قوانین رانندگی در کشورهای خارجی - قوانین مشترک رانندگی بین‌المللی
زهرا نیرومند 1400/06/29 2661 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که در کشور دیگری غیر از ایران رانندگی کنید؟ در این صورت، آیا قوانین رانندگی در دیگر کشورها را می‌دانید و با آن آشنایی دارید؟ شاید فکر می‌کنید این قوانین در تمامی کشورها یکسان هستند و تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد. تاحدی درست فکر می‎کنید! قوانین اصلی رانندگی در کشورهای مختلف دنیا مشترک هستند، اما ممکن است تغییراتی داشته باشند. این تغییرات متناسب با فرهنگ مردم  و شرایط آب‌وهوایی منطقه در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، میزان سخت‌گیری در رعایت قوانین رانندگی در کشورهای مختلف، متفاوت است. در ادامه این مطلب در مورد قوانین مشترک رانندگی بین‌المللی صحبت کرده و جالب‌ترین قوانین رانندگی در کشورهای خارجی را به شما عزیزان معرفی کنیم. پس اگر قصد مهاجرت دارید یا دوست دارید در سفرهایتان یک خودرو اجاره کنید و در سطح شهر به رانندگی بپردازید، ادامه مطلب را دنبال نمایید.

قوانین مشترک رانندگی بین‌المللی

در هرکجای دنیا که زندگی می‌کنید، برای رانندگی کردن، ابتدا باید قوانین آن را یاد بگیرید. آن‌گاه با گذراندن دوره‌های مربوطه و قبولی در آزمون‌های کتبی و عملی می‌توانید گواهینامه رانندگی خود را دریافت نمایید. اگر قصد مهاجرت دارید یا دوست دارید با ماشین شخصی خود سفر کنید، باید برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی اقدام نمایید. آن‌گاه می‌توانید به راحتی در کشورهای دیگر نیز به رانندگی بپردازید. نگران قوانین رانندگی در دیگر کشورها نباشید. قوانین اصلی رانندگی در کشورهای مختلف دنیا مشترک هستند و توسط دو سازمان FIA (فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی) و AIT (اتحادیه بین‌المللی جهانگردی) وضع می‌شوند. در واقع این دو سازمان وظیفه وضع قوانین و گسترش آن‌ها را بر عهده دارند. علاوه بر این، قوانین وضع‌شده توسط این سازمان‌ها با قوانین محلی یکسان‌سازی شده و به عموم مردم دنیا معرفی می‎شوند. در این صورت، اگر بخواهید در کشور دیگری غیر از محل زندگی خود رانندگی کنید، به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.  

از جمله مهم‌ترین قوانین رانندگی بین‌المللی، علائم جاده‌ای هستند که رانندگان باید با آن‌ها آشنایی داشته باشند. علائم جاده‌ای توسط نهاد‌های بین‌المللی وضع شده  و در همه جای دنیا یکسان هستند. بنابراین، در شناخت علائم مشکلی نخواهید داشت. قوانین دیگر مربوط به سلامت خودرو است که مواردی چون سلامت چراغ‌های ترمز، چراغ‌های جلو، آینه‌های جانبی و ... را در برمی‌گیرد. در واقع این موارد استاندارهایی هستند که در تمامی شرکت‌های خودروسازی دنیا رعایت می‎شوند. علاوه بر این، قوانینی چون بستن کمربند ایمنی، ممنوعیت خوردن و آشامیدن، عدم استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی و ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی نیز از جمله مواردی هستند که در قوانین رانندگی تمامی کشورها دیده می‌شوند. البته ممکن است میزان سخت‌گیری در رعایت آنان کمی متفاوت باشد.

به عنوان مثال، در کشورهایی مانند سوئد، نروژ و فنلاند وجود بیش از 0.2 گرم الکل در یک لیتر خون غیرمجاز محسوب می‌شود، اما این میزان در کشورهای انگلیس، کانادا و آمریکا 0.8 گرم در هر لیتر است. رانندگان فرانسوی نیز موظف هستند در خودروی خود یک دستگاه تشخیص مصرف نوشیدنی الکلی داشته باشند. 

مورد بعدی امنیت کودکان است که در قوانین راهنمایی و رانندگی بین‌المللی به آن توجه بسیاری می‌شود. در این قوانین، صندلی ایمنی برای کودکان زیر 3 سال اجباری است. علاوه بر این، کودکان زیر 12 سال حق ندارند بر روی صندلی جلوی اتومبیل بنشینند. برخی از کشورها کمی سخت‌گیرانه‌تر عمل کرده و این سن را تا 18 سال نیز افزایش داده‌اند.

قوانین رانندگی

قوانین رانندگی در کشورهای خارجی

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، قوانین رانندگی در هر کشور مطابق با فرهنگ، بافت اجتماعی و شرایط آب‌وهوایی آن وضع می‌گردد. به عنوان مثال، حتما شنیده‌اید که در انگلیس و برخی از کشورهای دیگر، جهت رانندگی برعکس است. در این کشورها فرمان خودرو در سمت راست بوده و جهت حرکت آن‌ها در جاده‌های دوطرفه، از سمت چپ می‌باشد. این مسئله ریشه تاریخی دارد و به زمان اسب‌سواری و شمشیربازی برمی‌گردد! در آن زمان افراد معمولا شمشیر را در سمت چپ خود می‌بستند و برای این‌که با فرد مقابل برخورد نکنند، از سمت چپ پیاده‌رو حرکت می‌کردند. در حال حاضر 35 درصد از جمعیت دنیا از این قانون پیروی می‌کنند که بیشتر این کشورها در گذشته مستعمره بریتانیا بوده‌اند.


علاوه بر رانندگی در جهت مخالف، قوانین دیگری نیز وجود دارند که کمی متفاوت هستند. شاید شنیدن برخی از این قوانین برای شما جالب و حتی عجیب باشد، اما برای مردمان آن کشور کاملا عادی است. در ادامه تعدادی از جالب‌ترین قوانین رانندگی در کشورهای خارجی را معرفی  می‌کنیم.

  • رانندگان کشورهای حوزه اسکاندیناوی باید در طول روز نیز چراغ‌ جلوی خودروی خود را روشن کنند. این قانون کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما با توجه به شرایط ناپایدار آب‌وهوای این مناطق وضع شده و رعایت آن کاملا اجباری است.
  • یکی از جالب‌ترین قوانین رانندگی در کشور دانمارک، بررسي زير خودرو پيش از رانندگي است. رانندگان دانمارکی موظفند پیش از رانندگی زیر خودرو را کاملا چک کنند تا کسی زیر آن خوابیده نباشد!
  • لمان آلمان یکی از سخت‌گیرترین کشورهای دنیا در زمینه رانندگی است. در آلمان باید حواستان را به خوبی جمع کنید و همیشه مراقب باک بنزین‌تان باشید. اگر در حین عبور از بزرگ‌راه بنزین تمام کنید، جریمه خواهید شد. این جریمه به خاطر خالی بودن باک بنزین شماست. در این زمان شما مجبورید تا از ماشین پیاده شوید و به دنبال بنزین بروید که در آن صورت نیز به دلیل پیاده‌روی در بزرگ‌راه جریمه می‌شوید.
  • شاشایدشاید برایتان پیش آمده باشد که خودروتان به حدی کثیف شده است که می‌توانید با انگشت بر روی آن چیزی بنویسید. دقت داشته باشید که این مورد در کشور روسیه ممنوع بوده و جریمه دارد. رانندگان حق ندارند با خودروی کثیف تردد کنند! علاوه بر این، شستن خودرو در ملاعام و جلوی دید دیگران ممنوع است.
  • کشور اسپانيا قانون عجیبی در پارک کردن خودرو دارد. با توجه به این قانون، باید مکان پارک خودرو را با توجه به روزهای هفته انجام دهید. اگر در روزهای فرد قصد انجام این کار را دارید، خودرو را در جلوی خانه‌هایی با پلاک فرد و روزهای زوج در جلوی خانه‌هایی با پلاک زوج پارک کنید. البته این قانون در برخی از شهرهای اسپانیا دیده می‌شود و هیچ دلیل منطقی نیز برای آن وجود ندارد. علاوه بر این، در اسپانیا حتما باید در ماشین کفش به پا داشته باشید. اگر با دمپایی یا صندل رانندگی کنید و مامور راهنمایی و رانندگی متوجه این موضوع شود، حتما جریمه خواهید شد. پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند نیز در حین رانندگی ممنوع است.
  • قبرس نیز قوانین رانندگی جالبی دارد. در این کشور بوق زدن، نه تنها در جلوی بیمارستان، بلکه در مناطق مسکونی نیز ممنوع است. رانندگان به هیچ عنوان حق بوق زدن ندارند، مگر این‌که بسیار ضروري باشد. علاوه بر این، اگر در حین رانندگی دست خود را از ماشین بیرون بیاورید یا برای دیگران شکلک‌های غيراخلاقي درآورید، جریمه خواهید شد. 
  • در ژاپن باید حواستان را خوب جمع کنید. اگر در حین رانندگی آب خیابان بر روی عابر پیاده پاشیده شود، راننده جریمه می‌شود. علاوه بر این، رانندگان ژاپنی حق ندارند خودروی خود را به شخص مست امانت دهند و حتی اجازه ندارند در هنگام رانندگی او را در کنار خود بنشانند. عدم رعایت این قانون جریمه‌های سنگینی در پی دارد.
  • در یونان به هیچ عنوان نباید خودروی خود را در مکان غیرقانونی پارک کنید. پارک غیرقانونی برابر با مصادره پلاک خودروست.
  • در شهر مانیل، پایتخت فیلیپین، روزهای خاصی اجازه رانندگی دارید و به غیر از آن نمی‌توانید ماشین را از خانه بیرون بیاورید. روزهای مجاز با توجه به چهار رقم آخر پلاک خودرو مشخص می‌شوند.
  • در آفريقاي جنوبي حق تقدم با گوسفندان است! اگر در جاده با گله گوسفندان مواجه شدید، باید منتظر بمانید تا چوپان به همراه گله خود عبورکند، در غیر این صورت جریمه خواهید شد.
  • آمریکا قوانین عجیبی دارد و عجیب‌تر آن‌که قوانین هر ایالت ممکن است با دیگری متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر در چهارراهی چراغ راهنمایی و رانندگی وجود نداشته باشد، حق تقدم با راننده‌ایست که زودتر رسیده است! در برخی از ایالات این کشور خودروی کثیف جریمه دارد. رانندگان حق ندارند با ماشین کثیف روی آسفالت رانندگی کنند. در صورتی که تایر ماشین به اندازه‌ای کثیف باشد که رد آن بر روی آسفالت بماند، راننده آن جریمه خواهد شد. آلودگی ماشین موارد دیگری چون شیشه‌ها، چراغ‌ها، بدنه و ... را نیز در برمی‌گیرد. در ایالت آلاباما می‌توانید در یک جاده یک‌طرفه خلاف جهت بروید، البته به شرط این‌که چراغ‌های جلوی خود را روشن کنید! اگر در دنور کلرادو هستید و رنگ خودروتان سیاه است، در روزهای یک‌شنبه رانندگی نکنید!

قوانین رانندگی

در این مقاله در مورد قوانین رانندگی بین‌المللی صحبت کردیم و تعدادی از جالب‌ترین قوانین رانندگی در کشورهای خارجی را نیز معرفی نمودیم. همان‌طور که دیدید، قوانین اصلی در تمامی کشورهای دنیا یکسان هستند و تفاوت چندانی باهم ندارند. بنابراین، اگر گواهینامه بین‌المللی داشته باشید، می‌توانید به راحتی در هر کشوری که بخواهید رانندگی کنید و مشکلی در این مورد نخواهید داشت. دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی نیز چندان سخت نیست. کافیست مدارک خود را به همراه هزینه ارائه دهید و گواهینامه خود را دریافت نمایید، اما به یاد داشته باشید که قبل از سفر حتما قوانین رانندگی کشور موردنظر را مطالعه کرده و  بایدها و نبایدهای آن را بشناسید تا با مشکلی مواجه نشوید.


تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید