راهنمای سفر به بوشهر | راهنمای کامل برای سفر به سرزمین آفتاب
ضحا اکبری 1403/01/08 59 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

استان بوشهر در جنوب غربی ایران، یکی از زیباترین استان‌های کشور است که با جاذبه‌های طبیعی بسیار، آثار تاریخی فراوان، غذاهای خوشمزه و مردمان خونگرم و دوست داشتنی، به مقصدی ایده آل برای سفر تبدیل شده است. این استان جاذبه‌های گردشگری بیشماری دارد و گردشگران بسیاری آن را برای سفرهای خود انتخاب می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به استان بوشهر سفر کرده، در کوچه پس کوچه‌هایش قدم بزنیم و با راهنمای سفر به بخش‌های مختلف آن آشنا شویم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 

  • آشنایی با بوشهر

استان بوشهر با مساحت حدود 28 هزار کیلومتر مربع هفتین استان پهناور ایران و از استان‌های جنوبی و مهم کشور است، این استان از شمال به استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد، از جنوب به استان هرمزگان، از شرق به استان فارس و از غرب به خلیج فارس می‌رسد. بوشهر با خلیج فارس بیش از 700 کیلومتر مرز آبی دارد، ارتفاع آن از سطح دریا 18 متر بوده و از 22 جزیره و شبه جزیره تشکیل شده است. استان بوشهر از نظر اقتصادی سومین استان ایران است، این منطقه با برخورداری از موارد مهمی همچون نیروگاه‌های نفت و گاز، شرکت‌های پتروشیمی متعدد، شهرک‌های صنعتی فراوان و معادن مختلف، صنعت شیلات، تاسیسات هسته‌ای و... یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی ایران به شمار می‌رود. بوشهر در اصل "بوخت اردشیر" بوده، این واژه به معنای محل رهایی اردشیر می‌باشد که در طول سال‌ها به بوشهر تغییر یافته است.

راهنمای سفر به بوشهر 1

  • آب و هوا و بهترین زمان سفر به بوشهر

به طور کلی استان بوشهر از نظر جغرافیایی به 2 بخشِ جلگه‌ای و کوهستانی تقسیم می‌شود، همانطور که می‌دانید استان‌های جنوبی ایران آب و هوایی گرم دارند، بوشهر نیز از این قاعده پیروی کرده، آب و هوای آن گرم و خشک است و در مناطق ساحلی هوایی گرم و مرطوب دارد. ماه‌های سال در بوشهر از نظر آب و هوا به 3 دسته تقسیم می‌شود، 7 ماه سال گرم، 3 ماه سال معتدل رو به گرم و 2 ماه دیگر معتدل رو به سرماست، بیشترین میزان دما 52 و نیم، کمترین منفی 1 و متوسط دما بین 24 تا 28 درجه می‌باشد. نکته‌‌ی جالب در مورد آب و هوای بوشهر این است که به دلایل طبیعی، در برخی شهرهای این استان مانند دشتستان، تنگستان و جم، بارش برف نیز مشاهده شده است. بهترین زمان سفر به بوشهر از نظر آب و هوا، ماه‌های آبان، آذر، اسفند، فروردین و اردیبهشت است، در این ماه‌ها هوای استان بسیار معتدل و دلپذیر و آب دریا برای شنا بسیار مناسب خواهد بود. دی و بهمن نیز ماه‌های سرد بوشهر هستند که برای افراد علاقمند به سرما، زمان مناسبی برای سفر به شمار می‌رود. تابستان بدترین زمان برای سفر به بوشهر است، محلی‌ها به این فصل خرماپزان می‌گویند از بس که هوا گرم و نفس گیر است. اما اگر می‌خواهید سفری اقتصادی و ارزان به بوشهر داشته باشید می‌توانید در فصل تابستان که به دلیل کم بودن تعداد مسافران هزینه‌ها پایین‌تر است، به این منطقه سفر کنید.

تور های پیشنهادی ما : 

تور هرمز 

تور چابهار 

تور هرمزگان


راهنمای سفر به بوشهر 2

  • جاذبه‌های گردشگری بوشهر

در بوشهر هر چیزی که یک گردشگر برای تفریح به آن نیاز دارد پیدا می‌شود، از مناظر طبیعی گرفته تا آثار تاریخی و جاذبه‌های تفریحی، در ادامه به معرفی تعدادی از این جاذبه‌ها می‌پردازیم:

گنبد نمکی جاشک: گنبد نمکی جاشک در واقع قسمتی از کوه جاشک در فاصله‌ی 144 کیلومتری بوشهر و بین شهرهای خورموج و دیر است، این جاذبه‌ی طبیعی تماشایی که 600 میلیون سال قدمت و 12 کیلومتر طول دارد، طولانی‌ترین گنبد نمکی خاورمیانه است و با چهره‌ی رنگارنگ خود گرشگران را بسیار هیجان زده می‌کند.

خلیج نایبند: یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان بوشهر خلیج نایبند است، جایی که گردشگران در آن با جذابیت‌های فراوانی روبرو خواهند بود. از جمله زیبایی‌های خلیج نایبند می‌توان به جنگل‌های حرا، درختان انجیر معابد، گونه‌های جانوری متعدد و... اشاره کرد.

کاروانسرای مشیرالملک: کاروانسرای مشیرالملک در واقع قلعه‌ای بوده که به دستور حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک و در زمان قاجاریه ساخته شده، این بنا 68 اتاق کوچک و بزرگ و 4 برج نگهبانی دارد. امروزه کاروانسرای مشیرالملک به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم بوشهر شناخته می‌شود.

عمارت حاج رئیس: عمارت حاج رئیس، بنایی قاجاری متعلق به فردی سرشناس به نام حاج عبدالرسول طالبی است که از بناهای تاریخی و بسیار زیبای بوشهر به شمار می‌رود. حاج عبدالرسول تا زمانی که زنده بود ظهر عاشورا در عمارت خود به مردم نذری می‌داد، بعد از او فرزندانش تا سال‌ها چراغ خانه را روشن نگه داشتند، امروزه نیز این عمارت به یک هتل سنتی و کافه‌ای معروف و زیبا تبدیل شده است.

پارک ساحلی آب شیرین کن: پارک ساحلی آب شیرین کن بخشی از ساحل زیبای بوشهر است که با برخورداری از امکاناتی همچون محل اقامت، آلاچیق، رستوران، کافه و... توانسته جایگاه خوبی در بین گردشگران برای خود دست و پا کند.

دهکده‌ی گردشگری نخل تقی: نخلستان تقی، یک نخلستان بزرگ در منطقه‌ی شبیکوه کنگان است که به دست محمد تقی آل نصور از عربستان شکل گرفته، در سال 1398 در این نخلستان یک دهکده‌ی گردشگری ایجاد کردند تا گردشگرانی که به بوشهر می‌آیند بتوانند از زیبایی‌های این منطقه لذت ببرند. در این دهکده قسمت‌های متنوعی نظیر رستوران، کافه، ویلای شناور، پیست اسکیت، اسکله‌ی ماهیگیری، بخش تفریحات آبی، فانوس دریایی و... وجود دارد.

از دیگر مکان‌های گردشگری بوشهر می‌توان چشمه‌ی آب گرم اهرم، جزیره‌ی شیف، آبشار زیرراه، غار چهل خانه، جنگل‌های حرا، نخیلات، عمارت ملک، عمارت دهدشتی، عمارت طبیب، عمارت کازرونی، عمارت امیریه، بندر سیراف، موزه‌ی دریا نوردی، پارک شُغاب، اسکله‌ی حفره، کلیسای مسیح مقدس، قبرستان انگلیسی‌ها، قلعه‌ی هندی‌ها، کنیسه‌ی یهودی‌ها، آب انبار قوام و بسیاری جاذبه‌های دیگر را نام برد.

راهنمای سفر به بوشهر 3

  • جشنواره‌های بوشهر

بوشهر مانند سایر شهرها و استان‌های جنوبی ایران آئین‌ها و رسوم خاصی دارد، تماشای این آداب و رسوم در قالب جشنواره‌های گوناگون در شهرهای مختلف این استان برای بسیاری از گردشگران سرشار از لذت و هیجان خواهد بود. در ادامه شما را با تعدادی از جشنواره‌های مهم بوشهر آشنا می‌کنیم:

مراسم عزاداری محرم: مراسم‌های ماه محرم و عزاداری امام سوم شیعیان در جنوب ایران خصوصا بوشهر حال و هوای بسیار پرشور و هیجانی دارد، این مراسم آنقدر جذاب است که حتی قرار گرفتن محرم در چله‌ی تابستان هم نمی‌تواند مانع از سفر گردشگران به بوشهر برای تماشای این مراسم بشود.

مراسم عروسی: عروسی‌ها در بوشهر طبق آئین خاصی و در مدت دو روز انجام می‌گیرد، یک روز برای حنابندان و روز دیگر برای عروسی. در عروسی بوشهری‌ها بخش‌های مختلفی وجود دارد که خیام خوانی، نی انبان زنی و تنیک برخی از آن‌ها هستند، شاید خیام خوانی مهم‌ترین قسمت هر عروسی سنتی در بوشهر باشد.

آئین باران: مراسم یا آئین باران یک مراسم سنتی و بسیار قدیمی در بوشهر است که اگر در فصل بارندگی باران نبارد، به وسیله‌ی مردم محلی انجام می‌شود، طی این مراسم مردم دور هم جمع شده دعا می‌خوانند و از خدا طلب باران رحمت می‌نمایند.

جشنواره‌ی کوچه فستیوال: کوچه فستیوال یکی از زیباترین و ناب‌ترین جشنواره‌های بوشهر است که در روز 18 اسفند ماه مصادف با روز بوشهر در کافه‌ی حاج رئیس این شهر برگزار می‌شود، در این مراسم هنرمندان محلی با صدای ساز و آواز خود تماشاگران را غرق لذت می‌کنند.

جشنواره‌ی دالکی: این جشنواره دو بار در سال در استان بوشهر انجام می‌شود، یک بار در اسفند ماه در شهر دالکی و بار دیگر در ماه بهمن در شهرستان گناوه. در جشنواره‌ی دالکی گردشگران با آداب، رسوم و سنن اهالی استان‌های جنوبی ایران علی الخصوص مردمان بوشهر آشنا می‌شوند، آشنایی با غذاهای محلی، سوغات و صنایع دستی، مراسم‌های مختلفی مثل مراسم عروسی، رخت بران، خرمن کشان و آئین باران از جمله بخش‌های این جشنواره محسوب می‌شوند.

راهنمای سفر به بوشهر 4

  • سوغات بوشهر

بوشهر هم مانند سایر شهرهای ایران سوغات جذاب و هیجان انگیزی دارد، هم سوغات خوراکی و هم صنایع دستی. از جمله خوراکی‌هایی که به عنوان سوغات بوشهر شناخته می‌شوند، می‌توان به خرما، خارک نارس و پخته، ماهی و میگو، ارده‌ی کنجد، حلوای سنگک، حلوا راشی، مسقطی، حلوا پسکی، ترشی و انواع نان‌ها مانند نان گرده، نان نازک، کماج، نان بلبل و... اشاره کرد. این استان صنایع دستی باارزشی هم دارد که از میان آن‌‌ها می‌توان گبه بافی، گلیم بافی، عبا بافی، حصیر بافی، سفالگری، لنج سازی، قایق سازی، گرگور بافی و... را نام برد.

راهنمای سفر به بوشهر 5

  • رستوران‌های بوشهر

بوشهر غذاهای سنتی و محلی بسیار خوش طعمی دارد که چشیدن آن‌ها می‌تواند بخش جذابی از سفر به این استان باشد، لخلاخ (دمپختک ماهی)، قلیه ماهی، قلیه‌ی تخم مرغ، دوپیازه‌ی میگو، قیمه‌ی بوشهری، للک یا گمنه‌ی گندم، تیمک بادمجان و... تعدادی از این غذاهای خوشمزه هستند. برخی از بهترین و معروف‌ترین رستوران‌های بوشهر عبارتند از: رستوران خلیج فارس، رستوران سن مارکو، رستوران پل خواجو، رستوران ایتالیایی گاندو، رستوران سنتی خاتم، سفره خانه‌ی شو نشین (شب نشین)، رستوران قوام و رستوران میداف.

راهنمای سفر به بوشهر 6

  • مراکز خرید بوشهر

برای خرید سوغات یا مایحتاج روزانه می‌توان از بازارهای محلی و مراکز خرید بوشهر استفاده کرد، بازار قدیم بوشهر و بازار ماهی فروش‌ها دو بازار سنتی و مجتمع تجاری آزادگان، مجتمع تجاری هوم کورت آدیداس، مجتمع تجاری توحید، مجتمع تجاری نادر و مجتمع تجاری زیتون تعدادی از پاساژهای مدرن این شهر هستند.

راهنمای سفر به یوشهر 7

  • هتل‌های بوشهر

برای اقامت در شهرهای بزرگ استان بوشهر می‌توان از هتل‌هایی مثل هتل دلوار، هتل پاسارگاد، هتل‌های آسمان 1 و 2، هتل سیراف، هتل ساحلی و... استفاده کرد. در شهرهای کوچک استان نیز اقامتگاه‌های بومگردی باصفایی وجود دارد که بومگردی جاشک، بومگردی نرکوه، بومگردی ساری فایز و بومگردی پردیس جم تعدادی از آن‌ها هستند.

راهنمای سفر به بوشهر 8

  • چگونگی دسترسی به بوشهر

بوشهر در جنوب ایران قرار دارد، فاصله‌ی این استان تا تهران 1052 کیلومتر (حدود 11 ساعت)، تا اصفهان 614 کیلومتر (حدود 6 ساعت)، تا شیراز 292 کیلومتر (حدود 3 ساعت)، تا تبریز 1508 کیلومتر (حدود 16 ساعت) و تا مشهد 1623 کیلومتر(حدود 17 ساعت) فاصله دارد. برای رسیدن از تهران به بوشهر چند راه پیش روی شماست، سفر با هواپیما، قطار، اتوبوس و خودروی شخصی، راه‌های رسیدن از تهران به بوشهر هستند. سفر هوایی به استان بوشهر راحت‌ترین و سریع‌ترین نوع سفر به این منطقه است که یک و نیم ساعت طول می‌کشد، این استان 6 فرودگاه دارد که دوتای آن‌ها غیرفعال هستند، فرودگاه شهدای بوشهر در شهر بوشهر، فرودگاه خلیج فارس در شهر عسلویه، فرودگاه خارک در نزدیکی شهر گناوه و فرودگاه بهرگان در بندر امام حسن. اگر علاقه دارید با قطار به بوشهر سفر کنید باید بدانید که این شهر مسیر ریلی ندارد و اگر کسی بخواهد از تهران با قطار به آن برود می‌تواند خود را با قطار به بندرعباس رسانده و از آنجا با اتوبوس یا خودروی سواری به بوشهر برود. بیشتر ترمینال‌های اتوبوسرانی ایران برای سفر به بوشهر بلیط دارند، در تهران نیز از پایانه‌های بیهقی، غرب و جنوب می‌توان به بوشهر رفت. سفر با اتوبوس بسیار ارزان و به صرفه است و اگرچه بیش از 13 ساعت طول می‌کشد اما مسیری بسیار لذتبخش دارد. آخرین روش سفر به بوشهر، استفاده از خودروی شخصی است، این نوع سفر شاید خیلی طولانی باشد اما به دلیل توقف در مسیر و لذت از زیبایی‌های آن تجربه‌ای شیرین خواهد بود. در داخل شهر بوشهر سیستم حمل و نقل پیشرفته‌ای وجود ندارد و گردشگران می‌توانند برای تردد از تاکسی اینترنتی و خودروهای دربستی استفاده کنند.

راهنمای سفر به بوشهر 9

در این مقاله راهنمای جامعی برای سفر به استان بوشهر ارائه دادیم، بوشهر یکی از استان‌های زیبا، اصیل و تاریخی جنوب ایران است که جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی بسیاری دارد، قطعا سفر به سومین قطب اقتصاد ایران با بنادر، عمارت‌های تاریخی، پارک‌های ساحلی و دیگر تفریحاتش، می‌تواند تجربه‌ای جذاب برای هر گردشگری باشد.


تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید