راهنمای سفر به چابهار
ضحا اکبری 1402/05/14 753 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

چابهار یکی از بنادر مهم ایران است که در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته و در کرانه‌ی اقیانوس هند و دریای عمان واقع شده است، این بندر از تمام تحریم‌ها معاف بوده و به دلیل موقعیت راهبردی که دارد مورد توجه سرمایه گذاران بسیاری قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم راهنمای جامعی از سفر به چابهار در اختیارتان قرار دهیم، اگر تصمیم دارید به این بندر زیبا سفر کنید یا می‌خواهید اطلاعات خود را پیرامون آن افزایش دهید، ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

  • موقعیتِ جغرافیاییِ چابهار

چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان و در منتهی الیه جنوب شرقی کشور قرار گرفته، این شهرِ بندری در نزدیکیِ منطقه‌ی استوایی واقع شده و به آب‌های دریای عمان و اقیانوس هند نزدیک است. در شمال چابهار شهرستان قصر قند، در جنوب این بندر دریای عمان، در شرق آن شهرستان دشتیاری و در غرب‌اش شهرستان کُنارک قرار گرفته است، مرکز شهرستان چابهار بندر چابهار می‌باشد که تا تهران 1815 کیلومتر فاصله دارد. چابهار یکی از مهم‌ترین بنادر ایران محسوب می‌شود، زیرا تنها بندر اقیانوسیِ کشور است، در زمره‌ی پررونق‌ترین مناطق آزاد ایران قرار دارد که از هرگونه تحریم معاف است، دارای طبیعتی شگفت انگیز می‌باشد، قدمتی طولانی دارد و بخاطر برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان، هر گردشگری را عاشقِ خود می‌کند، موقعیت جغرافیایی این بندر باعث شده تا چابهار به یکی از مهم‌ترین چهار راه‌های کریدور شمال جنوبِ بازرگانیِ جهانی تبدیل شود. خلیج چابهار یک بریدگیِ طبیعی است که بزرگ‌ترین خلیج ایران در اطراف دریای عمان بوده و نزدیک‌ترین آبراه به اقیانوس هند می‌باشد، چابهار 2 اسکله‌ی مجهز دارد که کشتی‌های اقیانوس پیمایی که در آن پهلو گیری می‌کنند می‌توانند 8 و نیم میلیون تن کالا را به آن وارد نمایند، هم اکنون بیشتر از 60 درصد کالاهای اساسیِ کشور از طریق بندر چابهار به کشور وارد می‌شود. کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و افغانستان که در خشکی محصور هستند، تمام تبادلات کالایی و امور بازرگانیِ آبیِ خود را از طریق بندر اقیانوسیِ چابهار انجام می‌دهند، همین موضوع سبب شده که میزان سرمایه گذاری و ساخت و ساز در این بندر تا حد چشمگیری افزایش یابد، در بندر چابهار، راه آهن مجهزی به سمت آسیای میانه ساخته شده و یک فرودگاه بین المللی هم دارد.

چند قایق روی آب

  • آب و هوا و بهترین زمان سفر به چابهار

آب و هوای بندر چابهار معتدل و گرمسیری با رطوبت نسبی است، دلیل این آب و هوا نزدیک بودن به مدار راس السرطان، فاصله‌ی کم تا دریا و قرار گرفتن در مسیر جبهه‌های استوایی و بادهای موسمیِ شبه قاره‌ی هند می‌باشد. هوای چابهار همیشه معتدل است و نام چابهار (چهار بهار) نیز به همین دلیل بر روی آن گذاشته شده است، این منطقه در تابستان خنک‌ترین و در زمستان گرم‌ترین بندر ایران می‌باشد. از آنجا که هوای چابهار همیشه معتدل است، در هر فصلی از سال می‌توان به آن سفر کرده و از طبیعت بی نظیرش لذت برد، تنها در ماه‌های اردیبهشت و خرداد رطوبت منطقه کمی افزایش میابد که آن هم آزار دهنده نخواهد بود.

مردم در ساحل

  • اقتصاد چابهار

همانطور که گفته شد چابهار تنها بندر اقیانوسیِ ایران است که بر رشد اقتصاد دریا محور در آن تاکید شده است، این بندر در مسیر کریدور بین المللی شمال به جنوب و شرق به غرب واقع شده و در مجاورت اقیانوس هند و دریای عمان قرار دارد. منطقه‌ی آزاد چابهار ظرفیت بسیاری در زمینه‌ی تجارت و بازرگانی داشته و از نقاط مهم کشور در زمینه‌ی اقتصاد دریا محور به شمار می‌رود. این بندر دارای 2 اسکله به نام‌ اسکله‌های شهید کلانتری و شهید بهشتی است که در هر کدام پست‌های اسکله با فازهای گوناگون وجود دارد، ضمن اینکه حجم زیاد آب این منطقه، می‌تواند حضور کشتی‌های بسیار بزرگ را در آن تضمین کند. جدا از تجارت، ماهیگیری از آب‌های منطقه‌ی چابهار نیز شغل بسیاری از افراد است که از طریق آن امرار معاش می‌کنند، اسکله‌های صیادی بریس، رمین و تیس نقاط مهم ماهیگیری در چابهار هستند. همچنین در باغ‌های این شهر میوه‌هایی همچون انبه، موز، لیمو، چیچک، کُنار، گواوا، سبزیجات، صیفی جات و... کشت می‌شود.

گِل فِشان

  • جغرافیایِ انسانی چابهار

طبق سرشماریِ سال 1395، جمعیت چابهار حدود 107 هزار نفر بوده است، بیشتر این افراد مسلمانِ اهل سنت هستند و به زبان بلوچی صحبت می‌کنند. زنان و مردان بلوچی هنوز هم لباس محلی‌اشان را بر تن می‌کنند و زنان علاوه بر لباس، چادر مخصوص نیز بر سر دارند.

یک زن چابهاری

  • تاریخ و فرهنگِ چابهار

برای اولین بار چابهار در سال 1270 هجری قمری جزئی از خاک ایران شد اما تا سال‌ها اعراب بر آن تسلط داشتند، در سال 1289 هجری قمری، با مداخله‌ی دولت مرکزی ایران چابهار تصرف شده و حکومت آن به دست ایرانیان افتاد. در سال 1352 طرحی به تصویب رسید که در چابهار بندری راه اندازی شود، این طرح که با انقلاب متوقف شده بود در سال 1362 دوباره آغاز شد و چند سال بعد به پایان رسید. مردمان بلوچ فرهنگی غنی و آداب و رسومی زیبا دارند، آن‌ها انسان‌هایی شاد هستند که در اوج محرومیت از هر فرصتی برای جشن استفاده می‌کنند، امروزه این جشن‌ها در قالب جشنواره‌های مختلف برگزار می‌شود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جشن مونسون: از اواسط خرداد تا نیمه‌ی شهریور ماه جشن‌های بومی متعددی در چابهار برگزار می‌شود، هدف این جشن‌ها، معرفی فرهنگ، آداب و رسوم، لباس‌های محلی، موسیقی و سایر عوامل مربوط به منطقه است، در این جشن‌ها افراد به رقص با لباس محلی می‌پردازند.

جشن اعیاد بزرگ مسلمان: مردم چابهار اعیاد بزرگ مسلمانان همچون عید فطر و قربان را محترم شمرده، در این روزها به دیدن یکدیگر می‌روند، شیرینی‌های محلی پخش کرده و شتر قربانی می‌کنند.

جشنواره‌ی حماسی کَمالان: این جشنواره قدمت زیادی ندارد و چند سالی است که از تاریخ 9 تا 12 شهریور ماه در چابهار      برگزار می‌شود و میزبان گروه‌های مختلفی از نوازندگان و خوانندگان محلی از سراسر ایران است که در 3 بخش آواز، موسیقی و ترکیبی با هم به رقابت می‌پردازند. اجرای زنده‌ی موسیقی محلی نواحی مختلف ایران در فضاهای باز برای تماشاگران این جشنواره بسیار لذتبخش است.

مراسم ازدواج: در چابهار مراسم ازدواج، آئین مخصوصی دارد و در مدت 3 شبانه روز و با آداب خاصی انجام می‌گیرد.

سه مرد مشغول نواختن تار

  • جاذبه‌های گردشگریِ چابهار

چابهار شهری است با طبیعت تماشایی و جاذبه‌های تاریخیِ فراوان، این شهر از مکان‌های بسیاری برای تفریح و گردش برخوردار است و از این نظر گردشگران علاقه‌ی خاصی به آن دارند. در ادامه به توضیح تعدادی از جاذبه‌های گردشگریِ چابهار می‌پردازیم:

گورستان جن تیس: گورستان جن یکی از جاذبه‌های دیدنیِ چابهار است که در روستای تیس قرار دارد، این گورستان دارای گورهایی بزرگ است که بر روی قسمت‌های سنگیِ روستا حفر شده‌اند، اندازه‌ی بزرگ قبرها، شکل آن‌ها و محل قرار گیری‌اشان باعث شده که افراد محلی افسانه‌هایی در مورد این گورستان نقل کرده و آن را متعلق به اجنه بدانند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، روستای تیس، 300 متریِ غرب روستا، گورستان جن

گورستانی قدیمی

سواحل صخره‌ای چابهار: یکی از زیباترین سواحل صخره‌ایِ ایران در چابهار قرار دارد، این ساحل صخره‌هایی بزرگ و تماشایی دارد و طی هزاران سال در اثر برخورد امواج به وجود آمده است. ساحل صخره‌ای چابهار خصوصا در هنگام غروب واقعا دیدنی است اما هنگامی که بادهای موسمی می‌وزند و امواجی با طول بیش از 15 متر به صخره‌ها برخورد می‌کنند، زیباترین صحنه‌ها در این ساحل خلق می‌شود.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، جاده‌ی چابهار رمین، امتداد خیابان کارگر، مجموعه تفریحیِ ساحل صخره‌ای یا دریا بزرگ

صخره های کنار ساحل

تالاب لیپار چابهار: تالاب لیپار یا تالاب صورتیِ چابهار یکی از جاذبه‌های طبیعیِ فوق العاده در این شهر است، آبِ این تالاب که در 15 کیلومتریِ شرق چابهار و در نزدیکیِ روستای رمین قرار دارد، بخاطر وجود نوع خاصی از جلبک‌ها به رنگ صورتی دیده می‌شود.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، 15 کیلومتریِ شرق چابهار، مسیر جاده‌ی ساحلیِ چابهار گواتر، نزدیک روستای رمین، تالاب لیپار

دریاچه ای با آب صورتی

کوه‌های مریخیِ چابهار: کوه‌های مریخی یا مینیاتوری، کوه‌هایی در امتداد رشته کوه‌های زاگرس هستند که تا پاکستان ادامه میابند، این کوه‌ها بخاطر ارتفاع متغیرِ 5 تا 100 متر و به دلیل شکل خاص خود که یاد آور قسمت‌هایی از مریخ می‌باشد به این نام مشهور شده است. تالاب لیپار در میان کوه‌های مینیاتوری واقع شده و تماشای این دو با هم می‌تواند یکی از بی نظیرترین تجربیات زندگی‌ هر فردی را رقم بزند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، 40 تا 50 کیلومتریِ چابهار، کوه‌های مریخی

کوه های مریخی

جنگل‌های حرای چابهار: جنگل‌های حرا عنوان جنگل‌هایی است که درختان آن در قسمت‌های کم عمق آب و روی تپه‌ قرار دارد، پوشش گیاهیِ این جنگل‌ها درخت مانگرو است. هنگامی که عمق آب کم می‌شود، این درختان سر از آب بیرون می‌آورند و به طور کامل خارج از آب هستند، اما وقتی آب به اندازه‌ی طبیعی خودش برمی‌گردد، جنگل به صورت شناور در آب دیده می‌شود. جنگل‌های حرا یکی از زیباترین جاذبه‌های چابهار است که به سبب برخورداری از محیط مناسب، انواع پرندگان و موجودات آبزی در دل آن زندگی می‌کنند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، ناحیه‌ی ساحلی خلیج گواتر، جنگل‌های حرا

چند درخت روی آب

قلعه‌ی تیسِ چابهار: قلعه‌ی تیس یا قلعه‌ی پرتقالی‌ها، یکی از آثار تاریخی چابهار است که بر روی تپه‌ای که به جاده‌ی چابهار تیس مشرف است قرار دارد، ابعاد این قلعه 95 در 24 متر است، از گچ، سنگ و آجر ساخته شده و دارای دروازه‌ی ورودی، هشتی، چندین اتاق، ایوان، حیاط و... می‌باشد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، 10 کیلومتریِ چابهار، قلعه‌ی تیس

قلعه ای با دیوارهای آجری

  • سوغات چابهار

چابهار سوغات فراوانی دارد، چیزهایی که می‌توانید به عزیزانتان هدیه دهید یا برای خود از سفر به چابهار به یادگار نگهدارید، برخی از سوغات مهم و معروف چابهار عبارتند از: ماهی، میگو، شیرینی لندو، میوه‌های استوایی، ادویه‌، شکلات خارجی، پارچه‌های سوزن دوزی، ظروف حصیری، پارچه‌های آینه دوزی و سکه دوزی، سیاه چادر، گلیم، سنگ‌های قیمتیِ تراش خورده، سفال و... . در مطلب ادویه‌های چابهار در سایت ما با 7 مورد از معروف‌ترین ادویه‌های خوش رنگ و بوی چابهار آشنا خواهید شد.

ادویه های مختلف

  • غذاهای محلی و بهترین رستوران‌های چابهار

چابهار غذاهای لذیذ و خوش طعمی دارد، غذاهایی که با یک بار امتحان کردنِ هر کدام دیگر نمی‌توانید از آن دل بِکَنید، تنورچه، خوراک خرما، پلو زعفرانی چابهار، دوغ پا، بت ماش، تخلان و... غذاهای معروف این شهر هستند. از جمله رستوران‌های مشهور چابهار می‌توان رستوران شیش محل، رستوران بلوچ، رستوران مکران، رستوران ساحلی خلیج چابهار، رستوران هندی دهلی دربار و... را نام برد. می‌توانید با مطالعه‌ی‌ مطلب غذاهای چابهار که باید آن‌ها را امتحان کنید، با غذاهای محلی و خوشمزه‌ی این شهر آشنا شوید.

غذا در دیگچه مسی

  • بازارها و مراکز خرید چابهار

چابهار یکی از شهرهایی است که بازارها و مراکز خرید متعددی دارد، از آنجا که این شهر جزء مناطق آزاد محسوب می‌شود، کالاهایی که در آن به فروش می‌رسند قیمت مناسبی دارند. بازارهای پردیس چابهار، مجتمع تجاری صالحیار، بازار فردوس، بازار صدف، بازار ابریشم، دکه بازار، بازار مادر بزرگ‌ها (بازار زنان)، بازار تیس، بازار زرگرها و... بازارهای محلی و مراکز خرید چابهار هستند که می‌توانید در آن‌ها صنایع دستی، کیف و کفش، پوشاک، ادویه، لوازم آرایشی، پارچه‌های نفیس و... را با بهترین قیمت بیابید.

بازار سنتی

  • بهترین هتل‌های چابهار

شاید مهم‌ترین قسمت سفرتان به چابهار، موضوع محل اقامت باشد، در این شهر همه جور اقامتگاه وجود دارد، از هتل‌های لوکس گرفته تا مسافر خانه‌های ارزان قیمت. هتل 5 ستاره‌ی لیپار، هتل 4 ستاره‌ی فردوس، هتل 4 ستاره‌ی شاهان، هتل 3 ستاره‌ی آذین، هتل 2 ستاره‌ی سپیده، هتل 4 ستاره‌ی لاله و... هتل‌های معروف و مهم چابهار هستند که می‌توانید در آن‌ها اقامت راحتی داشته باشید.

نمایی از هتل لیپار

  • چگونگی دسترسی به چابهار

برای رسیدن به چابهار وسایل نقلیه‌ی مختلفی وجود دارد، اولین وسیله اتوبوس است، سفر به چابهار با اتوبوس سفری طولانی ولی جذاب است، چرا که می‌توان از زیبایی‌های مسیر لذت برد، این سفر حدود 18 ساعت طول می‌کشد. وسیله‌ی بعدی قطار است، سفر به چابهار با قطار کمی سخت‌تر است، زیرا علاوه بر اینکه سفری طولانی است، به دلیل اینکه امکان سفر مستقیم با قطار به چابهار وجود ندارد، مسافران ابتدا باید با قطار به بندر عباس رفته، سپس از آنجا با اتوبوس یا سواری به چابهار بروند. با خودروی شخصی هم می‌توان به چابهار رفت، این سفر یک ماجراجوییِ کامل است، چرا که با رسیدن به هر شهر می‌توان به گشت و گذار در داخل آن شهر و بازدید از جاذبه‌هایش پرداخت، این سفر حدود 22 ساعت به طول خواهد انجامید. اما بهترین و راحت‌ترین وسیله برای سفر به چابهار هواپیماست، سفر به چابهار با هواپیما تنها یک و نیم ساعت طول می‌کشد و می‌توان با هواپیما مستقیم از تهران به چابهار رسید.

نمایی از قطار چابهار

  • هزینه‌های سفر به چابهار

هزینه‌های سفر به چابهار به چند بخش تقسیم می‌شود، هزینه‌ی وسیله‌ی نقلیه، هزینه‌ی اقامت، هزینه‌ی غذا، هزینه‌ی جابجایی در داخل شهر و هزینه‌ی تفریحات. اگر بدون خودرو به چابهار سفر کردید، برای رفت و آمد در داخل شهر می‌توانید از تاکسی یا 3 چرخه استفاده کنید، البته هزینه‌ی 3 چرخه از تاکسی خیلی کمتر است. بیشتر جاذبه‌های چابهار، جاذبه‌های طبیعی هستند، در نتیجه هزینه‌ای ندارند و به صورت رایگان می‌توان از آن‌ها بازدید کرد، ضمن اینکه در چابهار تفریحات آبیِ فراوانی می‌توان انجام داد که قیمت آن‌ها در سواحل مختلف متفاوت است. قیمت غذا در رستوران‌های لوکس چابهار بالاست، اما اگر می‌خواهید هزینه‌ی کمتری بابت غذا بپردازید، می‌توانید از غذاخوری‌های خیابانی استفاده کنید که هم غذاهای بسیار خوشمزه‌ای دارند و هم قیمت آن‌ها واقعا مناسب است. در ادامه جدولی از قیمت‌های هتل‌ها و وسایل نقلیه‌ای که برای رسیدن به چابهار می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، آورده‌ایم:

                وسیله‌ی نقلیه

                         هزینه (از تهران تا چابهار)

    هواپیما

     بین 1 میلیون و 700 تا 1 میلیون و 900 هزار تومان

    اتوبوس

     بین 350 تا 400 هزار تومان

    قطار  (تهران  بندرعباس)

     بین 200 تا 300 هزار تومان (هزینه‌ی اتوبوس یا سواری از بندرعباس تا چابهار به این مبلغ اضافه می‌شود)

    خودروی شخصی

     فاصله‌ی تهران تا چابهار زیاد و حدود 1800 کیلومتر است و برای رسیدن به آن بنزین فراوانی مصرف می‌شود، هزینه‌ی لازم برای سفر به چابهار با خودروی شخصی بر اساس قیمت بنزین تعیین خواهد شد


                      نوع هتل

                        قیمت (برای یک شب)

                      5 ستاره

    بین 2 میلیون و 500  تا 11 میلیون و 500 هزار تومان

                      4 ستاره

                       بین 1 تا 5 میلیون تومان

                      3 ستاره

                  بین 700 هزار تا 2 میلیون تومان


در نهایت بهترین روش برای سفر به چابهار استفاده از تور است، اگر از تورهای چابهار استفاده کنید علاوه بر اینکه در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کنید، دغدغه‌ای بابت تهیه‌ی بلیط، رزرو هتل، جابجایی در شهر و برنامه ریزی برای بازدید از جاذبه‌های این شهر نخواهید داشت.

در این مقاله در مورد بندر چابهار صحبت کردیم، چابهار یکی از زیباترین شهرهای ایران است که با داشتن جاذبه‌های گردشگری فوق العاده و طبیعت بی نظیر، توانسته مسافران بسیاری را به سمت خود فراخوانَد. اگر علاقمند هستید به بندر زیبای چابهار سفر کنید، می‌توانید سری به صفحه‌ی تورهای این شهر در سایت ما زده و اطلاعات بیشتری در مورد تورهای چابهارِ کایت به دست آورید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید