با تورهای زیارتی کایت همراه شوید و بهترین سفر عمر خود را تجربه کنید. تورهای کربلای کایت به صورت اقساطی نیز به فروش می‌رسند و شرایط سفر را برای آرزومندان و شیفتگان زیارت اباعبدالله (ع) فراهم می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال سفری راحت و بدون دغدغه هستید، همراه کاروان شوید تا هم هزینه کمتری بپردازید و هم بتوانید با داشتن برنامه آماده، فقط از زیارت حرمین، لذت ببرید. برای مشاهده تورهای کربلا، می‌وانید به لیست تورهای کربلا مراجعه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید