جاذبه‌های گردشگری جیپور | ۱۰ جاذبه‌ی برتر جیپور هند
ضحا اکبری 1399/11/02 2496 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


کشور هند طبیعتی بسیار زیبا و قدمتی بسیار طولانی دارد، ‌این را از آثار تاریخی فراوانش می‌توان دریافت، اکثر شهرهای هندوستان دارای حداقل چندین اثر تاریخی و جاذبه‌ی گردشگری هستند ولی در این میان شهر جیپور مرکز ایالت راجستان یکی از قدیمی‌ترین، زیباترین و پر جاذبه‌ترین شهرهای هند است که در شمال غربی این کشور واقع شده است. در این مقاله تصمیم داریم تا ۱۰ مورد از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری جیپور را معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد آن‌ها ارائه دهیم، پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.


مطالب مرتبط:

تور هند

جیپور کجاست

بهترین هتل‌‌های جیپور


هوا محل (Hava Mahal)

بنای هوا محل یکی از زیباترین، ‌دیدنی‌ترین و شگفت انگیزترین آثاری است که در کشور هند و حتی در سراسر جهان نظیر و مانندی ندارد. این بنا در سال ۱۷۹۹ به دستور مهاراجه ساوای پراتاپ سینگ، از روی کاخ ختری محل و به وسیله‌ی معمار بزرگی به نام لال چاند ساخته شد. خاص و منحصر بفرد بودن بنای هوا محل به دلیل داشتن چند ویژگی مهم است، اولین ویژگی پنجره‌های زیاد این بناست که تعداد آن‌ها ۹۵۳ عدد است و بخاطر مشبک کاری زیبای جهاروخا به شکل کندوی زنبور عسل دیده می‌شود،‌ ویژگی دوم کارایی این پنجره‌هاست که مانند یک سیستم تهویه‌ی ۲۴ ساعته عمل کرده و باعث گردش هوای تازه در داخل کاخ می‌شود و ویژگی آخر این است که ورودی بنای هوا محل در پشت آن قرار دارد و دیوار بزرگ دارای پنجره در واقع دیوار پشتی بناست. همه ساله گردشگران بسیاری از سراسر جهان برای دیدن شگفتی این بنا به جیپور آمده و خود را به هوا محل می‌رسانند.

هوا محل هندهوا محل جیپور

hava mahal Jaipur india

کاخ شهر (City Palac)

دستور ساخت کاخ شهر در سال 1727 که حاکم ساوای می سینگ بخاطر افزایش جمعیت و کم شدن آب قصد داشت محل حکومت خود را تغییر دهد، داده شده و در سال 1732 کار ساخت آن در مرکز شهر جیپور به پایان رسید. کاخ شهر از دو کاخ اصلی چاندرا محل و مبارک محل تشکل شده، چاندرا محل یکی از ساختمان‌های اصلی حکومتی هند بوده که هنوز هم نوادگان خاندان سلطنتی در قسمت‌هایی از آن زندگی می‌کنند، مبارک محل نیز همانطور که از اسمش پیداست کاخی برای خوشامد گویی و پذیرایی از مهمانان مخصوص حکومتی بوده و امروزه قسمتی از موزه‌ی مهاراجه ساوای مانسینگ دوم و محل نمایش لباس‌های سلطنتی گران بهاست. کاخ شهر همچون دیگر ساختمان‌های شهر جیپور از ماسه سنگ‌های قرمز و سنگ‌های مرمر سفید و سیاه ساخته شده و نوع معماری آن به سبک معماری اروپایی، راجپوت و اسلامی می‌باشد.

کاخ شهر هندکاخ شهر جیپورindia city palace

جال محل (Jal Mahal)

جال محل یکی از زیباترین، جذاب‌ترین و بی نظیرترین بناهای شهر جیپور و حتی کشور هند است، این بنا در وسط آب‌های دریاچه‌ی من ساگار قرار گرفته و یکی از شاهکارهای معماری هند می‌باشد. از دور تنها یک طبقه از جال محل دیده می‌شود در حالی که این مکان 5 طبقه دارد که 4 طبقه‌ی آن زیر آب دریاچه و از دید پنهان است، نام جال محل هم که به معنی قصر آب است به دلیل قرار گیری این بنا در وسط دریاچه روی آن گذاشته شده است. جال محل یک ساختمان مستطیل شکل است که به صورت قرینه در 5 طبقه و به دستور پادشاهان هندی برای تفریح، شکار و گذراندن اوقات فراغت ساخته شده و برای سکونت از آن استفاده نمی‌کردند. در 4 طرف پشت بام این بنا 4 برج با سقف گنبدی شکل قرار دارد که در فاصله‌ی هر دو عدد از این گنبدها یک چاتریس که قسمتی با سقفی گنبدی و تعدادی ستون است واقع شده و یکی از زیباترین قسمت‌های جال محل را تشکیل می‌دهد. در طبقه‌ی زیر پشت بام اتاق‌های بسیار زیبا با تزئیناتی ظریف قرار دارد که پادشاهان هندی و خانواده‌هایشان لحظات بسیار خوشی را در آن‌ها سپری می‌کردند. جال محل در 4 کیلومتری شمال شهر جیپور قرار دارد و بدون شک بازدید از آن یکی از بخش‌های به یاد ماندنی سفر به هند خواهد بود چرا که با رفتن به آن هم می‌توان از تماشای بنای جال محل با معماری جذابش لذت برد، هم می‌توان از آرامش و زیبایی دریاچه استفاده کرد و هم می‌شود به تفریحات دیگری همچون قایق سواری در آب دریاچه، شتر سواری در نزدیکی دریاچه، مشاهده‌ی پرندگان زیبا و عجیب و عکاسی از مناظر زیبای شگفت انگیز اطراف پرداخت.

جال محل هندجال محل جیپورindia jal mahal

رصد خانه‌ی جانتار مانتار (Jantar Mantar)

جانتار مانتار یک رصدخانه‌ی غول پیکر و بسیار بزرگ در شهر جیپور هند است که نزدیک به 300 سال پیش با طراحی فردی به نام مهاراجه‌ی هندی در جیپور و 5 شهر دیگر بنا شد و رصدخانه‌ی جیپور بزرگ‌ترین آن‌هاست. جانتار به معنی وسیله و مانتار به معنی محاسبه است و از این رصدخانه‌ی غول پیکر برای تماشای ستارگان، اندازه گیری طول و عرض جغرافیایی، پیش بینی زمان دقیق خسوف و کسوف و... استفاده می‌شده است. در ساخت این ابزارهای ستاره شناسی بزرگ از سنگ و مصالح بسیار قوی استفاده شده که همین امر باعث سالم ماندن این بنا تا به امروز گردیده است. با پرداخت هزینه‌ای اضافه بر ورودی بنا می‌توانید از یک راهنما و اطلاعات فراوانی که در اختیار شما قرار می‌دهد استفاده کرده و در طول 2 تا 3 ساعت همه‌ی قسمت‌های این رصدخانه‌ی عجیب و غول پیکر را ببینید.

رصدخانه جانتار مانتار هندرصدخانه در هندJantar Mantar Jaipur India

موزه‌ی آلبرت هال (Albert Hal Musuem)

موزه‌ی آلبرت هال در سال ۱۸۸۷ در باغ رام نیواس شهر جیپور افتتاح شد و در ابتدا قرار بود که از آن به عنوان ساختمان شهرداری استفاده شود اما با مرگ پادشاه حاضر و روی کار آمدن جانشین او این بنا به موزه تغییر کاربری داد و از آن زمان به بعد به مکانی برای نمایش صنایع دستی و آثار هنری هند و سایر نقاط جهان تبدیل گشت. ساختمان موزه به این دلیل که قدمت زیاد و معماری بسیار زیبایی دارد، خود یکی از عوامل جذب گردشگران است به خصوص در شب که با نور پردازی جذاب بسیار تماشایی می‌شود اما از بنا که بگذریم در داخل موزه هم وسایلی بسیار گران قیمت و با ارزش نگهداری می‌شوند که دیدن آن‌ها از نزدیک بسیار لذتبخش خواهد بود. در موزه‌ی آلبرت هال چندین تالار جداگانه وجود دارد که هر یک به نمایش موردی خاص اختصاص یافته است، برای مثال تالارهای مختلفی برای نمایش فرش‌های دستباف از جمله فرش دستباف ایرانی،‌ ابزار آلات جنگی،‌ ظروف سفالی،‌ شیشه‌ای و فلزی،‌ نقاشی‌های مینیاتوری چشم نواز،‌ سکه‌های دوره‌های گوناگون، ‌نسخ خطی از جمله نسخه‌ی خطی شاهنامه‌ی فردوسی،‌ مجسمه‌های زیبای سنگی،‌ قسمت تاریخ مصر با چندین مومیایی مصری، جواهرات، آلات موسیقی و بسیاری قسمت‌های متنوع و گوناگون دیگر در این مکان تعبیه شده است.

موزه آلبرت هال هندموزه آلبرت هال جیپورموزه در کشور هند

قلعه‌ی آمر (Amer Castle)

قلعه‌ی آمر، یا آمبر یکی از زیباترین جاذبه‌های شهر جیپور است که بر روی تپه‌های آراوالی واقع شده و به دلیل معماری بسیار زیبا و تزئینات فوق العاده یکی از پربازدیدترین آثار تاریخی جیپور و کشور هند به شمار می‌رود. ساخت این قلعه از سال ۱۶۰۰ میلادی آغاز و در سال ۱۷۲۷ میلادی پایان یافت یعنی بیشتر از یک قرن و این زمان طولانی نشان دهنده‌ی عظمت و بزرگی قلعه‌ی آمر می‌باشد. قلعه‌ی آمر که با معماری اسلامی ـ هندی و به عنوان مکانی ییلاقی برای گذراندن فصل گرما برای خاندان سلطنتی ساخته شده از قسمت‌های مختلفی همچون تالار عام که در آن پادشاه با مردم عادی ملاقات می‌کرده،‌ تالار خاص که مخصوص ملاقات پادشاه با افراد خاص، بزرگان و سران مملکتی بوده، تالار آینه که دارای آینه کاری‌های بسیار زیبا می‌باشد، محوطه‌ای شامل یک حیاط که دور تا دور آن اتاق و مخصوص زنان پادشاه می‌باشد و بسیاری بخش‌های دیگر تشکیل شده است. این قلعه از طریق یک راهروی زیر زمینی به ساختمان دیگری به نام جایگار متصل شده که طبق نظر باستان شناسان برای فرار در هنگام جنگ از آن ستفاده می‌شده است. از آن جا که قلعه‌ی آمر در بالای تپه قرار گرفته می‌توانید از ۴ طریق فیل سواری،‌ با ترانسفر جیپ، با خودروی شخصی یا با پای پیاده خود را به آن برسانید و علاوه بر ساختمان قلعه و اتاق‌ها، راهروها و دیوارهای تزئین شده اش از دیدن مناظر اطراف نیز لذت ببرید.

قلعه آمر هندقلعه آمر جیپور هند

باغ وحش جیپور (Jaipur Zoo)

در جیپور علاوه بر آثار تاریخی فراوان و زیبا باغ وحش بزرگ و معروفی وجود دارد که یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر جیپورمحسوب می‌شود و همه‌ی توریست‌ها در هر سنی بزرگ یا کوچک به بازدید از آن علاقه‌ی زیادی دارند. باغ وحش جیپور که در قسمتی از باغ رام نیواس و در نزدیکی موزه‌ی آلبرت هال واقع شده در سال ۱۸۷۷ به امر ساوای رام سینگ دوم ساخته شد و امروزه به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر جیپور تبدیل شده است. این باغ وحش از دو بخش تشکیل شده، یکی بخش پستانداران و دیگری بخش پرندگان و خزندگان، که در این دو بخش در حدود ۵۵۰ حیوان از ۵۰ گونه‌ی مختلف نگهداری می‌شود، حیواناتی مثل گوزن خالدار، ببرها و پلنگ‌ها، کفتار، چیتا، کروکودیل و پرندگانی مثل طوطی،‌ طاووس سفید و بسیاری پرندگان زیبا و عجیب دیگر. در بخشی از این باغ وحش موزه‌ای قرار دارد که به نوعی موزه‌ی حیات وحش راجستان است و بازدید از آن می‌تواند گردش در باغ وحش جیپور را جذاب‌تر کند.

باغ وحش جیپور هندتمساح در باغ وحش جیپور کشور هندوستانحیوانات باغ وحش های هند

قلعه‌ی جاگار یا جایگراه (Jaigrath Castle)

قلعه‌ی جاگار یا جایگراه در شهر جیپور و در نزدیکی قلعه‌ی آمر قرار گرفته و یکی دیگر از زیبایی‌های شهر جیپور به شمار می‌رود. این قلعه که در سال ۱۷۲۶ به فرمان ساوای جی سینگ دوم بر روی تپه‌ی چیل کاتیلا و در زمینی به طول ۳ و عرض ۱ کیلومتر بنا شده و هدف از ساخت آن محافظت از شهر جیپور و قلعه‌ی آمر بوده است. قلعه‌ی جاگار به دلیل محل قرار گیری و نوع معماری هیچوقت در مقابل دشمنان سر خم نکرده و اجازه‌ی عبور هیچ بیگانه‌ا‌ی را به خاک جیپور نداده به همین دلیل به آن قلعه‌ی پیروزی نیز می‌گویند. از عوامل تاثیر گذار در محبوبیت قلعه‌ی جاگار یکی سالم بودن قسمت‌های مختلف داخل آن نظیر منازل مسکونی، منبع‌های آب و معبدها و دیگری وجود بزرگ‌ترین توپ جنگی دنیا به نام جیوانا در آن است که باعث شده گردشگران از سراسر دنیا برای دیدن این مکان به جیپور بیایند.

قلعه جاگار جیپور هندقلعه جایگراه هندJaigrath Castle in Jaipur India

معبد جاگات شیرومانی (Shiromany Temple)

معبد جاگات شیرومانی یکی دیگر از جاذبه‌های جیپور است که در نزدیکی قلعه‌ی آمر قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین و مقدس‌ترین معابد شهر جیپور به شمار می‌رود. این معبد به دستور کاناکواتی همسر شاه سینگ اول ساخته شد تا یاد پسرشان جاگات سینگ را زنده نگه دارد و ساخت آن از سال ۱۵۹۹ تا ۱۶۰۸ به طول انجامید. تفاوت معبد جاگات شیرومانی با سایر معابد هند و جیپور در این است که اکثر معبدها از یک نوع سنگ ساخته شده‌اند در حالی که معبد جاگات از انواع سنگ‌ها چون ماسه سنگ، گرانیت، مرمر و... ساخته شده است. برای بازدید از معبد جاگات شیرومانی نیازی به پرداخت ورودی نیست و در یک تا دو ساعت می‌توانید این مکان را به طور کامل ببینید.

معبد جاگات شیرومانی هندمعبد جاگات شیرومانی جیپور هندوستانShiromany Temple Jaipur India

قلعه‌ی ناهارگاه (Nahargah Castle)

قلعه‌ی ناهارگاه از دیگر جاذبه‌های گردشگری جیپور است که باز هم در نزدیکی قلعه‌‌ی آمر واقع شده و در حدود ۳۰۰ سال پیش برای حفاظت از شهر جیپور بنا شده است. این مکان بر روی تپه‌ی آراوالی قرار گرفته که از داخل آن می‌توان همه‌ی شهر را دید، ولی قلعه‌ی ناهارگاه علاوه بر جنبه‌ی نظامی کاربردهای دیگری نیز داشته،‌ مثلا به عنوان مکانی خنک برای گذراندن تابستان‌های گرم برای خاندان سلطنتی به کار می‌رفته است. قلعه‌ی ناهارگاه یکی از مکان‌های بسیار زیبای شهر جیپور و از پربازدیدترینِ آن‌هاست که با معماری بسیار زیبا و قرار گیری در مکانی نزدیک به چند اثر تاریخی دیگر جیپور گردشگران زیادی را به سوی خود دعوت می‌کند.

قلعه ناهارگاه هندقلعه ناهارگاه جیپورNahargah Castle in Jaipur India

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید