انواع مجوزهای موردنیاز برای آژانس‌های مسافرتی در ایران
زهرا نیرومند 1401/03/17 3860 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین صنایع دنیاست. این صنعت نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشورها دارد و حتی می‌توان گفت بخش عمده‌ای از درآمد برخی از آن‌ها را تأمین می‌کند. صنعت گردشگری بسیار گسترده است و بخش‌های مختلفی چون حمل‌ونقل، اقامت، غذا و جاذبه‌های توریستی را شامل می‌شود. در واقع هر چیزی که مسافر در طول سفر خود به آن نیاز دارد، در این صنعت بزرگ جای می‌گیرد. صنعت گردشگری در طول سال‌ها، تغییر و تحول قابل‌توجهی داشته و روزبروز گسترده‌تر و پیشرفته‌تر می‎شود.  این صنعت جذابیت‎های بسیاری دارد و سالانه افرادی زیادی را به فعالیت در این زمینه ترغیب می‌کند. اگر دوست دارید در زمینه گردشگری فعالیت کنید و یک آژانس مسافرتی راه‌اندازی نمایید، باید مراحل این کار را به درستی انجام دهید و مجوزهای موردنیاز را دریافت کنید. در این مقاله انواع مجوزهای موردنیاز برای آژانس‌های مسافرتی در ایران را معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

راه‌ اندازی آژانس‌ مسافرتی در ایران

صنعت گردشگری یک صنعت گسترده است. این صنعت نسبت به گذشته تغییرات بسیاری داشته و روزبروز بزرگ‌تر می‎شود. افرادی که تا دیروز در کشور خودشان به سفر و تفریح می‌پرداختند، امروزه به دنبال سفرهای بین‌المللی هستند و برای طی کردن این مسیر نیاز به خدمات و امکانات بیشتری دارند. این خدمات از طریق آژانس‎های گردشگری در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. مسافرانی که قصد سفر دارند، برای خرید بلیط یا رزرو هتل به آژانس‎های گردشگری مراجعه می‌کنند یا حتی می‌توانند تور موردنظر خود را خریداری کنند و یک بسته مسافرتی کامل در کنار راهنمایان حرفه‌ای داشته باشند.    

آژانس‌های مسافرتی زیادی در شهرهای مختلف ایران فعالیت می‌کنند و کارهایی چون فروش بلیط هواپیما، رزرو هل، برگزاری تور و ... را انجام می‌دهند. حتی برخی از آن‌ها در زمینه صدور ویزا نیز فعال هستند و گردشگران را از ابتدا تا انتهای سفر همراهی می‌کنند. این آژانس‌ها برای فعالیت در هر زمینه نیاز به مجوز دارند و این مجوز را از سازمان مربوطه دریافت می‌کنند. در صورتی که آژانس فقط قصد فروش بلیط را داشته باشد، باید مجوز خود را از سازمان هواپیمایی ایران دریافت کند و اگر بخواهد تورهای گردشگری برگزار کند، باید مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور را نیز داشته باشد.

در هر حال اگر قصد راه‌اندازی آژانس را دارید، باید انواع مجوزهای موردنیاز برای آژانس‌های مسافرتی در ایران را بشناسید و برای دریافت هریک از آن‌ها اقدام نمایید.   

مجوز آژانس مسافرتی

 انواع مجوز برای آژانس‌های مسافرتی در ایران

هر نوع کسب و کاری را که بخواهید راه‌اندازی کنید، باید از مراجع مربوطه مجوز آن را دریافت نمایید. آژانس‎های مسافرتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و نیاز به دریافت مجوز دارند. این مجوز بر اساس نوع فعالیت آژانس صادر می‌شود و انواع مختلفی دارد. انواع مجوزهای موردنیاز برای آژانس‌های مسافرتی در ایران عبارتند از:

  • مجوز بند الف:

این مجوز برای آژانس هواپیمایی صادر می‌شود و اجازه فروش و صدور بلیط پروازهای داخلی و خارجی را در اختیار آنان قرار می‎دهد. آژانسی که مجوز بند الف را دریافت می‌کند می‌تواند با ایرلاین‌های مختلف قرارداد ببندد و بلیط را مستقیما از آن‌ها خریداری کند و به مسافران بفروشد. این مجوز از طرف سازمان هواپیمایی کشور صادر می‎شود. 

  • مجوز بند ب:

مجوز بند ب مربوط به آژانس‌های گردشگری و خدمات جهانگردی است. دفاتر مسافرتی که قصد برگزاری تور و رزرو هتل را دارند، باید برای دریافت مجوز بند ب اقدام نمایند. این مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور صادر می‌شود و اجازه فروش تورهای داخلی و خارجی، رزرو هتل و حتی پیگیری ویزای غیرمهاجرتی را در اختیار آژانس‌ قرار می‌دهد. اغلب آژانس‌هایی که در ایران فعالیت دارند مجوز بند الف و ب را باهم می‏گیرند تا امکان فروش بلیط را نیز در فعالیت‌های خود داشته باشند و بتوانند خدمات کاملی به مسافران ارائه دهند.  

  • مجوز بند پ:

شرکت‌هایی که مجوز بند پ را دریافت می‌کنند، با عنوان آژانس خدمات زیارتی شناخته می‌شوند. این مجوز توسط سازمان حج و زیارت صادر می‌شود و امکان برگزاری تورهای زیارتی داخلی و خارجی را در اختیار آژانس قرار می‌دهد. آژانس خدمات زیارتی حق برگزاری تورهای غیر زیارتی را ندارد.   

علاوه بر سه مجوز عنوان شده، مجوزهای دیگری نیز وجود دارد که در صورت درخواست و واجد شرایط بودن به آژانس مسافرتی داده می‎شود. این مجوزها عبارتند از:

  • مجوز رجا:

 این مجوز اجازه فروش بلیط قطار را در اختیار آژانس‌های مسافرتی قرار می‎دهد. آژانس‌هایی که مجوز رجا را دریافت می‏‎کنند می‌توانند به سیستم راه‌آهن کشور وصل شوند و از این طریق بلیط قطار را برای مسافران صادر کنند. در واقع با مجوز رجا نمایندگی فروش بلیط قطار را دریافت می‌کنند. آژانس‎هایی که مجوز بند الف و ب را دارند در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند مجوز رجا را نیز داشته باشند. این مجوز از طرف شرکت حمل و نقل ریلی رجا صادر می‌شود.

  • مجوز فروش الکترونیکی بلیط:

امروزه اغلب کارها به صورت اینترنتی انجام می‌شود. مسافران ترجیح می‌دهند در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنند و بلیط رفت‌وبرگشت را به صورت آنلاین تهیه نمایند.  سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی هستند که در زمینه فروش بلیط به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند. افرادی که به دنبال راه‌اندازی سایت هستند، باید قبل از شروع کار مجوز فروش الکترونیکی بلیط را از سازمان مربوطه دریافت نمایند تا اجازه فعالیت داشته باشند.  این مجوز زیرمجموعه بند الف محسوب می‌شود.

  • مجوز موسسه‌های مهاجرتی:

موسسه‌های مهاجرتی شرکت‌هایی هستند که در زمینه اقامت دائم یا چندساله فعالیت می‌کنند و به متقاضی برای دریافت ویزای مربوطه کمک می‌کنند. در واقع مانند یک وکیل در کنار فرد متقاضی هستند و راهنمایی‌های لازم را در اختیار او قرار می‌دهند. زمینه کاری این موسسات متفاوت است و مجوز مربوطه نیز بر اساس آن صادر می‎شود. در صورتی که موسسه در زمینه اعزام دانشجو فعالیت داشته باشد، باید مجوز خود را از  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت نماید. شرکت‌هایی که کارهای اقامت متقاضی را انجام می‌دهند، مجوز خود را از وزارت امور خارجه دریافت می‌کنند و آن‌هایی که در حوزه کاریابی فعال هستند، باید از بخش بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجوز داشته باشند.

در صورتی که شرایط و مدارک موردنیاز برای راه‌اندازی آژانس مسافرتی در ایران را داشته باشید، می‌توانید برای هریک از مجوزهای معرفی شده اقدام نمایید و کسب‌وکار خود را آغاز کنید.

مجوز آژانس مسافرتی

در این مقاله انواع مجوزهای موردنیاز برای آژانس‌های مسافرتی در ایران را معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که مشاهده کردید، آژانس‌های مسافرتی در ایران انواع مختلفی دارند و هریک از آن‌ها در زمینه خاصی فعالیت می‎کنند. آژانس‏های هواپیمایی مجوز بند الف را دارند و تنها مجاز به فروش بلیط هواپیما هستند. آژانس‌های گردشگری مجوز بند ب را دارا هستند و می‌توانند فروش تور و رزرو هتل را انجام دهند. شرکت‌هایی که شرایط موردنیاز را داشته باشند می‌توانند هر دو مجوز بند الف و ب را دریافت نمایند. در این صورت اجازه دارند که علاوه بر فروش بلیط و رزرو هتل، تورهای داخلی و خارجی را نیز برگزار کنند. در صورتی که شرکت موردنظر صلاحیت لازم برای دریافت مجوز بند پ  را نیز داشته باشد، می‌تواند در کنار دو مجوز دیگر، مجوز برگزاری تورهای زیارتی را نیز دریافت نماید و هیچ محدودیتی برای صدور آن وجود ندارد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید