در خرید ماشین کمپر به چه نکاتی توجه کنیم؟ 10 نکته کلیدی
علیرضا مشرقی 1399/10/06 10981 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



سفر انواع مختلفی دارد. برخی افراد سفر همراه با هواپیما و برخی دیگر سفرهای ریلی را ترجیح می‌دهند. اما در این میان برخی افراد هستند که همواره سفرهای جاده‌ای را به هر سفر دیگری ترجیح می‌دهند و عاشق تجربه مسیر سفر هستند. اما همانطور که می‌دانید، حتی سفرهای جاده‌ای نیز انواع مختلفی دارند. بعضی گردشگران تنها از وسیله نقلیه خود برای رسیدن به مقصد استفاده می‌کنند و برای برخی دیگر، وسیله نقلیه، مقصد سفر را مشخص می‌کند! دسته دوم را به اصطلاح کمپر می‌نامیم. افرادی که همراه وسایل نقلیه مخصوص خود به هر نقطه از دنیا سفر می‌کنند و انگار که در هر جای این جهان هستی خانه دارند! تجربه سفر کمپر، تجربه ساده‌ای نیست و تنها علاقه شدید قلبی باعث می‌شود که بتوانید شرایط سخت را در سفر تحمل کنید. همه اینها را گفتیم که کمی در مورد ماشین کمپر با شما صحبت کنیم. ماشین‌هایی که تبدیل به یک هتل لوکس پنج ستاره متحرک می‌شوند و سرنشینان خود را به هر جای دنیا می‌رسانند. اما برای خرید ماشین کمپر باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ اصلا چه مواردی را باید در نظر داشته باشیم؟ با ما همراه باشید تا بتوانید یک ماشین کمپر عالی را انتخاب کنید.

10 نکته ضروری در خرید کمپر برای سفر

  1. خودروی کمپر باید خودروی قابل اطمینانی باشد

مهم‌ترین مساله‌ای که در مورد خرید خودرو کمپر باید به آن توجه داشته باشیم، سلامت مکانیکی خودرو است. شاید در تصویرهای طبیعت گردی به مراتب دیده باشید که چند کوله گرد همراه یک فولکس واگن قدیمی به دل جنگل زده‌اند و این تصاویر شما را بر آن دارد تا همانند آنها با یک خودروی قدیمی به دل کوه و جنگل بزنید! اما اشتباه نکنید. اینها تنها تصاویر هنری هستند و اصلا نباید بدون اطمینان به مکانیک خودرو، وارد سفرهای جاده‌ای شوید.

در حقیقت زمانی که صحبت از خودروی کمپر می‌شود، این یعنی شما قرار است با آن خودرو به مناطق صعب العبور بروید، اماکنی که شاید دسترسی به آن بسیار دشوار باشد و در صورت خرابی خودرو، کسی به فریاد شما نرسد! پس پیش از آنکه بخواهید یک خودرو را به عنوان خودروی کمپر انتخاب کنید، حتما وضعیت سلامت مکانیکی آن را بررسی نمایید.

  1. خودرو باید فضای کافی داشته باشد

حتی اگر به تنهایی سفر می‌کنید، باز هم فضای خودرو باید به اندازه‌ یک خودروی کمپر باشد. معمولا خودروهای واگن، وانت یا شاسی بلند گزینه مناسبی برای خودروی کمپر محسوب می‌شوند. پس پیش از آنکه یک خودرو را به عنوان خودروی کمپر خریداری کنید، باید حتما به فضای داخلی آن توجه نمایید.

  1. هزینه کافی را برای تبدیل خودرو به یک خودروی کمپر در نظر بگیرید

اگر قصد دارید به شکل کوله گردی سفر کنید، پس باید هزینه یک خودروی کمپر مناسب را کنار بگذارید. شما برای به دست آوردن خودروی کمپر، دو راه خواهید داشت. راه اول اینکه یک خودروی کمپر آماده و کامل را تهیه کنید و راه دوم آنکه یک خودروی معمولی تهیه نمایید و بازسازی آن را خودتان انجام دهید. گزینه اول شاید بی دردسر به نظر برسد و البته که همینطور هم هست. اما زمانی که یک خودروی آماده کمپر را تهیه کنید، باید خودتان را با نیازهای فردی که آن خودرو را طراحی کرده است وقف دهید! اما با بازسازی یک خودروی کمپر، می‌توانید هر آنچه که نیاز دارید را فراهم نمایید.

در صورت انتخاب گزینه دوم، شاید با خودتان تصور کنید که بخش عمده هزینه شما صرف خرید خودرو خواهد شد و می‌توانید همانند فیلم‌های تبلیغاتی، با حداقل هزینه خودروی خود را تبدیل به یک خودروی کمپر کنید. اما اصلا اینطور نیست! اگر طرز تفکری این چنینی داشته باشید، قطعا در مراحل بازسازی دچار مشکل خواهید شد. به همین خاطر منطقی این است که نیمی از سرمایه خود را صرف خرید خودرو مناسب کنید و نیم دیگر آن را برای بازسازی کنار بگذارید.

  1. آب و بنزین فراموش نشود

در خودروهای کمپر، بر اساس نوع و سایز، احتمال زیاد سرویس بهداشتی و حمام وجود دارد یا اینکه حداقل یک شیر آب باید در بیرون خودرو نصب شود تا بتوانید دوش بگیرید و از آب برای شستشو یا پخت و پز استفاده نمایید. به هیچ وجه مقدار آب مصرفی خود را دست کم نگیرید. جالب است بدانید که در یک دوش 8 دقیقه‌ای، حدود 62 لیتر آب مصرف می‌شود! پس دست کم گرفتن میزان مصرف آب قطعا شما را دچار مشکل می‌کند. حتما پیش از خرید خودروی کمپر، باید در مورد مخزن آب تصمیم‌گیری داشته باشید و فضایی را به مخزن آب بزرگ اختصاص دهید. اگر قصد خرید خودروی کمپر آماده را دارید، حتما در مورد مخزن آب آن تحقیق کنید. اگر فضای مخزن کم بود، به دنبال گزینه‌ای بهتر و منطقی‌تر بگردید. در ضمن بهتر است که آب در مخزن استیل ضد زنگ و نه پلاستیک نگه داری شود.

اما به جز آب، شما باید بنزین نیز همراه داشته باشید. همراه داشتن بنزین نیز بسیار حائز اهمیت است. شما باید میزان مصرف خودروی خود را به صورت دقیق محاسبه کنید و بر اساس فاصله‌ای که قصد پیمودن آن را دارید، حداقل بنزینی که نیاز خواهید داشت را محاسبه نمایید. بر اساس تجربه، بهتر است حداقل 1.5 برابر میزان محاسبه خود، بنزین همراه داشته باشید. در مورد بنزین توصیه می‌شود که یک یا دو باک به خودرو اضافه کنید تا لازم نباشد فضایی از داخل خودرو را به بنزین اختصاص دهید. به علاوه اینکه همراه داشتن گالن بنزین می‌تواند خطرناک باشد.

کمپر قرمز در جنگل

  1. موتور برق همراه داشته باشید

موتور برق وسیله‌ای است که در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود و با بنزین یا گازوئیل کار می‌کند. موتور برق زمانی که شروع به کار می‌کند، یک موتور مکانیکی، انرژی سوخت را به برق تبدیل خواهد کرد. به این ترتیب شما حتی در دل کوه هم دسترسی به برق مستقیم خواهید داشت. موتور برق اصلا شارژی نیست و برای عملکرد خود تنها نیاز به بنزین یا گازوئیل دارد. پس حتما یک موتور برق باید در خودروی کمپر شما وجود داشته باشد. لازم به ذکر است که حتما سوخت لازم موتور برق را به میزان لازم همراه داشته باشید تا دچار کمبود نشوید.

  1. انتخاب اسباب آشپزی

انتخاب اسباب آشپزی هنگام خرید خودرو کمپر بسیار حائز اهمیت است. در این مرحله شما باید تصمیم بگیرید که قصد دارید به چه شکل آشپزی کنید. برخی افراد در طبیعت تنها از آتش طبیعی و منقل برای آشپزی استفاده می‌کنند و یک کابینت ساده برای جا دادن وسایل آشپزی آنها کافی خواهد بود. اما برخی افراد که به سفرهای طول و دراز می‌روند، به یک آشپزخانه با حداقل امکانات مثل گاز رومیزی و یخچال مسافرتی نیاز خواهند داشت. اگر به هیچ وجه احتمال نمی‌دهید که عازم سفرهای طولانی شوید، پس امکانات کامل آشپزخانه می‌تواند باعث بالا رفتن هزینه و کمتر شدن فضای در دسترس شما شود. این در حالی است که عدم وجود تجهیزات حداقلی برای آشپزی در سفرهای طولانی، قطعا برای شما مشکلات زیادی در بر خواهد داشت.

نمایشگاه خودروهای کمپر

  1. انتخاب تعداد همراهان

زمانی که قصد خرید خودروی کمپر را دارید، همان لحظه باید تصمیم بگیرید که چه تعداد افراد قرار است در این خودرو حضور داشته باشند. اگر تنهایی سفر می‌کنید، قطعا به امکانات و فضای کمتری نسبت به افرادی که دو نفره سفر می‌کنند نیاز خواهید داشت. با این وجود معمولا توصیه می‌شود که تجهیزات و امکانات یا حتی فضای داخلی خودرو را به اندازه یک نفر اضافی در نظر بگیرید. زیرا امکان افزایش فضا در خودرو وجود ندارد!

  1. خودرویی با مکانیک ساده انتخاب کنید

برخی افراد دست به آچار هستند و از پس تعمیر هر خودرویی بر می‌آیند، اما اکثر افراد شناختی نسبت به مکانیک خودرو ندارند. زمانی که شما یک کمپر هستید، قطعا دسترسی به امکانات خدماتی همانند مکانیک خودرو نخواهید داشت. از این رو بهتر است خودرویی با مکانیک ساده انتخاب کنید. خودروهای مدرن با وجود آنکه قیمت بالایی دارند و به ندرت خراب می‌شوند، اما تعمیر آنها نیاز به متخصصان ویژه دارد و همین مساله می‌تواند برای شما مشکل ساز شود. پس بهتر است به دنبال خودرویی باشید که تعمیر ساده‌ای داشته باشد.

یک زوج نشسته در کمپر سفر

  1. لوازم یدکی فراموش نشود

در بخش قبلی در مورد مکانیک ساده خودرو صحبت کردیم. اما هر قدر هم که مکانیک خودرو ساده باشد، گاهی برای تعمیر نیاز به لوازم یدکی خواهید داشت. برای خرید خودروی کمپر باید در نظر داشته باشید که چقدر امکان یافتن لوازم یدکی آن خودرو در شهرها یا کشورهای مختلف وجود دارد؟ اگر خودرویی که قصد خرید آن را دارید بسیار خاص و منحصر به فرد است، قطعا در یافتن لوازم یدکی دچار مشکل خواهید شد. پس بهتر است از میان خودروهای محبوب و رایج انتخاب کنید تا دچار مشکل نشوید. همچنین منطقی به نظر می‌رسد که برخی از لوازم یدکی کاربردی را حتما همراه داشته باشید.

  1. سیستم مسیریابی

سیستم مسیریابی به دو طریق شما را یاری می‌کند. در درجه اول می‌توانید بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد بیابید. در درجه دوم اگر دچار مشکل شدید، قطعا سر راست‌‌ترین آدرس، مختصات جغرافیایی شما خواهد بود. در نظر داشته باشید که سیستم مسیریابی یا همان GPS تلفن‌های همراه عملکرد محدودی دارند و در اماکنی همانند کوه و جنگل شما را یاری نمی‌کنند. از این رو بهتر است هنگام خرید خودروی کمپر، سیستم مسیریابی آن را نیز بررسی کنید.

خب دوستان و همراهان  کایت، نظر شما در مورد کمپ در طبیعت چیست؟ آیا تا به حال تجربه کمپ را داشته‌اید یا تازه قصد خرید خودروی کمپ را دارید؟ آیا نکته دیگری به ذهن شما می‌رسد که از این لیست جا مانده باشد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا با کمک هم این لیست را کامل کنیم. فراموش نکنید که بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید