معروف‎ترین دروازه‌های دنیا | از دروازه ملل تخت جمشید تا برلین
زهرا نیرومند 1401/12/09 2347 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

دروازه‌ها از جمله جذاب‌ترین سازه‌های تاریخی هستند. این سازه‌ها در نقاط مختلف دنیا وجود دارند و عظمت هنر و معماری گذشتگان را به نمایش می‎گذارند. اغلب دروازه‌ها به افتخار فداکاری و شجاعت یک شخص یا به دلیل بزرگ‌داشت یک رویداد تاریخی ساخته‌ شده‌ و پس از مدتی به نماد آن شهر تبدیل می‎شدند. دروازه‌های قدیمی از لحاظ تاریخی اهمیت بسیاری دارند. به‌همین دلیل از طرف دولت و مقامات کشور به خوبی نگهداری می‌شوند تا تاریخ را به آیندگان منتقل کنند. در این مقاله قصد داریم معروف‎ترین دروازه‌های دنیا را به شما عزیزان معرفی کنیم. برخی از این دروازه‌ها در گذشته ورودی یک شهر بودند و برخی دیگر ورودی کاخ یا بناهای بزرگی هستند که مورد توجه قرار دارند. با ما همراه باشید تا با بزرگ‌ترین و زیباترین درواز‌ه‌های دنیا آشنا شوید.

دروازه براندنبورگ (Brandenburg Gate)، برلین، آلمان

دروازه براندنبورگ یکی از باشکوه‌ترین بناهای آلمان است و نقطه عطفی در تاریخ این کشور محسوب می‌شود. این دروازه در سال 1788 و در زمان پادشاهی فردریش ویلهم دوم ساخته شده است. دروازه براندنبورگ پس از ساخت دیوار برلین و تقسیم آلمان به دو بخش شرقی و غربی، نماد آلمان غربی بود و پس از سقوط دیوار، به نمادی از اتحاد مردم آلمان تبدیل شد.

دروازه هند (Gateway of India)، بمبئی، هند

دروازه تاریخی هند، یکی از معروف‌ترین دروازه‎های دنیا است. این بنا در بخش جنوبی شهر بمبئی، منطقه کلابه  و در کنار دریا قرار دارد. دروازه هند در سال 1911 به دستور دولت بریتانیا و به افتخار ورود پادشاه جورج پنجم و همسرش ملکه مری ساخته شد. طراحی دروازه بر عهده جرج ویتت، معمار اسکاتلندی بود. او برای طراحی و ساخت دروازه از معماری هندی، رومی و اسلامی الهام گرفته است.

طاق پیروزی (Arc de Triomphe)، پاریس، فرانسه

طاق پیروزی در پاریس، میدان شارل دوگل و در انتهای غربی خیابان شانزه‌لیزه قرار دارد. این طاق در سال 1806 و در زمان امپراتوری ناپلئون ساخته شده است. ناپلئون برای قدردانی از سربازانی که در لشکرکشی‌ها کنارش بودند و جان خود را برای فرانسه از دست دادند، این طاق یادبود را بنا کرد. طاق پیروزی بر روی مقبره یکی از سربازان گمنام ساخته شده و بر روی دیواره‌های داخلی آن نام فرماندهان فرانسوی دیده می‌شود.

دروازه آلکالا (Puerta de Alcala)، مادرید، اسپانیا

آلکالا، یکی از دو دروازه اصلی شهر مادرید است که در لیست معروف‎ترین دروازه‌های دنیا قرار دارد. این دروازه در سال  1599 به منظور خوش‌آمدگویی به دونیا مارگاریتا، همسر شاه فیلیپ سوم، توسط معمار آلونسو کاربونل ساخته شد و در سال 1778 مورد بازسازی قرار گرفته است. دروازه آلکالا بنایی بسیار با شکوه دارد و دارای طاق‌ها، مجسمه‌ها و عناصر تزئینی دیگر می‌باشد.

طاق میدان واشنگتن (Washington Square Arch)، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

طاق میدان واشنگتن، یک طاق یادبود مرمرین است. این طاق در پارک میدان واشنگتن، محله گرینویچ ویلج شهر نیویورک قرار دارد و یکی از محبوب‏ترین جاذبه‏های توریستی منهتن محسوب می‎شود. طاق میدان واشنگتن در سال 1892 و در صدمین سالگرد تحلیف جورج واشنگتن، اولین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا ساخته شد.

طاق روآ آگوستا (Arco da Rua Augusta)، لیسبون، پرتغال

روآ آگوستا یک بنای تاریخی قوسی شکل است. این بنا 6 ستون با ارتفاع حدود 11 متر دارد و با مجسمه‌های سنگی تزئین شده است. طاق روآ آگوستا پس از زلزله سال 1755 به منظور بزرگ‌داشت بازسازی شهر لیسبون ساخته شد و شکل بسیار ساده‌ای داشت. این طاق در سال 1882 تکمیل شد و ظاهری سنگین و باشکوه پیدا کرد.

بلند دروازه (Buland Darwaza)، آگرا، هند

بلند دروازه، یکی از بزرگ‌ترین درهای جهان است. این دروازه در سال 1573 و به منظور بزرگ‌داشت پیروزی اکبر کبیر بر حکومت مغول‌ها در گجرات ساخته شد. بلند دروازه ورودی اصلی کاخ فاتح‌پور سیکری است و در فاصله 43 کیلومتری از شهر آگرای هند قرار دارد. این دروازه در یک دشت مرتفع و در ارتفاع 54 متری از سطح زمین واقع شده است. 

دروازه تیان‌آن‌من (Tiananmen)، پکن، چین

تیان‌آن‌من، یا دروازه آرامش بهشتی، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی کشور چین است. این بنا در سال 1420 ساخته شد و به ورودی اصلی شهر ممنوعه تبدیل گردید. دروازه تیان آن من در جریان انقلاب فرهنگی تخریب شد و بعدها در سال ۱۶۵۲ مورد بازسازی قرار گرفت. پس از بازسازی تقریبا تمامی جشن‌ها و مراسم‌های مهم سلطنتی در تیان‌آن‌من و با  عبور از این دروازه برگزار می‎شد.

پاتوکسای (Patuxai)، وین‌تیان، لائوس

پاتوکسای، که با عنوان طاق پیروزی وین‌تیان نیز شناخته می‌شود، یکی از جذاب‎ترین و معروف‎ترین دروازه‌های دنیاست. این دروازه در سال‌های 1957 تا 1968 و در زمان سلطنت سووانا فوما ساخته شده است. سووانا فوما، پاتوکسای را برای بزرگ‌داشت مقام پدرش، پادشاه سیساوانگ ونگ، ساخت. طاق پیروزی به سبک لائوسی ساخته شده و از نمادهای این کشور شامل برگ لوتوس، اژدها و موجودات افسانه‌ای برای تزئین آن استفاده شده است.

طاق پیروزی (the triumphal arch)، بارسلونا، اسپانیا

طاق پیروزی بارسلونا یک سازه آجری‏رنگ است. این سازه در سال 1883 برای نمایشگاه بین‌المللی بارسلون ساخته شد و 5 سال بعد در سال 1888 افتتاح گردید. این طاق در یک منطقه تفریحی قرار داشت و دروازه نمایشگاه محسوب می‌شد. طاق پیروزی حدود 30 متر ارتفاع دارد و با کاشی‌های سرامیکی و مجسمه‌های سنگی تزئین شده است.

طاق سانتا کاتالینا (Arco de Santa Catalina)، آنتیگوا، گواتمالا

سانتا کاتالینا یکی از دیدنی‌ترین و معروف‎ترین دروازه‌های دنیاست. این دروازه در قرن هفدهم و به منظور اتصال دو ساختمان صومعه که در دو طرف خیابان قرار داشتند، ساخته شد. راهبه‏ها از این طاق برای رفت‌وآمد استفاده می‌کردند و وارد خیابان نمی‌شدند. طاق سانتا کاتالینا در حال حاضر یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی گواتمالا محسوب می‌شود. این طاق رنگی زرد دارد و بالای آن یک برج کوچک به همراه یک ساعت دیده می‌شود.

دروازه کاخ کاترین (Catherine Palace)، پوشکین، روسیه

کاخ کاترین در سال 1710 توسط پتر کبیر، تزار روسیه، به عنوان هدیه برای کاترین کبیر ساخته شد. این کاخ در ابتدا 2 طبقه داشت و دارای 16 اتاق بود. کاخ کاترین در سال 1745 گسترش یافت و حدود 100 اتاق به آن اضافه شد. دروازه ورودی این کاخ طراحی بسیار زیبایی دارد و در لیست معروف‎ترین دروازه‌های دنیا جای می‏گیرد.

دروازه افتخار (Gate of Honor)، ورسای، فرانسه

دروازه افتخار ورودی اصلی کاخ ورسای است. این دروازه حدود 18 متر ارتفاع  دارد و در قرن هفدهم ساخته شده است. دروازه افتخار ستون‌های مرمری دارد و برای ساخت آن حدود 100 هزار ورق طلا بکار برده شده است. سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده از دروازه افتخار عبور می‎کنند تا از کاخ تاریخی ورسای بازدید نمایند. 

دروازه کاخ دولما باغچه (dolmabahce palace gate)، استانبول، ترکیه

کاخ دولما باغچه یکی از زیباترین جاذبه‎های تاریخی شهر استانبول است. این کاخ بین سال‌های 1843 تا 1856 به دست سلطان عبدالمجید اول ساخته شد. بنای کاخ، معماری اروپایی دارد، اما تزئینات آن به سبک عثمانی انجام شده است. درب ورودی کاخ دولما باغچه طراحی بسیار زیبایی دارد و در لیست معروف‎ترین دروازه‌های دنیا قرار می‌گیرد.  

طاق ادمیرالتی (Admiralty Arch)، لندن، انگلیس

ادمیرالتی یکی از برجسته‌ترین بناهای شهر لندن است. این بنا در سال 1733 توسط پادشاه ادوارد هفتم و به یاد مادرش ملکه ویکتوریا ساخته شده است. طاق ادمیرالتی در گذشته محل اقامت رسمی اولین رئیس نیروی دریایی سلطنتی بود و بعدها به ساختمان ادارات دولتی بریتانیا تبدیل شد. طاق ادمیرالتی نقش مهمی در مناسب‌های تشریفاتی دارد. مراسم‌های عروسی سلطنتی، تشییع جنازه‌، تاج‌گذاری‌ و راهپیمایی‌های عمومی لندن، در اطراف این بنا برگزار می‎شوند و از زیر طاق‌های آن عبور می‎کند.

دروازه تالار شهر وارینگتون (Warrington Town Hall Gate)، چشایر، بریتانیا

دروازه تالار شهر وارینگتون ورودی اصلی این تالار است. این دروازه‌ چدنی در سال 1862 برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی لندن ساخته شد و به ملکه ویکتوریا هدیه گردید. ملکه ویکتوریا این هدیه را رد کرد و به شرکت سازنده‌اش کولبروکدیل، برگرداند. این دروازه حدود 20 سال در کولبروکدیل ماند و در سال 1893 به شورای شهر وارینگتون اهدا گردید. دروازه تالار شهر وارینگتون 4 ستون دارد و در بالای هر ستون آن یک مجسمه طراحی شده است. در بخش میانی دروازه نشان‎های شورای شهر وارینگتون قرار دارد و در دو طرف آن نیز سه صفحه کارشده دیده می‎شود.

دروازه تمپل بار (Temple Bar Gateway)، لندن، بریتانیا

تمپل بار تنها دروازه قدیمی باقی‌مانده در شهر لندن است. این دروازه در قرن چهاردهم به سفارش پادشاه چارلز دوم و برای محافظت از شهر ساخته شد. طراحی این طاق سنگی به دست سر کریستوفر رن انجام شده بود. دروازه تمپل بار در سال 1760 گسترش یافت، اما در سال 1878 تخریب شد. این دروازه در حال حاضر در میدان پترنوستر و در مجاورت کلیسای جامع سنت پل قرار دارد و یکی از معروف‎ترین دروازه‌های دنیا محسوب می‌شود.

دروازه کاخ بلودر (Belvedere)، وین، اتریش

کاخ بلودر یک ساختمان قدیمی مربوط به قرن هجدهم میلادی است. این کاخ به سبک معماری باروک ساخته شده و در طول این سال‌ها کاربری‌های متفاوتی داشته است. دروازه‌های فرفورژه کاخ بلودر را می‌توان در لیست معروف‌ترین دروازه‌های دنیا قرار داد. این دروازه‌ها شکوه و زیبایی خاصی به کاخ بلودر داده‌اند و موردتوجه بازدیدکنندگان قرار دارند. کاخ بلودر در حال حاضر یکی از موزه‌های شهر وین اتریش می‌باشد.

دروازه پورت سن جان‌ کبک (Porte Saint-Jean)، شهر کبک، کانادا

پورت سن جان‌، قدیمی‌ترین دروازه، از 3 دروازه باقی‎مانده از دیوار شهر کبک است. این دروازه در سال 1690 توسط فرماندار فروتناک برای حفاظت از شهر کبک ساخته شد. پورت سن جان‌ مشرف به دشت‌های آبراهام بود. جایی که نبرد سرنوشت‌ساز بین نیروهای نظامی بریتانیا و فرانسه در سال 1691 اتفاق افتاد و این دروازه برای اولین بار مورد آزمایش قرار گرفت.

دروازه ملل تخت جمشید، استان فارس، ایران

دروازه ملل تخت جمشید یکی از معروف‎ترین دروازه‌های دنیاست. دروازه ملل در واقع نام یک کاخ بسیار کوچک است که در بخش شمال غربی مجموعه تخت جمشید قرار دارد. این کاخ، ورودی اصلی مجموعه تخت جمشید محسوب می‎شود. این ورودی یک سالن نسبتا کوچک بود و 4 ستون داشت که در حال حاضر تنها 2 ستون از آن باقی مانده است. کاخ دروازه ملل 3 در دارد. درب جنوبی به سمت آپادانا، درب شرقی رو به خیابان سپاهان و درب دیگر به کاخ صد ستون راه پیدا می‎کند. نمایندگان ملل مختلف که قصد ورود به کاخ شاهنشاهی را داشتند، ابتدا وارد این کاخ می‌شدند و از آن‌جا به دیگر کاخ‌ها راه پیدا می‎کردند. به همین دلیل این کاخ کوچک با عنوان کاخ دروازه ملل نام‌گذاری شده است.

مجموعه تخت جمشید و دروازه ملل، نمادی از قدرت و شکوه ایران باستان را به نمایش می‎گذارد. سالانه گردشگران زیادی از نقاط مختلف دنیا به شیراز سفر می‎کنند تا این مجموعه را از نزدیک ببینند و با تاریخ ایران بیشتر آشنا شوند.

در این مقاله معروف‎ترین دروازه‌های دنیا را معرفی کردیم و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. اغلب این دروازه‌ها قدمتی چندهزار ساله دارند و در طول این سال‌ها به خوبی مورد مراقبت قرار گرفته‌اند تا به نسل‌های آینده انتقال یابند. سازه‎های تاریخی بخشی از فرهنگ و معماری کشور را معرفی می‎کنند و معمولا طراحی‌های جذاب و بسیار دیدنی دارند. شما می‌توانید بخشی از سفر خود را به بازدید از این سازه‎ها اختصاص دهید و از بناهایی که صدها و شاید هزاران سال پیش ساخته شده‌اند، بازدید کنید.  

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید