محدودیت‌های جدید سفر ایرانیان پس از شیوع کورونا
حسام مقتدایی 1398/12/05 1914 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



در پی شیوع بیماری ویروسی کورونا در ایران، بسیاری از کشورهای همسایه، مرزهایشان را با ایران بستند یا بسیاری از پروازها به صورت تعلیق در آمد. با توجه به شرایط فعلی، محدودیت‌هایی برای سفر ایرانیان به کشورهای مختلف، اعمال شده است. ما در این مطلب به بررسی محدودیت سفر ایرانیان پس از ویروس کورونا و پاسخ به این سوال که چه کشورهایی پس از شیوع کورونا ورود ایرانیان را ممنوع کرده‌اند، پرداخته‌ایم.

محدودیت‌های جدید سفر ایرانیان پس از شیوع کورونا

بیماری کورونا یکی از انواع بیماری‌های ویروسی بوده که سرعت انتقال بسیار زیادی دارد و این باعث شده تا نگرانی‌های کشورهای همسایه با ایران بسیار زیاد شود. به قدری که بسیاری از آن‌ها تصمیم به بستن مرزشان با این کشور گرفتند. همان‌طور که میدانید ایران اولین کشور در خاورمیانه به حساب می‌آید که ویروس کورونا در آن شایع شده و تا همین حالا که مطلب را می‌خوانید خیلی‌ها به آن مبتلا و خیلی‌ها هم قربانی این ویروس بوده‌اند. در این مطلب از مقاله گردشگری کایت، به معرفی این کشورهای همسایه و جزئیات تصمیمشان خواهیم پرداخت.

سفر به کدام کشورها ممنوع شده است؟

  • عراق
  • ترکیه
  • ارمنستان
  • پاکستان
  • افغانستان
  • آذربایجان
  • گرجستان
  • امارات
  • قطر

به کدام کشورها هنوز می‌توان سفر کرد؟

  • مالزی
  • تایلند
  • سنگاپور
  • کانادا


5 همسایه نگران از شیوع بیماری کورونا


7 کشور با ایران، مرز مشترک زمینی دارند و به نوعی همسایه ایران به حساب می‌آیند. از بین این 7 کشور، 5 تای آن‌ها تمهیداتی برای رفت و آمد با ایران در نظر گرفته‌اند. از بستن مرز گرفته تا لزوم دریافت کارت سلامت پزشکی برای سفر به آن کشور. این 5 همسایه، عراق، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و ترکیه بوده که تمهیدات مختلفی را اتخاذ کرده‌اند. برخی از آن‌ها مرزهای زمینی و هوایی‌شان را بسته و برخی دیگر اجازه پرواز نمی‌دهند یا شرایطی برای انجام پرواز تعیین کرده‌اند. در جمع 7 همسایه ایران، فقط آذربایجان و ارمنستان هستند که هیچ تصمیمی برای مقابله با شیوع کورونا از ایران به کشورشان نگرفته‌اند. از دیگر کشورهای اطراف ایران و واقع در منطقه هم، کویت و گرجستان، پروازهایش را به تعلیق درآورده است.

محدودیت‌های-سفر-از-ایران


سفر به ترکمنستان در شرایط شیوع کورونا


تقریباً چنین چیزی در حال حاضر غیرممکن است. روز یکشنبه 4 اسفند، طی گزارشی از طرف انجمن صنفی حمل و نقل، اعلام شد ترکمنستان مرز زمینی خود را با ایران بست. درواقع به علت شیوع بیماری کورونا، اکنون ترکمنستان این اجازه را به ایران و کامیون‌هایی که ملیت ایرانی دارند نمی‌دهد تا وارد کشورش شوند. اما این در حالی است که به کامیون‌های ترکمنستانی که در حال سفر به ایران هستند، امکان سفر به ایران را می‌دهد. در چنین وضعیتی ماشین‌های زیادی از ایران در مرز ایران و ترکمنستان متوقف شده‌اند و وضعیت در حال پیگیری است.

سفر-به-ترکمنستان


پاکستان و تمهیدات اتخاذ شده در برابر کورونا


پاکستان هم از دیگر کشورهایی بود که روز یکشنبه 4 اسفند، مرز مشترکش را با ایران بست. درواقع هیچ‌گونه فعالیت تجاری و مسافرتی در حال حاضر به پاکستان انجام نمی‌شود و گذرگاه ترانزیتی میان این دو کشور نیز بسته شده است. از دیگر اقداماتی که پاکستان انجام داده می‌توان به ساخت بیمارستانی 100 تختخوابی در امتداد مرز مشترکش با ایران اشاره کرد که در شرایط وخیم و وضعیت‌های غیر قابل کنترل می‌تواند از آن استفاده کند. اکنون مقامات پاکستانی تمام تلاش خود را می‌کنند تا جلوی شیوع کورونا را بگیرند.

سفر-به-پاکستان


عراق، اولین کشور در لغو پروازها به ایران


عراق خیلی زود و به طور کاملاً رسمی توسط دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خود اعلام کرد، عراق دیگر هیچ مسافر ایرانی‌ای را نمی‌پذیرد و برای مسافران ایرانی ویزا هم صادر نمی‌کند. البته این در حالی است که برخی از ایرانیان در عراق هستند و می‌خواهند به کشور خودشان برگردند. که درباره این موضوع، گفته شده که شرایط برای انجام این پرواز و انتقال این مسافران به ایران انجام می‌شود و بعد از آن تاریخ نامعلومی، هیچ ویزایی برای ایرانیان از سوی عراق صدور نمی‌شود. سابقه بالاترین تعداد گردشگران ورود به ایران تاکنون از عراق بوده و چنین خبری می‌تواند پیامدهای بسیار بدی برای گردشگری ایران داشته باشد. البته طی آخرین خبری که امروز 5 اسفند اعلام شده، یک نفر مبتلا به ویروس کورونا در کشور عراق پیدا شده که از شهروندان ایرانی است و این می‌تواند اوضاع را بین ایران و عراق وخیم‌تر کند.

سفر-به-عراق


رفت و آمد به افغانستان، ممنوع!


طی اعلام وزارت خارجه افغانستان تمامی رفت‌وآمدها به ایران در حال حاضر متوقف شده است و همچنین خدمات کنسولی این کشور در ایران نیز تا حد زیادی محدود خواهد شد. از طرف دیگر کابل از تهران درخواست کرد تا روند اخراج افغان‌ها توقف شود. خصوصاً در شرایطی که شیوع بیماری کورونا در ایران رو به افزایش است و امکان ابتلای افغان‌ها به این بیماری نیز وجود دارد. این اقداماتی که از آن گفتیم، زمانی اتخاذ شد که افغانستان، سه نفر فرد مشکوک به کورونا را شناسایی کرد و هر سه نفر آن‌ها نیز به تازگی از قم سفر کرده بودند. به تازگی هم ابتلای یکی از این سه نفر به بیماری کورونا، مثبت بوده و این شرایط را دشوارتر می‌سازد.

سفر-به-افغانستان


شرایط سفر به ترکیه علی‌رغم وجود کورونا


در شرایطی که بیشتر کشورهای همسایه به طور جدی ارتباطشان را با ایران قطع کردند، ترکیه شرایطی را فراهم کرده که طی آن امکان سفر به این کشور وجود دارد. این در حالی است که پیش‌تر ترکیه اعلام کرده بود هیچ پروازی به ایران انجام نخواهد شد. اکنون گفته شده که اگر کارت سلامت پزشکی داشته باشید می‌توانید به ترکیه سفر کنید. شرایط دریافت کارت سلامت نیز از طریق فرودگاه امام خمینی امکان‌پذیر است. آن‌ها ابتدا شما را معاینه می‌کنند و سپس این کارت را برایتان صادر می‌نمایند. البته در صورتی که هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشید.

پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که قصد دارید به ترکیه سفر کنید، مقاله‌ی کاملی که در مورد برگه سلامت سفر به ترکیه یا کارت سلامت سفر تهیه کرده‌ایم را در صفحه "برگه سلامت سفر ترکیه" مطالعه بفرمایید.

سفر-به-ترکیه


جمع‌بندی


به طور کلی در حال حاضر اوضاع پروازهای ایران به کشورهای همسایه اصلاً خوب نیست. اگر می‌خواهید از ایران بروید احتمالاً باید، ارمنستان یا آذربایجان را برای رفتن انتخاب کنید چرا که کشورهای دیگر محدودیت‌هایی را در نظر گرفته‌اند. البته سفر به ترکیه نیز می‌تواند گزینه خوبی باشد. در این مقاله از مجله گردشگری کایت به معرفی کشورهای همسایه ایران پرداختیم که تمهیداتی برای سفر به کشورشان در نظر گرفته‌اند. چنانچه لازم دارید اطلاعات دقیق‌تری درباره نحوه سفر به ارمنستان، آذربایجان و ترکیه بدانید بهتر است با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت، نکات لازم را در اختیارتان قرار دهند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید