راهنمای کنسل کردن بلیط هواپیما | صفر تا صد کنسلیِ بلیط
ضحا اکبری 1401/12/03 1514 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

ممکن است برای هر فردی که قصد دارد با هواپیما سفر کند، پیش بیاید که از پرواز خود جا بماند یا به هر دلیلی مجبور شود زمان سفرش را تغییر دهد، در این مواقع این سوال پیش می‌آید که آیا فرد می‌تواند بلیط هواپیمایش را کنسل کند یا خیر؟ این کنسل کردن بلیط، نکاتی دارد که قبل از خرید بلیط باید به آن‌ها توجه کرد. در این مقاله قصد داریم در مورد کنسل کردن بلیط هواپیما و نکات مربوط به آن صحبت کنیم، پس تا پایان با ما همراه باشید.

کنسل کردن بلیطِ هواپیما یعنی چه؟

اگر فردی قصد سفر داشته و تصمیم بگیرد که این سفر را با هواپیما انجام دهد، باید از قبل بلیط هواپیما خریداری کند، حالا ممکن است برای این فرد مشکلی پیش بیاید که نتواند در زمان مقرر در فرودگاه حاضر شود یا بخواهد که زمان سفرش را تغییر دهد. در این مواقع فرد باید بلیط خریداری شده را کنسل کند تا بتواند قسمتی از هزینه‌ی آن را برگرداند.

دلایل کنسل کردن بلیطِ هواپیما

کنسل کردن بلیط هواپیما دلایل مختلفی دارد، برخی از این دلایل از سوی شرکت هواپیمایی و برخی دیگر از طرف مسافر است، برای مثال اگر شرایط جوی نامساعد باشد، هواپیما نقص فنی پیدا کند و...، ممکن است ایرلاین تصمیم به کنسل کردن بلیط مسافران خود بگیرد. اما گاهی خودِ مسافر تصمیم می‌گیرد که بلیطش را کنسل نماید، اشتباه در مشخصات قید شده‌ی مسافر در بلیط، منصرف شدن از رفتن به سفر، تغییر کردن تاریخ سفر، جا ماندن از پرواز و... می‌توانند دلایل مسافران برای کنسل کردن بلیط هواپیما باشند.

انواع کنسل کردن بلیطِ هواپیما

کنسل کردن بلیط‌های سیستمی: بلیط‌های سیستمی آن دسته از بلیط‌ها هستند که به صورت عادی و از چندین روز قبل از پرواز به مسافران فروخته می‌شوند، این بلیط‌ها برای کنسل کردن انعطاف زیادی دارند و کنسل کردن آن‌ها به آسانی قابل انجام است.

کنسل کردن بلیط‌های چارتری: بلیط‌های چارتری به بلیط‌هایی گفته می‌شود که به صورت عمده توسط شرکت‌های چارتر کننده خریداری شده و در ساعات نزدیک به پرواز در اختیار مسافران قرار می‌گیرد، معمولا امکان کنسل کردن این بلیط‌ها وجود ندارد و در اکثر مواقع اگر از آن‌ها استفاده نشود، هزینه‌ی این بلیط‌ها به طور کامل سوخت خواهد شد.

روش‌های کنسل کردن بلیطِ هواپیما

کنسل کردن بلیط به صورت حضوری: در این روش فرد در آژانس مسافرتی که بلیط خود را از آن خریداری کرده حاضر شده و بلیطش را کنسل می‌کند، بعضی از افراد تمایل دارند بلیط خود را به صورت حضوری کنسل کنند.

کنسل کردن بلیط از طریق اینترنت: کنسل کردن اینترنتیِ بلیط هواپیما، روشی راحت و سریع است که مسافران می‌توانند از طریق آن به آسانی، از هر جا که بخواهند و در کمترین زمان، بلیط خود را کنسل کنند. مراحل کنسل کردن بلیط از طریق اینترنت، معمولا به این صورت است که مسافران وارد سایت شرکت هواپیمایی شده، به پنل کابریِ خود رفته و با انجامِ به ترتیبِ مراحل، بلیطشان را کنسل می‌کنند.

*روش کنسل کردن بلیط در کایت به این صورت است: ابتدا باید وارد قسمت ناحیه‌ی کاربریِ خود شده با زدن شماره‌ی قرارداد و انتخاب گزینه‌ی استردادِ وجه، اطلاعات خواسته شده را پر کنید. پس از ثبت اطلاعات، کارشناسانِ کایت در اولین فرصت با شما تماس گرفته و مراحل استرداد را برایتان انجام خواهند داد. اگر در این زمینه سوالی دارید می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس گرفته و از کارشناسان ما راهنمایی بخواهید.

کنسل کردن بلیط از طریق تلفن: در روش تلفنی مسافر با شرکت مسافربری تماس گرفته، پس از مشورت با کارشناسانِ مجموعه و دادن مشخصات مسافران، بلیط‌ها را کنسل می‌کند، ممکن است یک شرکت، کارشناسانی داشته باشد که خودشان این کار را برای مسافر انجام می‌دهند.

جریمه‌ی کنسل کردن بلیطِ هواپیما

وقتی مسافری بلیط خود را کنسل می‌کند، صندلی او خالی می‌ماند، این امر موجب ضرر رسیدن به شرکت مسافربری خواهد شد، به همین دلیل کنسل کردن بلیط هواپیما با جریمه همراه است. جریمه‌ی کنسلی برای ایرلاین‌ها، افراد و در زمان‌های مختلف، متفاوت است، برای مثال کنسل کردن بلیط نوزادان (زیر 2 سال)، معمولا بدون جریمه خواهد بود.

عوامل موثر بر جریمه‌ی کنسل کردن بلیط هواپیما

در حالت کلی عوامل زیر بر میزان جریمه‌ی کنسل کردن بلیط، تاثیر می‌گذارند:

  1. نوع بلیط: جریمه‌ی کنسل کردن بلیط به نوع آن بستگی دارد، معمولا جریمه‌ی کنسلیِ بلیط‌های چارتری از بلیط‌های سیستمی بیشتر است و در بعضی اوقات با سوخت کامل هزینه‌ی بلیط همراه خواهد بود.
  2. ایرلاین یا شرکت چارتر کننده: میزان جریمه‌ی کنسل کردن بلیط را، شرکت مسافربری یا چارتر کننده تعیین می‌کند، برخی شرکت‌ها مبلغ بیشتر و برخی مبالغ کمتری را به عنوان جریمه‌ی کنسلی برای مسافرانِ خود در نظر می‌گیرند.
  3. شناسه‌ی نرخی: شناسه‌ی نرخی (کلاس نرخیِ بلیط هواپیما) یک کد انگلیسی است که روی بلیط‌ها درج می‌شود، چند رقم دارد و مواردی مانند میزان بار مجار داخل انبار، بار مجاز داخل کابین و جریمه‌ی کنسلی را مشخص می‌کند. بهتر است مسافران قبل از سفر، مشخصات شناسه‌های نرخی را در صفحه‌ی لیست پروازها مطالعه کرده و از میزان جریمه‌ی کنسلیِ هر بلیط باخبر شوند.
  4. زمان کنسلی: زمان کنسل کردن بلیط بر میزان جریمه تاثیر می‌گذارد، هر چه زمان کنسلی به زمان پرواز نزدیک‌تر باشد جریمه‌ی کنسلی بیشتر است و هر چه زمان کنسلی فاصله‌ی بیشتری تا زمان پرواز داشته باشد، مبلغ بیشتری به مسافر مسترد خواهد شد.

در این مقاله در مورد کنسل کردن بلیط هواپیما صحبت کرده و شما را با نکات مربوط به آن آشنا نمودیم، فرایند کنسل کردن بلیط هواپیما چندان پیچیده نیست اما نکاتی دارد که باید قبل از خرید بلیط به آن‌ها دقت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید