سفر به چرنوبیل در اوکراین: شهر آخر‌الزمانی یا شهر ارواح؟
حامد مقتدایی 1398/12/12 10365 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



چرنوبیل اوکراین، شهری که سی‌واندی‌سال پیش، تحت تشعشعات چیزی 400 برابر قوی‌تر از بمب هیروشیما قرار گرفت، از مقاصد گردشگری محبوب توریست‌ها، تجسم آخرالزمان است. اتاق‌های مهدکودک پراز اسباب‌بازی‌های رهاشده، سکوت محض در شهربازی‌ دست‌نخورده و دبیرستانی پر از کاردستی‌های نیمه‌کاره، این‌ها گوشه‌ای از بقایای فاجعه چرنوبیل هستند.


گذری کوتاه بر واقعه چرنوبیل


چرنوبیل یک نیروگاه برق هسته‌ای واقع در شوروی سابق (این شهر اکنون در اوکراین واقع شده است) بود که در آوریل سال 1986، با انفجار مخزن بخار مواجه شد. سطح تشعشات هسته‌ای منتشرشده در اولین روزهای پس از واقعه، وحشتناک بالا بود. شهر پریپیات که در نزدیکی آن و محل زندگی کارگران آن نیروگاه بود، روز بعد از انفجار تخلیه شد و 50 هزار سکنه آن دیگر به خانه‌های‌شان بازنگشتند.


شهربازی-پریپیات-چرنوبیل


جهت محدودسازی سطح تشعشات، هفته‌ها بعد از انفجار توسط یک ساختمان آهکی به طور کامل پوشانده شد و پس از آن ساختمان آهکی سیلومانند دیگری روی رآکتور هسته‌ای شماره 4 (محل انفجار) توسط سازمان ملل در اکتبر سال 2017 ساخته شد تا برای صد سال آینده بتواند، سطح این تشعشات را مهار کند.


چرنوبیل کجاست؟


چرنوبیل در 100 کیلومتری شمال شهر کیف، پایتخت اوکراین واقع شده است. رفتن از کیف تا چرنوبیل، دو ساعت طول می‌کشد.
منطقه‌ای که ورود به آن ممنوعیت دارد، مساحتی به اندازه 2600 کیلومتر مربع دارد و در اطراف نیروگاه برق هسته‌ای شکل گرفته است. ورود به این منطقه بسیار خطرناک بوده و افراد عادی نمی‌توانند به آنجا بروند. در داخل این محوطه ممنوعه، باید از ایستگاه‌های بازرسی متعددی عبور کرد و هرچه به خود نیروگاه نزدیکتر می‌شوید، سطح تشعشات بالاتر می‌رود.
تور چرنوبیل، در داخل محوطه ممنوعه صورت می‌گیرد که در آن شهرهای کوچک متعدد و یک محوطه بزرگ جنگلی واقع شده است و شما در این تور با فضاهای بسیار متفاوتی روبرو خواهید شد.


چرا باید از چرنوبیل بازدید کرد؟


چرنوبیل برای گردشگران، جذابیت‌های بسیاری دارد. جستجو در دنیایی کاملاً رهاشده به دست انسان‌ها در سی‌واندی سال پیش، شما را با حال و هوای یک دنیای آخرالزمانی آشنا می‌کند.
شما با شهری روبرو هستید که گویا زمان برایش متوقف‌شده و با فرهنگی روبرو می‌شوید که کاملاً از بین رفته و این برایتان جذابیت بسیاری خواهد داشت.
علاوه بر این‌ها، خود فاجعه چرنوبیل، آگاهی پیداکردن نسبت به خطرات نیروگاه‌های هسته‌ای و تاثیرات آن بر محیط در صورت بروز اشتباه، برایتان جالب‌توجه خواهد بود.


بازدید از چرنوبیل سلامتی‌مان را تهدید می‌کند؟


آثار تشعشات برای مدت‌ها در این منطقه باقی خواهند ماند، و ورود به منطقه ممنوعه تا 20 هزارسال آینده سلامت همه افراد را تهدید می‌کند. بااین‌حال، رادیواکتیویته در دوزهای بسیار کم، هیچ ضرری برایتان نخواهد داشت (مانند زمانی‌که در مقابل اشعه ایکس‌ری قرار می‌گیرید یا برای یک پرواز طولانی، در سفر خواهید بود)، و تورهایی که روزانه در منطقه ممنوعه برگزار می‌شود، شما را صرفاً چند ساعتی در معرض سطوح پایین تشعشات هسته‌ای قرار می‌دهد.


مهدکودک-پریپیات-چرنوبیل


اکنون 400 نفر در داخل این منطقه ممنوعه زندگی می‌کنند و هزاران فرد دیگر در اطراف نیروگاه برق مشغول از دور خارج کردن بخش‌های مختلف راکتورهای ازکارافتاده و ساخت سیلوی محافظ جدید هستند. آن‌ها زمان حضورشان در این مناطق را محدود کرده‌اند و فواصل زمانی بسیاری را برای استراحت خود در نظر دارند تا بدن‌شان تجدیدقوا کند.
در زمان خروج از منطقه ممنوعه، همه باید وارد ایستگاه بازرسی کنترل تشعشات متعلق به شوروی سابق شوند و سطح تشعشعات افراد سنجیده می‌شود، پس از این بابت هیچ نگرانی نداشته باشید. با خیال راحت به چرنوبیل سفر کنید!


آیا بدون راهنما می‌توان از چرنوبیل بازدید کرد؟


ورود گردشگران به منطقه ممنوعه تنها با به همراه داشتن یک راهنمای مجوزدار امکان‌پذیر است. جاهای زیادی در منطقه ممنوعه وجود دارند که هنوز، بسیار خطرناک تلقی می‌شوند و یک راهنمای مجرب شما را در امان نگه می‌دارد.


چه نوع توری را باید برای سفر به چرنوبیل انتخاب کرد؟


انواع متفاوتی از تورها برای سفر به چرنوبیل وجود دارد که بسته به بودجه‌تان می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید:


تورهای یک‌روزه


تورهای یک‌روزه عموماً بین 10 الی 12 ساعت طول می‌کشند، که 4 ساعت‌شان را در مسیر کیف به چرنوبیل می‌گذارنید. در یک تور یک‌روزه با فعالیت‌های متنوعی مواجه خواهید بود و احساس عجله‌ای بودن و سرسری‌ رد شدن حین بازدید از چرنوبیل به شما دست نخواهد داد.

  •  تور گروهی یک‌روزه به چرنوبیل، 100 دلار آمریکا برای هر نفر
  •  تور یک‌روزه چرنوبیل از کیف، 105 دلار آمریکا برای هر نفر
  •  تور کامل یک‌روزه از چرنوبیل و پریپیات از کیف، 114 دلار آمریکا برای هر نفر


2. تورهای دوروزه یا سه‌روزه


برای آن دسته افرادی که می‌خواهند با سرعت آهسته‌تری از منطقه ممنوعه بازدید کنند، تورهای 2 روزه یا 3 روزه نیز برای این علاقمندان تدارک دیده شده است.

  •  تور گروهی دو‌روزه به چرنوبیل، 251 دلار آمریکا برای هر نفر
  •  تور کامل دوروزه چرنوبیل از کیف، 321 دلار آمریکا برای هر نفر
  •  تور کامل سه‌روزه از چرنوبیل و پریپیات از کیف، 429 دلار آمریکا برای هر نفر


خانه‌های-پریپیات-در-سفر-به-چرنوبیل


3. تورهای اختصاصی


افراد بسیار زیادی به بازدید از چرنوبیل برای عکاسی علاقمندند، و در این خصوص، یک تور اختصاصی، بهترین گزینه برای‌شان خواهد بود، چون با سرعتی که خودشان دوست داشته باشند، می‌توانند از این شهر ارواح دیدن کنند. همچنین، در این تور برای عکس‌برداری و ثبت خاطرات تصویری با کیفیت بالاتر با خیالی آسوده می‌توان به گذران وقت در چرنوبیل مشغول شد.

  •  تور اختصاصی چرنوبیل، 78 دلار آمریکا برای هر نفر
  •  تور اختصاصی چرنوبیل و پریپیات همراه با ناهار، 130 دلار آمریکا برای هر نفر
  •  تور اختصاصی چرنوبیل از کیف، 105 دلار آمریکا برای هر نفر


ملاحظات لازم در انتخاب تور


اندازه گروه: تورهای با گروه‌های کوچک، بهترین انتخاب برای تجربه چرنوبیل خواهند بود. تورهای 10 الی 12 نفره می‌توانند فوق‌العاده باشند.
امکانات تور: آغاز و پایان سفر در درب هتل، وعده‌های غذایی، هزینه‌های ورودی، مالیات، و اجاره تشعشع‌سنج، از هزینه‌هایی هستند که در تورها می‌توانند وجود داشته باشند و باید در انتخاب‌تان به این موارد توجه کنید.
انعطاف‌پذیری: تورهای یک‌روزه بسیار ارزشمندند، اما اگر زمان بیشتری برای عکاسی نیاز دارید، آن‌گاه تورهای با سرعت پایین‌تر را انتخاب کنید.


در سفر به چرنوبیل چه چیزهایی همراه‌مان باشد؟


در سفر به چرنوبیل بهتر است موارد زیر را به همراه داشته باشید:

  • کفش‌های راحت و مناسب پیاده‌روی
  • یک کاپشن یا بارانی (درصورت سفر در پاییز یا زمستان و بدشدن ناگهانی آب‌وهوا)
  • کرم ضدآفتاب و یک کلاه آفتابی (در صورت سفر در بهار و تابستان)
  • یک دوربین (دوربین دیجیتال DSLR یا دوربین تلفن‌های همراه هوشمندتان)
  • تشعشع‌سنج جهت اندازه‌گیری سطوح تشعشعات (با هزینه‌ای 10 دلاری)
  • شال‌گردن و دست‌کش (در صورت سفر در پاییز و زمستان)
  • کفش‌های ضدآب برای عبور از برف (در صورت سفر در زمستان)


تشعشع‌سنج-در-سفر-به-چرنوبیل


در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با نکات جذاب و خواندنی از چرنوبیل، معرفی شهر، واقعه هسته‌ای، چرایی بازدید از منطقه و سلامت سفر به آن در کنار راهنماهایی برای انتخاب تور مناسب و چیزهایی که باید همراه‌مان باشد، آشنا کردیم. اگر قصد سفر به چرنوبیل را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تور چرنوبیل در اوکراین راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید