انعام دادن | قوانین انعام دادن در فرهنگ کشورهای مختلف
زهرا نیرومند 1399/01/08 8351 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



انعام دادن، در واقع نوعی تشکر کردن است که در اغلب نقاط دنیا رایج بوده و کار پسندیده‌ای محسوب می‌شود. شما برای تشکر و اعلام رضایت از کاری که برایتان انجام شده است، مبلغی را اضافه‌تر از هزینه فاکتور یا صورت‌حساب پرداخت می‌کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مردم کشورهای مختلف دنیا قوانین متفاوتی در این مورد دارند. انعام دادن در برخی از کشورها از جمله کشورهای آمریکایی و اروپایی الزامی است و بخشی از فرهنگشان محسوب می‌شود. در مقابل برخی از مناطق دنیا این کار را نوعی توهین قلمداد کرده و پرداخت انعام را رفتاری غیرمحترمانه می‌دانند. برای این که دچار سردرگمی نشوید، بهتر است قبل از سفر در مورد کشور موردنظر مطالعه کرده و با راه و رسم انعام دادن در آن کشور آشنا شوید. در این صورت می‌توانید برخورد بهتر و مناسب‌تری از خود نشان دهید و ارتباط نزدیک‌تری با مردمان کشور مقصد برقرار نمایید. در این بخش قصد داریم انعام دادن در فرهنگ کشورهای مختلف دنیا را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر قصد سفر به خارج از ایران را دارید، ادامه مطلب را دنبال کنید.


آداب انعام دادن در کشورهای مختلف


رسم انعام دادن برای اولین بار در کشور انگلیس رایج شد. در اوایل کار، انعام در قبال لطف و خدمات خاصی که افراد انجام می‌دادند، پرداخت می‌شد و در واقع نوعی تشکر در برابر کاری بود که انتظار انجام آن را نداشتند. بعدها این کار رواج بیشتری پیدا کرد و کم کم تبدیل به درآمد برای کارگرانی شد که حقوق چندانی دریافت نمی‌کردند. این رسم از کشور انگلیس به آمریکا و بعدها به دیگر نقاط دنیا انتقال پیدا کرد.
امروزه انعام دادن بخشی از فرهنگ مردمان کشورهای مختلف محسوب می‌شود، اما در هر منطقه‌ای آداب و رسوم و قوانین خاص خود را دارد. با توجه به این که گارسون‌ها و نیروهای خدماتی هتل‌ها مانند دربان، باربر، خدمتکار اتاق و ... عمده دریافت‌کنندگان انعام هستند و شما نیز در سفر خود اغلب با این قشر سروکار دارید، بهتر است قوانین انعام دادن در فرهنگ‌های مختلف دنیا را بشناسید. در این صورت می‌توانید رفتار درست و مناسب‌تری را از خود نشان دهید و انعام را در مکان مناسب و به اندازه پرداخت کنید. در ادامه به معرفی آداب و رسوم انعام دادن در برخی از کشورهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی خواهیم پرداخت.

آداب انعام دادن در کشورهای مختلف


انگلستان


در انگلستان اجباری به انعام دادن نیست و این مبلغ به صورت کاملا اختیاری پرداخت می‌شود. انگلیسی‌ها در صورت رضایت از خدمت ارائه شده در مشاغل گوناگون از جمله رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها، هتل‌ها و ... مبلغی را به عنوان انعام پرداخت می‌کنند. این مبلغ در رستوران‌های شیک و لوکس چیزی حدود 10 تا 15 درصد مبلغ صورت‌حساب است.


آمریکا


انعام دادن در آمریکا بسیار رایج است و در مکان هایی چون رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها، کافه‌ها و ... پرداخت می‌شود. آمریکایی‌ها حتی در سفر به رانندگان نیز انعام می‌دهند و در قبال حمل بار و گذاشتن چمدان‌ها در ماشین، از آن‌ها تشکر می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از مشاغل دیگر مانند خشکشویی‌ها، مربی‌ها و حتی معلم‌ها نیز انعام دریافت می‌کنند. میزان انعام با توجه به کاری که انجام می‌دهند، متفاوت است و در برخی از زمان‌ها مانند کریسمس نیز افزایش می‌یابد. با توجه به این که بسیاری از کارفرمایان انعام را بخشی از حقوق کارگران خود محسوب می‌کنند انعام دادن در این کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و امری الزامی محسوب می‌شود.


کانادا


آداب و رسوم انعام دادن در کشور کانادا نیز بسیار شبیه به آمریکاست. زمانی که به رستوران‌های کانادا مراجعه می‌کنید باید حداقل 15 تا 20 درصد مبلغ صورت‌حساب، انعام بدهید. در واقع انعام کمتر از 15 درصد نوعی بی‌احترامی محسوب شده و قابل پذیرش نیست. جالب است بدانید که در این کشور بابت انعام نیز مالیات دریافت می‌گردد. از این رو، مقدار آن برای افراد بسیار مهم است.

آداب انعام دادن در کشورهای مختلف


روسیه


در کشور روسیه، برخلاف کشورهای آمریکایی، انعام دادن الزامی نیست و هیچ قانونی هم در مورد آن وجود ندارد. اما پیشنهاد می‌شود در قبال خدماتی که در رستوران یا هتل دریافت می‌کنید، مقداری انعام دهید. رانندگان تاکسی، نگهبان هتل، پیش خدمت‌ها، خدمه نظافتی و ... افرادی هستند که می‌توانید به آن‌ها انعام دهید.


فرانسه


انعام دادن در فرانسه چندان مرسوم نیست و در واقع کسی از شما انتظار انعام ندارد. در این کشور حق سرویس و خدمات بر روی فاکتورها محاسبه می‌گردد که انعام نیز بخشی از آن محسوب می‌شود. از این رو، فرانسوی‌ها معمولا هیچ مبلغ اضافه‌ای بابت انعام نمی‌پردازند، مگر این که از خدمت ارائه شده کاملا راضی باشند. در این صورت حدود 5 درصد مقدار صورت‌حساب را به عنوان انعام پرداخت می‌شود.


سوئد


کشورهای حوزه اسکاندیناوی مانند سوئد، نروژ و دانمارک نیز قوانینی مانند فرانسه دارند. با توجه به این که در این کشور‌ها حق سرویس به صورت‌حساب اضافه می‌شود، خبری از انعام نیست. انعامی که در این کشورها داده می‌شود معمولا 5 درصد از مبلغ صورت‌حساب است که در صورت رضایت از خدمات و سرویس‌دهی پرداخت می‌گردد.

آداب انعام دادن در کشورهای مختلف


ایتالیا


در کشور ایتالیا نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی، انعام دادن چندان رایج نیست. کارگران و نیروهای خدماتی این کشور انتظاری بابت انعام ندارند. در رستوران‌های ایتالیا هزینه سرویس به صورت‌حساب‌ها اضافه می‌گردد که همین مبلغ به عنوان انعام در نظر گرفته می‌شود. اگر از خدمت ارائه شده راضی بودید می توانید 5 درصد از مبلغ صورت‌حساب را به عنوان انعام به صورت جداگانه بر روی میز قرار دهید. در واقع با این کار باعث شادی و خوشحالی گارسون خواهید شد. انعام دادن به راننده تاکسی، باربر یا خدمتکار اتاق نیز برحسب ادب و احترام انجام می‌شود و هیچ اجباری در آن نیست.


آلمان


در کشورهای اروپای شرقی، از جمله آلمان، انعام دادن رایج‌تر از کشورهای اروپای غربی است. اگر به آلمان سفر کردید و برای صرف غذا به رستوران رفتید، حتما انعام گارسون را جدا از صورت‌حساب پرداخت کنید. حتی اگر از کارت اعتباری برای پرداخت صورت‌حساب غذا استفاده می‌کنید، باید انعام را به صورت نقد پرداخت نموده و آن را حتما به دست گارسون بدهید. آلمانی‌ها گذاشتن انعام روی میز را بی‌احترامی تلقی کرده و ازین رفتار ناراحت می‌شوند.


اتریش


انعام دادن در اتریش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع انعام دادن بخشی از اصول آن‌ها محسوب می‌شود و افرادی که به هتل، رستوران، کافه و ... مراجعه می‌کنند، حتما باید مبلغی را به عنوان انعام بپردازند. در واقع انعام ندادن در اتریش به این معنی است که فرد از خدمات ارائه شده راضی نبوده است.


اسپانیا


در اسپانیا هیچ الزامی برای پرداخت انعام ندارید، اما اگر از خدمت ارائه شده رضایت داشتید می‌توانید مبلغی را به عنوان تشکر و رعایت ادب پرداخت کنید. دقت داشته باشید که این مبلغ را از صورت‌حساب جدا کرده و بر روی میز قرار دهید. زیرا هزینه اضافه‌ای که به عنوان انعام به همراه صورت‌حساب می‌پردازید به گارسون داده نمی‌شود و به جیب صاحب رستوران می‌رود. اگر دوست دارید می‌توانید در هتل، تاکسی یا آرایشگاه نیز درصدی را به عنوان انعام در نظر گرفته و پرداخت کنید.

آداب انعام دادن در کشورهای مختلف


ترکیه


انعام دادن در کشور ترکیه بسیار رایج است، خصوصا برای شما که به عنوان توریست به این کشور سفر می‌کنید. زمانی که به رستوران می‌روید، سعی کنید حتما لیر ترکی به همراه داشته باشید. زیرا باید انعام را به صورت نقدی و جدا از صورت‌حساب اصلی پرداخت کنید. اگر می‌خواهید ارز خارجی بدهید، حتما به صورت اسکناس پرداخت کنید. مقدار معمول انعام در رستوران‌های ترکی از 5 تا 10 درصد مبلغ صورت‌حساب است.


ژاپن


انعام در کشورهایی مانند چین، ژاپن، سنگاپور، هنگ کنگ و تایلند، جایگاهی ندارد. رستوران‌هایی که در این کشورها فعالیت می‌کنند، اغلب 10 درصد مبلغ صورت‌حساب را به عنوان پاداش به فاکتور شما اضافه می‌کنند و در واقع همان را به عنوان انعام به حساب می‌آورند. جالب است بدانید که مردم ژاپن انعام دادن را نوعی بی‌احترامی به خود می‌دانند و از گرفتن آن سرباز می‌زنند. آن‌ها خدمت به مشتری را بخشی از وظیفه خود می‌دانند. اگر به ژاپن سفر کردید، به جای انعام دادن با یک لبخند از گارسون تشکر کنید.


هندوستان


انعام دادن در کشور هندوستان چندان متداول نیست و جز در رستوران‌های لوکس و گران، جای دیگری دیده نمی‌شود. در واقع در این کشور الزامی به پرداخت انعام ندارید، مگر این‌که خودتان دوست داشته باشید این کار را انجام دهید.

در این بخش در مورد آداب و قوانین انعام در کشورهای مختلف دنیا صحبت کردیم و سعی کردیم اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم. گفتیم که برخی از کشورها انعام دادن را الزامی می‌دانند و برخی دیگر آن را نوعی توهین و بی احترامی تلقی می‌کنند. در مورد مقدار انعام و چگونگی پرداخت آن نیز نکاتی را مطرح کردیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید