هزینه گذرنامه | هزینه دریافت گذرنامه در سال 99 چقدر است؟
زهرا نیرومند 1399/01/27 69165 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



قدم اول برای خروج از کشور، دریافت گذرنامه است. با هر هدفی که از کشور خارج می‌شوید، باید ابتدا برای گرفتن گذرنامه اقدام نمایید. گذرنامه یک مدرک معتبر بین‌المللی است که هویت و ملیت شما را در کشور مقصد نشان ‌می‌دهد. دریافت گذرنامه کار چندان سختی نیست! کافیست مدارک موردنیاز را آماده کنید و برای درخواست به دفاتر پلیس+10 در شهر خود، مراجعه نمایید. آن‌گاه با پر کردن یک فرم و پرداخت هزینه‌های مربوطه، می‌توانید گذرنامه خود را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت نمایید. در این بخش قصد داریم در مورد هزینه گذرنامه در سال 99 با شما صحبت کنیم و آخرین اخبار و اطلاعات را در اختیارتان قرار دهیم. اگر قصد دارید برای دریافت گذرنامه اقدام کنید، ادامه مطلب را دنبال نمایید.


شرایط دریافت گذرنامه


هر شخصی که قصد خروج از کشور را داشته باشد می‌تواند تقاضای گذرنامه داده و با ارائه مدارک، آن را دریافت نماید. اگر فرد به دلایلی اجازه خروج از کشور را نداشته باشد، گذرنامه برای او صادر نخواهد شد. گاهی اوقات این اجازه منوط به رضایت والدین، همسر یا قیم قانونی است که از طرف آن‌ها به فرد موردنظر داده می‌شود. در این صورت فرد با یک رضایتنامه محضری می‌تواند برای دریافت گذرنامه اقدام نماید. داشتن رضایتنامه برای این افراد الزامی است:


افرادی که زیر 18 سال سن دارند نمی‌توانند به تنهایی اقدام به دریافت گذرنامه نمایند. این افراد باید اجازه والدین یا قیم قانونی خود را به همراه داشته باشند.
خانم‌هایی که متاهل هستند برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسر دارند. اگر به هر دلیلی نتوانند اجازه همسر خود را دریافت نمایند، در موارد اضطراری می‌توانند با اجازه دادستان شهر برای دریافت گذرنامه اقدام نمایند.
اگر خانمی همسرش را از دست داده باشد، باید گواهی فوت همسر را به عنوان مدرک داشته باشند و در صورتی که از همسر خود جدا شده باشد، باید طلاقنامه خود را ارائه دهند.
آقایانی که مشمول خدمت سربازی هستند، برای دریافت گذرنامه باید به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کرده و اجازه این سازمان را برای خروج از کشور دریافت نمایند.

شرایط دریافت گذرنامه


لازم به ذکر است که برای دریافت گذرنامه باید موارد دیگری را نیز مدنظر داشته باشید. برخی از افراد به دلایل مختلف از طریق نامه کتبی مقامات قضایی، ممنوع الخروج شده و اجازه دریافت گذرنامه را ندارند. دلایلی که ممنوع‌الخروج شدن فرد را به دنبال دارند، عبارتند از:


افرادی که خروجشان از کشور به صلاح مملکت نباشد.
افرادی که دارای سوءپیشینه هستند، امکان دریافت گذرنامه را ندارند.
افرادی که دارای بدهی قطعی مالیاتی هستند امکان خروج از کشور را ندارند.
بدهکارانی که با صدور حکم قطعی دادگاه یا صدور اجرائیه سازمان ثبت اسناد، بدهی‌شان قطعی شده است.
افرادی که در سفرهای قبلی خود رفتاری مخالف شئونات جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌اند، نمی‌توانند گذرنامه دریافت کند. این رفتارها شامل تکدی‌گری، کلاهبرداری، سرقت و ... می‌باشد.


مراحل دریافت گذرنامه


مرحله اول برای دریافت گذرنامه، آماده کردن مدارک موردنیاز است. این مدارک شامل شناسنامه، کارت ملی و عکس می‌باشد. علاوه بر مدارک عنوان شده، داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان و رضایتنامه همسر برای خانم‌ها الزامی است. جزئیات مدارک را می‌توانید در مدارک موردنیاز برای اخذ گذرنامه و تمدید آن، مطالعه نمایید.
زمانی که مدارک موردنیاز را آماده کردید، باید به نزدیک‌ترین دفتر پلیس+10 در محل زندگی‌تان مراجعه نمایید. مدارک خود را تحویل دهید و فرم درخواست گذرنامه را دریافت کنید. مدارک شما توسط افسر گذرنامه بررسی می‌شود و اگر کامل باشد، کارهای گذرنامه شما انجام خواهد شد. دقت داشته باشید که علاوه بر فرم درخواست گذرنامه و مدارک موردنیاز، مبالغی نیز به عنوان هزینه‌ گذرنامه از شما دریافت می‌شود که باید در همان دفتر پرداخت گردد. پس از انجام تمامی مراحل و پرداخت وجوه مشخص‌شده بابت هزینه‌ گذرنامه، درخواست شما ثبت شده و گذرنامه‌تان در سریع‌ترین زمان ممکن صادر خواهد شد. آماده شدن گذرنامه و ارسال آن حدود 10 روز طول می‌کشد. اگر در این مدت گذرنامه به دستتان نرسید، می‌توانید با ارسال یک پیامک به سامانه پیامکی 1100 ، مراحل گذرنامه‌تان را پیگیری کنید. برای این کار کافیست یک علامت سوال (؟) به این شماره ارسال نمایید.

مراحل دریافت گذرنامه


هزینه دریافت گذرنامه


همان‌طور که گفتیم، علاوه بر مدارک موردنیاز، مبالغی نیز به عنوان هزینه‌ گذرنامه از شما دریافت می‌گردد. این مبالغ شامل عوارض شهرداری، عوارض نیروی انتظامی، هزینه دفتر پلیس+10، هزینه‌های پستی و ... می‌باشد که مقدار هریک از آن‌ها به صورت زیر است:


مبلغ 10.000 ریال (معادل هزار تومان) بابت دریافت شناسه گذرنامه
مبلغ 50.000 ریال (معادل 5 هزار تومان) بابت عوارض شهرداری
مبلغ 1000.000 ریال(معادل 100 هزار تومان) برای درخواست گذرنامه
مبلغ 428،612 ریال بابت خدمات الکترونیک انتظامی + هزینه پستی برای ارسال گذرنامه
نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که واریزی‌های مربوط به هزینه‌ گذرنامه حتما باید در دفتر پلیس+10 و از طریق کارت‌خوان انجام گیرد. پس به هیچ عنوان هزینه‌ گذرنامه را از طریق عابربانک، پرداخت‌های اینترنتی یا مستقیما از بانک انجام ندهید. هیچ فیش بانکی از شما پذیرفته نخواهد شد.

هزینه دریافت گذرنامه


هزینه تعویض گذرنامه


در برخی مواقع به دلایلی نیاز به تعویض گذرنامه خود دارید. برای انجام این کار نیز باید تمامی مدارک را آماده نموده و مراحل دریافت گذرنامه را دنبال کنید و هزینه‌ گذرنامه را نیز پرداخت نمایید. در واقع مراحل تمدید یا تعویض گذرنامه هیچ فرقی با دریافت گذرنامه ندارد و دقیقا به همان صورت است.


تعویض گذرنامه به دلایل زیر انجام می‌شود:


اعتبار گذرنامه معمولا 5 سال است. در صورتی که اعتبار گذرنامه شما تمام شده باشد، باید برای تعویض آن اقدام نمایید. توجه داشته باشید که این کار را حداقل 6 ماه قبل از تاریخ مقرر انجام دهید.
زمانی که برگه‌های گذرنامه شما تمام شود، باید گذرنامه جدیدی دریافت کنید.
در صورتی که نام یا نام خانوادگی خود را تغییر داده‌اید، باید گذرنامه خود را عوض کرده و مشخصات جدید را در آن درج نمایید.
در برخی موارد افراد به همراه فرزندانشان گذرنامه مشترک دریافت می‌کنند. در صورتی که بخواهید گذرنامه فرزندانتان را جدا کنید، باید گذرنامه جدیدی را برای خود و هریک از فرزندانتان دریافت نمایید.
ممکن است گذرنامه شما به دلایلی چون آتش‌سوزی، خیس شدن و ... دچار آسیب شود و بخشی از آن مخدوش گردد. در این صورت باید گذرنامه خود را عوض کرده و گذرنامه سالمی دریافت کنید.
در صورتی که محل زندگی خود را تغییر داده‌اید، باید برای تعویض گذرنامه اقدام نمایید.


هزینه گذرنامه مفقود شده


اگر به هر دلیلی گذرنامه خود را گم کردید، ابتدا به اداره گذرنامه شهر خود مراجعه نموده و مراتب گم شدن گذرنامه را به آنان اطلاع دهید. سپس می‌توانید به دفاتر پلیس + 10 مراجعه کرده و با پرداخت مبلغ 428،612 ریال، گذرنامه جدید خود را دریافت کنید. البته زمان صدور و ارسال گذرنامه مفقودی متفاوت است و حدود 20 روز طول می‌کشد.

هزینه گذرنامه مفقود شده


در این بخش سعی کردیم جدیدترین اطلاعات در زمینه هزینه دریافت، تعویض و تمدید گذرنامه را در اختیارتان قرار دهیم. دقت داشته باشید که هزینه‌های عنوان شده تنها از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان موجود در دفاتر پلیس+10 قابل قبول است و امکان پرداخت از روش‌های دیگر وجود ندارد. مجله کایت در تمامی مراحل سفر همراه و مشاور شما خواهد بود.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید