ویزا، اجازه ورود به کشور دیگر است که بسته به هدف متقاضی از طرف سفارت کشور مقصد برای او صادر می‌شود. اجازه ورود به یک کشور بستگی به روابط دیپلماسی دو کشور باهم دارد. گاهی اوقات این روابط به گونه‌ای است که اتباع دو کشور برای ورود به خاکشان  نیاز به دریافت ویزا ندارند و در برخی مواقع نیز ویزا به راحتی و به صورت فرودگاهی برای آن‌ها صادر می‌شود، اما در مقابل برخی از دولت‌ها سخت‌گیری بیشتری برای صدور ویزا داشته و شرایط ویژه‌ای را برای اتباع در نظر می‌گیرند. کشور افغانستان از جمله کشورهایی است که دریافت ویزای ایران برای اتباع آن کمی سخت و پیچیده است. در ادامه این مطلب در مورد ویزای ایران برای افغانی‌ها صحبت کرده و مدارک و شرایط موردنیاز برای اتباع این کشور را بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

انواع ویزای ایران برای افغانی‌ها

تمامی افرادی که به ایران سفر می‌کنند، باید یکی از انواع ویزاهای زیر را برای سفر انتخاب نمایند:

  • ویزای توریستی: افرادی که برای گردش و تفریح به ایران سفر می‌کنند، باید برای دریافت ویزای توریستی اقدام نمایند.
  • ویزای تجاری/کاری: افرادی که قصد راه‌اندازی تجارت، سرمایه‌گذاری یا کار در ایران را دارند، باید برای دریافت ویزای تجاری و کاری ایران اقدام نمایند. این ویزا به دو دسته ویزای کاری ایران برای افغانی‌های مقیم ایران و افغانی‌های مقیم افغانستان تقسیم می‌شود.
  • ویزای اقوام: ویزای دیدار از دوستان و اقوام نیز از جمله ویزاهای ایران برای افغانی‌هاست که برای افغان‌های مقیم افغانستان و افغان‌های مقیم دیگر کشورها صادر می‌شود.

ویزا-ایران-افغان

مدارک موردنیاز جهت دریافت ویزای ایران

قبل از این‌که بخواهید برای دریافت ویزای ایران اقدام نمایید، باید مدارک موردنیاز را با توجه به  نوع ویزای درخواستی‌تان، آماده کنید. مدارک موردنیاز شامل موارد زیر می‌باشد:

  • گذرنامه: داشتن گذرنامه برای دریافت ویزا الزامی است. گذرنامه باید حداقل 6 ماه اعتبار و 2 برگه خالی برای درج برچسب ویزا داشته باشد.
  • تکمیل فرم مشخصات: این فرم حاوی اطلاعات هویتی فرد است که باید به طور کامل و دقیق پر شود.
  • عکس: عکس 6*4 که  زمینه سفید دارد و در چند ماه گذشته گرفته شده است.   
  • فیش پرداختی هزینه: هزینه ویزا بستگی با توجه به نوع ویزای درخواستی تعیین می‌شود.
  • گواهی سلامت جسمی و روحی
  • ارائه برگه ازدواج برای افراد متاهل، جواز کار برای تجار و برگ سبز برای رانندگان کامیون الزامی است.

تکمیل فرم درخواست ویزای ایران برای افغانی‌ها

فرم درخواست ویزا از سامانه روادید الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران قابل دریافت است. نکته‌ای که وجود دارد این است که فرم درخواست ویزا برای اتباع افغانستان با دیگر کشورها متفاوت است. از این رو، اتباع افغان باید دقت داشته باشند تا فرم مربوط به خود را دانلود نمایند. در این فرم علاوه بر مشخصات فردی شخص متقاضی، سوالاتی دیگری نیز وجود دارد که باید به طور دقیق به آن‌ها پاسخ داده شود. توجه داشته باشید که سوالات هر فرم با فرم دیگر متفاوت است و به صورت تصادفی پرسیده می‌شود. فرد متقاضی باید با صداقت کامل به سوالات پاسخ داده و در مهلت مشخص شده آن را ارسال نماید.

ویزا-ایران-افغان

مراحل دریافت ویزای ایران برای افغانی‌ها 

 اولین قدم برای دریافت ویزا، مراجعه به سامانه الکترونیک اخذ ویزای ایران است. شهروندان افغانستانی می‌توانند فرم درخواست ویزا را از طریق سامانه دریافت نمایند و پس از پر کردن به همراه سایر مدارک به سرکنسول‌گری‌های ایران در افغانستان تحویل دهند.

پس از ثبت درخواست در سامانه، امکان دریافت وقت سفارت به صورت آنلاین وجود دارد. پس از تعیین وقت، یک کد رهگیری به فرد داده می‌شود. شخص متقاضی باید یک پرینت از کد رهگیری خود تهیه کرده و در روز مشخص شده به سفارت یا کنسول‌گری ایران در افغانستان یا کشور محل زندگی خود مراجعه نماید. در صورتی که فرد در زمان تعیین شده به سفارت مراجعه نکند، نوبت او باطل شده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود. افرادی که از نوبت خود جا مانده‌اند، می‌توانند مجددا به سامانه روادید ایران مراجعه کرده و نوبت جدید را دریافت کنند. نوبت‌های جدید در روز بیست‌وپنجم هر ماه اضافه می‌شود و امکان انتخاب دوباره برای متقاضیان وجود دارد.

تایید یا عدم تایید ویزای ایران برای افغانی‌ها به عهده وزارت امور خارجه ایران بوده و کمی‌ زمان‌بر است. بنابراین، هیچ نگرانی در مورد آن وجود ندارد. در صورتی که ویزای فرد تایید شود، کد تائیدیه ویزا برای او  ارسال خواهد شد. فرد متقاضی 3 تا 15 روز پس از دریافت کد فرصت دارد تا به سفارت یا کنسولگری اعلام شده مراجعه نموده و ویزای خود را دریافت نماید. الصاق ویزا در گذرنامه  بستگی به سفارت موردنظر دارد و حداکثر 15 روز کاری زمان می‌برد.

ویزا-ایران-افغان

لیست کنسول‌گری‌های ایران برای مراجعه اتباع افغانی

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، اتباع افغانی پس از ثبت درخواست ویزا در سامانه، باید مدارک خود را به یکی از سفارت‌خانه‌ها یا کنسول‌گری‌های ایران تحویل دهند. در حال حاضر این سامانه در سفارت‌خانه جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری‌های ایران در شهرهای مزارشریف، هرات، قندهار و جلال‌آباد فعال است.

  • شهروندان افغانی که گذرنامه‎‌‌ی خود را از شهرهای بلخ، کندوز، سمنگان، جوزجان، بدخشان، بغلان، تخار، سرپل و فاریاب دریافت کرده‌اند، باید به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف مراجعه نمایند.
  • شهروندان افغانی که گذرنامه‎‌‌ی خود را از شهرهای زابل، هلمند، ارزگان، نیمروز، دایکندی و غزنی دریافت کرده‌اند، باید به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قندهار مراجعه نمایند.
  • شهروندان افغانی که گذرنامه‎‌‌ی خود را از شهرهای بادغیس، غور و فراه دریافت کرده‌اند، باید به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات مراجعه نمایند.
  • شهروندان افغانی که گذرنامه‎‌‌ی خود را از شهرهای لغمان، ننگرهار و کنر دریافت کرده‌اند، باید به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جلال‌آباد‌ مراجعه نمایند.
  • افغانی‌‎هایی که گذرنامه‌شان را در خارج از کشور افغانستان دریافت کرده‌‎اند و افرادی که دارای گذرنامه الکترونیکی هستند، باید شهر محل دریافت ویزا را از بین شهرهای کابل، مزارشریف، قندهار، جلال‌آباد و هرات انتخاب نمایند.

ویزا-ایران-افغان

هزینه دریافت ویزای ایران برای افغانی‌ها

ویزای ایران برای افغانی‌ها بستگی به سفارت و سرکنسولگری مربوطه دارد، اما به طور کلی به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • هزینه‌ای که فرد متقاضی برای دانلود و ارسال فرم‌های مربوطه در سامانه می‌پردازد. این هزینه با هربار ارسال فرم باید مجددا واریز شود.
  • هزینه‌ای که فرد متقاضی در روز مصاحبه پرداخت می‌کند. این هزینه حتی در صورت ریجکت شدن ویزا، بازگردانده نمی‌شود.

تمدید ویزای ایران برای افغانی‌ها

در صورتی که زمان اعتبار ویزای متقاضی در حال تمام شدن باشد و فرد قصد داشته باشد مدت دیگری نیز در ایران بماند، باید برای تمدید ویزا اقدام نماید. البته در صورتی می‌تواند این کار را انجام دهد که در طول اقامت خود در ایران قوانین را رعایت کرده و خسارتی وارد نکرده باشد. تمدید ویزا یک بار انجام می‌شود و مشکلی برای این کار وجود ندارد. 

ویزا-ایران-افغان

نکات دیگر  

  • در صورتی که فرد متقاضی در ایران دارای ملک و املاک باشد، می‌تواند ویزای سرمایه ایران را دریافت کرده و به راحتی وارد خاک ایران شود.
  • اتباع افغانی که دارای همسر ایرانی هستند برای دریافت ویزا مشکلی ندارند و با ارائه مدارک تاهل خود می‌توانند ویزای ایران را به راحتی دریافت نمایند.
  • در صورتی که فرد متقاضی در ایران دوست یا اقوامی داشته باشد و از طرف او دعوت‌نامه دریافت کند، روند دریافت ویزا برای او سریع‌تر خواهد بود.
  • افراد متقاضی اخذ ویزا که دارای بیماری خاص هستند یا اعتیاد دارند، نمی‌توانند ویزای ایران را دریافت نمایند.
  • افرادی که درگیری‌های سیاسی دارند، نمی‌توانند ویزای ایران را دریافت نمایند.

ویزا-ایران-افغان

در این مقاله در مورد دریافت ویزای ایران برای افغانی‌ها صحبت کردیم و ضمن معرفی انواع ویزا، شرایط و مدارک موردنیاز را نیز بیان نمودیم. دریافت ویزای ایران برای افغانی‌ها کمی سخت و پیچیده است و از طریق آژانس‌های هواپیمایی نیز قابل پیگیری نیست. با این‌ حال، اگر مدارک فرد متقاضی کامل باشد و مشکلی برای سفر به ایران نداشته باشد، با درخواست ویزای او موافقت می‌شود. در صورتی که با دریافت ویزای ایران برای افغانی‌ها آشنایی ندارید، می‌توانید با شماره 75097700- 021  تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان کایت بپرسید.

سوالات متداول

پرتکرارترین سوالات مسافران کایت در مورد ویزا را در اینجا بخوانید.

خیر، امکان دریافت ویزای فرودگاهی ایران برای شهروندان افغانی وجود ندارد.
در صورتی که متقاضی فرزند بالای 18 سال داشته باشد، باید مراحل دریافت ویزا را برای فرزند خود نیز به طور کامل طی کرده و ویزای جدا برای او دریافت نماید.
صدور ویزا برای اتباع افغانی زمان‌بر است و ممکن است کمی طول بکشد.
در گذشته تبعه افغان برای دریافت ویزای ایران نیاز به ضمانت مالی داشتند و باید گردش حساب بانکی   خود را به همراه سایر مدارک به سفارت ارائه می‌دادند. طبق قوانین جدید ضمانت‌نامه مالی از لیست مدارک  شهروندان افغانی حذف شده و نیاز به ارائه آن نیست.
اتباع افغانی که کارت اقامت یا گذرنامه کشور دیگر غیر از افغانستان را دارند، می‌توانند از  ایران درخواست خود را ثبت کنند، در غیر این صورت باید به نزدیک‌ترین سفارت‌خانه یا کنسولگری ایران به محل زندگی خود مراجعه نمایند.
کم پیش می‌آید که افغان‌ها برای سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی تجارت به ایران بیایند، اما در صورتی که قصد انجام این کار را داشته باشند، مشکلی برایشان وجود ندارد. 

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1400/05/29

    سلام من خانومم افغانستانه بعد سن زیر سن قانونیه دختر عموم هست نمیدونم چی جوری براش ویزا بگیرم عقد نامه هم دارم خودمم افغانیم اقامت ایرانو دارم میتونم از طریق اقامت خودم براش ویزا بگیرم به نظرتون.

  • 1400/05/30

    سلام خسته نباشید من ازفرانسه هستم من میخواهم ویزه ایران ره برای زن ودخترکه درافغانستان است بگیرم باید چکارکنم درچندمدت ویزه میدهید لطفا لطفا جواب

  • 1400/06/07

    سلام می خواستم ویزا ایران را اخذ نمایم در این روز ها میشه اجراآت کنید؟ البته ویزه زمینی

  • 1400/06/12

    سلام من در فرانسه زندگی میکنم خانم ام در افغانستان زندگی میکند خانم ام در سفارت فرانسه در ایران وعده ملاقات دارد اما جهت حضور به سفارت فرانسه در ایران خانم ام باید ویزا ایران را دریافت کند تا بتواند خود را به سفارت فرانسه برساند چطور میتواند وبزا ایران را به دست بیاورد؟؟؟ امید در مورد برایم همکاری و رهنمای ام کنید با تشکر فراوان

  • 1400/06/15

    سلام.. ببخشید. من ویزای هوای گرفته بودم. از من پول بیلط رفت وبرگشت گرفتن. ولی من ایران چون همسر ایرانی داشتم اقامت مو گرفتم. الان بلیط برگشت مو میتونم از اژانس هواپیمایی دریافت کنم؟

  • 1400/06/20

    سلام وقت بخیر من دوستانی در افغانستان دارم که قصد سفر به ایران را دارند ولی متاسفانه سفارت در افغانستان تعطیل است. میشه بفرمایید باید چجوری برای ویزاشون اقدام کنیم باتشکر

  • 1400/07/07

    سلام‌ وقت بخیر من دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی مقیم مشهد هستم و اقامه هم دارم می خواستم خانم و پسر خود که به افغانستان بی سرپرست هستن بیارم و فعلا خوده منم مشهد هستم از شما خواهشمندم در قسمت اخذ ویزا همکاری نماید

  • 1400/07/08

    سلام وقت بخیر. من در کشور فنلاند زندگی میکنم خانمم با پنج فرزند در افغانستان زندگی میکنند و انها وقت مصاحبه در سفارت فنلاند در تهران دارند. چیطور انها میتوان ویزای ایران را دریافت کنند؟ متشکرم

  • 1400/07/29

    سلام آیا با ویزای توریستی از ایران بر کشورهای سوم می‌توان سفر کرد؟

  • 1400/08/20

    سلام وقت بخیر من اتباع افغان هستم و میخوام پاسپورت بین المللی بگیرم امکانش هست

  • 1400/08/27

    سلام من در کشور فدراتیف روسیه محصل هستم و میخواهم ویزه ترانزیت بیگیرم و فورم ویزه را هم تکمیل نموده ام مدت شش روز میشود هیچ جواب را دریافت نکرده ام. امکان دارد برایم ویزه ترانزیت را بدهند؟

  • 1400/08/27

    سلام وقت بخیر من خانومم ایرانی میباشد وخودم اتباع هستم والان یه فرزند داریم ومیخام یه پاسپورت بگیرم و اینکه امکانش هست ویزه رو همینجابدن یا ن باید برم افغانستان لطفا راهنمایی کنید ممنون

  • 1400/08/30

    سلام آیا ویزا بعد از صادر شدن از سفارت ممکن هست توسط شخصی کنسل ویا درحالت تعلیق در بیاید

  • 1400/09/13

    سلام من میتوانم خودم در سامانه صدور روادید از هرات به ایران ثبت نام کنم و یا باید حتما برم سفارت و یا کنسول من متولد هرات هستم

  • 1400/09/13

    سلام.وقتتون بخیر،چرا کشور افغانستان در قسمت محل اخذ روادید نیست؟و ما چطور میتونیم برای بستگان درخواست روادید بدهیم؟

  • 1400/09/14

    سلام آیا برای بچه ۹ سال هم باید ویزا گرفت یا فقط ویزای پدرش کافیه؟

  • 1400/09/26

    ویزه ایران را چگونه می توان از کابل دریافت کرد

  • 1400/10/07

    سلام من ویزا اقامت خانوار در ایران دارم اگه بخوام اگه بخوام‌ تجارت بین کشور ایران و افغانستان راه بندازم باید چه ویزایی داشته باشم آیا ویزای اقامتم از بین میره؟

  • 1400/10/22

    سلام من ویزا نداره پاسپورت چیکار کنم برای ویزا گرفتن

  • 1400/11/19

    آیا اشخاصی که ویزای زمینی دارد و وارد ایران شدن ازطریق زمینی آنها می‌تواند از طریق هوای پس به افغانستان برگردن؟

  • 1400/11/19

    محترم!سایت برای اخذ ویزه برای افغانستان در چه زمانی باز می باشد یعنی در ماه در کدام تاریخ؟

  • 1400/11/29

    سلام میشه راهنمایی کنید من دنبال پاسپورت تجاری ایران و افغانستان هستم خیلی ممنون میشم خودم اتباع هستم

  • 1400/12/10

    سلام وقت بخیر . نامزدم در آلمان هست برایم وقت سفارت آلمان در تهران گرفته و خودم فعلا در افعانستان هستم و خودم حالا کدام ویزه را بی گیرم برای پیش برد کار هایم در سفارت ؟ آیا گرفتن ویزه کاری برای اتباع افغانستان امکان پزیر هست ؟

  • 1400/12/12

    سلام برای گرفتن ویزه زمینی تمام اعضای خانواده بودنشان لازم است با حضور سرپرست فامیل کفایت میکند

  • 1400/12/27

    سلام عرض ادب ذبیح الله استم ایاویزه بنده قابل تمدیداست یاخیر 10روز به ختم ویزامانده است درکجا تهران تمدیدمیشود.

  • 1401/02/03

    سلام . من یک شهروند افغانستان هستم اما پاسپورت کانادایی دارم فعلاً در تورنتو زندگی می کنم و می خواهم ویزه جمهوری اسلامی ایران را دریافت به خاطر دیدن خانواده خویشاوندان نزدیک خود، به ایران سفر کنم. امیدوارم در زمینه مرا رهنمایی کنید.

  • 1401/03/26

    سلام وقت شما بخیر من در کابل افغانستان هستم میخواستم که فورم انلاین ویزه ایران را خانه پوری کنم ولی وقتی دکمه ثبت و ادامه را میزنم در مرحله اول به این پیام سر میخورم {ظرفیت درخواست های نمایندگی مورد نظر شما جهت صدور روادید تا اطلاع ثانوی تکمیل است. لطفا در روزهای آینده مجددا برای ثبت درخواست اقدام نمایید} محل اخذ رواید: سفارت جمهوری اسلامی ایران - کابل

  • 1401/05/11

    آیا افغان هایی که برگه تولد شان را از ایران دارند، قادر به اخد چند بار تمدید پاسپورت هایشان در ایران هستند، و برای چند ماه تمدید میتوانند؟ ممنون

  • 1401/06/25

    سلام و عرض ادب ! بنده مدت بیست و سه سال است که مقیم دانمارک هستم ، ویزای اقامت دایم این کشور را همراه با گذرنامه سفر دانمارکی به رنگ آبی دارم ، نیت دارم به قصد زیارت عتبات العالیات و دیدن فامیلهایمان به کشور جمهوری اسلامی ایران سفر کنم ، برای اخذ ویزای زیارتی آنلاین از کدام سایت انترنتی باید استفاده نمایم ؟ با سپاس فراوان

  • 1401/06/30

    سلام. هزینه ویزای ۴۵ روزه سیاحتی چقدره؟ و آیا اطفال زیر ۱۸ سال هم باید ویزا داشته باشند؟ اقوام ساکن در ایران از کدام مرجع می تونن دعوت نامه بفرستن؟ لطفا جواب دهید، ممنون.

  • 1401/07/06

    باعرض سلام خدمت شما . من در ایران زندگی میکنم پاسپورت دارم میتوانم اینجا ویزا بگیرم .

  • 1401/11/09

    سلام من کارت آمایش دارم در ایران زندگی میکنم و میخواهم برای رقابت ورزشی به تایلند بروم هزینه اش چه حدودی میشود ؟ باید پاسپورت بگیرم ?یا با همان کارت آمایش میشود ویزا گرفت ؟

  • 1402/07/02

    سلام علیکم من در مسکو زندگی میکنم فرزندانم پاسپورت روسی دارند و من ویزای پنج ساله روسیه внж، آیا میتوانم ویزای ایران را از کنسولگری ایران در مسکو دریافت کنم؟

  • 1403/01/15

    سلام وقت بخیر میخوام دوتا ویزای ایران بیگیرم چی جوری میشه لطفا رهنمایی

  • 1403/02/23

    سلام خسته نباشید آیا ویزه زمینی ایران از افغانستان باز است یابسته لطفاً لطفاً جواب بتن البته ازخود کابل

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید