قشم | راهنمای سفر، تصاویر، هتل‌ها، رستوران‌ها و...
ضحا اکبری 1401/09/14 1522 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

بدون شک یکی از شگفت انگیزترین و زیباترین نقاط ایران قشم است، جزیره‌ای در جنوب ایران و در استان هرمزگان، که بزرگ‌ترین جزیره‌ی این منطقه به شمار می‌رود. قشم پیشینه‌ای طولانی، آثار تاریخیِ فراوان، جاذبه‌های گردشگریِ فوق العاده و طبیعتی بی نظیر دارد، به همین دلیل توانسته خود را در لیست مقاصد محبوب سفر در ایران، قرار دهد. اگر تا به حال به قشم نرفته‌اید، قصد دارید به زودی به آن سفر کنید یا علاقه دارید اطلاعات خود را در مورد این جزیره‌ی دیدنی افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

موقعیت جغرافیاییِ قشم

قشم جزیره‌ای است در استان هرمزگان که از شمال به بندر عباس، بندر خمیر و بخشی از بندر لنگه، از جنوب به جزیره‌ی هنگام، از شرق به جزیره‌ی لارک و از جنوب غربی به جزایر بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک می‌رسد. بندر عباس، نزدیک‌ترین بندر به این جزیره است که حدود 20 کیلومتر با آن فاصله دارد، مساحت جزیره‌ی قشم حدود 1 ونیم کیلومتر مربع است و بیشترین ارتفاع آن از سطح دریا 302 متر می‌باشد. جزیره‌ی قشم از 3 قسمت اصلیِ بخش مرکزی، بخش شهاب و بخش حرا تشکیل شده و دارای 5 شهر به نام‌های قشم، سوزا، درگهان، بندر لافت و بندر رمکان می‌باشد. قشم با مساحتی حدود 2 و نیم برابر سنگاپور، بزرگ‌ترین جزیره‌ی غیر مستقل در دنیاست و به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ی استراتژیک و حساسِ خلیج فارس، نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان اهمیت ویژه‌ای دارد. قشم یک فرودگاه بین المللی به نام دیرستان دارد که در منطقه‌ای به همین نام قرار گرفته و میزبان مسافران بسیاری است که از داخل و خارج ایران به این جزیره‌ی زیبا سفر می‌کنند.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به قشم

جزیره‌ی قشم در نزدیکی خط استوا قرار گرفته پس هوای بسیار گرمی دارد، ضمن اینکه همجواری با دریا، رطوبت این منطقه را نیز زیاد کرده است، دمای هوا در برخی اوقات سال به حدی بالا می‌رود که تنها بومیان می‌توانند زندگی در جزیره را تحمل کنند و افراد غیر بومی برای در امان ماندن از گرما تا حد امکان از محل اقامت خود خارج نمی‌شوند. بهترین زمان سفر به قشم، به هدف افراد از سفر به این منطقه بستگی دارد، اگر آب و هوا برایتان مهم است، بهتر است در نیمه‌ی دوم سال خصوصا از اوایل آذر تا اوایل فروردین به قشم سفر کنید، هوای منطقه در این بازه‌ی زمانی، بسیار معتدل و دلپذیر خواهد بود، به خصوص در دی و بهمن که بارندگی‌ به کمترین حد خود می‌رسد. اگر دلیل سفرتان به قشم خرید کردن است، بهترین زمان فصل تابستان خواهد بود، در این زمان قشم کمترین مسافر را در خود می‌بیند و مراکز خرید در خلوت‌ترین حالت و با بهترین سیستم‌های سرمایشی میزبان علاقمندان به خرید خواهند بود. در صورتی که طرفدار شرکت در جشنواره‌های جذاب و هیجان انگیز هستید، می‌توانید در زمان‌های برگزاریِ این فستیوال‌ها به قشم بروید.

پوشش گیاهی و حیات جانوریِ قشم

به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هواییِ قشم، پوشش گیاهیِ این جزیره به هوای گرم و خشک و رطوبت بالا نیاز دارد، مهم‌ترین پوشش گیاهی قشم، جنگل‌های حرا هستند که حدود 2000 کیلومتر از مساحت این جزیره را تشکیل می‌دهند، درختان کُنار، کرت، جَر، چِت و کهور از جمله درختان جزیره‌ی قشم هستند که بیشتر به شکل درختچه‌های کوتاه دیده می‌شوند، نخل بلند نیز از دیگر درختان مهم قشم به شمار می‌رود.

جانورانی که در جزیره‌ی قشم زیست دارند، باید با آب و هوای گرم این منطقه سازگار باشند، از جمله جاندارانی که در قشم زندگی می‌کنند، می‌توان پستاندارانی مانند حشره خوار کوتوله (کوچک‌ترین پستاندار دنیا)، وال آبی (بزرگ‌ترین پستاندار کره‌ی زمین)، غزال ایرانی، سمور، روباه، خرگوش، خفاش میوه خوار و...، خزندگان، دو زیستان، 173 گونه پرنده شامل سهره‌ی خاکی، زرد پر مزرعه، طرفه‌ی کوهی، سنگ چشم کله سرخ، بلبل خرما، سبز قبای هندی، پرستوی دریایی دودی، کاکایی سر سیاه، قار ساحلی و سفید، باکلان، حواصیل هندی، مرغ سقای پا خاکستری و پرندگان نادری همچون حواصیل سبز و شاهین کبود را نام برد.

اقتصاد قشم

اقتصاد قشم بر چند گزینه استوار است، اول صیادی، یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدِ مردم قشم، صید ماهی و میگو است که به وسیله‌ی لنج، مشتا و قایق موتوری انجام می‌گیرد، بندر بهمن، بندر شهید ذاکری، بندر سوزا، بندر باسعیدو، بندر سلخ، بندر کندالو و... بنادرِ مهم قشم برای صیادی هستند. مورد بعدی گردشگری است که در سال‌های اخیر به دلیل شناخته شدن قشم، جاذبه‌های طبیعی بیشمار و امکان گردشگریِ این منطقه رونق بسیاری پیدا کرده و گردشگران زیادی را از داخل و خارج ایران به این جزیره فرا خوانده است. یکی از فاکتورهایی که گردشگران را به قشم می‌کشاند خرید کردن است، این منطقه به عنوان یکی از مناطق آزاد ایران فضایی مناسب برای خرید دارد و بازارها و مراکز خرید کوچک و بزرگ بسیاری در آن ایجاد شده است. به دلیل کم بودن آب و بارندگی، کشاورزی در قشم رونق چندانی ندارد، اما این منطقه تا حدودی برای دامپروری مناسب است و این شغل به روش سنتی در قشم انجام می‌گیرد، نگهداری از گاو، گوسفند، گوساله و شتر یکی از منابع درآمد مردم قشم به شمار می‌رود. در قشم معادن سنگ آهن، گاز، خاک سرخ و نمک و منابع گازی بسیاری وجود دارد که به عنوان ایجاد کننده‌ی شغل برای ساکنان جزیره و منبع درآمدی برای آنان از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد.

جغرافیایِ انسانی قشم

جمعیت جزیره‌ی قشم طبق سرشماریِ سال 1395، حدود 150 هزار نفر می‌باشد، که از بومیانِ جزیره و مهاجران تشکیل شده است، از این تعداد حدود 70 هزار نفر در مناطق شهری و حدود 80 هزار نفر در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. دین بیشتر بومیان قشم مسلمان سنی (شافعی) و دین بیشتر مهاجران، مسلمان شیعه می‌باشد، زبان اصلی مردم جزیره، فارسی با گویش جزیرتی یا قشمی است اما ساکنان جزیره به زبان‌های فارسی، هندی، بندری و انگلیسی صحبت می‌کنند.

تاریخ و فرهنگ قشم

جزیره‌ی قشم یکی از قدیمی‌ترین قسمت‌های ایران است که به گفته‌ی محققان حتی در زمان مادها، ساکنان زیادی داشته، این جزیره در دوره‌ی ساسانیان رونق بسیاری یافت، نام قشم در آن دوره، اَبَر کاوان بود. با ظهور اسلام، مسلمانان به این جزیره وارد شده و به زندگی در آن پرداختند، بعد از آن نیز اروپایی‌ها به قشم طمع و تا سال‌ها پرتغالی‌ها بر آن سلطه پیدا کردند. این روند تا دوره‌ی قاجار ادامه داشت تا اینکه پس از این دوره دوباره ایرانی‌ها بر قشم مسلط شدند. مردمان این جزیره‌ی زیبا فرهنگی غنی و آداب و رسومی تماشایی دارند، این مردم مهربان و خونگرم بوده و بسیار مهمان نواز هستند. در قشم مراسم‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام ریشه در گذشته و اتفاق خاصی دارد، این مراسم‌ها همه با شادی همراه هستند و به اهالی جزیره و گردشگران حس خوب می‌دهند، برای مثال می‌توان به جشن‌ها و مراسم‌های زیر اشاره کرد:

  • جشن نوروز صیاد: این جشن که در روزهای پایانیِ تیر ماه و برای شکر گزاری از نعمت‌های خداوند برگزار می‌شود، در این مراسم که در آغاز فصل تخم گذاریِ ماهی‌ها انجام می‌گیرد، صیادان صید ماهی را تعطیل کرده و هیچکس ماهی نمی‌خورد.
  • جشن میگو: در 24 و 25 آبان ماه هر سال برگزار شده و برای تشکر از خداوند بخاطر نعمت‌های بیشمارش می‌باشد.
  • جشن نخل: یکی از جشن‌های پرطرفدار در قشم است که در دهه‌ی آخر شهریور برپا می‌شود، در این جشن مردم در کنار هم جمع شده، به بازی‌های محلی می‌پردازند و آوازهای سنتی می‌خوانند.
  • جشن عروسی: اهالی قشم برای مراسم عروسی اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و بخش‌های مختلف آن را با دقت خاصی انجام می‌دهند، برای مثال جشن حنا بندان یکی از مراسم‌هایی است که به صورت مفصل و با رقص، پایکوبی و حنا بستن روی دست عروس و داماد و مهمان‌ها انجام می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری قشم

قشم یکی از مناطق بسیار زیبای ایران است که پر از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی می‌باشد، در ادامه به توضیح تعدادی از این جاذبه‌ها می‌پردازیم:

جنگل‌های حَرا:

جنگل‌های حرا عنوان جنگل‌هایی است که در شمال غربی جزیره‌‌ی قشم قرار دارد، مساحت این جنگل‌ها حدود 86 هکتار است و به طور جدی از آن محافظت می‌شود. درختان این جنگل‌ها درخت مانگرو هستند که برای رشد به آب شور نیاز دارند، هنگامی که عمق آب جزیره کم می‌شود، این درختان سر از آب بیرون می‌آورند و به طور کامل خارج از آب هستند، اما وقتی آب به اندازه‌ی طبیعیِ خودش برمی‌گردد، جنگل به صورت شناور در آب دیده می‌شود. جنگل‌های حرا یکی از زیباترین جاذبه‌های استان هرمزگان و جزیره‌ی قشم است که به سبب برخورداری از محیط مناسب، انواع پرندگان و موجودات آبزی در دل آن زندگی می‌کنند.

آدرس: استان هرمزگان، قشم، بین جزیره‌ی قشم و بندر خمیر، تنگه‌ی خوران خلیج فارس، جنگل‌های حرا

قلعه‌ی پرتغالی‌ها:

قلعه‌ی پرتغالی‌ها دژی بزرگ و مستحکم در جزیره‌ی قشم است که در سال 1507 میلادی به دستور آلفونسو آلبرکرک دریا نورد پرتغالی، ساخته شد، مساحت این قلعه بیش از 2 هزار متر مربع است و در ساخت آن از مصالحی همچون ملات ساروج، گچ و سنگ آهک استفاده شده است. در حالت عادی از این قلعه برای نگهداری از سلاح و مهمات استفاده می‌شده ولی در زمان‌های بحرانی به عنوان مرکز پشتیبانی برای دژهای لارک، قشم و هرمز بوده است. قلعه‌ی پرتغالی‌ها یکی از آثار تاریخی ارزشمند قشم است که معماری بسیار زیبایی دارد و از قسمت‌های مختلفی همچون اتاق سرباز خانه، آب انبار، کلیسا، انبار اسلحه، تالار، زندان و مقر فرماندهی تشکیل شده است.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره‌ی قشم، ضلع شمالیِ جزیره، قلعه‌ی پرتغالی‌ها

تنگه‌ی چاهکوه:

تنگه‌ی چاهکوه یکی از زیباترین جاذبه‌های قشم است که در 70 کیلومتریِ جزیره واقع شده است، این تنگه از صخره‌های مرتفع، دیواره‌های بلند، سنگ‌های آهکی فرسایش یافته و حوضچه‌های بیضی شکل کوچک و بزرگی تشکیل شده و دارای زیباترین صحنه‌های طبیعی است. تنگه‌ی چاهکوه در واقع کوه‌هایی بوده که دیواره‌هایش در طول هزاران سال فرسایش یافته و خطوطی نامنظم و زیبا را پدید آورده است، در گوشه و کنار تنگه حوضچه‌هایی وجود دارد که آب باران در آن‌ها جمع شده و آب شیرین منطقه را تامین می‌کند، دره‌های عمیقی در این تنگه دیده می‌شود که عبور از برخی از آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود، در تنگه‌ی چاهکوه گیاهانی به شکل درختچه‌های کوچک، موجودات مختلف و پرندگان فراوانی زندگی می‌کنند.

آدرس: استان هرمزگان، 70 کیلومتریِ جزیره‌ی قشم، نزدیکی روستای چاهوی شرقی، تنگه‌ی چاهکوه

دره‌ی ستارگان:

دره‌ی ستارگان یکی از شاهکارهای طبیعت است که از معروف‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعیِ قشم نیز به شمار می‌رود، این دره قسمتی از ژئو پارک قشم بوده و بومی‌ها معتقدند از برخورد یک شهاب سنگ بزرگ (یک ستاره) با زمینِ این منطقه به وجود آمده است. اما در واقع دره‌ی ستارگان از عملکرد ناهمگنِ عوامل فرسایشی مانند باد و آب بر طبقات مختلف زمین به وجود آمده است، نتیجه‌ی این عملکرد، ایجاد دره‌ای است که بخش‌های زیبایی داشته و میلیون‌ها سال قدمت دارد.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره‌ی قشم، شمال غرب روستای برکه خلف، دره‌ی ستارگان

غار خَربَس:

غار خربس یکی از جاذبه‌های جزیره‌ی قشم است که میلیون‌ها سال پیش نفوذ آب در دل کوه، آن را به وجود آورده و انسان‌ها در دوره‌ی مادها، تغییراتی بر روی آن اعمال کرده‌اند. ورودیِ این اثر زیبا 9 روزنه است، دیوارهایش 20 تا 30 متر ارتفاع دارند، در پشت این روزنه‌ها یک تالار با 2 طاقچه به چشم می‌خورد، بعد از این تالار، تعداد زیادی اتاق، دهلیز، چشمه و روزنه دیده می‌شود که بخش‌های مختلف این غار را تشکیل می‌دهند. از غار خربس در گذشته به عنوان محل پرستش الهه‌ی میترا، اُستودان (محل نگهداری از استخوان مردگان در آئین زرتشتی) و محلی برای پنهان شدن در زمان حمله‌ی دشمنان استفاده می‌شده است، ضمن اینکه در پایین دهانه‌ی غار، حوضچه‌ای برای جمع شدن آب باران وجود دارد.

آدرس: استان هرمزگان، 15 کیلومتریِ جنوب قشم، سمت راست جاده‌ی قشم به روستای خربس و روستای رمچاه، غار خربس

پارک کروکودیل قشم:

پارک کروکودیل قشم، اولین پارک کروکودیل در خاور میانه است که در جزیره‌ی قشم واقع شده و یکی از جاذبه‌های این منطقه به شمار می‌رود. این پارک اولین مرکز برای پرورش و نگهداری کروکودیل‌ها در خاور میانه است که در سال 1390 در این جزیره افتتاح شد، تعداد زیادی کروکودیل در این مجموعه زندگی می‌کنند و گردشگران می‌توانند در آن با چگونگی تخم گذاری، به دنیا آمدن نوزادان، تغذیه‌ی کروکودیل‌ها و سایر مراحل زندگی این جانور آشنا شوند، علاوه بر کروکودیل حیوانات دیگری مثل شتر مرغ آفریقایی، عقاب تالابی، طاووس، مرغ شاخدار، کرکس مصری، بلدرچین، طوطی، کیک، مرغ مینا، سار و... در پارک کروکودیل قشم زندگی می‌کنند.

آدرس: استان هرمزگان، 4 کیلومتریِ جزیره‌ی قشم، اتوبان قشم به درگهان، پارک کروکودیل

غذاهای محلی و بهترین رستوران‌های قشم

حتما می‌دانید که غذاهای جنوبی از خوش طعم‌ترین و بهترین غذاهای ایرانی هستند، غذاهایی پر از ادویه با طعمی تند و تیز که هر کسی را عاشق خود می‌کنند و معمولا در پخت آن‌ها از ماهی و میگو استفاده می‌شود، زیبون، ماهی برشته، کُلُمبا، موفلک، هُواری، پودینیِ کوسه یا سفره ماهی، عنکاس (ماهی مرکب)، تموشی ( نان محلی قشم)، برنج دیشو و... از جمله غذاهای خوشمزه‌ی جزیره‌ی قشم هستند. در این جزیره غذا خوری‌ها و رستوران‌های متعدد و متنوعی وجود دارد که گردشگران می‌توانند در آن‌ها این غذاهای خوشمزه را نوش جان کنند، از میان این رستوران‌ها رستوران حاج غفور، رستوران قلعه، رستوران خاله، رستوران نعیم، رستوران الوند، رستوران آبشار و... بسیار معروف می‌باشند. برای آشنایی با بهترین رستوران‌های قشم، می‌توانید مطلب بهترین رستوران‌های قشم را مطالعه نمایید.

بازارها و مراکز خرید قشم

یکی از اصلی‌ترین دلایل سفرِ گردشگران به قشم، خرید کردن است، این جزیره یکی از مناطق آزاد ایران است به همین دلیل سالانه صدها نفر برای خرید کردن به این جزیره می‌آیند. در قشم مغازه‌های کوچک و بزرگ، بازارهای محلی و مراکز خرید مدرن با بالاترین کیفیت و بهترین برندها آماده هستند تا هر کالایی که گردشگران بخواهند به آن‌ها عرضه نمایند. بازار سنتیِ قشم، بازار ستاره، مجتمع تجاری سیتی سنتر، بازار بزرگ فردوسی، مرکز خرید پریدس قشم، بازار خلیج فارس، مرکز خرید مرجان، مرکز خرید سیمرغ، مرکز خرید دلفین و... از جمله بازارها و مراکز خرید مهم قشم به شمار می‌روند.

بهترین هتل‌های قشم

از آنجا که قشم یکی از پرطرفدارترین شهرها برای سفر و گردش است، در آن انواع و اقسام اقامتگاه‌ها یافت می‌شود، مسافر خانه و اقامتگاه‌های ارزان قیمت که دغدغه‌ی مالیِ مسافران را از بین می‌برد، یا هتل‌های لوکس که برای مسافرانی که محدودیت مالی ندارند بسیار جذاب است. از جمله هتل‌های قشم می‌توان از هتل ایرمان و هتل آتامان به عنوان لوکس‌ترین هتل‌های این جزیره نام برد، هتل ساحل طلایی، هتل آرتا، هتل ساحلی خلیج فارس، هتل سینگو و هتل ارم از هتل‌های معروف و پرطرفدار این جزیره‌ی تماشایی هستند.

در این مقاله در مورد جزیره‌ی قشم صحبت کردیم، این جزیره‌ یکی از زیباترین و جذاب‌ترین شهرهای ایران است که همه ساله میزبان مسافران زیادی از داخل و خارج از کشور می‌باشد، در این جزیره‌ی دیدنی جاذبه‌های بسیاری برای گردشگران وجود دارد، جاذبه‌هایی که برخی ارزش تاریخی و برخی دیگر زیباییِ طبیعی دارند. اگر علاقمند به سفر به جزیره‌ی زیبای قشم هستید، می‌توانید سری به صفحه‌ی تورهای این جزیره در سایت ما زده و اطلاعات بیشتری در مورد تورهای قشم کایت به دست بیاورید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید