تاثیر هالیوود در گردشگری | دگرگونی گردشگری با ساخت یک فیلم!
زهرا نیرومند 1399/08/17 2062 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


حتما برایتان پیش آمده است که در یک فیلم یا سریال مکانی را دیده‌‌اید و آرزو کرده‌اید ای کاش می‌توانستید در آن مکان حضور داشته باشید. گاهی اوقات این تصاویر آن‌قدر جذاب و رویایی هستند که فکر می‌کنید تنها در کتاب داستان یا فیلم می‌توانید آن‌ها را ببینید و در دنیای واقعی وجود ندارند، اما این‌طور نیست! بسیاری از لوکیشن‌هایی که در فیلم‌ها می‌بینید، گوشه‌ای از این جهان زیبا هستند که توسط کارگردانان، نویسندگان و فیلم‌سازان کشف می‌شوند و پس از آن مورد توجه و استقبال بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرند. تعدادی از این مکان‌ها تا قبل از نمایش در فیلم بسیار ناشناخته بوده‌اند و حتی هیچ گردشگری نداشتند. در واقع می‌توان گفت صنعت فیلم‌سازی تاثیر بسیار زیادی در شناخته شدن مکان‌ها و مناطق توریستی دنیا دارد. مخاطبان فیلم‌ها و سریال‌ها پس از تماشای فیلم به فکر پیدا کردن لوکیشن می‌افتند و چمدان خود را برای سفر به آن مکان ناشناخته، جذاب و زیبا، می‌بندند. فیلم‌هایی که در سینمای هالیوود ساخته می‌شوند از جمله فیلم‌هایی هستند که  تاثیر بسیار بالایی در رونق صنعت گردشگری دارند و افراد بسیاری را به سمت لوکیشن فیلم‌های معروف سوق می‌دهند. در این بخش قصد داریم چند لوکیشن فیلم که مورد توجه گردشگران قرار گرفته است را معرفی کرده و تاثیرات مثبت و منفی هالیوود در گردشگری را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

تاثیر هالیوود در گردشگری

دلایل زیادی برای انتخاب یک مقصد گردشگری وجود دارد. آب‌وهوای خوب، فرهنگ و آداب‌ورسوم خاص، جشنواره‌های جذاب، غذاهای متنوع، طبیعت زیبا، جاذبه‌های تاریخی و ... از جمله مواردی هستند که در رونق یک مقصد گردشگری تاثیر دارند.  در کنار این موارد، معرفی شهر یا کشور در یک کتاب داستان یا نمایش آن در یک فیلم را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

فیلم‌هایی چون گیم آف ترونز، هری پاتر، ارباب حلقه‌ها و ... از جمله فیلم‌هایی بودند که مکان‌هایی بسیار جذاب و دیدنی را به مخاطبان معرفی کرده و سیل عظیمی از گردشگران را به سمت لوکیشن فیلم سوق داده‌اند. یکی از فیلم‌هایی که اخیرا باعث معروف‌ شدن منطقه‌ای در نیویورک سیتی شده است، فیلم محبوب جوکر (Joker) با بازی واکین فینیکس می‌باشد. در یکی از به یادماندنی‌ترین صحنه‌های فیلم، پله‌هایی نشان داده شده است که جوکر بر روی آن می‎‌رقصد. این پله‌ها اکنون یکی از شلوغ‌ترین بخش‌های شهر نیویورک هستند که مورد استقبال طرفداران جوکر و افرادی که به این شهر سفر می‌کنند، قرار دارند. مردم با گریم جوکر بر روی این پله‌ها عکس می‌گیرند و آن را با هشتگ jokerstairs# در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند. البته این امکان وجود دارد که شهرت این منطقه مقطعی باشد، اما همین مدت کوتاه نیز می‌تواند سرنوشت یک منطقه را تغییر دهد.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که تاثیر هالیوود در گردشگری، تنها شامل تاثیرات مثبت نمی‌باشد بلکه ممکن است جنبه‌های منفی را نیز به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال فیلم جوکر باعث معروف شدن محله برانکس (Bronx) شده است که این مسئله رونق فروشگاه‌ها و رستوران‌های منطقه را به دنبال دارد، اما از طرفی دیگر این شلوغی می‌تواند برای ساکنان برانکس ایجاد مزاحمت کند و باعث نارضایتی آنان شود. در ادامه در مورد جنبه‌های مثبت و منفی هالیوود در گردشگری صحبت کرده و با معرفی فیلم‌‌های تاثیرگذار، این مسئله را بیشتر شرح می‌دهیم.

تاثیر هالیوود در گردشگری

تاثیر مثبت هالیوود در گردشگری

شهر کوچک فورکس (Forks) در ایالت واشنگتن یکی از شهرهایی بود که پس از پخش فیلم عاشقانه گرگ‌ومیش به محبوبیت رسید و مردم بسیاری را از سراسر دنیا به سمت خود کشاند. بسیاری از افراد پس از تماشای فیلم در سال 2008، به جستجو در گوگل پرداختند تا مکان فیلم را پیدا کنند. رُما (Roma‎) فیلم دیگری بود که در منطقه‌ای با نام کلونیا رما در مکزیکوسیتی فیلم‌برداری شد و مکان آن مورد توجه گردشگران و علاقه‌مندان به سفر قرار گرفت.

یکی دیگر از فیلم‌هایی که لوکیشن آن مورد توجه قرار گرفت و در زمان خود یکی از ترندهای گوگل شد، لوکیشن سه‌گانه ارباب حلقه‌ها و فیلم هابیت بود که در سال 2003 منتشر شد. این فیلم در یکی از شهرهای کوچک نیوزلند با نام ماتاماتا (Matamata) فیلم‌برداری شده بود. لوکیشن‌های این فیلم هم‌چنان دست‌نخورده باقی‌مانده و به عنوان یکی از جاذبه‌های نیوزلند موردتوجه گردشگران قرار می‌گیرد. بسیاری از افرادی که به نیوزلند سفر می‌کنند با تورهای گردشگری این شهر همراه می‌شوند تا در لوکیشن‌های فیلم محبوب ارباب حلقه‌ها حضور داشته باشند.

البته این آمار تنها بر اساس گوگل ترند داده نشد. یک نظرسنجی دولتی در سال 2004 و پس از پخش آخرین قسمت سه‌گانه ارباب حلقه‌ها انجام شد که بر اساس آن حدود 6 درصد از گردشگران نیوزلند مقصد خود را پس از تماشای این فیلم انتخاب کرده بودند. این در حالی است که نیوزلند کشور چندان ارزانی هم نیست. این استقبال صنعت گردشگری نیوزلند را رونق بخشید و پول زیادی را وارد این کشور کرد.

تاثیر مثبت هالیوود در گردشگری

لازم به ذکر است که این رونق تنها در صنعت گردشگری نبود، بلکه تاثیر بسیار زیادی در صنعت فیلم‌سازی کشور نیوزلند نیز داشت و نظر کارگردانان بزرگی چون جیمز کامرون و استیون اسپیلبرگ را به خود جلب کرد. از این رو می‌بینیم که فیلم‌های مطرح دیگری چون "آواتار" ، "مولان" و "لیدی و ولگرد" نیز در نیوزلند و طبیعت زیبا  و خیره‌کننده آن تصویربرداری شده است. پس از اکران این فیلم‌ها و دیدن لوکیشن‌های جذاب آن، نیوزلند به عنوان یک کشور سرسبز در لیست زیباترین مکان‌های دنیا جای گرفت.

نیوزلند تنها جایی نبود که پس از فیلم‌سازی مورد توجه قرار گرفت. از دیگر فیلم‌هایی که تاثیر بسیار زیادی بر روی صنعت گردشگری داشت، فیلم دانتون اَبی (Downton Abbey‎) بود که باعث استقبال از کشور انگلیس به عنوان یک مقصد گردشگری و بازدید از خانه‌های تاریخی آن شد. این فیلم در یک قصر قدیمی با نام قلعه هایکلر (Highclere Castle) فیلم‌برداری شد. قلعه هایکلر یک ساختمان بزرگ و قدیمی است که در شهرستان همپشایر (Hampshire) در ۸ کیلومتری جنوب نیوبوری قرار دارد. این قلعه در سال 2009 و زمانی که فیلم‌برداری دانتون اَبی در آن انجام میشد، وضعیت بسیار نابسامانی داشت و در معرض تخریب بود. در آن زمان صاحبان قلعه از این فرصت استفاده کرده و با   12 میلیون پوند  قلعه را بازسازی نمودند تا بتوانند آن را به شکوه سابق خود برگردانند. مجموعه تلویزیونی دانتون اَبی در سال 2010 موردتوجه بسیاری از افراد در سراسر دنیا قرار گرفت و همین مسئله باعث استقبال از قلعه هایکلر شد. در حال حاضر تورهای متعددی برای بازدید از این قلعه برگزار می‌شود و درآمد حاصل از آن نیز صرف نگهداری از قلعه و باغ‌های اطراف آن می‌گردد.

تاثیر مثبت هالیوود در گردشگری

تاثیرات منفی هالیوود در گردشگری

شهرت مکان‌های نشان‌داده شده در فیلم همیشه هم خوب نیست و گاهی اوقات تاثیرات منفی نیز دارد. به عنوان مثال سریال پرطرفدار گیم آف ترونز (Game of Thrones) در شهر دوبروونیک کرواسی فیلم‌برداری شد. دوبرونیک  شهر تاریخی بسیار زیبایی است که در سواحل دریای آدریاتیک قرار دارد. این شهر به دلیل جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد، همیشه موردتوجه گردشگران قرار داشته و در واقع یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری این کشور بوده است. پس از پخش اولین فصل سریال گیم آف ترونز در سال 2011، تعداد گردشگران این شهر به میزان قابل توجهی افزایش یافته و نسبت به سال گذشته هشت درصد رشد داشته است. خیابان‌ها و کوچه‌های شهر قدیمی، قلعه‌ها و بناهای تاریخی مکانی برای عکس انداختن طرفداران سریال گیم آف ترونز شد و گردشگران تمامی کوچه و خیابان‌ها را پر کردند. بومیان نیز از این فرصت برای درآمدزادیی بیشتر استفاده کرده و شیوه زندگی خود را با توجه به این مسئله تغییر دارند.

دوبرونیک، یک شهر کوچک با جمعیت حدود 42000 نفر بود و تنها 51 هتل برای پذیرایی از گردشگران داشت. افزایش ناگهانی مسافران این شهر پس از پخش سریال باعث فشارهای بسیاری بر روی دولت این کشور شد. بومیان منطقه قیمت املاک و مستغلات را افزایش دادند و آن‌ها را تبدیل به اقامت‌گاه‌های توریستی کردند. از طرف دیگر دولت این کشور قصد محدود کردن تعداد مسافران را داشت و سعی داشت این کار را با کاهش تعداد كشتی‌های تفریحی بندرهای اطراف انجام دهد و این مسئله مشکلات بسیاری را برایشان ایجاد کرد.

مطالب مرتبط:

‫5 فیلم که شما را به سفر ترغیب می‌کند

بهترین فیلم‌های در مورد سفر از نگاه IMDB

تاثیرات منفی هالیوود در گردشگری

نمونه دیگری از تاثیرات منفی فیلم در گردشگری، مینی‌سریال چرنوبیل است. چرنوبیل یک واقعه تاریخی غم‌انگیز بود که فاجعه هسته‌ای اوکراین در سال 1986 را به تصویر کشید. در این فاجعه بسیاری از مردم شهر جان خود را از دست دادند و برخی دیگر نیز دچار بیماری‌ها و مشکلات ناشی از تشعشعات هسته‌ای شدند.

افرادی که این سریال را تماشا کردند ترغیب شدند تا از منطقه تخلیه چرنوبیل بازدید کنند و در این سفر عکس‌هایی را نیز به ثبت رساندند. به اشتراک گذاشتن این عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی باعث یادآوری این خاطره تلخ برای افرادی شد که عزیزانشان را در این حادثه از دست دادند یا خودشان هنوز درگیر اثرات  تشعشعات بودند.

مجموعه نارکس (Narcos) مجموعه موفق دیگری بود که جزئیات زندگی  پابلو اسکوبار، سلطان مواد مخدر دنیا را به تصویر کشید. در پی پخش این مجموعه شهر مدلین (Medellin)، دومین شهر بزرگ کشور کلمبیا، به عنوان زادگاه و محل زندگی اسکوبار معرفی شد و  مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفت. افراد علاقه‌مند می‌توانند از خانه پابلو در مدلین بازدید کنند و حتی سوغاتی‌هایی با تصاویر او را خریداری نمایند. شاید این مسئله در نگاه اول اتفاق مثبتی به نظر برسد اما برای بومیان این شهر و افراد محلی خاطره‌‌های غم‌انگیزی را زنده می‌کند.

تاثیرات منفی هالیوود در گردشگری

در این مقاله در مورد تاثیر هالیوود در گردشگری صحبت کردیم  و فیلم‌هایی را معرفی نمودیم که پس از اکران تاثیر بسیار زیادی در صنعت گردشگری منطقه معرفی‌شده داشتند. همان‌طور  که دیدید­، معرفی مقصد گردشگری علاوه بر تاثیرات مثبت، دارای جنبه‌های منفی نیز می‌باشد. بنابراین، اگر فیلمی را دیدید و تصمیم گرفتید مقصد گردشگری خود را با توجه به لوکیشن فیلم انتخاب کنید، به این نکته دقت داشته باشید که سفر شما باعث ایجاد مزاحمت و یادآوری خاطرات تلخ برای ساکنان آن نباشد. در واقع، بهتر است مقصد موردنظر شما تاثیر مثبتی بر روی صنعت گردشگری آن منطقه داشته باشد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید