سنترال پارک نیویورک | 25 دانستنی جذاب Central Park
زهرا نیرومند 1399/05/13 22192 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



سنترال پارک، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های شهر نیویورک و ایالات متحده آمریکاست که در قلب منهتن واقع شده است. این پارک وسیع و مدرن در میان مراکز تجاری و ساختمان‌های بلند نیویورک قرار گرفته و جاذبه‌های طبیعی و تفریحی بسیاری را در خود جای داده است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به دریاچه زیبای پارک، باغ‌ها، مجسمه‌ها، مسیرهای پیاده‌روی، زمین‌های ورزشی و باغ‌وحش، اشاره کرد. در این بخش به معرفی سنترال پارک نیویورک پرداخته و 25 دانستنی جذاب در مورد این پارک را نام می‌بریم.


سنترال پارک نیویورک (new york central park)


سنترال پارک نیویورک، پارکی بسیار مشهور در شهر نیویورک آمریکاست که حتما نام آن را شنیده‌اید یا تصاویری از آن را در فیلم‌های آمریکایی دیده‌اید. این پارک در سال 1858 در زمینی به مساحت حدود 341 کیلومتر مربع به دست دو معمار هنرمند با نام‌های فردریک لاو المستد (Frederick Law Olmsted) و کالورت واکس (Calvert Vaux) ساخته شد. این پارک بزرگ‌ترین فضای سبز آمریکا و یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در بین مردم این کشور است که سالانه بیش از 40 میلیون گردشگر را به سمت خود جذب می‌کند.
سنترال پارک نیویورک همه روزه از سال 6 صبح تا 1 بعد از نیمه شب به روی عموم مردم باز است و فرصت استفاده از امکاناتی چون زمین‌های ورزشی، زمین‌های بازی کودکان، پیاده‌روی و قایق‌سواری بر روی دریاچه‌های پارک را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌سازد. بسیاری از خانواده‌ها نیز روزهای تعطیل به سنترال پارک نیویورک آمده و در مکان‌هایی که برای پیک‌نیک در نظر گرفته شده است، ساعات خوبی را می‌گذرانند.


سنترال پارک نیویورک


جاذبه‌های گردشگری سنترال پارک نیویورک


سنترال پارک، مستطیلی سبزرنگ در قلب شهر همیشه بیدار نیویورک است که امکان ساعاتی استراحت و استفاده از انرژی‌های طبیعت را در زندگی پرمشغله امروزی فراهم می‌سازد. این پارک در مدرن‌ترین شهر دنیا و در میان برج‌ها و آسمان‌خراش‌های بلند نیویورک ساخته شده و جاذبه‌های گردشگری متنوعی را در خود جای داده است که عبارتند از:


آلیس در سرزمین عجایب: آلیس در سرزمین عجایب، مجسمه‌ای برنزی برگرفته از داستانی به همین نام است که آلیس را به همراه دیگر شخصیت‌های داستان به دور میزی به شکل قارچ نشان می‌دهد. این مجسمه در سال 1959 توسط جرج دلاکورت (George DelaCorte) به سنترال پارک نیویورک اهدا شده و امروزه به عنوان یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن مورد استقبال قرار می‌گیرد. بازدید از این مجسمه برای کودکان بسیار جذاب بوده و بزرگ‌سالان را نیز به یاد قصه‌های کودکی و روزهای خوش آن دوران می‌اندازد.
باغ وحش: در باغ وحش سنترال پارک نیویورک می‌توانید مجموعه‌ای کامل از حیوانات اهلی و وحشی را مشاهده نمایید که به بهترین شکل مورد مراقبت قرار می‌گیرند. این مجموعه همه روزه از ساعت 10 صبح تا 4:30 بعدازظهر آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان بوده و مورد توجه بسیاری از خانواده‌ها قرار دارد.
قلعه‌ی بلوِدییِر(Belvedere Castle): در مرتفع‌ترین بخش سنترال پارک نیویورک، قلعه‌ای جذاب دیده می‌شود که ساخت آن به سال 1860 برمی‌گردد. این قلعه چشم‌انداز بسیار زیبایی به تمامی نقاط پارک داشته و تصاویری دیدنی را در مقابل چشمان بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.
آب‌نمای بتسدا (Bethesda fountain): یکی از جذاب‌ترین بخش‌های پارک که پیشنهاد می‌شود حتما از آن بازدید نمایید، آب‌نمای بتسدا است. این آب‌نما در سال 1868 توسط اما استیبینز (Emma Stbbins) طراحی و در سال 1873 رونمایی شد. طراحی این آ‌ب‌نما به صورت یک فرشته بالدار برنزی است که 4 فرشته کوچک در زیر آن دیده می‌شوند. این 4 فرشته نماد اعتدال، پاکی، سلامتی و صلح هستند.


جاذبه‌های گردشگری سنترال پارک نیویورک


قایق‌سواری: سنترال پارک نیویورک دارای یک دریاچه بزرگ است که امکان تفریحاتی چون قایق‌سواری را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آورد. افراد می‌توانند یکی از قایق‌ها و گاندولا‌های موجود در دریاچه را اجاره کرده و از قایق‌سواری در میان آب‌های سنترال پارک و تماشای زیبایی‌های اطراف لذت ببرند. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های قایق‌سواری، بازدید از بو بریج (Bow Bridge)، دومین پل فلزی آمریکاست که بر روی دریاچه این پارک ساخته شده است.
درشکه‌سواری: در بخش جنوبی سنترال پارک نیویورک، بین خیابان‌های پنجم و ششم، درشکه‌هایی وجود دارد که علاقه‌مندان را در سفری کوتاه به دور این پارک، همراهی می‌کند. زمان درشکه‌سواری با توجه به مسیر انتخابی متفاوت بوده و از 20 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. برخی از افراد نیز برای مراسم‌های رمانتیک خود مانند مراسم ازدواج، تولد یا حتی قرارهای عاشقانه، این درشکه‌ها را اجاره کرده و با اضافه کردن موسیقی و گل به آن، لحظات رمانتیکی و خاطره‌انگیزی را برای شریک خود می‌سازند.
باغ شکسپیر: باغی زیبا و منحصربفرد در گوشه‌ای از سنترال پارک نیویورک دیده می‌شود که به باغ شکسپیر معروف است. گیاهان و درختانی که در این باغ کاشته شده‌اند از آثار شاعر و نمایشنامه‌نویس برجسته انگلیسی، ویلیام شکسپیر، الهام گرفته شده و حس‌وحال داستان‌های این نویسنده بزرگ را برای علاقه‌مندان تداعی می‌کنند. به عنوان مثال، یک درخت توت سفید در این باغ دیده می‌شود که از درخت توتی که در سال 1602 توسط شکسپیر کاشته شده بود، قلمه گرفته شده است.
باغ هنرهای زیبا: از دیگر جاذبه‌های دیدنی سنترال پارک نیویورک می‌توان به باغ هنرهای زیبا اشاره کرد که تجربه سفر به کشورهای مختلف اروپایی را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند. این باغ حدود 6 هکتار مساحت دارد و با سه سبک مختلف فرانسوی، انگلیسی و ایتالیایی طراحی شده است. در بخش‌های مختلف این باغ می‌توانید ترکیبی از گل‌های رنگارنگ، فواره‌ها، مجسمه‌ها، مسیرهای پیاده‌روی و ... را مشاهده کنید.
فضای پیک‌نیک: در گوشه‌ای از سنترال پارک نیویورک چمن‌زاری به وسعت 55 هکتار وجود دارد که می‌توان گفت در جهان کم‌نظیر است. مردم نیویورک برای گردش و تفریح در این چمن‌زار به دور هم جمع شده و ضمن لذت بردن از طبیعت زیبا و دیدنی، به بازی مشغول می‌شوند.

جاذبه‌های گردشگری سنترال پارک نیویورک


25 دانستنی جذاب در مورد سنترال پارک نیویورک


همان‌طور که در بالا عنوان شد، سنترال پارک نیویورک یک پارک جذاب و دیدنی در قلب منهتن است. این پارک زیبا از سال‌ها پیش و قبل از ساخت آسمان‌خراش‌ها و برج‌های بلند نیویورک ساخته شده و در زندگی ماشینی و شلوغ امروز جایگاه ویژه‌ای دارد. بسیاری از مردمان نیویورک و حتی گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، این پارک دیدنی را برای گشت‌وگذار انتخاب کرده و حداقل یک روز از سفر خود را به بازدید از آن و استفاده از تفریحات و سرگرمی‌های متنوع آن اختصاص می‌دهد. جدای از زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی، حقایق جالب و هیجان‌انگیزی در مورد سنترال پارک نیویورک وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. این حقایق عبارتند از:

  • سنترال پارک نیویورک با مساحت حدود 341 کیلومتر مربع عنوان بزرگ‌ترین فضای سبز ایالات متحده آمریکا را دارد.
  • طراحی سنترال پارک نیویورک از سال 1858 آغاز شد و در سال 1873 افتتاح شد.
  • طراحان این پارک دو شخص با نام‌های فردریک لاو المستد و کالورت واکس بودند که پس از برنده شدن در یک مسابقه طراحی فضای سبز، اقدام به انجام این کار نمودند.
  • مساحت پارک در ابتدای کار چیزی حدود 315 هکتار بود که بعدها وسعت بیشتری پیدا کرد و به 341 هکتار افزایش یافت.
  • جالب است بدانید که در زمان ساخت این پارک، آمریکا درگیر جنگ داخلی بود که البته هیچ خللی در پروژه ساخت سنترال پارک نیویورک ایجاد نشده است.
  • در محل این پارک روستایی با نام سنکا (Seneca) قرار داشت که به طور کامل پاک‌سازی شد.
  • منطقه سنترال پارک نیویورک در ابتدا یک باتلاق بود که خاک نامرغوب و غیر حاصلخیزی داشت. از این رو، حدود 46450 مترمکعب خاک مرغوب از نیوجرسی به این مکان انتقال داده شد تا شرایط مناسب برای کاشت گیاهان ایجاد شود.
  • در هنگام انتقال خاک به این منطقه نوعی هزارپا با نام ناناراپ هافمِنی (Nannarrup hoffmani) کشف شد که اکنون در بین بسترهای برگ سنترال پارک زندگی می‌کند.
  • سنترال پارک نیویورک دارای 25 هزار درخت، 7 پهنه آبی، 136 جریب فضای جنگلی، 36 پل و یک مسیر پیاده روی به طول 93.3 کیلومتر می‌باشد.
  • هدف از ساخت و تاسیس سنترال پارک نیویورک، نشان دادن توجه آمریکایی‌ها به بهبود فرهنگ شهرستان‌های کوچک و تعهد آن‌ها در مقابل حقوق شهروندی ساکنان این شهرها بود.
  • سنترال پارک نیویورک از سال 1860 به عنوان پناهگاهی برای صدها هزار گوسفند مورد استفاده قرار می‌گرفت. این گوسفندان بعدها به پارکی با نام پراسپکت پارک (Prospect Park) منتقل شده و مورد حفاظت قرار گرفتند.
  • بزرگ‌ترین چرخ‌وفلک آمریکا با 54 اسب چرخان در سنترال پارک نیویورک قرار دارد. این چرخ‌وفلک به عنوان یکی از نمادهای سنترال پارک محسوب می‌شود که از سال 1871 برای بازی و سرگرمی کودکان و بزرگسالان در این مکان ساخته شده است.
  • یک ستون هرمی سنگی با نام ستون کلئوپاترا (Cleopatra’s Needle) در این پارک وجود دارد که قدمت آن به 1440 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. این ستون با حروف تصویری هیروگلیف مصری حکاکی شده و جفت آن نیز در کنار رودخانه تایمز (River Thames) در لندن دیده می‌شود.
  • سنترال پارک نیویورک یکی از اصلی‌ترین و محبوب‌ترین مکان‌های فیلم‌برداری در جهان محسوب شده و لوکیشن بسیاری از فیلم‌های هالیوودی بوده است. از بین این فیلم‌ها می‌توان به فیلم‌های معروف رومِئو و ژولیت، وقتی که هری با سالی ملاقات کرد، انتقام‌جویان و صبحانه در تیفانیز، اشاره کرد.
  • از محوطه سنترال پارک نیویورک برای برگزاری کنسرت‌ها نیز استفاده می‌شود که اغلب آن‌ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته و حتی رکورد جمعیت را شکسته‌اند. از جمله این کنسرت‌ها می‌توان به اجرای رایگان گارث بوروکس (Garth Brooks) در سال 1997 اشاره کرد که با حضور 98 هزار نفر برگزار شد.
  • یکی از جالب‌ترین نکاتی که در مورد سنترال پارک نیویورک وجود دارد، بخش سنگی آن است. این قسمت از پارک محل قرارگیری یخچال‌های طبیعی است که حدود 12 هزار سال پیش ذوب شده‌اند.
  • در بخشی از این پارک، مجسمه برنزی کریستف کلمب دیده می‌شود که در سال 1894 و به مناسبت چهارصدمین سال کشف آمریکا ساخته شد.
  • یک کلبه چوبی سوئدی در این پارک دیده می‌شود که از سال 1877 به این مگان آورده شده است.
  • یک زمین در سنترال پارک نیویورک وجود دارد که با یاد بزرگداشت جان لِنون (John Lennon) با عنوان زمین توت فرنگی (Strawberry Field) نامگذاری شد. دلیل نامگذاری این زمین، آهنگ " زمین های توت فرنگی برای همیشه" بود که توسط این خواننده اجرا شد.
  • محدودیت‌هایی برای گردش و پیک‌نیک در این پارک وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توان به برگزاری پیک‌نیک‌های گروهی، آوردن اتومبیل به داخل پارک و توپ‌بازی بیش از اندازه اشاره کرد.
  • هزینه نگهداری و حراست از این پارک در هر سال چیزی حدود 37.5 میلیون دلار است که بخش عمده‌ای از آن توسط کمیسیون سنترال پارک (Consevancy Central Park)، تأمین می‌شود.
  • سنترال پارک نیویورک محل اجرای کنسرت‌ها و نمایش‌های رایگان است که اغلب آن‌ها در تابستان برگزار می‌شوند.
  • سنترال پارک نیویورک فضایی گسترده با جاذبه‌های گردشگری متنوع است که بازدید از همه آن‌ها بیشتر از یک روز طول می‌کشد.
  • خوابیدن در سنترال پارک نیویورک در طول شب ممنوع است. در واقع این پارک از ساعت یک بعد از نیمه شب تا 6 صبح تعطیل است.
  • بازدید از پارک کاملا رایگان است و هیچ هزینه ورودی از بازدیدکنندگان گرفته نمی‌شود.


25 دانستنی جذاب در مورد سنترال پارک نیویورک


در این مقاله به معرفی سنترال پارک نیویورک پرداخته و 25 حقیقت جذاب و هیجان‌انگیز در مورد این پارک را نام بردیم. اگر به ایالات متحده آمریکا و شهر مدرن و جذاب نیویورک سفر کردید، بازدید از این پارک دیدنی را از دست ندهید. می‌توانید یک ناهار خوشمزه و عالی تدارک ببینید و یک روز فوق‌العاده را در این پارک بگذرانید. البته با توجه به وسعت پارک، در یک روز فرصت بازدید از تمامی نقاط آن را پیدا نخواهید کرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم چند جاذبه گردشگری را انتخاب کرده و از مهم‌ترین آن‌ها بازدید نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید