روستای استخرگاه ، روستایی چهار فصل در دامنه کوهستان
علیرضا مشرقی 1398/09/16 67946 بازدید 4 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


اگر می‌خواهید به همه جاذبه‌های دیدنی استان گیلان سری بزنید، باید وجب به وجب خاک آن را دیده و از هر گوشه‌ی آن لذت ببرید. استان گیلان مملوء از جاذبه‌های دیدنی مختلف است که هر کدام از آنها روح انسان را نوازش می‌دهد. برای شناخت بهتر گیلان، لازم نیست که حتما به سراغ یک شهر یا روستای خاص بروید. تنها کافیست به حس خود اطمینان کرده و در هر بار سفر، یک قسمت جدید از گیلان را کشف کنید.

تورهای پیشنهادی:

لیست تورهای فیلبند

لیست تورهای یک روزه


روستای استخرگاه 

روستای استخرگاه یکی از جاذبه‌های دیدنی استان گیلان محسوب می‌شود که کمتر کسی در مورد آن شنیده و به همین دلیل هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده. روستایی کوچک، اما دوست داشتنی، گرم و صمیمی که در دامنه کوه قرار گرفته. این روستای کوچک که در نزدیکی رودبار واقع شده، یکی از بهترین جاذبه‌های گیلان به شمار می‌آید. با کایت همراه شوید تا روستای استخرگاه را بهتر بشناسید. 


روستای استخرگاه کجاست؟ 

همانطور که تا به اینجای کار متوجه شده‌اید، روستای استخرگاه در استان گیلان و در نزدیکی منطقه رودبار قرار گرفته است. این روستا در دامنه کوه‌های اطراف قرار دارد. موقعیت جغرافیایی استخرگاه بسیار بی‌نظیر  است و به همین خاطر در هر چهار فصل قابل بازدید بوده و زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد. جالب است بدانید حتی در فصل زمستان که دسترسی به اکثر روستاهای کوهستانی شمال ایران مسدود می‌شود، هوا در روستای استخرگاه کاملا دلپذیر است. روستای استخرگاه در دل جنگل‌های کوهستانی کوه درفک واقع شده. این روستا از مرکز شهرستان رودبار تنها 35 کیلومتر فاصله دارد. 


روستای-استخرگاه


همچنین باید بدانید کوه درفک، که استخرگاه در دامنه آن واقع شده را بام استان گیلان می‌دانند. این کوه روزگاری یک آتشفشان پر جوش و خروش بوده که امروزه دیگر توان گذشته را ندارد و تبدیل به یک آتشفشان خاموش شده. موقعیت قرارگیری این روستا باعث شده تا در اکثر روزهای سال، مه غلیظی تمام منطقه را فرا بگیرد. هوا کاملا پاک و عاری از هرگونه آلودگی است. بوی نان تنوری در روستا می‌پیچد و دل مردم همانند تنورشان گرم و صمیمی است. این روستا را واقعا می‌توان قسمتی از بهشت موعود دانست. 


علت نام گذاری روستای استخرگاه 

شاید با شنیدن نام این روستا کمی تعجب کرده باشید و مایل هستید بدانید که چرا در نام این روستا از کلمه استخر استفاده شده. وجه تسمیه این روستا به خاطر وجود دو استخر است. یک استخر در ضلع شرقی و دیگری در ضلع غربی روستا واقع شده. مردم روستای دفراز از آب استخر شرقی برای مصارف کشاورزی خود استفاده می‌کنند. به همین خاطر این دو استخر را می‌توان مایه آبادانی روستای استخرگاه و هم‌چنین روستاهای اطراف آن دانست. پس کاملا طبیعی است که مردم آنجا برای نام‌گذاری روستای خود از این نام استفاده کنند. 

مدتی پیش شرکت‌های تبلیغاتی مختلف برای ساخت تیزر‌های کوتاه از این روستا استفاده کردند و باعث شهرت هرچه بیشتر آن شدند. اگر دقت کنید در تبلیغات برندهای ایرانسل، میهن و بانک صادرات از یک لوکیشن بسیار زیبای طبیعی استفاده شده که همان استخر‌های طبیعی این روستا هستند. 


چرا باید به روستای استخرگاه رودبار سفر کنیم؟ 

زندگی همه ما انسان‌هایی که در شهر زندگی می‌کنیم، تنها در کار خلاصه می‌شود. یک زندگی پر از استرس در محیط پر سر و صدا و پر از آلودگی شهری که روح آدمی را آزرده می‌کند. از این رو لازم است گاهی ما نیز به روح و جسم خود استراحت دهیم. شاید استراحتی چند روزه در خانه هم بتواند خستگی جسم ما را از بین ببرد، اما خستگی روح را چطور باید از بین برد؟ روح انسان به آرامش احتیاج دارد. انسان در گذشته هیچ گاه چنین زندگی ماشینی و شلوغی را تجربه نکرده بود. ما به طبیعت وابستگی بسیار زیادی داریم زیرا از طبیعت به وجود آمده‌ایم. زمانی که چشمان خود را ببندیم و یک کلبه چوبی زیبا در دل جنگل‌های بکر را تصور کنیم، ناخودآگاه آرامش به دست می‌آوریم. شاید حتی بتوانیم بوی جنگل باران زده را نیز استشمام کنیم. صدای چوب خشکی که در آتش می‌سوزد و حتی گرمای آن را بر دستان خود احساس خواهیم کرد. 


روستای-استخرگاه-رودبار


واقعا چه چیزی بیش از این می‌تواند به ما آرامش دهد؟ جایی که خبری از اینترنت، موبایل و حتی برق نباشد. تنها صدای پرندگان سکوت جنگل را بشکند و پس از آن شاهد شیطنت قورباغه‌های کوچک در دل آب باشیم. کمی در طبیعت بگردیم و چوب‌های خشک را برای شومینه زغالی خود جمع کنیم. شومینه را روشن کرده و یک چای زغالی دم کنیم. یک کتاب را برداشته و روی یک صندلی متحرک کنار آتش صفحه به صفحه آن را ورق بزنیم. روستای استخرگاه دقیقا همان جایی است که می‌توانید تمام این حس‌های خوب را کنار هم تجربه کنید. برکه روستای استخرگاه همان آبگیری است که شاید بارها تصویر آن را روی کارت پستال‌ها دیده باشید. زمانی که آن را از نزدیک می‌بینید، انگار که رویای شما به حقیقت پیوسته. 

اگر کمی اهل پیاده‌روی باشید، می‌توانید با یک جفت کفش مناسب عازم جنوب روستا شده و از دیدن آبشار روستای استخرگاه بهت زده شوید. البته اگر به کوهنوردی علاقه دارید و تجهیزات لازم را همراه خود آورده‌اید، می‌توانید به سمت شمال رفته و قله درفک را فتح کنید. این مسیر کوهنوردی بسیار شهرت دارد و بسیاری از کوهنوردان در مسیر صعود خود، لحظه‌ای کوتاه مهمان روستای استخرگاه می‌شوند. 


اقامت در روستای استخرگاه 

خوشبختانه در روستای استخرگاه خبری از ساخت و ساز هتل و سایر اقامتگاه‌های بوم گردی نیست. اگر قصد دارید تا شب را در این طبیعت بکر سحر کنید، باید در خانه‌های روستایی اقامت داشته باشید. مردم روستایی در ازای دریافت مبلغی ناچیز، شما را مهمان خانه‌هایشان می‌کنند و حتی اجازه می‌دهند بر سر سفره آنها بنشینید و طعم غذاهای سنتی آنها را بچشید. این سبک مسافرت هم به رشد اقتصادی مناطق روستایی کمک شایان توجهی می‌کند و هم خاطره‌ای منحصر به فرد را در ذهن شما به جای می‌گذارد. اگر به نظر شما برقراری ارتباط با روستاییان مشکل است و نمی‌توانید محل اقامت مناسبی پیدا کنید، بهتر است همراه تور سفر کرده و همه چیز را به تور لیدر خود بسپارید. 


روستای-استخرگاه


بهترین زمان سفر به روستای استخرگاه 

همانطور که ذکر کردیم، روستای استخرگاه یک منطقه چهار فصل است و شما می‌توانید در هر فصل از زیبایی‌های بی‌نظیر آن لذت ببرید. این روستا جزء معدود مناطق کوهستانی شمال کشور محسوب می‌شود که حتی در شش ماه دوم سال نیز می‌توان مهمان آن بود و از طبیعت بکرش لذت برد. 


روستای-استخرگاه


  • روستای استخرگاه در فصل بهار: همانطور که انتظار می‌رود، فصل بهار همه جا بوی شکوفه‌های بهاری می‌پیچد. تمام دشت‌های اطراف سرسبز و پوشیده از گل‌های بهاری خواهند بود. هنگام طلوع آفتاب هوا کمی سرد می‌شود به شکلی که ترجیح می‌دهید زیر کرسی بمانید و بیرون نیایید. اما در میانه روز هوا بسیار معتدل و بهاری خواهد بود. عید نوروز برای سفر به این منطقه بسیار ایده‌آل است. 
  • روستای استخرگاه در فصل تابستان: در فصل تابستان دیگر خبری از سرمای ابتدای صبح نیست. اما در عین حال هوا از تهران بسیار خنک‌تر خواهد بود. به این ترتیب اگر در گرمای شدید تابستان به دنبال یک سفر برای فرار از گرما هستید، روستای استخرگاه برای شما بهترین گزینه خواهد بود. 
  • روستای استخرگاه در فصل پاییز: پاییز سلطان فصل‌ها و ترکیب رنگ‌ها است. در پاییز هوا نه سرد و نه گرم است. طبیعت رنگ باز می‌کند و در هر گوشه می‌توانید شاهد هزاران رنگ مختلف باشید. روستای استخرگاه در فصل پاییز تبدیل به یکی از شاعرانه‌ترین و عاشقانه‌ترین نقاط تمام دنیا خواهد شد. پس سفر به استخرگاه را در این فصل از دست ندهید. 
  • روستای استخرگاه در زمستان: شاید دسترسی به این روستا در فصل زمستان کمی دشوار باشد و نیاز به تجهیزات و خودروهای خاصی داشته باشید. اما در عین حال بر خلاف تصور، هوای زمستان استخرگاه به دلیل وجود حوضچه‌های آب متعدد، معتدل و قابل تحمل است. دشت‌های اطراف پوشیده از برف بوده و همه چیز برای اقامتی گرم در کلبه‌های چوبی آماده است. 


نکاتی که باید در سفر به استخرگاه در نظر داشته باشیم 

  • شما می‌توانید در تور یک روزه استخرگاه شرکت کرده و شب را به تهران بازگردید. 
  • گشت و گذار در روستای استخرگاه حدود چهار الی پنج ساعت به طول خواهد انجامید.
  • اگر قصد اقامت شبانه در روستا را دارید، پیش از غروب آفتاب باید یک کلبه روستایی را پیدا کنید.
  • بهتر است در تمامی ایام سال، لباس گرم همراه داشته باشید. 
  • در فصل بهار به دلیل بارندگی شدید، دشت‌های اطراف بسیار لغزنده هستند. پس کفش مناسب و یک دست لباس اضافه همراه داشته باشید. 
  • بهتر است خوراکی و آب کافی همراه خود بیاورید. 
  • معمولا در این منطقه موبایل به سختی آنتن می‌دهد، پس پیش از رسیدن، با افرادی که می‌خواهید، تماس بگیرید. 
  • پول نقد همراه داشته باشید. 
  • کیف کمک‌های اولیه و داروهای مورد نیازتان را همراه خود بیاورید. 


استخرگاه


دسترسی به روستای استخرگاه 

  • آدرس روستای استخرگاه: گیلان، اتوبان قزوین - رشت، 35 کیلومتری شهرستان رودبار، شهر رستم آباد، روستای استخرگاه 

اگر قصد دارید از تهران حرکت خود را آغاز کنید، باید ابتدا از جاده ساوه به قزوین رفته و از آنجا به سمت رشت بروید. زمانی که به 70 کیلومتری رشت و نزدیکی شهر توتکابن برسید، باید وارد جاده سمت راست خود شده تا به ییلاق دفراز برسید. این جاده کوهستانی، سر بالایی و کمی دشوار است. پس زنجیر چرخ همراه خود داشته باشید. پس از 20 دقیقه رانندگی به دفراز خواهید رسید. کمی بالاتر سمت چپ خود یک جاده خاکی مشاهده خواهید کرد. این جاده دقیقا شما را به روستای استخرگاه می‌رساند. فقط به یاد داشته باشید که وسیله نقلیه شما باید سالم و پرقدرت باشد. 

خب همراهان عزیز، نظر شما در مورد این بهشت گمشده چیست؟ نظر شما در مورد اینکه چنین جاذبه‌های بکری همه‌گیر شوند، چیست؟ آیا این به اقتصاد مردم منطقه کمک می‌کند یا به طبیعت آسیب می‌رساند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. در ضمن فراموش نکنید که کایت در تلاش است تا با تجربه بالا و به کارگیری متخصصان خبره، بهترین و خاطره انگیزترین سفر را برای شما تدارک ببیند. با کایت سفر کنید تا جز خاطرات خوش چیزی در ذهن شما باقی نماند. 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1399/07/27

    سلام دوست عزیز در بخش آخر که نوشتید دسترسی به روستای استخرگاه تویه متنش خط سوم ( کیلومتری رشت و نزدیکی شهر تنکابن برسید ) شهر تنکابن نیست . تنکابن مازندارن هست این توتکابن هست لطفا ویرایش کنید . ممنون

  • 1401/08/11

    دوستان سلام درمورد استخرگاه یک تبلیغ بیخودی است اصلا وقت تان را تلف نکنید جاده بسیار بسیار افتضاح و آنچه در تبلیغات نشان داده اند اصلا اینگونه نیست .

  • 1402/01/12

    سلام.من عید یه گذری به استخرگاه زدیم..تبلیغ بیخودی..جاده بد..محل گردشی خوبی نداره..بجاش برید ماسال..فومن ..ییلاقات بکر برید..استخرگاه خداییشش خوب نیست..ممنون

  • 1402/01/12

    واقعا خداییشش خوب نیست

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید