دریافت گذرنامه | مدارک موردنیاز برای اخذ گذرنامه و تمدید آن
زهرا نیرومند 1399/01/27 2379 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



همان‌طور که می‌دانید، برای این که بتوانید از کشور خارج شوید و به کشور دیگری سفر کنید، ابتدا باید گذرنامه دریافت نمایید. گذرنامه یک دفترچه کوچک چندبرگی است که در آن اطلاعات فردی شما از جمله نام، نام خانوادگی، سن، عکس و ... درج می‌شود. در واقع گذرنامه یک مدرک شناسایی معتبر است که از طرف دولت کشور محل اقامت برایتان صادر می‌گردد و به شما در کشوری دیگر هویت می‌بخشد. شما با داشتن گذرنامه نشان می‌دهید که تابعیت کشور دیگری را دارید و در کشور مقصد فقط یک مسافر هستید. در این بخش در مورد مراحل اخذ گذرنامه و مدارک موردنیاز، صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.


گذرنامه ایرانی


گذرنامه، یک دفترچه کوچک چندبرگی است که در آن اطلاعات شخصی فرد به همراه ملیت، عکس، تاریخ اعتبار گذرنامه و ... آورده شده است. گذرنامه ایرانی یک دفترچه 32 برگی با جلد زرشکی است که بر روی آن با رنگ طلایی، نشان رسمی جمهوری اسلامی ایران درج شده است. علاوه بر علامت آن، واژه گذرنامه به فارسی و انگلیسی و عبارت Islamic Republic of Iran نیز بر روی جلد دیده می‌شود. 2 صفحه اول گذرنامه مربوط به عکس و اطلاعات شخصی است و صفحات دیگر برای ثبت مهرهای ورود و خروج یا برچسب‌های ویزا در نظر گرفته شده است.
گذرنامه‌های ایرانی 3 نوع هستند:


گذرنامه عادی: افرادی که به عنوان گردشگر سفر می‌کنند یا برای تجارت یا تحصیل به کشوری دیگری می‌روند، گذرنامه عادی یا توریستی دریافت می‌کنند.
گذرنامه خدمت: کارمندانی که برای انجام کارهای دولتی به کشور دیگری سفر می‌کنند، برایشان گذرنامه خدمت صادر می‌شود. این گذرنامه قوانین خاص خود را دارد.
گذرنامه سیاسی: افراد سیاسی و افرادی که دارای مقام هستند، برای خروج از کشور از گذرنامه سیاسی یا دیپلمات استفاده می‌کنند. این گذرنامه نیز قوانینی مشابه با گذرنامه خدمت دارد.

گذرنامه ایرانی


مراحل اخذ گذرنامه یا تمدید آن


برای اخذ گذرنامه ایرانی باید به نزدیک‌ترین دفتر پلیس +10 در شهر محل اقامت خود مراجعه نمایید. دقت داشته باشید که حضور فرد متقاضی اخذ گذرنامه در دفتر الزامی است. پس از مراجعه، از شما خواسته می‌شود تا فرم‌هایی را پر کنید. برای دریافت فرم و شناسه گذرنامه، باید مبلغی معادل 1000 تومان بپردازید. علاوه بر این، مبالغی نیز در وجه شهرداری و نیروی انتظامی از شما دریافت می‌گردد که باید از طریق دستگاه کارت‌خوان موجود در مرکز آن را پرداخت نمایید. موارد واریزی شامل 3750 تومان در وجه شهرداری و 100.000 تومان در وجه نیروی انتظامی می‌باشد.
آن‌گاه با تکمیل فرم‎‌های داده شده و تحویل مدارک موردنیاز و واریز وجوه مقرر، می‌توانید گذرنامه خود را دریافت نمایید. گذرنامه شما پس از چند روز از طریق پست به آدرستان ارسال می‌گردد.

مراحل اخذ گذرنامه یا تمدید آن


مدارک موردنیاز برای اخذ گذرنامه


برای اخذ گذرنامه باید مدارکی را به همراه خود داشته باشید. برخی از این مدارک برای آقایان و خانم‌ها مشترک است. مدارک مشترک عبارتند از:
مدارک شناسایی هویت: به همراه داشتن اصل شناسنامه یا اصل کارت ملی الزامی است. اگر این مدارک را ندارید، یک تاییدیه از طرف سازمان ثبت احوال کشور دریافت نمایید.
اصل آخرین گذرنامه: اگر قبلا گذرنامه‌ای دریافت کرده‌اید، در صورت معتبر بودن آن را به همراه داشته باشید.
عکس جدید: یک قطعه عکس رنگی 6*4 که به تازگی گرفته‌اید را به همراه داشته باشید. دقت کنید که عکس گذرنامه باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد و چهره شما در آن کاملا معلوم باشد. عکس با کلاه، عینک، کراوات و انواع زیورآلات برای آقایان ممنوع است. علاوه بر این، مدل موها و محاسن باید طوری باشد که چهره فرد به طور کامل مشخص باشد. یعنی موهای فرد روی پیشانی و گوش‌ها را نپوشانده باشد. خانم‌ها و دختران بالای 6 سال نیز باید با رعایت حجاب کامل عکس بگیرند. خانم‌ها باید از روسری ساده یا مقنعه به رنگ تیره برای پوشاندن موهای خود استفاده نمایند. حجاب باید طوری باشد که گردی صورت به طور کامل مشخص باشد. آرایش صورت و زیورآلات برای خانم‌ها نیز ممنوع است. دقت داشته باشید که رنگ پس‌زمینه عکس باید متناسب با رنگ لباس انتخاب شود و با آن یکسان نباشد.
اجازه والدین: افرادی که زیر 18 سال سن دارند ( چه دختر و چه پسر) باید یک رضایتنامه محضری از طرف پدر یا قیم قانونی خود ارائه دهند. این رضایتنامه با مراجعه به محضر و پرداخت 30.000 تومان، قابل دریافت است.
شناسنامه عکس‌دار: افراد متقاضی دریافت گذرنامه که بالای 15 سال سن دارند باید حتما شناسنامه عکس‌دار داشته باشند. در صورتی که فرد زیر 15 سال سن داشته باشد و دارای شناسنامه عکس‌دار نباشد، باید گواهی اشتغال به تحصیل یا دفترچه بیمه خود را ارائه نماید. اگر فرد از قبل دارای گذرنامه باشد، می‌تواند گذرنامه عکس‌دار خود را به عنوان یک مدرک معتبر تحویل دهد.
کودکان زیر 6 سال معمولا مدرک عکس‌دار ندارند. در این حالت، والدین باید هنگام درخواست گذرنامه کودک را به همراه خود به دفتر پلیس+10 برده و یک عکس از او نیز ارائه دهند.
افرادی که در نیروهای مسلح شاغل هستند یا کمتر از 5 سال بازنشسته شده ‌اند، باید نامه‌ای را از حفاظت یگان مربوطه دریافت نموده و آن را به تایید و مهر دبيرخانه اداره گذرنامه برسانند.
بازنشستگان نیروهای مسلح که بیش از 5 سال از بازنشستگی‌شان می‌گذرد، باید اصل حكم تسويه يا حكم بازنشستگي‌شان را به عنوان مدرک ارائه کنند.

مدارک موردنیاز برای اخذ گذرنامه


مدارک ویژه آقایان برای اخذ گذرنامه


آقایان علاوه بر موارد بالا باید کارت پایان خدمت خود را نیز برای اخذ گذرنامه ارائه دهند.
به همراه داشتن اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت الزامی است. دقت داشته باشید، کارت‌های قدیمی اعتباری ندارند و برای اخذ گذرنامه باید کارت هوشمند ارائه دهید.
افرادی که برای تعویض کارت قدیمی به هوشمند اقدام کرده‌اند می‌توانند پس از 24 ساعت از زمان درخواست تعویض، برگه ثبت درخواست خود را ارائه کرده و برای اخذ گذرنامه یا تمدید آن اقدام نمایند.
مشمولان خدمت سربازی باید یک موافقت‌نامه از طرف سازمان وظیفه عمومی برای مشمولان، ارائه دهند.
افرادی که دانش‌آموز یا دانشجو هستند می توانند با ارائه نامه از طرف محل تحصیل به سازمان وظیفه عمومی، برای اخذ گذرنامه اقدام نمایند.
آقایانی که بالای ۵۰ سال سن دارند، برای اخذ گذرنامه نیازی به ارائه کارت پایان خدمت ندارند.


مدارک ویژه بانوان برای اخذ گذرنامه


بانوان ایرانی علاوه بر مدارکی که در بالا عنوان شد، باید موارد زیر را نیز آماده کرده و برای اخذ گذرنامه به دفاتر پلیس +10 ارائه دهند:
بانوان متاهل باید یک رضایت‌نامه محضری از طرف همسر خود داشته باشند. این رضایتنامه با مراجعه به محضر و پرداخت 30.000 تومان، قابل دریافت است.
بانوانی که در خارج از کشور اقامت دارند و همسر خارجی دارند، نیازی به ارائه رضایت‌نامه از طرف همسر خود ندارند.
بانوانی که همسر خود را از دست داده‌اند، باید اصل گواهی فوت همسر یا شناسنامه باطل شده را به عنوان مدرک ارائه نمایند.
بانوانی که از همسر خود جدا شده اند باید اصل طلاق‌نامه را به عنوان مدرک ارائه نمایند.

مدارک ویژه بانوان برای اخذ گذرنامه


مدارک موردنیاز برای تمدید گذرنامه در خارج از ایران


ایرانیانی که در خارج از کشور اقامت دارند، می‌توانند مدارک موردنیاز را آماده کرده و برای انجام کارها به سفارت ایران در کشور محل اقامت خود، مراجعه نمایند. مدارک مورد نیاز برای تمدید گذرنامه عبارتند از:
فرم صدور گذرنامه را دریافت و کامل نمایند.
اصل شناسنامه‌ جمهوری اسلامی به همراه یک کپی از تمامی صفحات آن را به همراه داشته باشند.
اصل گذرنامه‌ فعلی به همراه یک کپی از صفحات آن را آماده داشته باشند. دقت داشته باشید کپی صفحه‌ آخرین مهر خروج را حتما تهیه نمایید.
عکس 3*4 مناسب گذرنامه که در 6 ماه اخیر گرفته شده باشد.


در این بخش در مورد نحوه اخذ گذرنامه صحبت کردیم و مدارک موردنیاز برای دریافت گذرنامه را معرفی نمودیم. ارائه این مدارک برای صدور گذرنامه، تمدید یا تعویض آن، الزامی است. پس از تحویل مدارک، پر کردن فرم و واریز وجوه مقرر، افسر گذرنامه مدارک شما را بررسی می‌کند و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، برای صدور گذرنامه اقدام می‌نماید. دقت داشته باشید که در صورت تحویل مدارک و تایید آن، یک رسید به شما داده می‌شود. این رسید را باید در زمان تحویل گذرنامه ارائه دهید. پس از آن به خوبی نگهداری کنید. گذرنامه شما پس از گذشت 10 روز از طریق پست به آدرس داده شده، ارسال می‌گردد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید