فرودگاه ستاره دریایی پکن
2764 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در این مقاله از وبسایت کایت قصد داریم شما را با فرودگاه خوش‌ساخت با معماری بی‌نظیر ستاره دریایی پکن در چین آشنا کنیم. چین در مهم‌ترین روز سیاسی‌اش یک فرودگاه چند میلیارد دلاری و بسیار بزرگ را در پکن افتتاح کرد. کمتر از 5 سال پس از شروع ساخت و ساز آن، فرودگاه بین‌المللی ستاره دریایی 50 میلیارد یوآنی پکن در مراسمی با حضور رهبر چین، شی جینپینگ افتتاح شد. این فرودگاه در 30 مایلی جنوب پکن قرار دارد.


نگاهی اجمالی به فرودگاه ستاره دریایی

این فرودگاه جدید که دومین فرودگاه بزرگ در پکن است، توسط معماری بریتانیایی-عراقی به نام زاها حدید به شکل ستاره دریایی با 5 کانال متصل به هم طراحی شده است. گفته می‌شود بزرگ‌ترین فرودگاه تک ساختمانی در سرتاسر جهان است. در ابعاد 700000 متر مربع با 4 باند ساخته شده و پیش بینی می‌شود تا سال 2025 بتواند سالانه 72 میلیون مسافر را جابجا کند. تا سال 2040، این فرودگاه به 8 باند مجهز می‌شود و می‌تواند در طول یک سال 100 میلیون مسافر را جابجا کند.

مقامات رسمی سال گذشته فرودگاه جدید و زیبایشان را نشان دادند و خبر دادند میزبان تورهایی نیز خواهد بود که شامل ربات‌های خدمات مشتری برای ارائه اطلاعات پرواز و بررسی چهره افراد برای امنیت بیشتر می‌باشد.

فرودگاه ستاره دریایی پکن درست مثل اکثر پروژه‌های زیرساخت‌های عمومی در چین، بسیار وسیع است. ساختمان اصلی آن به عنوان بزرگ‌ترین ترمینال جهان شناخته شده و معادل 97 زمین فوتبال است. این فرودگاه می‌تواند در هر ساعت 300 پرواز داشته باشد و این طبق گزارش رسمی فرودگاه است. 

ورودی فرودگاه ستاره دریایی پکن

مقایسه این فرودگاه با فرودگاه قبلی موجود در پکن

فرودگاه قبلی موجود در پکن برای المپیک سال 2008 ساخته شد و در حال حاضر با حداکثر ظرفیت خود در حال فعالیت است. این فرودگاه به خاطر داشتن تأخیرهای زیاد بسیار بدنام است. مقامات رسمی میگویند فرودگاه ستاره دریایی پکن می‌تواند از فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون که یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان است، جلو بزند. 

استودیویی مستقر در هونگ کونگ وظیفه طراحی داخلی فضای فرودگاه ستاره دریایی پکن را بر عهده داشت که میگویند برنامه‌ریزی آن به شکلی بود که انگار قرار است یک شهر کوچک را طراحی کند.  جدای از فروشگاه‌ها و رستوران‌ها، فرودگاه ستاره دریایی پکن، هتل، امکانات مراقبت از کودک، مناطقی برای کار و سطوح مختلفی برای رویدادهای عمومی دارد.

محوطه داخلی فرودگاه ستاره دریایی پکن

طراحی و ساخت فرودگاه

سیمون چوا، مدیر اجرایی این استودیو گفت: «فرودگاهی که پیش روی شماست، نگاهی است از آینده شهرهای جهان. فضای کاری آینده ما تحت تاثیر تغییر سبک زندگی نسل جدید است چه کار، سرگرمی‌ها و مهمان‌نوازی‌هایی که می‌کنیم همه‌شان فرصت‌های جدید هستند و این تقاضا را ایجاد می‌کنند که فضای کاری باکیفیتی با محیط‌های طبیعی یکپارچه به ویژه در پکن ایجاد شود.» 

تکنولوژی نیز از دیگر جذابیت‌های بزرگ فرودگاه ستاره دریایی پکن است. CGTN گزارش می‌دهد که فرودگاه سیستم پارک خودروی رباتیک و تشخیص چهره دارد تا بررسی امنیتی را تا حد زیادی افزایش دهد و همچنین سرویس وای-فای آن به شدت قوی است. راهنماهایی هم برای ربات‌های متحرک در فرودگاه قرار داده شده تا برای کمک به مسافران در دسترسشان قرار بگیرد.

جشن افتتاحیه فرودگاه ستاره دریایی پکن

نامگذاری فرودگاه

رسانه چین نام فرودگاه ستاره دریایی را روی آن گذاشته درحالی که اسم اصلی این فرودگاه داشینگ است. این اسم از این جهت انتخاب شده چرا که از بالا شبیه ستاره دریایی است. اما حدید که با مهندس از شرکت ADPI روی این پروژه کار می‌کرد پیش از این نام طرح را ققنوس گذاشته بود. ققنوس اسطوره‌ای نمادی فرخنده در تصورات چینی به شمار می‌رود.

فرودگاه ستاره دریایی پکن بدنه‌ای با شکل منحنی‌های سینوسی دارد –پنجره‌های بیضی شکل آن را قطعاً در پست‌های اینستاگرامی دیده‌اید که زیبایی چند برابری به آن بخشیده است. طراحی شعاعی آن به منظور کاهش زمان پیاده‌روی از بخش امنیتی تا دورترین گیت‌ها است. مقامات رسمی فرودگاه به CNN گفته‌اند که مسافران برای رسیدن به گیت نیازی نیست بیش از 8 دقیقه پیاده‌روی کنند.

فرودگاه ستاره دریایی پکن هنگام شب

نظرات منتقدین

منتقدین نیاز به وجود دومین فرودگاه در پکن را زیر سؤال بردند به خصوص فرودگاهی که مسافت آن از شهر دو برابر مسافت بین شهر و فرودگاه اول است. مقامات رسمی میگویند، فرودگاه ستاره دریایی پکن ترافیک را در مرکز مسافرتی بین‌المللی موجود در پکن و شمال شرقی آن را که سال گذشته بیش از 100 میلیون مسافر داشت، کاهش می‌دهد.

پیش بینی می‌شود چین تا سال 2022 از ایالات متحده فراتر رود و به بزرگ‌ترین بازار جهان برای سفر از طریق فرودگاه به صورت هوایی تبدیل شود. اما بخش حمل و نقل هوایی آن شهرت نامناسبی برای اختلال در پرواز دارد، تاخیر های مکرری که پیش می‌آید ناشی از ظرفیت اضافه و تأخیرهای ناشی از ارتش است که بیشتر قسمت‌های هوایی را کنترل می‌کند. مقامات رسمی اعلام امیدواری کرده‌اند که فرودگاه جدید پکن تاخیر کمتری داشته باشد.

آژانس‌های هوایی داخلی و خارجی از جمله آژانس هواپیمایی چاینا سوترن، چاینا ایسترن، ایرچاینا و همچنین بریتیش ایرویز و فینیر گفته‌اند که تمام یا بخشی از فعالیت‌هایشان را به فرودگاه جدید منتقل خواهند کرد.

محوطه داخلی فرودگاه ستاره دریایی پکن

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید